Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Op dit moment is de verbouwing van mijn huis in volle gang.
Alle binnenmuren waren eruit en die worden nu teruggeplaatst.
Voordat de werkzaamheden begonnen, heb ik een airco-man gevraagd om twee units in de slaapkamers op de eerste verdieping te plannen.
Volgens zijn metingen paste de airco boven de deur (40 cm ruimte) en dan kon de afvoer netjes naar buiten weggewerkt worden.
Buitenunits op de garage, helemaal mooi.

Nu staan de kozijnen en door de lateien past het geheel ineens niet meer.
De airco past wel boven de deur, maar de afvoer zou dan door de lateien heen moeten lopen, wat niet mogelijk is.
Dat is dus wel een tegenvaller, omdat ik bedacht had verwarming/koeling met airco units te gaan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHBdNE33W_QGM2Oi36WnxFhzRgE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UPvukFhKiK7ERXR6sPlzfwA1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omr1hq-E7fBL1ol-Bq0UIbxefW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9TTjW597PoMjYzEz4yMo6E5.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou dit opgelost kunnen worden?
De airco-man stelde voor 1 grote unit op de overloop tbv de hele verdieping, of losse units ergens anders in de kamer waardoor de buitenunit op de voor en achtergevel komt ipv de garage aan de zijkant van de woning.
Beide vind ik eigenlijk geen oplossing.

Bestaan er misschien dunnere units waardoor de leiding toch boven de lateien weggewerkt kunnen worden?
Andere oplossingen?

[ Voor 11% gewijzigd door Greyfox op 28-01-2022 11:54 ]

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06
Hoeveel ruimte heb je nu tussen latei/plafond?

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 28-01-2022 10:37 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:19
A/C-unit heeft toch gewoon een zij-uitgang als optie? Dan door het muurtje heen en dan via die kleine kamer naar buiten. Bewerkelijkere optie is om het naar de badkamer te laten afvoeren, dat zou je in een heel plan voor de badkamer mee moeten nemen.

Maar lateien? Je bedoelt de bovendorpel? Latei is onderdeel van een draagconstructie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Jim423 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:36:
Hoeveel ruimte heb je nu tussen latei/plafond?
Ongeveer 35 25 cm, de geplande airco was een LG PC09SQ (https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-PC09SQ)

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:41:
A/C-unit heeft toch gewoon een zij-uitgang als optie? Dan door het muurtje heen en dan via die kleine kamer naar buiten. Bewerkelijkere optie is om het naar de badkamer te laten afvoeren, dat zou je in een heel plan voor de badkamer mee moeten nemen.

Maar lateien? Je bedoelt de bovendorpel? Latei is onderdeel van een draagconstructie.
Die zij-uitgang zit te laag, dat past voor de geplande LG niet.

Ik ben zelf geen bouwer, wat is het verschil tussen een latei en een bovendorpel?
Het gaat in ieder geval om de versterkende constructie bovenop een deurkozijn.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Dan plaats je ze niet boven de deur maar op de dwarse muur bijvoorbeeld, de muur naar de andere kamers?
Afvoer via de andere kamers en dat wegwerken met een koof oid.

Een grote unit zou ik niet snel voor kiezen, ik heb dat ook en het werkt wel maar lang niet zo goed als in de kamer zelf.
Ik heb een werkplek op zolder, als deze kamer 12 graden is en ik zet rond 08:00 de unit aan op de overloop, op verwarmen 25 graden, is het rond 12:00 ongeveer 17-18 graden op m'n werkplek.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Was TS niet diegene die metalstud wanden in zijn woning liet zetten?

Dan kan ik mij bij een latei niets voorstellen.

Heb je een bovenlicht boven je deuren? Kan je deze niet laten vervallen?

Anders een lagere deur gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Latei is onderdeel van de muur, het kozijn wordt in het ontstane gat geplaatst. Bij binnenwanden heb je waarschijnlijk een klein betonnen balkje om de gipsblokken erboven te dragen, mocht je niet de volle hoogte gebruiken.

Anders zou een foto helpen en wat @Ora et Labora zegt, niet boven de deur hangen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dit moet passen, maar dat zal een stuk prijziger zijn dan de LG-unit die je in gedachten hebt.

Daikin en Fujitsu verkopen ze ook.

[ Voor 10% gewijzigd door FirePuma142 op 28-01-2022 10:55 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
De Daikin Stylish binnenunit is net geen 30 cm hoog, de achterplaat 28,5 cm hoog (het gat zit vrijwel aan de onderkant daarvan). Er moet echter wel een paar cm. boven de unit vrij zijn, want daar zuigt hij z'n lucht aan. 4-5 cm zou in principe moeten volstaan - hebben wij ook bij een Perfera en de unit werkt prima. Je installateur zal kunnen zeggen of hij het aandurft.

Die unit is alleen niet bepaald goedkoop.

Manual met afmetingen:

https://www.daikin.nl/con...ation%20manuals_Dutch.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 28-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06
FirePuma142 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:54:
Dit moet passen, maar dat zal een stuk prijziger zijn dan de LG-unit die je in gedachten hebt.

Daikin en Fujitsu verkopen ze ook.
Dit is wel echt het lelijkste ooit om in je slaapkamer op te hangen natuurlijk.
De Stylish is misschien een optie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jim423 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Dit is wel echt het lelijkste ooit om in je slaapkamer op te hangen natuurlijk.
De Stylish is misschien een optie.
Mooi was geen criterium :+

De Stylish heb ik hier drie keer hangen, die zijn minder diep maar nauwelijks minder hoog als ik het me juist herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wilke schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:06:
De Daikin Stylish binnenunit is net geen 30 cm hoog, de achterplaat 28,5 cm hoog (het gat zit vrijwel aan de onderkant daarvan). Er moet echter wel een paar cm. boven de unit vrij zijn, want daar zuigt hij z'n lucht aan. 4-5 cm zou in principe moeten volstaan - hebben wij ook bij een Perfera en de unit werkt prima. Je installateur zal kunnen zeggen of hij het aandurft.

Die unit is alleen niet bepaald goedkoop.

Manual met afmetingen:

https://www.daikin.nl/con...ation%20manuals_Dutch.pdf
Let ook op de ruimte die de kap nodig heeft om te openen voor onderhoud. Ik heb zo'n beetje op de mm nauwkeurig een a/c in de nok gehangen. Sommige modellen openen vrij lomp, waardoor ze meer ruimte innemen dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een Daikin Stylish in de woonkamer hangen en twee Perfera's in een slaapkamer en kantoor. Inclusief de ruimte die je er boven nodig hebt ga uit van 35 a 36cm. Overigens was de Stylish niet heel veel duurder dan een Perfera.

De meerprijs was 200 a 300 euro uit mijn hoofd, moet ik nazoeken in de offerte/factuur.

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 28-01-2022 11:37 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18
Als de units een paar decimeter opschuiven naar links op de plattegrond dan kan toch het bestaande plan gehandhaafd blijven? Alleen in de badkamer moet je dan iets achter een plafond zien weg te werken.

Een centrale unit in de hal is niet aan te raden voor nauwkeurige verwarming. Het duurt lang(er) om op te warmen en om een evenwichtstemperatuur te bereiken. Zeker in dit geval waarbij de airco niet direct in beide kamers kan blazen. Dit heeft zeer grote impact op het comfortniveau. * Rukapul warmt de zolder eerst op met CV (radiator met booster), schakelt de airco in het trapgat bij en zet dan de booster uit.

Een grotere unit heeft al helemaal geen zin. De warmte/koelte kan toch niet zo snel weg uit zo'n hal omdat het begrensd wordt door luchtstroming en -vermenging. Fan-speed op max kan het iets bespoedigen, maar dan heb je dus extreme hitte/kou/herrie op de hal.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Ik heb een foto bijgevoegd, het lijkt erop dat ik iets te positief over de beschikbare ruimte boven het deurkozijn was.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

mkleinman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:37:
Ik heb een Daikin Stylish in de woonkamer hangen en twee Perfera's in een slaapkamer en kantoor. Inclusief de ruimte die je er boven nodig hebt ga uit van 35 a 36cm. Overigens was de Stylish niet heel veel duurder dan een Perfera.

De meerprijs was 200 a 300 euro uit mijn hoofd, moet ik nazoeken in de offerte/factuur.
Stylish nagemeten van plafond tot onderkant: 37 cm bij alle drie de units. De enkele Perfera 34 cm. Ik heb 300 Euro meer betaald per unit voor Stylish ten opzichte van Perfera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
mkleinman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:37:
Overigens was de Stylish niet heel veel duurder dan een Perfera.

Nee dat klopt, maar de Perfera is ook al niet de goedkoopste airco natuurlijk ;) maar als je daar toch naar kijkt is het verschil niet heel groot nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wilke schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Nee dat klopt, maar de Perfera is ook al niet de goedkoopste airco natuurlijk ;) maar als je daar toch naar kijkt is het verschil niet heel groot nee.
Ik vond zelfs dat nog meevallen. Ik heb 1 1/2 jaar geleden een triplesplit laten installeren. Tussen een offerte met Midea en een Daikin zat niet zoveel verschil.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Señor Sjon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:49:
Latei is onderdeel van de muur, het kozijn wordt in het ontstane gat geplaatst. Bij binnenwanden heb je waarschijnlijk een klein betonnen balkje om de gipsblokken erboven te dragen, mocht je niet de volle hoogte gebruiken.
Dat is toch echt een latei/linteel? :?
Een latei (ook linteel in Vlaanderen) is een draagconstructie die dient om belastingen boven wanddoorbrekingen over te brengen op de gedeelten van de wand naast deze wanddoorbrekingen. Wanddoorbrekingen zijn bijvoorbeeld een raam of deur.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoef je een bouwkundige niet uit te leggen. ;)

Latei zit los van het kozijn.

In dit voorbeeld een horizontale ligger boven de opening. Daaronder komt het kozijn, die draagt dus niks. De bovenkant heet een bovendorpel. Een tussenliggend stukje een kalf en onderin een onderdorpel. Verticale delen zijn stijlen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2295kU6DXUKPgYUJz-C9wb4aR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qpJlJu2mnQ2nvpcuYIpRg2Az.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:49
Volgens mij is dit latei element alleen voor het kleine (kalkzandsteen/ cellenbeton?) deel Boven het kozijn en niet voor de plafondconstructie.

Sluit ook niet aan boven... Misschien kan je het bovendeel er incl. latei wel uithalen. Dan heb je wel een groter gat. En kan je het rond om eventueel weer mooi afwerken met een ander materiaal.

Maar lastig beoordelen zo. wat voor vloer heb je en hoe liggen ze etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.
Gezien de ruimte die ik heb denk ik dat een plafondairco eigenlijk de enige oplossing is, omdat bij alle 'normale' airco's de afvoer al te hoog zit voor de ruimte die ik heb.

Of is zo'n pompje een alternatief?
Hoeveel herrie maakt zo'n ding?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Greyfox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:32:
Bedankt voor alle reacties.
Gezien de ruimte die ik heb denk ik dat een plafondairco eigenlijk de enige oplossing is, omdat bij alle 'normale' airco's de afvoer al te hoog zit voor de ruimte die ik heb.

Of is zo'n pompje een alternatief?
Hoeveel herrie maakt zo'n ding?
Ik heb een Perfera op zolder met zo'n pompje, geplaatst op de vliering boven de hal. Wij slapen een meter of 6 verderop achter een muur en dan kan ik hem wel eens (niet storend) horen. Lijkt me niet ideaal tenzij je hem geluids-geïsoleerd kan wegmoffelen denk ik geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

JB

Cédric roelt!

Hier hangt een Kazumi boven de tussendeur leefkeuken/garage. Ruimte tot kozijn is 34 cm :) Deur raakt de lamel niet, zelfs niet met verwarmen (laagste stand klep).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1-vwZD-9JszWT-RmUTWRnC5ayg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuymsFvoff2UuV6tEHRarsUw.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

JB

Cédric roelt!

Bij nader inzien heb ik wellicht net iets meer vlees... Jouw latei is denk ik spelbreker kijkende naar leidingwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE91qtyzaJTst4_m2Uq_Mtoq5Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MqZoJlLqEGHpQ7tJLNzZbKS.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zijn ook units voor onder een raam (zoals een radiator, als je er toch ook mee wilt verwarmen). Zoiets: https://www.daikin.be/nl_be/producten/fvxm-a.html

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 31-01-2022 11:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Als ik zo de optie bekijk, is een plafondairco eigenlijk de enige oplossing.
Die kan <25 cm hoog zijn, en dus wellicht net genoeg.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

En als hij aan de bovenkant aanzuigt, dan moet ie wel wat lager hangen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 17:54
Volgens mij zijn er wel wat installateurs (bijv. Aircoplanet, DSA maar wellicht ook nog anderen) die de wandmodellen dusdanig weten te verbouwen dat de leidingen er aan de bovenkant uitkomen ipv de gangbare posities. Bovenin naar achter lijkt me dan ook wel mogelijk, nadeel is alleen je zal er een condenspomp bij krijgen omdat water zich onderin de lekbak verzameld en niet vanzelf omhoog gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:17
Satelliet / kanaalunit op de overloop? Dat heb ik hier ook laten doen. Helemaal ideaal is het niet, maar het is wel heel netjes... Dan nette roosters in de twee kamers?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Pagina: 1