Toon posts:

Kan ik een INCA adapter aan mijn netwerk aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spoider
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-01 12:47
Mijn vraag
Hallo, ik zou graag een INCA (MOCA) adapter aansluiten aan de COAX wandcontactdoos in mijn slaapkamer zodat ik een ethernet aansluiting daar beschikbaar heb.
Mijn set-up:
WOONKAMER
- COAX wandcontactdoos aangesloten aan een Ziggo ConnectBox

SLAAPKAMER
- COAX wandcontactdoos

Ik heb eerder geprobeerd om de Ziggo ConnectBox in mijn slaapkamer aan te sluiten, maar dit werkte niet. De router kreeg geen signaal van Ziggo, waardoor er geen internet op het Wi-Fi netwerk was.
Nu wil ik dus die INCA adapters aansluiten, eentje in mijn woonkamer en eentje in mijn slaapkamer. Mijn vraag is eigenlijk: zal dit wel werken? Ik twijfel omdat de wandcontactdoos in mijn slaapkamer niet leek te werken. Hierdoor denk ik dat de INCA adapter ook geen verbinding zal kunnen maken.

Moet ik het maar gewoon proberen? Kan een Ziggo monteur die COAX aansluiting in mijn slaapkamer laten werken? Of is dit niet nodig voor een INCA adapter?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo ConnectBox
Hirschmann Inca 1G adapters (deze wil ik bestellen)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Coaxaansluiting in slaapkamer lijkt niet werkend/actief
Verder niks, omdat ik de adapters nog niet heb

Alle reacties

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je wel signaal (NL1-2-3) als je de COAX kabel rechtstreeks in je TV steekt?

https://discord.com/invite/tweakers

• Spoider
redfoxert schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:53:
Heb je wel signaal (NL1-2-3) als je de COAX kabel rechtstreeks in je TV steekt?
Ik heb geen TV abbo, alleen internet. Of is dit niet nodig om NL 1-2-3 te ontvangen? Zo niet, dan zal ik het vanavond even proberen :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 18:30
Levert Ziggo internet zonder een tv-signaal? Ik dacht dat die altijd samen gingen.

De vraag om te testen of je signaal ontvangt op je tv, is een eenvoudige manier om vast te stellen of de kabel aangesloten is op je aop en kwalitatief goed genoeg is om een signaal door te geven.

let op: ziggo is gestopt met analoog signaal. Dus je moet wel op je tv aangeven dat je digitaal tv wilt hebben.

[Voor 17% gewijzigd door job op 28-01-2022 09:59]

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 18:28
Het klinkt een beetje alsof de slaapkamer aansluiting elders loshangt. Kan je erachter komen waar de Coax aansluiting in de slaapkamer vanaf komt? Eerste gok zou zijn in je meterkast. Je inhuis netwerk is verder je eigen verantwoordelijkheid, Ziggo zorgt voor een Abbonee overname punt, dat zal in jouw geval het punt zijn waar je de Connectbox aansluit, wat je er daarachter allemaal aanhangt is aan jou. Je zal toch ergens het andere eind van de coax kabel in de slaapkamer moeten vinden. Die TV test is een manier om te kijken of hij toevallig al ergens aangesloten is.

12x400WP West Fronius

• Spoider
job schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:57:
Levert Ziggo internet zonder een tv-signaal? Ik dacht dat die altijd samen gingen.

De vraag om te testen of je signaal ontvangt op je tv, is een eenvoudige manier om vast te stellen of de kabel aangesloten is op je aop en kwalitatief goed genoeg is om een signaal door te geven.

let op: ziggo is gestopt met analoog signaal. Dus je moet wel op je tv aangeven dat je digitaal tv wilt hebben.
Jup, Internet Only abbo. Ik besef mij trouwens dat ik thuis geen kabel heb die ik vanaf de wandcontactdoos aan mijn tv kan hangen... Denk dat ik maar die INCA adapters bestel, en als het niet werkt kunnen ze altijd terug.
Jansen90 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:58:
Het klinkt een beetje alsof de slaapkamer aansluiting elders loshangt. Kan je erachter komen waar de Coax aansluiting in de slaapkamer vanaf komt? Eerste gok zou zijn in je meterkast. Je inhuis netwerk is verder je eigen verantwoordelijkheid, Ziggo zorgt voor een Abbonee overname punt, dat zal in jouw geval het punt zijn waar je de Connectbox aansluit, wat je er daarachter allemaal aanhangt is aan jou. Je zal toch ergens het andere eind van de coax kabel in de slaapkamer moeten vinden. Die TV test is een manier om te kijken of hij toevallig al ergens aangesloten is.
Ik dacht ook dat ie misschien ergens los zit. Een tijdje terug heb ik overal gezocht naar andere groene kabels/coax aansluitingen, maar dit kon ik nergens vinden. Ook niet in de meterkast, daar zag ik alleen zekeringen voor mijn elektriciteit. Dit is een redelijk oud appartement, maar ik zal bij de receptie vragen hoe het zit met die aansluitingen, en of er iemand langs kan komen om hem eventueel weer vast te maken.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Spoider schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb geen TV abbo, alleen internet. Of is dit niet nodig om NL 1-2-3 te ontvangen? Zo niet, dan zal ik het vanavond even proberen :)
NL1-2-3 zijn altijd en overal free-to-air volgens mij

https://discord.com/invite/tweakers

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in de netwerk hoek van het forum. Ik verplaats het topic daarheen :)

Tweakers Discord

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:38
Die Zigoo Connectbox moet met maximaal 2m coaxkabel op het AOP aangesloten worden.
Dus elders in huis plaatsen gaat niet werken.
Wel kun je een Moca setje achter die Connectbox aansluiten zodat die het netwerksignaal over de coax kan verzorgen.

Dus coax kabeltje tussen Aop en Connectbox.
Netwerkkabel vanaf de Connectbox naar een Moca adapter en de coax aansluiting van die Moca aansluiten op de coax naar je slaapkamer.
De andere Moca in je slaapkamer op de coax aansluiten en je hebt op de nertwerkaansluiting van die Moca je netwerk beschikbaar in je slaapkamer

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 23:38
Wat ik begrijp uit het verhaal hier is dat niet duidelijk is waar de coax aansluiting in de slaapkamer vandaan komt. Er moet natuurlijk wel een coax zijn naar de slaapkamer om de inca's aan te hangen. De aansluiting in de woonkamer, wat waarschijnlijk het AOP is, moet naar het modem. Ergens moet iets opgesplitst zijn (of misschien niet, dus daarom geen signaal in de slaapkamer).

• Ben(V)
Die Coax naar de slaapkamer is waarschijnlijk doorgelust vanuit de woonkamer.
Hij moet die doorlus eruithalen en Ziggo signaal enkel aan het modem aansluiten en de coax naar de slaapkamer aan de Moca.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beetje vreemd Ziggo kent namelijk prive geen internet only en op de kabel staat als basis altijd het basis pakket inclusief de basis digitale zenders.
Maar meet eerst de kabel, heeft deze niet nog meer vertakkingen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:12
Internet only is wel degelijk beschikbaar bij Ziggo. Het kost wel even zoeken. Je krijgt er altijd een standaard tv-pakket bij.

Zelfs alleen bellen is mogelijk. Dan krijg je ook nog internet en tv erbij.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-01 21:41
maak eens een plaatje van je meterkast ? grote kans komt daar een groene coax kabel toe naar het AOP, met daarop een kabel naar de woonkamer aangesloten

• Spoider
Oke ik heb die rotdingen binnen maar ik heb geen idee hoe ik ze moet aansluiten. Het lijkt er op dat de meegeleverde kabels niet geschikt zijn, waardoor ik de instructies niet kan volgen…
Ik heb geen verstand van die coax connectoren, maar ze hebben 1 kabel meegeleverd met een gaatje aan een kant en aan de andere een dikke male connector. Mijn router zit vast aan het aop met aan een kant een gaatje en aan de andere een dunne male connector.
Ik heb zo’n splitter thuis (maar gebruik hem niet) :

En die adapters hebben deze ingangen:

Dit klopt toch niet? Er is voor mij geen manier om dit aan elkaar te verbinden met de meegeleverde kabel.
Overigens staat dit in hun instructies:

Moet die eerste adapter aan het aop verbonden worden EN aan een coax contactdoos (rood omcirkelde gedeelte)? Dan gaat dit sowieso niet werken lijkt mij, aangezien die twee in 2 aparte kamers staan.

Is het de bedoeling dat ik kabels erbij bestel?

Edit:
Oke ik lees net de reactie van Ben(V) en voel me nu dom 🙃 Ik wil geen kabel tussen woonkamer en slaapkamer, dus lijkt erop dat moca adapters gewoon niet geschikt zijn in mijn geval. Ik stuur ze maa terug…

[Voor 4% gewijzigd door Spoider op 31-01-2022 19:40]

• Ben(V)
Ligt er dan geen coax naar de slaapkamer?
Volgens mij schrijf je dat in je beginpost of begrijp ik het verkeerd?

Een moca set zijn twee adapters die netwerksignaal over coax kan sturen en dat kan maar hoeft niet samen met het tv signaal.

[Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 31-01-2022 20:06]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 23:38
@Spoider Ja, precies. Nu ben ik ook de draad kwijt :o

Misschien is het goed nog even in detail te beschrijven wat je wilt bereiken en welke aansluitingen er nu precies zijn. Als je een ethernet verbinding vanuit de woonkamer naar de slaapkamer wilt maken m.b.v. inca adapters, dan moet er wél al een coax kabel van woonkamer naar slaapkamer liggen. Althans, eentje die in de woonkamer begint én waarvan het begin beschikbaar is (als losse kabel of als wanddoos) en die vervolgens in de slaapkamer uitkomt (los of in een wanddoos).

En die splitter op je foto is een verouderd model. Als je die nog hebt liggen is ook de kans groot dat je AOP in de woonkamer verouderd is. Maar dat is een andere discussie.

"Tegenwoordig" sluit je op het AOP een tweevoudige splitter POA-01 B aan. Zie het als de RTD 03 in je plaatje maar dan met twee uitgangen i.p.v. drie. FM doen we tegenwoordig niet meer aan.
Die POA-01 B heeft gewone "vrouwtje in, mannetje uit" (ofwel IEC) aansluitingen. Eén tak gaat naar de TV installatie, de ander naar het modem.

[Voor 40% gewijzigd door Masimo op 31-01-2022 20:23]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 12:22

bonzz.netninja

Niente baffi

redfoxert schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:15:
[...]

NL1-2-3 zijn altijd en overal free-to-air volgens mij
En net als een hele berg SD kanalen die gewoon altijd op de kabel van ziggo meekomen zodat je, ook met je internet only abbo, gewoon ook de commerciëlen kan bekijken.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee