Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34
Mijn vraag
Ik heb een kleuren laserprinter gekregen die problemen met het afdrukken heeft.
Bij het printen had deze printer in eerst instantie vooral rare cyaan en blauwe vlekken.
Zwart lijkt geheel goed en bij de gele zie je lichte strepen.
Doordat zwart goed print lijkt mij de fuser goed.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Laserjet Enterprise M553
Printabout toners (dus niet origineel)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Na vele cleaning cycles aangezien deze optie op de printer uit stond had ik nog steeds rare vlekken.
Hierop de cyaan toner los gehaald, de toner opvangbak in de toner leeg gemaakt en schoongeblazen.
De rollen bij de fuser en de drum schoongemaakt. Daarna een cleaning en een nieuwe calibratie laten doen.
Helaas heb ik nu horizontale en verticale strepen en heb ik hierop de toners nog maar eens geschud en geklopt.
Dit heeft helaas niet geholpen en op de foto's zie je het resultaat.
Nu zie ik dat er losse drums te koop zijn. (vooral bij chinese webshops)
Heeft iemand hier ervaring mee en zou ik het daarmee kunnen oplossen?
Of is dit zonde geld en kan ik beter kijken naar andere toners. (Helaas zijn deze nogal prijzig voor deze printer)

De bestaande drums lijken wat verkleuring te hebben aan de zijkant.
Maar het valt mij eigenlijk nog wel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPMUYJT5kQzZMYI1dnXY3ouFB68=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjH1uoXIVzP8IDjDnUwboMMv.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXLVOHhrc0cElTJN4lAqZNVVOYs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iThY1A8F3udSn7vjs23A9nz2.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90Tk3gNLBJA2EYWzUa4IQ10fkcQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNAS27soxIZpNSlDRFLm3G7b.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Even een kleine update.
Ik heb uiteindelijk nog wat op internet gezocht en daarop toch nog maar eens de beide toners gedemonteerd.
Aangezien de drum er eigenlijk best goed uit ziet betwijfel ik als dit het probleem is.

de developer roller heb ik nu van beide toners gedemonteerd en schoongemaakt. (met alcohol)
De horizontale lijnen zijn nu bijna verdwenen en ik heb alleen nog de verticale lijnen.
De developer roller ziet er voor mijn gevoel nog wel goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFuLspABYQVh9zcl_DEvgdywzUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l7RBzEbz4zkr893dFn7rOEMI.jpg?f=user_large

de strepen die je op papier ziet zie je ook op de developer roller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwR4dsFEGhaWwMDMiG5brWWQ2bI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h2wrbqHcYvABhu2xQQDgK6YW.jpg?f=user_large

Ik denk dat ik hem voor nu gewoon op deze manier ga gebruiken.
Voor de mooie afdrukken gebruik ik dan wel de inktjet printer.
Mocht iemand weten waar dit aan ligt dan zou dat natuurlijk mooi zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Pas op met het bloodstellen van de drum rol aan licht.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is verstandig altijd reservetoners te hebben, niet alleen voor het geval je tonercassette leeg is of defect, maar ook om te weten of iets aan de printer of aan de tonercassette ligt. De problemen die jij ziet heb ik gehad met bepaalde tonercassettes. Omdat de betreffende toners al bijna leeg waren, was het een eenvoudige beslissing om ze te vervangen.

Mijn Laserjet CP5225DN heeft een optie "hou je waffel en printen met die hap", als je dat activeert kun je ook de tonercassettes verwisselen, bijvoorbeeld blauw met geel verwisselen. Of een toner niet in de printer plaatsen en dan printer. Dat soort zaken zijn zeer nuttig om dit soort problemen te diagnosticeren. Omdat de M553 ongeveer uit dezelfde reeks komt (doch hoger gepositioneerd is), zou het mij niet verbazen als de M553 ook zo'n functie heeft.

Ik heb zelf een aantal Chinese drums gekocht, maar nog niet gebruikt. Ik wil ze gaan inzetten als een drum voortijdig moeilijk gaat doen. Volgens mij kun je niet met het blote oog zien dat een drum versleten is, je ziet het enkel aan vlekken op je papier.

Toners voor dit soort printers kunnen inderdaad zelfs van huismerken in de papieren lopen. Ik probeer dealtjes op Marktplaats en Ebay te vinden en dat is mij tot nog toe goed gelukt. Je kunt op AliExpress vaak ook hervulsetjes vinden. Dat is natuurlijk een hoop gedoe, maar in combinatie met een nieuwe drum kan het een uitweg zijn als toner te duur blijkt. Desondanks... met 10.000 vel per toner die je kunt printer vallen de prijzen ook wel weer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 17:12

sus

is druk :+

Ik heb exact dezelfde problemen gehad, met 201A/201X toners. Setje origineel er terug in en probleem was opgelost. Huislijn om laten ruilen, nieuwe gekregen. Die terug in de printer -> strepen.

Ben erg benieuwd of jij het voor elkaar krijgt, ik gebruik nu terug orginele toners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou de toners vervangen door huismerk. Dit klinkt typisch als een defecte toner.
Als de fuser kapot is, kun je de inkt met de hand weg vegen en de kans dat dit plaatselijk is, is niet zo groot. (Volgens mij zit er één verwarmingselement in een fuser.)

Huismerk is niet zo duur en bij een laserprinter is het vooral de prijs per pagina die laag is. Toners zijn kostbaar, maar gaan in gevallen ook 12.000 printjes mee.

Je drum met alcohol schoon maken kan het probleem (flink) erger maken. (Zelf ervaring mee. Het ging beter tot ik het laatste restje weg wilde poetsen. Toner kon de Kliko in.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
sus schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:28:
Ik heb exact dezelfde problemen gehad, met 201A/201X toners. Setje origineel er terug in en probleem was opgelost. Huislijn om laten ruilen, nieuwe gekregen. Die terug in de printer -> strepen.

Ben erg benieuwd of jij het voor elkaar krijgt, ik gebruik nu terug orginele toners.
De verticale strepen heb ik grotendeels weg kunnen krijgen door de dr. blade iets te verbuigen. (vlak druk proberen uit te oefenen op een tafel)
Even later had ik na het schoonmaken van de developer roller juist horizontale strepen op iedere keer dezelfde afstand van de magenta toner. Door de developer roller te verplaatsen naar de blauwe toner heb ik het probleem daarvan weer mee verhuist.

Uiteindelijk bij onze vrienden uit china 2 developer rollers besteld maar helaas rollers van een andere printer geleverd gekregen :/
Eigenlijk valt er nu best acceptabel mee te printen.
Maar eens kijken als ze nog de juiste rollers willen opsturen.
unezra schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:38:
Ik zou de toners vervangen door huismerk. Dit klinkt typisch als een defecte toner.
Als de fuser kapot is, kun je de inkt met de hand weg vegen en de kans dat dit plaatselijk is, is niet zo groot. (Volgens mij zit er één verwarmingselement in een fuser.)

Huismerk is niet zo duur en bij een laserprinter is het vooral de prijs per pagina die laag is. Toners zijn kostbaar, maar gaan in gevallen ook 12.000 printjes mee.

Je drum met alcohol schoon maken kan het probleem (flink) erger maken. (Zelf ervaring mee. Het ging beter tot ik het laatste restje weg wilde poetsen. Toner kon de Kliko in.)
Ik heb het idee dat je het niet te vaak moet doen.
De magenta geeft ook opeens ook een stuk minder printjes aan.

Mocht ik uiteindelijk de juiste rollen geleverd krijgen dan kom ik wel met een update.
Anders ga ik er denk ik mee stoppen en koop ik een andere toner wanneer het me teveel begint te irriteren.
Het scheelt dat ik hier een kleuren inktjet printer heb staan dus daarmee kan ik eigenlijk wel de mooie printjes maken.
Een huismerk toner zou een goede optie kunnen zijn omdat de orginele toners flink prijzig zijn (182,50 euro per stuk).
Denk dat ik deze dan bij een zaak moet bestellen met een goede garantie/ retour regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Deze printers werken niet met een vast aantal printjes, maar schatten het aantal resterende printjes op basis van wat je print. Ze kunnen niet meten hoeveel toner er nog in de cassette zit. Als je dus een periode veel magenta gebruikt, dan kan het zijn dat de printer van het één op het andere moment veel minder resterende printjes toont. Daar moet je je geen zorgen over maken, omdat de printer je in staat stelt de toner helemaal leeg te printen (dus niet zoals bij inkjet dat je toch nieuwe moet kopen al zit er nog inkt in).

Huismerkcassettes zijn mijn inziens noodzaak bij deze printers. Er bestaan slechte huismerken, maar over het algemeen kun je met deze printers prima huismerken gebruiken. Die Chinese drums die ik heb zijn een soort verzekering tegen een slechte cassette: Mocht een huismerkcassette een drum hebben die het slecht doet, dan kan ik mezelf nog helpen zonder dat de hele cassette afval wordt. Er gaan immers 7.000 afdrukken uit, goed voor meerdere jaren printen, dus je weet nooit of de drum de eindstreep haalt. Maar nog niet nodig gehad.
Pagina: 1