Toon posts:

Kpn glasvezel in combinatie met ASUS RT-AX55

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pyromadness
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-11-2022
Mijn vraag:

Sinds deze week ben ik bezig om de Experia box v10 te vervangen voor de Asus RT-AX55 en deze werkend te krijgen, maar helaas nog zonder resultaat. Het lukt niet om WAN verbinding werkend te krijgen.
Op verschillende site`s en forum`s al wel gelezen dat dit via een pppoE waarschijnlijk moet in combinatie met dat de wan poort is aangepast naar vlan 4. Echter heb ik hier iets te weinig kennis van.

Nu is eigenlijk mijn vraag of de Asus RT-AX55 überhaupt geschikt is om rechtstreeks aan het glasvezel kastje te doen of dat ik toch de Experia box v10 er tussen in bridge mode moet zetten ?

Alle reacties

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 11:58
Je gebruikt het verkeerde VLAN, het is VLAN 6 en niet 4 voor internet en bij de gebruikersnaam en wachtwoord voor PPPoE moet je gewoon iets invullen ik doe meestal "internet" 2 maal.

It's All In The "Mix"

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Simpel gezegd: je zou een AX55 waarschijnlijk wel werkend kunnen krijgen op het goede VLAN (zoals @Mixpower aangeeft) maar vooralsnog zie ik geen directe mogelijkheid om je IPTV over de AX55 te doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pyromadness
Bedankt voor jullie reactie!. Dus zoals jij beschrijft (@MAX3400 ) zal ik dus de huidige Experiabox erbij moeten houden in bridge-mode voor het tv signaal ?

• MAX3400

MAX3400

Er is geen bridge-mode bij KPN; als je de AX55 wil gebruiken voor routing, dan ga je automatisch dubbel-NAT toepassen want de EB blijft ook router spelen.

Wil je de AX55 als wired "en" accesspoint, dat kan maar omdat de EB geen mesh ondersteunt, moet je "extra" SSID creeeren op de AX55 als je WiFi wil aanbieden.

Wil je de EB10 volledig vervangen en IPTV gebruiken, dan zal je een andere Asus moeten kopen (helaas).

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 11:58
Pyromadness schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:56:
Bedankt voor jullie reactie!. Dus zoals jij beschrijft (@MAX3400 ) zal ik dus de huidige Experiabox erbij moeten houden in bridge-mode voor het tv signaal ?
De Experiabox kan niet in bridge, Je zal een router moeten aanschaffen waarmee IPTV mogelijk is of de Experiabox moeten gebruiken, of zoals sommigen doen is een managed switch voor je router zetten om zo IPTV te gebruiken middels taggen maar daar zou ik gezien je beperkte kennis niet aan beginnen.

It's All In The "Mix"

• Pyromadness
Oke, het ligt dus allemaal net wat complexer dan dat ik zelf dacht. Zijn er type routers die jullie zouden aanraden die IPTV ondersteunen ? Want anders wordt tv kijken lastig denk ik. Zou je voor andere providers zoals ziggo dit ook moeten hebben, want dan kan dat ook nog de over weging zijn om over te stappen.
Het liefst wil ik gewoon een eigen router waar je net wat meer mee kan instellen en zelf aanpassen dan de standaard box van de provider.

Wel had ik dit nog gevonden over de asus router waarmee IPTV instellen mogelijk is.
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011708/

[Voor 70% gewijzigd door Pyromadness op 28-01-2022 11:53]

• Pyromadness
Ondertussen zelf ook aan het zoeken geweest naar andere oplossingen. Nu heb ik dus op mijn smart tv de KPN itv app geïnstalleerd waardoor je via het internet tv kunt kijken en uiteindelijk het dus wel mogelijk is om de ASUS router te gebruiken ipv de EB box denk ik ?

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:29
Ik maak zelf gebruik van de GT-AX11000 met merlin en scripts om het IPTV gedeelte te laten werken. Hoe dat moet, staat in dit topic. Het is een vereiste om Merlin te hebben om met KPN TV te kijken aangezien het routed IPTV is. Hiervoor kun je gebruik maken van de volgende (nog ondersteunende) modellen van Asus:
  • RT-AC68U
  • RT-AC88U
  • RT-AC3100
  • RT-AC5300
  • RT-AC86U
  • RT-AX56U
  • RT-AX58U
  • RT-AX86U
  • RT-AX88U
  • GT-AC2900
  • GT-AX11000
  • RT-AX68U
  • RT-AX86S

• MAX3400

MAX3400

leroy98ecker schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:36:
...de volgende (nog ondersteunende) modellen van Asus:
RT-AX86S ook sinds de laatste release van Merlin stable ;)

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:29
MAX3400 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:37:
[...]

RT-AX86S ook sinds de laatste release van Merlin stable ;)
Ah, beter! Toegevoegd aan de lijst. :)

• Pyromadness
@leroy98ecker Bedankt voor de verduidelijking. Van het weekend hebben we weer wat te doen haha.
Zal dan gaan uittesten of het nu werkt met de KPN iTV app op de smart tv.Dit bevat namelijk de zelfde functies als de kpn tv kastje. Als dit goed werkt dan kan ik die asus router gewoon gebruiken voor alleen het internet gedeelte zonder een ander te moeten aanschaffen die IPTV ondersteunt. En kan dus het tv abo opgezegd worden. Het gaat mij iets te ver om met merlin en scripts te gaan werken ;)

[Voor 7% gewijzigd door Pyromadness op 28-01-2022 15:10]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee