Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-05 19:02
Hi Tweakers,

Ik zit met het volgende:

Ik heb een nieuwe baan.
Bij mijn oude werkgever heb ik een opzegtermijn van één kalendermaand.

Nu is mij gevraagd door de nieuwe werkgever of ik morgen of uiterlijk maandag bij mijn huidige werkgever wil opzeggen. Dit wil ik uiteraard wel, want wil het liefst niet nog 2 maanden rondlopen bij mijn huidige werkgever.

Echter heeft de nieuwe werkgever maandag het contract nog niet klaar. Wel kunnen/willen ze me het aanbod op papier zetten, zodat ik het contract later kan tekenen.

Mijn gevoel zegt dat ik liever een nieuw contract in handen wil hebben, voordat ik bij mijn oude werkgever opzeg.
In hoeverre is ‘het aanbod op papier’ rechtsgeldig? Heb ik een poot om ergens op te staan? Hoe groot is het risico om het op deze wijze te doen? Waar moet ik nog meer rekening mee houden? Wat is de beste manier om dit aan te pakken?

Snap dat het ergens ook een wederzijdse vertrouwenskwestie is, maar goed…

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nooit je schepen achter je verbranden. Eerst een getekend contract in handen voordat je opzegt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 13:40
Het maakt uiteindelijk niet heel veel uit, ze kunnen toch zonder probleem van je af in de proeftijd.

Wat je wel kan vragen is bevestiging dat contract eraan komt via de mail.

[ Voor 3% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 27-01-2022 20:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Microkid schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:05:
Nooit je schepen achter je verbranden.
De huid pas verkopen als de beer geschoten is, bedoel je.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Crosspost je dit nou direct van Fok en doe je niet eens de moeite even de aanhef te veranderen? :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-05 19:02
SmurfLink schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Crosspost je dit nou direct van Fok en doe je niet eens de moeite even de aanhef te veranderen? :+
Oeps, betrapt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Niet_Jan_Jaap schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:05:
Het maakt uiteindelijk niet heel veel uit, ze kunnen toch zonder probleem van je af in de proeftijd.
Dat is een heel goed punt; maar niet enige risico.

Het kan al stuklopen op het daadwerkelijke contract. Bijvoorbeeld dat het aanbod ineens inclusief vakantiegeld blijkt te zijn, of secondaire arbeidsvoorwaarden blijken anders dan mondeling voorgespiegeld.

Als ik TS was zou ik het volgende doen:
* Risicoinschatting maken voor als het misloopt: hoe groot is die kans en wat zijn de gevolgen. Direct een probleem met de hypotheek en een half jaar zoeken naar een andere baan? Of staan ze voor je in de rij en vind je een paar maandjes er tussenuit ook wel prima als er erop neerkomt. Dan kan je bepalen of je het risico wilt nemen
* Schriftelijke bevestiging vragen van alle belangrijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

En dan is het up to you. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tja, als je er nu (al) geen vertrouwen in hebt dat ze hun afspraken niet nakomen, wil je er dan wel werken...

Vraag of ze het aanbod (salaris, secundaire zaken, etc) op de mail willen zetten. Of vraag of ze een ongetekende versie van het contract met je willen delen.

Tijdens de proeftijd kunnen ze zonder opgaaf van rede van je af. In die zin maakt het dus vrij weinig uit of je wel/geen contract in bzit hebt als je je huidige baan gaat opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
Belangrijk punt is dus voornamelijk of alle primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden al duidelijk zijn afgesproken en jij geen vragen meer hebt omtrent andere regelingen zoals relatiebeding etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:38

Dennis1812

Amateur prutser

Mij is geleerd oude schoenen pas weg te doen na het afrekenen van de nieuwe.
Je gaat nu op je sokken naar de kassa. Maakt je kwetsbaar als iets in je contract toch niet klopt. Salaris bijvoorbeeld.

Tenzij je dit al duidelijk zwart op wit hebt natuurlijk.
Ik zou mij er niet prettig bij voelen. Heb je geen vakantie dagen meer in te zetten? Zodat t ipv 8 weken maar 6 meer is ofzo?

Wat maakt uiteindelijk 1 maand uit op het hele werkende leven?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:27
Exterminator schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:02:
Hi Tweakers,

Ik zit met het volgende:

Ik heb een nieuwe baan.

Nu is mij gevraagd door de nieuwe werkgever of ik morgen of uiterlijk maandag bij mijn huidige werkgever wil opzeggen. Dit wil ik uiteraard wel, want wil het liefst niet nog 2 maanden rondlopen bij mijn huidige werkgever.

Echter heeft de nieuwe werkgever maandag het contract nog niet klaar. Wel kunnen/willen ze me het aanbod op papier zetten, zodat ik het contract later kan tekenen.

Mijn gevoel zegt dat ik liever een nieuw contract in handen wil hebben, voordat ik bij mijn oude werkgever opzeg.
In hoeverre is ‘het aanbod op papier’ rechtsgeldig? Heb ik een poot om ergens op te staan? Hoe groot is het risico om het op deze wijze te doen? Waar moet ik nog meer rekening mee houden? Wat is de beste manier om dit aan te pakken?

toon volledige bericht
Arbeidsovereenkomst is vormvrij. Dus wanneer zij de overeenkomst en alle voor jou van belang zijnde bepalingen in een bevestiging zetten is dat net zoveel waard als een contract. Maar let op: in dit soort situaties worden werknemers nogal eens overvallen door nogal beperkende bedingen, zoals een concurrentie-, relatie- of opleidingsbeding.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Laat je niet opfokken. Als het belangrijk voor ze was geweest dan hadden ze het contract klaargehad.

Vaak is het onschuldig maar ik heb ook wel gezien dat dit soort onzorgvuldig gepush een signaal bleek van grotere problemen later - datzelfde onredelijke gepush bv.

Of stel dat er toch nog een contract issue opduikt: dan heb je praktisch geen onderhandelingsruimte en is er het risico dat het onzakelijk wordt.

Een arbeidsrelatie ga je als het goed is voor langere tijd aan. Dan maakt een maand latere start ook niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2022 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 16:52
Microkid schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:05:
Nooit je schepen achter je verbranden. Eerst een getekend contract in handen voordat je opzegt.
Uit recente ervaring kan ik vertellen dat er werkgevers zijn (Rijksoverheid :+ ) die dat wel eens vreemd kunnen vinden... werkelijk iedereen die ik daarover sprak zei; zijn ze gek geworden!

@Exterminator nooit ergens opzeggen zonder dat je afspraken op papier staan, hoe betrouwbaar ze ook overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Als ze je echt willen hebben is dat contract vanavond nog geregeld beetje bedrijf heeft de basis op de plank liggen en hoeft alleen functie en uren + salaris in te vullen.

Dus zoals meeste hier al zeiden eerst getekend contract dan pas opzeggen

Anders kan je theoretisch ook nog je ww door je neus boren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:06
Dat wel, maar dan is het een ontslag vanuit dienstverband.

Als je nu ontslag neemt en je krijgt geen contract van de hypothetisch nieuwe werkgever, dan kan ik mij voorstellen dat je geen recht op WW uitkering hebt - immers ben je dan door eigen keuze werkloos. Wordt je vanuit een proeftijd ontslagen, dan denk ik dat je wel recht op WW hebt.

...nou ben ik geen deskundige op gebied van arbeidsrecht enzo, kan er wellicht compleet naast zitten of achterhaalde kennis hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:07
Niet van hun probleem, jouw probleem laten maken. Zij moeten met een goed contract komen, dat moet getekend zijn en dan zeg je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 19:28
vanaalten schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Dat wel, maar dan is het een ontslag vanuit dienstverband.

Als je nu ontslag neemt en je krijgt geen contract van de hypothetisch nieuwe werkgever, dan kan ik mij voorstellen dat je geen recht op WW uitkering hebt - immers ben je dan door eigen keuze werkloos. Wordt je vanuit een proeftijd ontslagen, dan denk ik dat je wel recht op WW hebt.

...nou ben ik geen deskundige op gebied van arbeidsrecht enzo, kan er wellicht compleet naast zitten of achterhaalde kennis hebben...
Ligt aan de reden van ontslag.
Je werkgever moet dan verklaren aan het UWV dat het ontslag in de proeftijd van hun kant komt. En dat het niet jouw schuld is.
Maar als je zelf ontslag hebt genomen (en nog geen nieuw contract hebt) dan krijg je inderdaad sowieso niks.

En dat een werkgever voor maandag geen contract voor je kan hebben is ook een slap excuus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 13:25

d-Frag

74% completed

RocketKoen schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:14:
En dat een werkgever voor maandag geen contract voor je kan hebben is ook een slap excuus.
Een knalrode vlag, als het nu al lastig is om in drie dagen een contract op te stellen en te mailen geeft dat te denken..

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:19
d-Frag schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:34:
[...]

Een knalrode vlag, als het nu al lastig is om in drie dagen een contract op te stellen en te mailen geeft dat te denken..
Eens, ben eens ergens op gesprek geweest en dat klikt zo goed dat er binnen een half uur al een contract op tafel lag zoals besproken, met handtekening van de directie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-05 20:22
Wat hier al is gezegd, als er zoveel spoed is, dan wil je daar graag aan mee werken maar dat moet dan ook aan hun kant met spoed worden opgepakt, dat doen ze nu niet.

Een contract kan je binnen een dag maken en ondertekenen (bij mijn huidige werkgever is dat zo gegaan). Als de zin en wil er maar is, dan is er veel mogelijk. Nu hebben ze zelfs nog tot maandag dus ik zou lekker rustig afwachten, totdat alles er staat omdat je kwetsbaar wordt als je opzegt en nog niets hebt.

Ik heb altijd vragen over contracten die onduidelijk zijn of moeten worden verandert, als je eenmaal getekend hebt, wijzigen ze vaak niets meer. Vaak klopt je gevoel en het hoeft niet negatief te zijn maar aan hun kant laksheid, is niet prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:58
Nooit Nooit Nooit Nooit Nooit Nooit Nooit opzeggen zonder contract. En als er gevraagd wordt om dan en dan op te zeggen is dat ronduit vreemd en voor mij een red flag. Dit duidt op grote inflexibiliteit van hun kant. Krijg je spijt van.

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 28-01-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:58

Wat je wel kan vragen is bevestiging dat contract eraan komt via de mail.
Dit klinkt als een bedrijf wat dat ook weleens heeft gedaan.

En nee, niet met slechts een mail toezegging opzeggen. Doe het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 14:01
Hi Tweakers,

Ik zit met het volgende:

Ik heb een nieuwe baan.

toon volledige bericht
Niet doen, ik heb zelf eens eerder ondervonden dat je dan goed de sjaak bent, Baan opgezegd en nieuwe baan ging op laatste dag niet door. Geen uitkering.

Waarom kunne ze niet voor maandag dit op papier zetten? Als dat niet kan, dan maar maandje langer bij huidige werkgever zitten. maakt ook niet uit toch, je gaat toch voor lange ter mijn.

Zeg niet op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb 1x zelf eerst ontslag genomen en daarna pas een nieuwe baan gezocht, maar dat kwam omdat ik daar vanwege mijn mentale gezondheid geen minuut meer naar binnen wilde (directeur loog over van alles en nog wat en was mijn leidinggevende). Als dat in jouw geval niet zo is: gewoon lekker blijven zitten. Wat je eventueel wel kan doen is laatste x weken van maart alvast vrij vragen.

Daarnaast zou ik nog een optie 3 willen voorstellen: solliciteer nog ergens anders en vergelijk de contracten. Ik heb dat eigenlijk altijd gedaan en het verbaasde hoeveel ik er toen al op vooruit kon gaan (scheelde 500 per maand + betere secundaire voorwaarden).

Dit was enkele jaren geleden (als senior):
Ik verdiende 3750. Had aanbod liggen van 4500, maar gevoel klopte niet. Nog ander gesprek aangegaan, bedrijf was super enthousiast, kreeg aanbod van 5k+ met 2 maanden bonus, beter pensioen en hogere lease. Was alleen internationale functie (toen we vroeger nog mochten vliegen). Uiteindelijk alles naast me neer gelegd en gaan zzpen (en geen spijt van).

[ Voor 23% gewijzigd door DeveloperNL op 28-01-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 15:03

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hi Tweakers,

Ik zit met het volgende:

Ik heb een nieuwe baan.

Heb je een opzegtermijn van 1 kalendermaand, of een opzegtermijn van 1 kalendermaand met een opzegging tegen het einde van de maand? Daarnaast heb je meestal ook nog vakantiedagen die je kan laten uitkeren, wat ook nog in de startdatum kan schelen.

Aan de andere kant. Een arbeidsovereenkomst moet je snel kunnen opstellen. Ze kunnen vast wel wat regelen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:30
Het is absoluut niet ideaal. Maar alleen als ze dan in het kort alle voorwaarden bevestigen is dat prima te doen. Jij en werkgever zetten de handtekening en klaar. De uitgeschreven versie krijg je later. Men kan dan gewoon een rijtje opstellen in de vorm van:

- X bruto salaris
- vakantiegeld in-/exclusief
- X vakantiedagen
- geen relatie-, concurrentie- of andere restrictieve bedingen
- geen proeftijd
- leasauto categorie X
- etc.

Van belang is dat je dan daadwerkelijk alles op hoofdlijnen afspreekt en dat de uitgeschreven tekst later verschijnt. Zonder verassingen: dus neem in de bullets ook vooral op welke bepalingen er niet in mogen.

Ik heb personen gezien met dezelfde situatie: die kregen een offer letter met bullets maar met de opmerking 'dat het hele contract nog volgt', zeggen hun contract bij huidige werkgever op en krijgen één dag voor de beoogde werkdag een volledig contract met daarin een proeftijd, concurrentie-beding en de hele agressieve mikmak. Uiteindelijk loopt het doorgaans met een sisser af, ook niet altijd, maar je baan starten met vóór je eerste werkdag al een brief van je advocaat is niet lekker.

En die volledige arbeidsovereenkomst kan écht nog wel voor maandag bij je zijn... Ik zou daar eerst op pushen. Bovenstaande is echt last resort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:07
Ik heb hele nare en slechte ervaringen met mensen die me onder druk zetten om bepaalde keuzes te maken, al helemaal als dit grotere keuzes zijn. Laat dit niet toe, als men echt iets interessants heeft voor je en dus voor zichzelf kan het ook even wachten.

"Het spijt me, maar ik zeg pas mijn contract op bij X als het nieuwe contract met jullie is getekend. Mogelijk kan ik wel nog op 1 maart starten dmv gebruik van vakantiedagen." - zo kun je nog iets tegemoet komen.

Als het dan niet meer hoeft, prijs je rijk, you've dodged a bullet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dennis1812 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:00:
Mij is geleerd oude schoenen pas weg te doen na het afrekenen van de nieuwe.
Je gaat nu op je sokken naar de kassa. Maakt je kwetsbaar als iets in je contract toch niet klopt. Salaris bijvoorbeeld.
Mijn vrouw heeft dat gehad, in gesprekken zou ze een vast contract krijgen, was op niet op tijd af en toen ze het kreeg stond er opeens vervangingscontract. Terwijl het vast contract juist hetgene was waarom ze van werkgever ging veranderen (in de zorg, ze werken graag met vervangingscontracten).

Ze heeft toen wel haar mond open getrokken en kreeg vrij snel een ander contract. Gelukkig maar, want nu ze er een tijdje werkt hoort ze van collega's die al 18 jaar lang een vervangingscontract hebben :p

(het gaat om Belgie, vervangingscontract betekend dat je iemand tijdelijk vervangt en dat wordt steeds aangepast dus bij sommigen al 18 jaar lang :p ).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Sterker nog, ik ken uit eerste hand voorbeelden van een bedrijf dat het voor elkaar kreeg mensen door een zombiebedrijf aanbiedingen te laten doe toekomen (die net niet te mooi waren om waar te zijn) om ze zo te bewegen ontslag te nemen. Ideaal als je van boventallig personeel afwilt zonder ook maar een cent te willen betalen...
Dus zoals hierboven reeds tig keer aangegeven : eerst contract en dan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zoals anderen ook adviseren: eerst zorgen dat je zekerheid hebt dat de nieuwe werkgever je aanneemt en dus een getekend contract! :)

Mocht je dan toch uitkomen op een periode die misschien wat langer dan je lief is, je hebt bij de oude werkgever recht op verlof he. Je kunt dan dus jouw verlof opmaken. op die manier hoef je niet de volle twee maanden te blijven werken. :) En maak het bespreekbaar, misschien kun je een overeenkomst aangaan met de oude werkgever om eerder weg te kunnen. Als de relatie toch al niet al te best is met de oude werkgever (geen idee van, maar die indruk krijg ik wel een beetje) is dat misschien een mooie oplossing voor jullie beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizard
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-02-2022
Ik zou het niet doen, exact zoals zovelen hier al zeggen.

Kijk, als de nood echt hoog is, dan zijn er praktisch ook wel allerlei tussenwegen te verzinnen tussen je oude en je nieuwe werkgever.
Je nieuwe werkgever zou je bijv voor de maand maart kunnen inhuren vanuit je oude werkgever.
Of het kan ook gewoon met een pak geld geregeld worden.

Kijk, als jij geen ruzie hebt met je oude werkgever dan is daar over het algemeen ook nog wel voldoende te regelen, puur omdat een redelijke werkgever inziet dat je die laatste maand toch weinig productief zal zijn en als hij er dan op een andere manier meer geld uit kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb wel eens in het verleden opgezegd en pas bij een van mijn eerste werkdagen het contract gekregen.
Het is zoals je zelf aangeeft een "vertrouwens" kwestie.

Een bevestigingsmailtje lijkt mij voldoende om aan te tonen dat er een overeenkomst zou zijn, al ken je de kleine lettertjes nog niet..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwondoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-04 19:55
Ik heb de laatste keer van mijn contactpersoon een mail gekregen met daarin het aanbod zoals we overeengekomen waren. Dan kon ik alvast opzeggen, terwijl ik het e.e.a. zwart op wit had. Vervolgens kwam het contract daarna.

Betekent wel dat je de onderhandelingen al gedaan moet hebben en daar overeenstemming bereikt hebben. Maar daarvoor opzeggen lijkt mij sowieso een groot risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-05 22:12
CH4OS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:23:
Zoals anderen ook adviseren: eerst zorgen dat je zekerheid hebt dat de nieuwe werkgever je aanneemt en dus een getekend contract! :)

Mocht je dan toch uitkomen op een periode die misschien wat langer dan je lief is, je hebt bij de oude werkgever recht op verlof he. Je kunt dan dus jouw verlof opmaken. op die manier hoef je niet de volle twee maanden te blijven werken. :) En maak het bespreekbaar, misschien kun je een overeenkomst aangaan met de oude werkgever om eerder weg te kunnen. Als de relatie toch al niet al te best is met de oude werkgever (geen idee van, maar die indruk krijg ik wel een beetje) is dat misschien een mooie oplossing voor jullie beiden.
Je hebt recht op verlof, maar de werkgever heeft ook het recht om die aanvraag te weigeren als er een zwaarwegend bedrijfsbelang is, en ik denk dat de werkgever best hard kan maken dat daar sprake van is als er sprake van ontslag nemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Transportman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:45:
Je hebt recht op verlof, maar de werkgever heeft ook het recht om die aanvraag te weigeren als er een zwaarwegend bedrijfsbelang is, en ik denk dat de werkgever best hard kan maken dat daar sprake van is als er sprake van ontslag nemen is.
Dat kan, maar hoeft niet zo te zijn. Meestal zijn werkgevers coulant naar de medewerkers. Ik heb althans een paar keer gehad dat de werkgever het contract niet verlengde, en ik in de laatste maand mijn verlof kon opmaken. ;) Ik snap dus ook niet echt hoeveel toegevoegde waarde het heeft om het te melden dat een werkgever ook het recht heeft om verlof te weigeren. Dat is weliswaar zo, maar in de praktijk gebeurd dat nauwelijks en geldt immers voor alle verlof verzoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 28-01-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-05 22:12
CH4OS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:38:
[...]
Dat kan, maar hoeft niet zo te zijn. Meestal zijn werkgevers coulant naar de medewerkers. Ik heb althans een paar keer gehad dat de werkgever het contract niet verlengde, en ik in de laatste maand mijn verlof kon opmaken. ;) Ik snap dus ook niet echt hoeveel toegevoegde waarde het heeft om het te melden dat een werkgever ook het recht heeft om verlof te weigeren. Dat is weliswaar zo, maar in de praktijk gebeurd dat nauwelijks en geldt immers voor alle verlof verzoeken.
Meestal zijn ze wel coulant, maar juist in dit geval is er een kans dat een werkgever het kan gooien op dringend bedrijfsbelang (onverwachts ontslag nemen+verlof nemen om nog eerder te stoppen+tijdens verlof bij een ander bedrijf al aan de slag gaan).

Dat is trouwens ook wel iets voor TS als hij het via verlof op zou willen proberen te lossen, mag hij tijdens zijn verlof wel voor een ander bedrijf werken, of staat er een verbod op nevenwerkzaamheden in zijn huidige contract waar hij dan ook goedkeuring van zijn huidige werkgever voor moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Transportman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:41:
Meestal zijn ze wel coulant, maar juist in dit geval is er een kans dat een werkgever het kan gooien op dringend bedrijfsbelang (onverwachts ontslag nemen+verlof nemen om nog eerder te stoppen+tijdens verlof bij een ander bedrijf al aan de slag gaan).
Tijdens verlof bij ander bedrijf al aan de slag gaan zou toch geen probleem mogen zijn voor het bedrijf, je gaat het oude bedrijf immers toch verlaten, wat hebben ze ermee te winnen? :) Heb ik zelf bij een van die keren ook gedaan, oude werkgever had daar totaal geen moeite mee. Heb toen uiteindelijk een maandje dus dubbel geld verdiend. Alleen bij de een wat hoger belastingtarief gehad, maar ook dat mag geen probleem zijn. Die werknemers korting liet ik dan gewoon later pas ingaan. ;) En was ook voor de belastingdienst geen probleem. :)
Dat is trouwens ook wel iets voor TS als hij het via verlof op zou willen proberen te lossen, mag hij tijdens zijn verlof wel voor een ander bedrijf werken, of staat er een verbod op nevenwerkzaamheden in zijn huidige contract waar hij dan ook goedkeuring van zijn huidige werkgever voor moet krijgen.
Ik denk niet dat in de laatste maand wanneer je toch weg gaat, een dergelijk verbod stand houdt. Het enige "nadeel" is de korting op de belasting (die je aangeeft bij de opgave voor de Belastingdienst). Andere ingangsdatum geven en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q3a_manchurian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-04 03:59

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

Ik heb een paar jaar geleden een zelfde soort situatie gehad.
Als je zekerheid wilt en niet plotseling een contract met andere voorwaarden voor je neus wilt krijgen.
Contact opnemen met je nieuwe werkgever en aangeven dat als je je nieuwe contract nog niet hebt ontvangen en getekend is, dat je startdatum helaas een maandje later word.
Als je nieuwe werkgever dan niet direct schakelt en je contract zsm in orde maakt dan zou ik me wel echt zorgen maken over hoe ze met toekomstige afspraken omgaan.
En mocht je die zekerheid niet zo belangrijk vinden dan heb je hier boven voldoende suggesties van andere tweakers om mee vooruit te kunnen.
Succes in ieder geval, en hoop dat je uiteindelijk goed komt met je nieuwe baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-05 21:43
SmurfLink schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Ik weet niet wat ik erger vind; dat ie de aanhef niet verandert of dat ie ons als 2e keuze heeft tov FOK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-05 21:43
Ik weet niet in welke branche je werkt maar het is vrij gebruikelijk dat je contract niet altijd direct klaar ligt. In de zorg loopt menig medewerker rond die nog niet eens getekend heeft de dag dat ze aan het bed staan.

Als een werkrelatie al met zoveel wantrouwen begint..
Je zou een contractvoorstel kunnen vragen of iets van een voorstel op schrift. Mocht het ooit tot de rechter komen kun je daar mee zwaaien.

[ Voor 20% gewijzigd door MagniArtistique op 28-01-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:12
Ik ben bij mijn recente baanwissel van commercieel naar overheid overgestapt zonder dat het contract getekend was: ik kende de desbetreffende overheidsorganisatie(onze grootste klant) en weet hoe stroperig dat soort processen bij hun kunnen zijn. Anderzijds weet ik ook hoe de inhoud van het standaard arbeidsovk eruit ziet (iets van 2 kantjes) en had ik enkele specifieke zaken: namelijk schaal en trede, geen proeftijd en een studie die ze overnamen. Dat heb ik ze netjes op de mail laten zetten (met bevestiging van mijn nieuwe manager) en toen kon ik echt wel opzeggen zonder de handtekening van een hoge omes in Den Haag. Dus de soep is niet zo zwart wit als opgediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:17
Sammy_tukker schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:51:
… Dus de soep is niet zo zwart wit als opgediend.
Die is leuk :)

Bij overheid heb ik er inderdaad ook een meer relaxte kijk op. Daar loopt het toch allemaal net even anders en contact met je manager is wat voor mij telt. Neemt niet weg dat ik niemand op zijn blauwe ogen geloof en iets van een aanstellingsbrief oid is snel gemaakt.

Verder ben ik tot op heden geen contracten tegengekomen waarin zo specifiek vermeldt staat dat je enkel per begin/einde van de maand kunt opzeggen/vertrekken. Komt kennelijk veel voor gezien andere reacties, maar dat is toch ook wel achterhaald of niet? Geloof dat ik mijn huidige functie ooit op de 18e begonnen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Marzman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Mijn vrouw heeft dat gehad, in gesprekken zou ze een vast contract krijgen, was op niet op tijd af en toen ze het kreeg stond er opeens vervangingscontract. Terwijl het vast contract juist hetgene was waarom ze van werkgever ging veranderen (in de zorg, ze werken graag met vervangingscontracten).

Ze heeft toen wel haar mond open getrokken en kreeg vrij snel een ander contract. Gelukkig maar, want nu ze er een tijdje werkt hoort ze van collega's die al 18 jaar lang een vervangingscontract hebben :p

(het gaat om Belgie, vervangingscontract betekend dat je iemand tijdelijk vervangt en dat wordt steeds aangepast dus bij sommigen al 18 jaar lang :p ).
Dit mag gelukkig in Nederland überhaupt niet, je mag drie keer achter elkaar/drie jaar lang een tijdelijk contract (waarvan vaak de eerste een proeftijd bevat), daarna gaat het automatisch over in een vast contract.

Info ter naslag: https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract

Maar in het geval van TS is het dus belangrijk om überhaupt te weten wat voor contract het om gaat en of er een proeftijd aan vast zit, als dat al de bedoeling was dan is het risico nu niet veel groter, want dan kunnen ze toch de eerste zoveel maanden zonder problemen van je af
Pagina: 1