Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aravr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-05 17:46
Hallo tweakers!

Ik zit in 5 vwo en mag beginnen aan mijn pws, hebben jullie eventuele ideëen op het gebied van programeren? Zelf heb ik al gewerkt met android studio, unity, python, visual studio, sql, html en nog een paar andere dingen

Ik zelf zou met tensorflow misschien iets willen doen (heb een heel klein begin gemaakt met het leren),

Als eindproduct zou ik het liefst een applicatie willen hebben dat ook daadwerkelijk een doel heeft en dus geen game, maar wel bijvoorbeeld een applicatie dat ook nog iets met natuurkunde/muziek/biologie/economie te maken heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het is al even terug, maar naar mijn weten heeft een PWS een basis nodig wat te maken met 1 of meerdere vakken van de richting die je hebt gekozen. Daarnaast heeft het geheel denk nog wat meer eisen en is "iets" met programmeren redelijk vaag.

Wat heb je zelf al in gedachten? Heb je al een onderwerp en hoofdvragen + deelvragen opgesteld? Het klinkt heel kinderachtig en iets wat al je docenten ook zeggen, maar begin daar eens mee. Als je dat op papier hebt kun je kijken of programmeren hierin valt en of je school te porren is om dit onderdeel van je PWS te maken. Mits er heel veel veranderd is in 6 jaar tijd denk ik dat dit nog best lastig kan zijn. Een goede basis help dan ook om je docenten over te halen om hier iets mee te doen. Op Tweakers verwachten we eigen inzet, je vraag nu of wij iets kunnen bedenken :)

[ Voor 21% gewijzigd door n9iels op 27-01-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:45
Als je "iets met tensorflow" wil doen kan je dat heel makkelijk onder "wiskunde" scharen. Kies een willekeurige toepassing van Machine Learning, ga je daarin verdiepen, bouw iets van een proof of concept voor die toepassing en schrijf een leuk verhaaltje over hoe machine learning werkt en je hebt denk ik een heel leuk PWS. ML is behoorlijk wiskundig.
Afhankelijk van de toepassing die je kiest kun je het nog koppelen aan een tweede vak. Bijvoorbeeld muziek als je ML gebruikt om muziekstukken te genereren, economie als je iets economisch met ML doet (lekker afgezaagd: de beurs voorspellen), of iets met biologie (er zijn apps die met ML huidkanker detecteren maar dat is denk ik wat te geavanceerd, maar er is vast wel iets te bedenken, plaatjes van dieren herkennen of het risico op een ziekte voorspellen of iets met covid of weet ik veel wat).
Qua covid kan je natuurlijk ook alle kanten op: leuk Jacco Wallinga naspelen en wiskunde+biologie iets doen met epidemiologische modellen programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aravr
n9iels schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:07:
Het is al even terug, maar naar mijn weten heeft een PWS een basis nodig wat te maken met 1 of meerdere vakken van de richting die je hebt gekozen. Daarnaast heeft het geheel denk nog wat meer eisen en is "iets" met programmeren redelijk vaag.

Wat heb je zelf al in gedachten? Heb je al een onderwerp en hoofdvragen + deelvragen opgesteld? Het klinkt heel kinderachtig en iets wat al je docenten ook zeggen, maar begin daar eens mee. Als je dat op papier hebt kun je kijken of programmeren hierin valt en of je school te porren is om dit onderdeel van je PWS te maken. Mits er heel veel veranderd is in 6 jaar tijd denk ik dat dit nog best lastig kan zijn. Een goede basis help dan ook om je docenten over te halen om hier iets mee te doen. Op Tweakers verwachten we eigen inzet, je vraag nu of wij iets kunnen bedenken :)
Op onze school mogen we alle kanten op, zelf ben ik goed in wiskunde en heb ik wiskunde d en b, economie, natuurkunde en scheikunde. Nu ik er zelf over na denk zou ik het liefst een applicatie willen bouwen waar andere mensen ook iets aan hebben en dat overlapt met één van de vakken. Het pws moet bij ons met 2 personen gedaan worden dus theoretisch gezien kan ik het programmeer gedeelte doen en de andere meer focussen op het vak. Bij ons op school is eigenlijk geen enkele docent echt technisch onderlegt op het gebied van programmeren.

Dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-06 14:07
Ik zou eerst kijken wat jou erg interessant lijkt om uit te zoeken en dat het wel raakvlakken heeft met 1 - 2 vakken die je krijgt. In mijn geval had het te maken met natuurkunde. Vervolgens zou ik gaan kijken wat je precies wil onderzoeken. Voor mij toentertijd was het stellen van een goede hypothese een lastig onderdeel, de rest was kwestie van goed informatie opzoeken, testen en schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aravr
Ik denk dat ik inderdaad machine learning ga combineren met natuurkunde ik zal me nog verder verdiepen in welke onderwerpen. Een vriend stelde voor om zwaartekracht op planetaire schaal te gaan simuleren (dit is natuurlijk niet een handig machine learning project, maar wel een idee om te gaan programmeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Een RPI-Pico of Arduino met een stapeltje sensoren (luchtvochtigheid, luchtdruk, PH, &c) op meerdere plekken in een veld/sloot/whatever om de hoek hangen en iets met die data doen?
Heb je direct ook biologie erbij te pakken en het is weer eens wat meer in de echte wereld.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickboy22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 13:09
Aravr schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:28:
[...]
Bij ons op school is eigenlijk geen enkele docent echt technisch onderlegt op het gebied van programmeren.
Dit zou ik toch eens navragen als ik jou was. De meeste eerstegraads betadocenten hebben voor hun studie in ieder geval zelf moeten leren programmeren (al was het maar in een niet meer gebruikte taal). Er wordt geen informatica als schoolexamen aangeboden bij jou op school, neem ik aan?

Aangezien je docent ook uiteindelijk je PWS moet beoordelen, zou ik toch proberen je PWS te doen bij een docent die op z'n minst affiniteit heeft met informatica/programmeren. Je wiskunde D docent lijkt me een goede start om te informeren.

Mocht je deze nog niet gevonden hebben, hier kun je wellicht ook nog wat inspiratie opdoen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aravr
Sickboy22 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:34:
[...]

Dit zou ik toch eens navragen als ik jou was. De meeste eerstegraads betadocenten hebben voor hun studie in ieder geval zelf moeten leren programmeren (al was het maar in een niet meer gebruikte taal). Er wordt geen informatica als schoolexamen aangeboden bij jou op school, neem ik aan?

Aangezien je docent ook uiteindelijk je PWS moet beoordelen, zou ik toch proberen je PWS te doen bij een docent die op z'n minst affiniteit heeft met informatica/programmeren. Je wiskunde D docent lijkt me een goede start om te informeren.

Mocht je deze nog niet gevonden hebben, hier kun je wellicht ook nog wat inspiratie opdoen.

Succes!
Helaas hebben wij inderdaad geen eindexamen informatice, maar er zijn 2 leraren waar ik wel van weet dat ze een klein beetje kunnen programmeren.

Dank voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:31
Als je samen een werkstuk moet maken en persoon 2 heeft geen ervaring met programmeren, zul je samen tot een onderwerp moeten komen waarbij het programmeren niet de kern is van je idee of simpeler zodat de andere hieraan mee kan participeren.

Wat ik hier mee probeer te zeggen, het PWS draait om het proces van het werkstuk en het samenwerken met iemand, niet zozeer om het eindresultaat. Ik zou dus niet aan Tensorflow beginnen of iets anders wat relatief nieuw voor je is en best tricky is, ik zou het dus ook in de hoek zoeken zoals @qadn al een beetje zoekt. Samen aan de slag met iets technisch wat relatief simpel is en vaker gedaan is en dus voorbeelden van te vinden zijn en daarmee iets doen wat jullie beiden leuk vinden.

Ik herken het, ik dacht ook vroeger in alleen ambitieuze plannen, maar ik kan je vertellen dat de beste cijfers worden behaald door simpelere plannen waarbij de samenwerking zo goed was dat je tijd had voor extra dingen in je project. Beeldspraak, je kunt beter een mooie audi maken die af is met extra bling bling dan een Ferrari opleveren waarbij het elektrisch systeem mist :P

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 28-01-2022 10:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Casper92
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-05 09:21
Leuk! Ideetje voor je ;-)

Toen ik op de middelbare school zat, hebben een leerling en ik een VB simulator gemaakt. Er is hier in de buurt een kruispunt waarbij alle verkeersdeelnemers heel lang staan te wachten en de hypothese was dat de afstelling van de verkeerslichten daar een grote bijdrage aan leverde. Als input voor het programma hebben een x aantal uren bij het betreffende kruispunt gestaan en alle waardes gemeten: <rijbaan leeg>, <tijd voor eerste auto>, <auto's per minuut in de rij>, <tijd tot groen>, etc.

Dit hebben we vervolgens grafisch gemodeleerd tot een simulatieprogramma en vervolgens een aanbeveling gedaan hoe de verkeerslichten optimaal afgesteld konden worden. Dit was overigens in 2009-2010.

Zitten elementen in voor informatica & wiskunde.

Succes met je opdracht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RCIu-3DEmOte1dbeb3OKMHaNz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l0LSrd78LFBAj1bYei6L2Lqd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24

Roozzz

Plus ultra

Natuurkunde, wiskunde en programmeren gezamenlijk; how about een klimaatmodel(letje) maken?

Pak een of meerdere van de klimaatsystemen, zoek de vergelijkingen erbij en gaan met die banaan. Hoe meer interacties tussen systemen je gaat toevoegen des te groter de uitdaging wordt om een evenwicht te bereiken. Een stralingsbalans is prima haalbaar en daar kan je vervolgens tal van scenario's mee uitvoeren (ijstijden, smelten van de noordpool, meer/minder bewolking, etc).

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 28-01-2022 11:18 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe jezelf een lol, maak het niet groter dan je aan kunt. Voor je het weet verwacht je docent de halve wereld van je en kun je niet alles leveren (hoe graag je ook zou willen) :)

Wat wellicht interessant kan zijn (zelf ook eens voor een demo gebruikt voor streaming analytics):
https://github.com/fediazgon/flink-vehicle-telematics
Praktisch gezien: Simulatie van een snelweg / trajectcontrole en detectie van stilgevallen voertuigen.
Als je lol wilt hebben, ga je de parkeerplaats van school op en noteer je de kentekens. Beetje programmeren en je plugt zo in op de API van de RDW. Laat bepaalde voertuigen (die van de schoolleiding of van die ene gekke docent klinken wel als goede opties) stilvallen of te hard rijden, en zie de notificaties binnenkomen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aravr
Dank voor alle ideëen en adviezen, ik zal dr mee aan de slag gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 13:44
Wij hadden destijds mindstorms sets op school. We hebben daar toen iets mee gebouwd en toen via de tandwielen in dat ding de natuurkundige theorie er bij uitgewerkt. Maar dat was 20 jaar geleden. Deze tijd zou je een zelfrijdend iets kunnen bouwen wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:47
Aravr schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:50:
Hallo tweakers!

Ik zit in 5 vwo en mag beginnen aan mijn pws, hebben jullie eventuele ideëen op het gebied van programeren? Zelf heb ik al gewerkt met android studio, unity, python, visual studio, sql, html en nog een paar andere dingen

Ik zelf zou met tensorflow misschien iets willen doen (heb een heel klein begin gemaakt met het leren),

Als eindproduct zou ik het liefst een applicatie willen hebben dat ook daadwerkelijk een doel heeft en dus geen game, maar wel bijvoorbeeld een applicatie dat ook nog iets met natuurkunde/muziek/biologie/economie te maken heeft.
<knip> Ik wil je verzoeken een dergelijke vraag voortaan op een vriendelijke manier te stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 28-01-2022 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
<knip> Dien liever een TR in :)

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 28-01-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De TU Delft heeft een lijst met ideeën, zie https://pwstudelft.nl/inspiratie/

Als keer iets met machine learning wil doen, is het misschien leuk om een verkeerdbord te maken die zelfrijdende auto's verwart (ergens onderaan de webpagina).

Op die website kan je ook vragen stellen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1