Toon posts:

Accu 2de auto, hoeveel rijden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:48

Koekfabriek

King Billy on the wall

Topicstarter
Moest hier vanochtend aan denken bij het rijden.

Achtergrond:
Sinds november hebben mijn vriendin en ik 2 auto´s op de oprit. 1 hiervan is elektrisch (Kona) en is onze primaire auto. Daarnaast nog onze `oude` auto (Volvo C30) uit 2008 met ongeveer 270k op de teller. Natuurlijk vanwege de afgelopen lockdown met beide auto´s weinig gereden en als we weg gingen altijd met de Kona. Begin januari de Volvo naar garage gebracht voor de jaarbeurt + APK. Allemaal prima alleen de opmerking dat de accu achteruit begint te gaan maar nog wel voldoet.

Vanochtend stapte ik in de Volvo omdat ik voor het eerst in weken weer eens op locatie moest zijn (50 km enkele rit) en zag ik dat de auto de afgelopen 4 weken nog geen 40 km heeft gereden. Dit zijn ook allemaal ritjes geweest van en naar de supermarkt etc..

Altijd begrepen dat korte ritten "slecht" zijn maar wat is nou eigenlijk goed?
Moet ik bij veel stilstand gewoon eens in de X weken een km of 30/40/50(?) rijden om die accu vol te houden en de motor weer eens goed warm te draaien?

Wat zouden jullie aanraden of is er een soort regel wat verstandig is om aan te houden?

Beste antwoord (via Koekfabriek op 28-01-2022 11:03)

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:59
Korte ritjes zijn funest voor een brandstofauto omdat hij niet lang genoeg op bedrijfdtemperatuur gedraaid heeft. Hierdoor is er niet genoeg tijd geweest om het condens in je carterpan te laten verdampen waardoor mayonaisevorming/sludge ontstaat.

In jouw geval als jij de accu wilt sparen zou ik kijken naar een druppellader.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• com2,1ghz
Korte ritjes zijn funest voor een brandstofauto omdat hij niet lang genoeg op bedrijfdtemperatuur gedraaid heeft. Hierdoor is er niet genoeg tijd geweest om het condens in je carterpan te laten verdampen waardoor mayonaisevorming/sludge ontstaat.

In jouw geval als jij de accu wilt sparen zou ik kijken naar een druppellader.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Dit los je inderdaad op met een druppellader, CTEK MX5 is een geliefd model.

De problemen van korte ritjes zitten inderdaad in andere factoren dan je batterij, maar zo snel gaat dat ook weer niet, zeker bij goed onderhoud en tijdige oliewissels. Het is daarnaast ook afhankelijk van het type motor. Diesels vinden het nog iets minder fijn dan benzine. Je verliest het voordeel van "laag" verbruik ook als je een diesel enkel korte stukjes gebruikt.

[Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 28-01-2022 10:28]

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Puur voor de accu kun je kijken naar zo'n druppellader, mocht je ook even willen rijden ga dan uit van een half uur of langer, de olie mag wel een graadje of 90 worden om alle vocht te laten verdampen.

Even de oliedop er af draaien, zit er mayonaise aan de binnenkant dan zit er onverdampt vocht in je systeem (en dan moet je dus wat langere ritten maken)

[Voor 6% gewijzigd door ImNotnoa op 28-01-2022 10:30]

Try SCE to Aux

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:22

Tens

fits the description

Koekfabriek schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:24:
Allemaal prima alleen de opmerking dat de accu achteruit begint te gaan maar nog wel voldoet.

Wat zouden jullie aanraden of is er een soort regel wat verstandig is om aan te houden?
Volgende keer even vragen hoe ze dat gemeten hebben, of dat ze alleen op de jaarsticker gekeken hebben.

Nuttig om te weten:
Wat is de spanning van de accu na een weekje niks doen, en hoever zakt de spanning bij het starten?

Ik zou een lader aanschaffen, en na een paar weken stilstand hem er aan hangen, zie je vanzelf hoe lang laden nodig is.
Ik heb een goedkope lader, bijna alle tegenwoordige laders schakelen automatisch over op druppelladen als de accu vol is.

Heeft een master in kromme zinnen bouwen

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Korte ritjes is gewoon shit voor iedere auto, de motor komt niet goed op temperatuur. Doordat de metalen van/in de motor koud zijn, krijg je daar condensvorming. Als de motorolie de kans krijgt om op bedrijfstemperatuur te komen dan is dat geen probleem, dat verdampt wel. Maar met alleen maar korte ritjes wordt vocht in de olie uiteindelijk echt een probleem. De olie niet vervangen omdat er toch maar weinig mee gereden wordt is daarom ook funest voor de motor.

Niet iedere auto heeft een metertje voor motorolietemperatuur. Een vuistregel om aan te houden is dat als de koelvloeistof (de meeste auto's hebben daar wel een metertje voor) op temperatuur is, het nog een km of 5 duurt voor de olie op temperatuur is. Bij oudere auto's duurt dat langer dan bij nieuwe.

De accu idem, met korte ritjes krijgt de accu na lang stil staan niet fatsoenlijk de tijd om bij te laden. Dus iedere motorstart met een minder dan optimaal geladen accu is een slijtage slag.

• Knul
  • Nu online
Pak de C30 zo af en toe als je een wat langere rit maakt. Wij hebben ook twee auto's, een dagelijkse diesel en een cabrio voor de leuke ritjes. Laatstgenoemde staat in de winter altijd in de stalling, maar staat in de lente of zomer met enige regelmaat ook twee weken stil. Als ik er daarna een uur mee gaat rijden is ie lekker warm geworden, is de accu weer bijgeladen en kan hij er weer een tijdje tegen aan.

Desnoods rij je een halfuurtje over de snelweg, dan is alles wel warm.

Ohja, wel netjes elk jaar een beurt blijven geven :)

• com2,1ghz
FastFred schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:32:
Korte ritjes is gewoon shit voor iedere auto, de motor komt niet goed op temperatuur. Doordat de metalen van/in de motor koud zijn, krijg je daar condensvorming. Als de motorolie de kans krijgt om op bedrijfstemperatuur te komen dan is dat geen probleem, dat verdampt wel. Maar met alleen maar korte ritjes wordt vocht in de olie uiteindelijk echt een probleem. De olie niet vervangen omdat er toch maar weinig mee gereden wordt is ook funest voor de motor.

Niet iedere auto heeft een metertje voor motorolietemperatuur. Een vuistregel om aan te houden is dat als de koelvloeistof (de meeste auto's hebben daar wel een metertje voor) op temperatuur is, het nog een km of 5 duurt voor de olie op temperatuur is.

De accu idem, met korte ritjes krijgt de accu na lang stil staan niet fatsoenlijk de tijd om bij te laden. Dus iedere motorstart met een minder dan optimaal geladen accu is een slijtage slag.
Dat is nogal een misconceptie over koelvloeistoftemperatuur. Koelvloeistof komt pas op temperatuur als olie op temperatuur is. Moet je maar eens met een ODB scanner kijken. Eigenlijk zegt olietemperatuur vrij weinig en is koelvloeistoftemperatuur belangrijker omdat je ziet of je auto te warm of te koud is. De themostaat zorgt ervoor dat je motorblok op temperatuur blijft van ongeveer 90 graden. Als jij hartje winter aan het rijden bent op de snelweg dan kan het zijn dat je olie 90 graden is, maar je koelvloeistof 60 graden vanwege de rijwind.

Is je olie warmer dan 90 graden omdat je bijvoorbeeld in de zomer bergopwaards rijdt, dan gaat de thermostaat meer open om je motor te koelen en zal je koelvloeistoftemperatuur stijgen.

Op mijn motorfiets heb ik een olie en een koelvloeistof meter en de olie komt altijd eerst op temperatuur en enkele minuten later de koelvloeistof.

Die metertjes in de auto zijn ook vaak niet accuraat maar werken vaak met een interval zodat mensen niet gelijk flippen als het pijltje iets meer naar links of naar rechts staat.

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:48

Koekfabriek

King Billy on the wall

Topicstarter
Dank voor de reacties allen.
Toch mooi aan Tweakers. Binnen 10 minuten allemaal antwoorden en weer wat geleerd.

Z'n druppellader ga ik voor kijken, wist niet dat het bestond maar dat lijkt mij inderdaad handig om te hebben liggen.

@Tens Geen flauw idee hoe ze tot die conclusie kwamen, echt een leek wat dat betreft dus vertrouw op de professionaliteit van de Volvo dealer. Zal er volgende keer aan denken. Wat is normaal qua spanningsverlies?

@ImNotnoa Proberen na even stilstaan neem ik aan? Vandaag met 100+ km neem ik aan dat het vocht weg is.
@Knul Ja hoop in de toekomst weer meer te rijden, daarom hebben we ook 2 auto's natuurlijk :)

[Voor 10% gewijzigd door Koekfabriek op 28-01-2022 11:03]

• FastFred
  • Nu online
com2,1ghz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Dat is nogal een misconceptie over koelvloeistoftemperatuur. Koelvloeistof komt pas op temperatuur als olie op temperatuur is.
Lol 8)7

Water komt toch echt sneller op temperatuur dan olie hoor...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee