Toon posts:

Netwerkkaart vervangen maar gelijkwaardig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SanderVV
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-05-2022
Goede morgen,

Ik heb in november een nieuwe laptop gekocht (een Lenovo IdeaPad 5 14ALC05 - 82LM00AGMH).
Nu had deze vanaf het begin een onstabiele verbinding (met name bij Teams was dit te merken/ onwerkbaar) na herinstallatie van windows en drivers bleef het probleem. De laptop is ter reparatie teruggestuurd en de netwerkkaart is vervangen. Er zat een Realtek RTL8822CE 802.11ac PCIe Adapter in de laptop en deze is vervangen door een Intel Dual Band Wireless-AC 8265.
Het werkt wel beter nu maar als ik de intel netwerkkaart opzoek zie ik dat deze vrij oud is (1ste kwartaal 2016 op de markt gebracht) en in ieder geval Bluetooth 4.2 heeft waar de Realtek 5.0 had.
Mijn vraag is of er wel een gelijkwaardige kaart is teruggeplaatst?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eerlijk gezegd? BT gebruik ik amper/nooit op een laptop en voor een headset naar Teams, zal BT4.2 ook wel voldoen. Andersom, voor WiFi-verbindingen, heb ik 1000x liever een "last gen Intel kaartje" dan een "current gen ander kaartje" erin.

Dat gezegd: het is wel "slecht" dat Lenovo in laptops uit 2021 hardware terugplaatst uit 2016; ik had toch echt een AC-9560 of een AX200 verwacht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Voor de AX200 gaan!

Gabriël ITX

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:53
MAX3400 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:17:
Andersom, voor WiFi-verbindingen, heb ik 1000x liever een "last gen Intel kaartje" dan een "current gen ander kaartje" erin.
Gezien je al jááren het 'beste' Intel-kaartje kunt kopen voor 2 tientjes is dat inderdaad het devies als je problemen hebt met WiFi of een nieuw kaartje zoekt: de nieuwste Intel kopen die past.

pricewatch: Intel Wi-Fi 6E AX210 no vPro

Ik ben van laptop gewisseld en daarmee van een Intel AC-7265 naar AX210 geüpgradet. Qua stabiliteit geen verschil, maar de laatste haalt merkbaar hogere rates op een 802.11ac AP (non-Wave2). Ben geneigd om te zeggen dat je dus wel profijt kunt hebben van een 'nieuwer' kaartje, naast de prijs (tenzij het aan de antenne lag).
Dat gezegd: het is wel "slecht" dat Lenovo in laptops uit 2021 hardware terugplaatst uit 2016; ik had toch echt een AC-9560 of een AX200 verwacht.
Met een AC-9560 zou ik 'm meteen terugsturen, want dat gaat niet werken :+

De 9560 is CNVio, de PCIe-evenknie is 9265.

Anyhow, ik zou ook zeggen dat de mimum gelijkwaardige kaart de 9260 is, zodat je in ieder geval dezelfde Bluetoothversie hebt. Of je daar heel veel van merkt is sterk afhankelijk van welke devices je gebruikt - meestal zal het wel meevallen. Om daarvoor de laptop nóg een keer terug te sturen lijkt me sowieso niet waard.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
Je kan vervangen voor bv een ax200 maar pas op: kijk goed na of kaartje in een lenovo werkt; zij en oa hp kunnen soms kaartjes in firmware blokkeren.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

manzonderdas schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:45:
Je kan vervangen voor bv een ax200 maar pas op: kijk goed na of kaartje in een lenovo werkt; zij en oa hp kunnen soms kaartjes in firmware blokkeren.
With ^, been there, done that
"Unauthorized wireless network card is plugged in. Power off and remove it"
:(

Ding draait een custom BIOS, whitelist eruit laten slopen waarna bagger Broadcom kaartje vervangen is door een pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth :)

De AX200 (mPCIe versie) heb ik een tijdje terug geprobeerd, werkte na elke start maar kort, daarna telkens apparaat kan niet starten melding (=bekend probleem) -> teruggestuurd en 7260 er terug in.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

manzonderdas schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:45:
Je kan vervangen voor bv een ax200...
Het is allemaal nog garantie-werk en minder dan 3 maanden oude laptop; ik zou dan even niet "zelf" zaken gaan vervangen. Volgens mij is dat de vraag ook niet helemaal van @SanderVV ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SanderVV
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-05-2022
Dank voor de reacties! En de bevestiging dat het wel zo netjes is om dan een gelijkwaardige/ recente netwerkkaart te plaatsen.
Ik zal de verkoper eerst gewoon de vraag voorleggen waarom ze er een betrekkelijk oude netwerkkaart in hebben gezet en kijken met welke reactie ze komen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van leeftijd: die Intel NICs zijn uitermate solide, zowel qua hardware als qua drivers, terwijl dat voor de Realteks lang niet altijd opgaat - wat mogelijk ook reden was voor je problemen. Ik zou dit eerlijk gezegd zien als upgrade, tenzij ik specifiek iets deed waarvoor ik BT5 nodig had. Keerzijde is dat ik in november afgelopen jaar al AX210 WiFi-6E kaartjes kocht voor mijn laptops, dus dit loopt inderdaad twee generaties achter op wat op moment van aankoop gangbaar was.

Weet je trouwens wel zeker dat het (m)PCIe was? Voorzover ik weet hebben die Ideapads alleen maar M.2 sloten, en de AC8265AC is een M.2 kaart, niet een mPCIe kaart. Als je vast zat aan mPCIe zou je hooguit een AC7260 hebben kunnen plaatsen, de laatste mPCIe-module van Intel - maar dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien alles van Intel van afgelopen 8 jaar M.2 is geweest.

Verder is Overige Hardware geen dumpbak, vragen over netwerkhardware horen in... Netwerken.

Move OH -> NT

[Voor 17% gewijzigd door dion_b op 29-01-2022 00:20]

Soittakaa Paranoid!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Move OH -> NT
Via MME :P
@dion_b

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:18:
Als je vast zat aan mPCIe zou je hooguit een AC7260 hebben kunnen plaatsen, de laatste mPCIe-module van Intel - maar dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien alles van Intel van afgelopen 8 jaar M.2 is geweest.
https://www.alfa.com.tw/p...0u?variant=36473965805640 , AX200 in mPCIe formaat ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet slecht - al is het lastig vindbaar in Europa; in m'n oude Lenovo x220 anders aangepakt - AX210 via M.2->mPCIe adapter >:)

Maar goed, dat is hobbywerk en TS heeft het over garantie, daar horen gewoon supported NICs in.

Soittakaa Paranoid!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Niet slecht - al is het lastig vindbaar in Europa
Had 'm uit DE :) , alleen terug moeten sturen wegens zeer slechte werking, niet duidelijk of het de driver was of kaartje zelf. Google vond echter een hele boel lotgenoten m.b.t. AX200 (niet specifiek Alfa Networks).
dion_b schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:14:
in m'n oude Lenovo x220 anders aangepakt - AX210 via M.2->mPCIe adapter >:)
d:)b , kon dat zonder modificatie om plek te creëren?

[Voor 7% gewijzigd door Raven op 29-01-2022 18:29]

Oscar Wilde

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je mag blij zijn dat ze je een gratis upgrade naar een veel betere netwerkkaart hebben gegeven.
Ik zou hier echt niet over gaan zeuren.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Had 'm uit DE :) , alleen terug moeten sturen wegens zeer slechte werking, niet duidelijk of het de driver was of kaartje zelf. Google vond echter een hele boel lotgenoten m.b.v. AX200 (niet specifiek Alfa Networks).
Klinkt eerder als WiFi-5 vs WiFi-6 interop issues. Worst-case kun je op de AX200 alle support voor WiFi-6 uitschakelen, maar meestal is het kwestie van instellingen aan beide kanten tweaken.
[...]

d:)b , kon dat zonder modificatie om plek te creëren?
Yup, de x220 is oud genoeg om nog een full-height mPCIe slot te hebben, plek zat dus voor kaart+adapter :+

Soittakaa Paranoid!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Klinkt eerder als WiFi-5 vs WiFi-6 interop issues. Worst-case kun je op de AX200 alle support voor WiFi-6 uitschakelen, maar meestal is het kwestie van instellingen aan beide kanten tweaken.
offtopic:
Zo ver kwam ik niet eens, werkte na opstarten minuutje ofzo, daarna apparaat kan niet starten in apparaatbeheer en herstart nodig om 'm weer kort aan de gang te krijgen, BT chip werkte zonder problemen, zowel W10 als Kubuntu getest.

pricewatch: Lenovo IdeaPad G780 (M8443MH) hier trouwens.

[Voor 12% gewijzigd door Raven op 29-01-2022 18:39]

Oscar Wilde

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee