Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05-2024
Mijn vraag
Ik heb een Epson scanner, Epson Perfection 2580 Photo, die ik al jaren tot mijn volle tevredenheid gebruikte. Echter nu ik een andere PC heb werkt hij niet meer, omdat hij alleen op een 32bits besturingssysteem werkt en mijn nieuwe pc en alle andere laptops in mijn huishouden zijn allemaal 64 bits. Op de Epson site kan ik geen antwoord vinden, wellicht weet hier iemand een workaround zodat ik mijn scanner kan blijven gebruiken. In het Windows configuratiescherm onder printers en scanners wordt hij niet gezien, en zelfs als hij gevonden zou worden ben ik bang dat ik alle features niet kan blijven gebruiken, zoals filmdoorvoer, dia's scannen enz.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bijgeleverde software bij de scanner

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet gezocht maar geen antwoord gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:02

g0tanks

Moderator CSA
Ik zou het eens proberen met VueScan: https://www.hamrick.com/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tedjejones schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:54:
...
Ik heb een Epson scanner, Epson Perfection 2580 Photo, die ik al jaren tot mijn volle tevredenheid gebruikte. Echter nu ik een andere PC heb werkt hij niet meer, omdat hij alleen op een 32bits besturingssysteem werkt en mijn nieuwe pc en alle andere laptops in mijn huishouden zijn allemaal 64 bits. Op de Epson site kan ik geen antwoord vinden, wellicht weet hier iemand een workaround zodat ik mijn scanner kan blijven gebruiken...
Dan zet je op één PC een 32 bits Windows 10. 't Is effe klooien maar het kan lukken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones
Dank jullie wel, dat VueScan werkt inderdaad erg goed, alleen jammer dat het zo prijzig is. Voor alle mogelijkheden ben ik € 69,95 kwijt.

@Brahiewahiewa Is er ergens een stappenplan om 32 bits windows 10 te installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zie niet in waarom je dat zou willen of nog moeten. Naast de beperking tot 3,8GB RAM wat erg weinig is voor nu, ben je ook niet meer in staat om UEFI te booten, en zul je legacy/CSM moeten gebruiken, iets wat op sommige hardware lastig/onmogelijk is. Windows 10 wordt welliswaar nog tot 2025 ondersteund, maar daarna hang je ook.

Je zou alternatieve software kunnen proberen, of de prijs voor de software kunnen betalen. Misschien is er een baseline driver al geïnstalleerd/is de scanner al als WSD-device geïnstalleerd, en zul je de standaard Windows scan venstertjes die zelfs in W11 zitten (de canon wifi all-in-one hier staat op mijn W11 bakkie al).

Als je persé W10-32 wilt (wat ik erg sterk afraad) dan zul je je UEFI in CSM mode moeten zetten, en een Win10-32 media creator moeten downloaden vanaf microsoft (dat kan gewoon). Secure boot uit, en via de CSM de aangemaakte USB-drive opstarten zoals je altijd een MBR boot doet (dus niet een EFI loader pakken).

Alternatief -- de scanner komt uit 2004... hij heeft dit jaar stemrecht en een rijbewijs gekregen... je hebt er lang en duurzaam mee gewerkt, het is op dit moment amper meer e-waste te noemen: tijd voor iets nieuws? Ik zal geen PC downgraden en kreupel maken (32bit is dat tegenwoordig, veel software is 64-only zelfs) puur voor een scanner uit 2004.

Nog een alternatief, weet niet wát je wilt scannen, maar er zijn een hoop erg goede scan apps voor telefoons. Als je telefoon een goede camera heeft, en het gaat om documenten, dan is iets als Microsoft Office Lens érg fijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Umbrah op 31-01-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:59
Persoonlijk zou ik die 70 euro betalen, of hoef je het maar 1x te gebruiken en dan klaar? ( weet niet hoevaak je het gebruikt? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik zie twee opties: Koop die VueScan, en voor €70,- doet je 18 jaar oude scanner het weer. De andere optie kost je meer: koop een nieuwe scanner.
Persoonlijk lijkt de eerste optie me de betere, tenzij de jaren beginnen te tellen, en het beestje niet meer zo goed werkte als toen je hem net kocht, of tien jaar terug ofzo ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
tedjejones schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:54:
Ik heb een Epson scanner, Epson Perfection 2580 Photo, die ik al jaren tot mijn volle tevredenheid gebruikte. Echter nu ik een andere PC heb werkt hij niet meer, omdat hij alleen op een 32bits besturingssysteem werkt en mijn nieuwe pc en alle andere laptops in mijn huishouden zijn allemaal 64 bits.
Probeer NAPS2 om te scannen, werkt zowel met 32-als 64-bits.
Om naar de downloadpagina te gaan: klik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones
Ik heb een hele dag verder zitten grasduinen op het internet en kom nu de optie van Epson Scan 2 tegen, dat schijnt een update te zijn geweest van Epson maar die hebben ze verwijderd en is niet meer te downloaden op hun site. Ben uren aan het zoeken geweest naar een andere downloadsite, heb er 1 gevonden maar die zit vol virussen volgens mijn virusscanner. Maar er moet ook een installatie cd van zijn. Eens kijken op marktplaats ed. naar deze cd. Die €70,- kan ik altijd nog uitgeven.
@Umbrah Deze scanner heeft de opties om filmrolletjes in te kunnen voeren en dan wordt een scan gemaakt van het negatief en kun je de afbeelding opslaan als foto. Ook kun je er dia's mee inscannen en nu ik met pensioen ben had ik er de tijd voor om al mijn negatieven en dia's in te gaan scannen, daar veel oude familiefoto's in de loop der jaren verkleurd zijn. Dus ik was van plan om hem wat intensiever te gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom niet Windows x86 virtualiseren en daar (via passthru) de scanner aan knopen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:02

g0tanks

Moderator CSA
tedjejones schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:46:
Ik heb een hele dag verder zitten grasduinen op het internet en kom nu de optie van Epson Scan 2 tegen, dat schijnt een update te zijn geweest van Epson maar die hebben ze verwijderd en is niet meer te downloaden op hun site.
Kan je niet de Epson Scan 2 pakken via een andere productpagina? Zie bijvoorbeeld hieronder: https://www.epson.nl/nl_N...ection-v850-photo/s/s1319
EPSON Scan 2 (v6.5.30.0)
29-Sep-2021
60.86 MB

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1