Toon posts:

Game Desktop upgraden middels crossfire?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-01 09:35
Goedemorgen,

Ik loop al even met de gedachte rond om mijn desktop te gaan upgraden.
Functioneert nog prima maar ik merk wel dat ik bij de nieuwe generatie games niet meer op high instellingen kan spelen.

ik speel games als:

Battlefield
Total war (warhammer)
Company of heroes

Volgens mij vraagt dat best wat van je GPU. Al game ik ook veel online (middels bedraad internet met een abbo van 100 Mb/s)
onderstaande de configuratie:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/50007535

CPU: Intel Core i7-2600
GPU: Nvidia RTX 2070
SSD: Crucial MX500 1TB
HDD: WD Green 2TB (2011)
RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600 C9 2x8GB
MBD: Asus SABERTOOTH P67

Concreet mijn vragen:

- Klopt het dat mijn GPU de zwakke schakel van mijn configuratie is?
ik ga daar blindelings omdat dat component volgens mij het snels (technisch) verouderd.
Echter mijn GPU heb ik inmiddels 3 keer vervangen voor nieuwere varianten terwijl (bijvoorbeeld) het moederbord nog van de eerste configuratie is.

- Nu zijn GPU's op het moment best prijzig. Ik overweeg dan ook nog een RTX 2070 aan te schaffen en 2 RTX 2070 videokaarten aan elkaar te koppelen. de gedachte is dan om bijna 2 keer zoveel slagkracht te hebben op gebied van GPU. Is dit een goed idee denken jullie?

- Zou het nog wat opleveren om andere componenten te vervangen?
dan denk ik met name aan de RAM, moederbord of processor; zoals hierboven vermeld zijn dit oudere componenten en wat levert het dan op?

Graag hoor ik jullie mening en zoals altijd dank daarvoor!

[Voor 5% gewijzigd door stino99 op 28-01-2022 11:23. Reden: Terecht verzoek om onderdelen toe te voegen ipv gebruik van links]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Crossfire: voor AMD only. SLI: voor Nvidia.

Maar gezien jouw PC; ik zou de GPU niet de schuld geven. Meten met MSI Afterburner in jouw games; grote kans dat je (waarschijnlijk) je alles moet vervangen met uitzondering van de GPU. De theoretische (!!!) bandbreedte van je RAM, CPU, PCIe bus en storage is best niet heel actueel ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Kopieer die specs ook gewoon even hierheen, een lijstje schrijven van je hardware is een stuk prettiger dan iedereen vragen op een link te klikken en dan naar beneden te scrollen

Zoals gezegd, Crossfire heet bij Nvidia "SLI" en ook dat gaat je niet helpen, je CPU is de meest waarschijnlijke boosdoener, die is nogal... oud.

[Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 28-01-2022 10:59]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:21
Je hebt nu een quad core met hypertreading als processor en een lage turbo.
De meeste moderne games zijn nu geoptimaliseerd voor 6 echte cores.

Wat @MAX3400 al zegt. meten met MSI afterburner om de bottleneck te bepalen.
De GPU kan nog prima mee en wordt zo te zien beperkt door de rest van de configuratie

• stino99
Herstel niet gebruik van crossfire maar SLI.
Ik heb de specs aan de orginele vraag toegevoegd.

Nog een aanvulling:
ik hoef geen overclockfuncties/opties (ik maak er simpelweg geen gebruik van omdat ik niet van mening ben dat ik het goed genoeg begrijp en mijn spullen niet wil beschadigen door onkunde.)

Oke goed om te weten dat de GPU het probleem dus niet is.

bij het upgraden van de processor kom je natuurlijk ook weer bij de vraag: moederbord meenemen of niet?
ik meen mij te herinneren dat het sabertooth moederbord geen sockets/compatibiliteit heeft met de technologie van vandaag (dat de processoren van vandaag andere sockets hebben?)

Dan denk ik dat het beter is om beide te vervangen ipv te kijken welke processor er nog in dit oude moederbord past. ik zat te denken aan een MSI MAG X570S Torpedo Max maar een voorkeur voor een processor heb ik nog niet.

qua budget zit ik aan ongeveer 800 euro te denken (eventueel ram meenemen als daar plek voor is.)

dan nog een andere (misschien stomme) vraag:
klopt mijn aanname dat er niks aan voeding is veranderd en dat je (zolang het functioneert en voldoende capaciteit heeft) daar eigenlijk eeuwig mee kan doorgaan zonder te hoeven vernieuwen?

[Voor 11% gewijzigd door stino99 op 28-01-2022 11:35]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

stino99 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:32:
...
ik meen mij te herinneren dat het sabertooth moederbord geen sockets/compatibiliteit heeft met de technologie van vandaag (dat de processoren van vandaag andere sockets hebben?)
Kom je de afgelopen 7 tot 10 jaar wel eens op https://tweakers.net/ sinds P67 uitgebracht is? ;)

Anyhow, als je de kortste klap wil (en niet teveel wil lezen): reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022 en haal de onderdelen die je nodig hebt. Doe ik even vervelend maar als je geen nieuwe kast nodig hebt, ben je voor ongeveer 900 Euro weer helemaal het mannetje, zeg ik snel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• stino99
Haha nee laatste tijd kom ik veel op tweakers maar dan op het klusforum.
Laatste tijd dat ik mij ingestudeerd heb in computercomponenten was tenminste 3 jaar geleden (laatste keer GPU vervangen en daar heb ik de rest buiten beschouwing gelaten geloof ik).
dus laatste keer dat ik mij verdiept heb ik processors, moederborden en andere componenten is +- 7 jaar geleden denk ik (misschien 10 of meer zelfs)

lezen vind ik overigens niet erg maar de hele technische discussies over de eenheden waarom het ene component beter is dan de andere begrijp ik niet helemaal meer vrees ik. De stelling dat A beter is dan B omdat het meer van X heeft kan ik nog volgen maar wat dat dan precies in de praktijk betekent om 100 meer X te hebben kan ik mij niet helemaal meer voorstellen.

[Voor 31% gewijzigd door stino99 op 28-01-2022 11:41]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:40

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zowel SLI als Crossfire zijn nagenoeg dood. Volgens mij is de grote reden dat voor DX12 en Vulkan developers ook zelf support moeten leveren daarvoor.

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:05
Van de (recente) battlefield games , en warhammer weet ik dat die CPU intensieve games zijn.

Je draait een 2e generatie i7, tijd om deze te vervangen, zoals eerder hierboven ook aangegeven :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:44
Je cpu is 11 jaar oud, wat verwacht je daar nog van. Dat die het recente GPU geweld bij kan houden? Een cpu, moederbord en RAM upgrade is het beste wat je kunt doen. Intel i5-12600K op Z690 zou ik dan adviseren. Die cpu is singlecore al 2x zo snel dan wat je nu hebt.

Wat is het merk en type van de voeding?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
Wat hierboven allemaal gezegd is,cpu ram en mobo upgraden.

Zeker Battlefield zal er veel baat bij hebben. En algeheel word het systeem heel wat sneller. Met een 12400 bv zal al een hele grote sprong maken.

Huidige cpu is trouwens ook te traag om een SLI setup aan te sturen,dat zou ik absoluut niet overwegen.

[Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 29-01-2022 09:42]

• stino99
Nogmaals dank aan jullie allen.

ik heb besloten de volgende dingen te bestellen.

Intel Core i5-12600K Boxed (pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed)
ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 (pricewatch: ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4)
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 (pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18)

Nu was ik de processor aan het bestellen maar bedacht ik mij opeens dat ik wellicht koelpasta nodig heb.
Het is mij niet helemaal duidelijk of er bij een boxed processor aangebrachte koelpasta bijzit.

Weten jullie hoe dat zit? er zit geen koeler included bij deze processor.
En als koelpasta nodig is, hebben jullie dan een voorkeur voor een bepaald koelgoedje?

Ik hoor het graag van jullie!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:19
Er zit meestal wel een tube bij de cpukoeler. Die je nog niet besteld hebt. Oh en wanneer je die besteld, graag ook even je voeding uit het raam gooien en hier ook een vervanger voor bestellen. ( Ga er even van uit die ook net zo bejaard is als je cpu)

• martyw
  • Laatst online: 00:44
De meegeleverde koeler zou ik vervangen voor bv een be quiet! Shadow Rock 3 Zwart, de door Intel meegeleverde koeler is (te) licht. Regel er wel een https://www.bequiet.com/en/contact/lga1700mounting bij

• Uszka
martyw schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:10:
De meegeleverde koeler zou ik vervangen
Sinds wanneer krijgt de 12600K een koeler mee?

• stino99
atsan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:08:
Er zit meestal wel een tube bij de cpukoeler. Die je nog niet besteld hebt. Oh en wanneer je die besteld, graag ook even je voeding uit het raam gooien en hier ook een vervanger voor bestellen. ( Ga er even van uit die ook net zo bejaard is als je cpu)
ehm klopt maar.... ik dacht dat de voeding praktisch eeuwig mee ging? (tot de voeding de geest geeft dan).
als in: de voeding verouderd technisch toch niet?

[Voor 5% gewijzigd door stino99 op 20-02-2022 19:48]

• martyw
  • Laatst online: 00:44
Uszka schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Sinds wanneer krijgt de 12600K een koeler mee?
Ach stom. je hebt gelijk - er wordt bij de 'K' CPU's helemaal geen koeler meegelverd :o

• stino99
atsan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:08:
ik heb overigens nog een koeler in mijn huidige setting.
Die is ''maar'' een jaartje of 3,4 oud.
dat was best een dure als ik het mij goed herinner.
die wilde ik dus hergebruiken.

dan zou ik zeggen dat ik pasta dus moet bestellen.
zijn daar nog voorkeuren in?

• Uszka
stino99 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:50:

En een LGA1700 mounting kit. Welke cpu koeler is het?

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:11
stino99 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:50:
[...]

ik heb overigens nog een koeler in mijn huidige setting.
Die is ''maar'' een jaartje of 3,4 oud.
dat was best een dure als ik het mij goed herinner.
die wilde ik dus hergebruiken.

zijn daar nog voorkeuren in?
Grote kans dat daar geen LGA1700 bracket bij zit, welke koeler is het? Voor sommige koelers kan je een bracket bestellen, maar de kans is dat het niet gaat lukken :/ .

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Uszka
stino99 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:47:
[...]

ehm klopt maar.... ik dacht dat de voeding praktisch eeuwig mee ging? (tot de voeding de geest geeft dan).
als in: de voeding verouderd technisch toch niet?
Je kunt het gokken maar faalt de secundaire kant van de voeding dan kan je er donder op zeggen dat het onderdelen in het systeem beschadigd. Daarbij zal de spanningsregeling niet best meer zijn en de ripple hoog. Dat geeft stress op de onderdelen.

10 jaar geleden werden nog vaak voedingen met groepsregulatie gebruikt. Dat kan echt niet meer. Recente hardware wil beter dan dat. Een voeding met LLC +SR+DC-DC is een must.

Wat is het merk en type van je huidige voeding?

• stino99
Uszka schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:55:
[...]

En een LGA1700 mounting kit. Welke cpu koeler is het?
het is een Cooler Master V8 GTS

die LGA1700 mounting kit is zeker omdat het een nieuwe processor betreft? (ik had de simpele verwachting dat ik de meeste oude componenten er gewoon weer op kon schroeven maar moet veel meer vervangen dan verwacht)

• Uszka
stino99 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:58:
[...]

het is een Cooler Master V8 GTS

die LGA1700 mounting kit is zeker omdat het een nieuwe processor betreft? (ik had de simpele verwachting dat ik de meeste oude componenten er gewoon weer op kon schroeven maar moet veel meer vervangen dan verwacht)
https://www.coolermaster....l-alder-lake-lga1700-cpu/ staat je cpu koeler niet bij dus niet compatibel met LGA1700.

• stino99
Uszka schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:17:
[...]

Je kunt het gokken maar faalt de secundaire kant van de voeding dan kan je er donder op zeggen dat het onderdelen in het systeem beschadigd. Daarbij zal de spanningsregeling niet best meer zijn en de ripple hoog. Dat geeft stress op de onderdelen.

10 jaar geleden werden nog vaak voedingen met groepsregulatie gebruikt. Dat kan echt niet meer. Recente hardware wil beter dan dat. Een voeding met LLC +SR+DC-DC is een must.

Wat is het merk en type van je huidige voeding?
ik heb een OCZ ModXStream Pro (600 of 700)
serie: ModXStream

• stino99
Uszka schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:03:
[...]

https://www.coolermaster....l-alder-lake-lga1700-cpu/ staat je cpu koeler niet bij dus niet compatibel met LGA1700.
dan past het dus niet? verbazingwekkend... want het is toch gewoon een fan die op een cpu staat te blazen?
wist überhaupt niet dat daar compatibiliteit een rol speelde.

• Uszka
stino99 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:05:
[...]

dan past het dus niet? verbazingwekkend... want het is toch gewoon een fan die op een cpu staat te blazen?
wist überhaupt niet dat daar compatibiliteit een rol speelde.
LGA1700 is lager en de montagegaten staan verder uit elkaar dan je huidige LGA1155. Gaat dus niet passen.
stino99 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:03:
[...]

ik heb een OCZ ModXStream Pro (600 of 700)
serie: ModXStream
Doe daar maar een nieuwe voor want die is echt oud. Dat die het überhaupt nog doet! pricewatch: Corsair TX750M (2021) is leuk in de aanbieding atm. pricewatch: Corsair RM850x (2021) Zwart is ook een goede koop.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee