Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilluc
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-03-2023
Sinds 5 maanden werk ik voor een bedrijf dat kunststof kozijnen fabriceert en plaatst. Ik ben aangeworven als service monteur om herstellingen te doen bij de klant aan huis.
Bij het sollicitatie gesprek werd me gezegd dat het rustig was en dat ze me zouden laten opstarten in de fabriek als zogenaamde snuffelstage om te leren hoe een raam gemaakt word.
Heel leuk allemaal maar na 5 maanden sta ik nog steeds in de fabriek.
Het gebeurt dat er een service is een dat een andere collega die normaal vast in de fabriek staat, dat die met de huidige service monteur mee moet.
Voor een keertje vind ik dat niet erg maar het is nu al een aantal keer gebeurt.
Als ik dan vraag aan de baas wanneer ik de buitendienst in mag krijg ik geen antwoord.
Ik heb een contract van een jaar.
Als ik wil kan ik direct bij een ander bedrijf beginnen.
Contractueel kan ik dus niet weg maar dit voelt als contractbreuk, tenslotte ik heb nog nauwelijks gewerkt als service monteur.

Nu is mijn vraag wel advies geeft u me?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:52
Opzegtermijn… wegwezen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Spreek het richting je baas.. die zit ook niet te wachten op een ongemotiveerd iemand. (Die toch weggaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In elk contract is vaak een opzegtermijn opgenomen; in jouw geval waarschijnlijk een maand dus als je een beetje wil, kan je dus 1 maart "vrij" zijn en bij een ander aan de slag gaan.

Gezien de wat vlakke startpost zonder al teveel emoties erin, zou ik er ook niet veel aandacht aan besteden; morgen of maandag netjes je ontslagbrief indienen en klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:25
Hebben we het hier over België of Nederland? Ik proef een beetje België in de openingspost dus mogelijk dat de kaarten daar net iets anders liggen. In Nederland zou mijn advies zijn: Run Forrest!

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Laat ik maar een volgend topic voor zijn.

Wat staat er in je contract over concurrentie beding?

Verder zou ik gewoon het gesprek met de baas aangaan/iets duidelijker aangaan.. ik heb gesolliciteerd naar functie x. Met af en toe misschien z als leer ervaring. Nu is het compleet functie z. IPV x.
Dus. Ga je dit aanpassen volgens wat we hebben besproken en in het contract staat..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jack zomer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:18:
En dan nog? Er is nog geen seconde in de buitendienst / reparatie gewerkt. Dus al gaat topicstarter morgen dat wel doen bij een ander bedrijf, dan is er, wat mij betreft, geen steekhoudend argument. In essentie (en bewijsbaar) gaat de topicstarter van (nu) produktiemedewerker kunststof kozijnen naar (zometeen) servicemonteur / onderhoudsmedewerker buitendienst.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:20:
[...]

En dan nog? Er is nog geen seconde in de buitendienst / reparatie gewerkt. Dus al gaat topicstarter morgen dat wel doen bij een ander bedrijf, dan is er, wat mij betreft, geen steekhoudend argument. In essentie (en bewijsbaar) gaat de topicstarter van (nu) produktiemedewerker kunststof kozijnen naar (zometeen) servicemonteur / onderhoudsmedewerker buitendienst.
Klopt. Maar wel een nieuw topic met de titel concurrentie beding en nu...
Daarom staat er ook een topic voor te zijn...

Nu kunnen we meteen zeggen dat het niet zo interessant is als het in het contract zou staan .

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
jack zomer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:18:
Laat ik maar een volgend topic voor zijn.

Verder zou ik gewoon het gesprek met de baas aangaan/iets duidelijker aangaan.. ik heb gesolliciteerd naar functie x. Met af en toe misschien z als leer ervaring. Nu is het compleet functie z. IPV x.
Dus. Ga je dit aanpassen volgens wat we hebben besproken en in het contract staat..
Waarschijnlijk niets. https://www.rijksoverheid...is-een-concurrentiebeding
Concurrentiebedingen in tijdelijke contracten mogen alleen met zwaarwegende gemotiveerde redenen. Bij mij is het er meermaals uitgehaald na confrontatie werkgever hiermee.

Even contract nakijken maar vooral gewoon solliciteren. Deze werkgever zou je vast nog wel eens vaker dan eenmaal voor het lapje houden.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wat voor'n functieomschrijving staat er in je contract? Kan je ze daar niet mee om de oren slaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Chilluc schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:07:
Als ik wil kan ik direct bij een ander bedrijf beginnen.
Contractueel kan ik dus niet weg
Want?
Je hebt (in NL in ieder geval) een opzegtermijn. Meestal van 1 kalendermaand. Dus als je voor 1 feb je ontslag indient, kan je 1 maart beginnen bij je nieuwe werkgever.
Misschien zelfs eerder nog, als je nog wat vakantie dagen over hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 27-01-2022 20:34 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Rmg

remco_k schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Want?
Je hebt (in NL in ieder geval) een opzegtermijn. Meestal van 1 kalendermaand. Dus als je voor 1 feb je ontslag indient, kan je 1 maart beginnen bij je nieuwe werkgever.
Misschien zelfs eerder nog, als je nog wat vakantie dagen over hebt.
Voor tijdelijke contracten is een opzegtermijn niet verplicht.

https://www.rijksoverheid...20schriftelijk%20opzeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rmg op 27-01-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ok. I stand corrected. :)

Dat is nieuw voor mij. Staat daar nou dat als je een contract hebt voor een jaar en je hebt niet expliciet in je contract op laten nemen dat je een opzegmogelijkheid wilt hebben, je dus echt een jaar uit moet zitten?

Ja? (WTF!)
Dan snap ik nu de vraagstelling van TS ook beter, immers, als contractbreuk reeds wordt gepleegd, dan kan hij op basis daarvan opstappen.

Enige wat ik TS dan kan adviseren is om zijn contract er even bij te pakken en goed door te lezen of er iets van opzegging in zit en of zijn taakomschrijving wel of niet overeenkomt met wat hij nu doet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kan dus gewoon tegen je baas zeggen dat je in de buitendienst wil want daarvoor ben je aangenomen en gebeurt dat niet dan neem je ontslag.

Ze gaan daar echt niet een zaak van maken ofzo.

Ik heb iets dergelijks meegemaakt met als verschil dat ik het niet zag veranderen in de toekomst; aangenomen als webdeveloper, vervolgens 80% servicedesk klusjes en 20% magazijnwerk moeten doen. Na 4 maanden ontslag ingediend, niks geen problemen mee gehad.

Als je je argument nog extra wilt bijzetten dan schrijf je een brief en geef je die met bijbehorende mondelinge toelichting aan je baas.

[ Voor 54% gewijzigd door Ramon op 27-01-2022 20:56 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel verduidelijkt.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Phoenix
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-06-2022
Als ik dan vraag aan de baas wanneer ik de buitendienst in mag krijg ik geen antwoord.
Loopt hij gewoon weg dan?
Even duidelijk benoemen dat er tijdens het gesprek werd afgesproken (zat hij daar ook bij?) dat jij voor die werkzaamheden bent aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilluc
Dank voor de vele reacties.
Blijkbaar heb ik een verkeerde woord keuze gemaakt. Ik heb dus een contract voor BEPAALDE tijd. Een jaarcontract dat oktober afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilluc
MAX3400 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:20:
[...]

Was wel besproken tijdens sollicitatie dat ik in de fabriek zou starten. Ik ging er niet van uit dat ik 5 maanden in fabriek zou werken en te weten dat er geen verandering zit aan te komen want vanaf maandag gaan we overwerken al zeker 4 weken om te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:58
Chilluc schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:56:
Dank voor de vele reacties.
Blijkbaar heb ik een verkeerde woord keuze gemaakt. Ik heb dus een contract voor BEPAALDE tijd. Een jaarcontract dat oktober afloopt.
Een jaarcontract, alias contract voor bepaalde tijd, kan nog steeds een opzegtermijn bevatten. Ik heb momenteel ook weer een jaarcontract met opzegtermijn. Was die er niet geweest, had ik die erin laten zetten. In het verleden heeft mijn toenmalige werkgever wel eens lopen etteren rondom verlenging, heb ik ook de opzegtermijn er opnieuw in laten zetten. Even je contract lezen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Laat ze barsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
Zorgen dat je daar weg bent.
Als dit is hoe het nu gaat, wil je hier toch niet blijven.
Afspraken worden niet nagekomen, en vragen niet beantwoord.
Ik zou zeggen z.s.m. die andere partij bellen/mailen dat je interesse hebt , en vragen wanneer je langs kunt komen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

Blokker_1999

Full steam ahead

En dan ben je zelf in overtreding omdat je het contract niet nakomt. Het is niet omdat de ene partij afspraken niet nakomt dat dat jouw het recht geeft om hetzelfde te doen.

De enige optie is je contract na te lezen, zien wat er in staat van eventuele opzegtermijn en daarmee verder gaan. Staat er niets in, dan moet je het uitpraten met de baas. Of je neemt een advocaat onder de arm en gaat die weg op, maar dat kan je weer een mooi bedrag gaan kosten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DelThomasMei
  • Laatst online: 25-08-2022
Blokker_1999 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:19:
[...]

En dan ben je zelf in overtreding omdat je het contract niet nakomt. Het is niet omdat de ene partij afspraken niet nakomt dat dat jouw het recht geeft om hetzelfde te doen.

De enige optie is je contract na te lezen, zien wat er in staat van eventuele opzegtermijn en daarmee verder gaan. Staat er niets in, dan moet je het uitpraten met de baas. Of je neemt een advocaat onder de arm en gaat die weg op, maar dat kan je weer een mooi bedrag gaan kosten.
Zo Tweakers dit, ga gelijk met een advocaat op stap..

Ga gewoon naar je werkgever en zegt dat je het 0.0 naar je zin hebt en dat je ander werk hebt gevonden. Wil je me hier nog een maand hebben met een lang gezicht en totaal geen motivatie terwijl ik werk doe wat we niet hebben afgesproken? Laat staan tot oktober? Geen een werkgever is gebaat met een werknemer die de kantjes ervanaf loopt en daarnaast ook nog collega's van hun werk houdt omdat hij zich verveelt.

Als hem dat wel wat lijkt zit je volgende week thuis met ernstige burnout klachten, omdat je al 5 maanden werk met complete tegenzin doet :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04
Of je verkloot je werkzaamheden in de fabriek zo erg dat ie je alsnog eruit gooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 15:15
Zoals gezegd goed kijken of je echt voor een jaar daar 'moet' blijven of dat er bij ontslag nemen ook een opzegtermijn is.

Ik ben ook wel benieuwd of in je contract ook de werkzaamheden staan omschreven (service monteur, buitendienst), feitelijk pleegt je baas dan contractbreuk (of hoe je het ook maar wilt noemen) dan sta je helemaal in je recht (wel afhankelijk hoe sterk dit te bewijzen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chilluc schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Was wel besproken tijdens sollicitatie dat ik in de fabriek zou starten. Ik ging er niet van uit dat ik 5 maanden in fabriek zou werken en te weten dat er geen verandering zit aan te komen want vanaf maandag gaan we overwerken al zeker 4 weken om te beginnen.
Het klinkt alsof je niks hards hebt afgesproken over de termijn van het 'inwerken' op de fabrieksvloer. En dat het voornamelijk je eigen idee bij de afspraak was.
Misschien dat je bij de leiding gevende kan blijven staan totdat daar een harde termijn uit komt oid?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

2 sporen hanteren. Je zit daar i.v.m. "geen opzegtermijn in tijdelijk contract" vast tot oktober. Dat is nou eenmaal even niet anders.

- Per oktober kun je dus weg. Spoor 1.
- Je gaat niet meer vragen wanneer je de buitendienst in gaat. Je geeft alleen aan te overwegen om per oktober iets anders te gaan doen, omdat het werk niet is wat je ervan verwacht had. Meteen aangeven dat je van plan bent om je verplichtingen gewoon na te komen tot oktober, ondanks dat je eigenlijk al direct ergens anders aan de slag kunt. Spoor 2.

Spoor 1 staat volledig los van je huidige werk. Zorg dat je een paar maanden voor je contract afloopt wat lijntjes uitgegooid hebt bij potentiele nieuwe werkgevers, zodat je naadloos over kunt naar iets anders.

Spoor 2 is bedoeld om je huidige werkgever wakker te schudden. Als hij personeel nodig heeft en jij presteert goed, dan gaat hij waarschijnlijk het gesprek aan om tot een oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 16:54
Even Googlen levert de volgende info op:

Eerder opzeggen is bij een tijdelijk contract niet altijd mogelijk. U kunt uw tijdelijke contract alleen eerder opzeggen als u dit in uw contract heeft afgesproken.
https://www.juridischloke...jden/contract-beeindigen/

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan in principe niet tussentijds worden opgezegd, niet door de werkgever, maar ook niet door de werknemer.

Hierop zijn wel een aantal uitzonderingen:
- Er kan wel worden opgezegd in de proeftijd, als er een proeftijd is overeengekomen.
- Er kan wel worden opgezegd als er sprake is van een situatie van ontslag op staande voet.
- Er kan wel worden opgezegd als er sprake is van een tussentijds opzegbeding.

https://ontslag.nl/opzegg...komst-voor-bepaalde-tijd/

Kortom, alles hangt af van wat er precies in je contract staat. En let op:

Schadevergoeding
Kunt u volgens uw contract niet eerder stoppen? Dan mag uw werkgever eisen dat u tot de einddatum van uw contract blijft doorwerken. Doet u dat niet? Dan kan hij u om een schadevergoeding vragen. Deze vergoeding is net zo hoog als het loon dat u kon krijgen tot het einde van uw contract.

https://www.juridischloke...jden/contract-beeindigen/

Beste advies? Kijk je contract na en ga vervolgens praten met je werkgever.
Mogelijk dat je nieuwe werkgever eventueel de schadevergoeding voor je wil betalen als daar sprake van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:52
In gesprek gaan met de werkgever en aangeven dat je anders aan het einde van je contract een andere baan aangaat lijkt me de eerste stap, zoals hier ook al aangegeven is.

Het is overigens niet altijd zo dat een contract voor bepaalde tijd zonder opzegtermijn maar 'gewoon' uitgezeten moet worden. Ik ken situaties waarin er in goed overleg een uitzondering gemaakt kon worden en er met wederzijds goedvinden na een maand uit elkaar gegaan werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:38:
Of je verkloot je werkzaamheden in de fabriek zo erg dat ie je alsnog eruit gooit ;)
Dit lijkt mee een onhandig advies. De volgende werkgever kan vragen naar referentie en dan blijkt dat je er een zooitje van hebt gemaakt omdat je het niet naar je zin had.

Ik zou inderdaad het gesprek met je werkgever aangaan en ook aangeven dat je voor de huidge werkzaamheden daar niet bent komen werken. Je kan ook aangeven dat als dit aanhoudt je een andere werkgever gaat zoeken. Wellicht kom je dan tot onderling overeenstemming dat het contract opengebroken kan worden.

Geen makkelijke situatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DelThomasMei
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:22:
2 sporen hanteren. Je zit daar i.v.m. "geen opzegtermijn in tijdelijk contract" vast tot oktober. Dat is nou eenmaal even niet anders.

- Per oktober kun je dus weg. Spoor 1.
- Je gaat niet meer vragen wanneer je de buitendienst in gaat. Je geeft alleen aan te overwegen om per oktober iets anders te gaan doen, omdat het werk niet is wat je ervan verwacht had. Meteen aangeven dat je van plan bent om je verplichtingen gewoon na te komen tot oktober, ondanks dat je eigenlijk al direct ergens anders aan de slag kunt. Spoor 2.

Spoor 1 staat volledig los van je huidige werk. Zorg dat je een paar maanden voor je contract afloopt wat lijntjes uitgegooid hebt bij potentiele nieuwe werkgevers, zodat je naadloos over kunt naar iets anders.

Spoor 2 is bedoeld om je huidige werkgever wakker te schudden. Als hij personeel nodig heeft en jij presteert goed, dan gaat hij waarschijnlijk het gesprek aan om tot een oplossing te komen.
Dus jij zou nog 8 maanden met tegenzin naar je werk gaan? Omdat je een jaarcontract hebt getekend, terwijl beloftes niet worden nagekomen vanuit de werkgever?

Ik vind het niet gek dat er zoveel burn-outs zijn in Nederland als ik dit hoor, kom eens gewoon voor jezelf op. Je gaat toch niet 8 maanden van je leven met tegenzin 40 uur per week iets doen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

Een functiewijziging mag niet zomaar, vooral als dit andere vergoedingen geeft. Heb je in de buitendienst extra vergoedingen in het verschiet zoals ORT of reiskostenvergoeding, dan ben je er in feite nu op achteruit gegaan en daar mag je de werkgever op aanspreken.

Als het verder geen 'lagere' functie betreft en dus gelijkwaardig is vanuit het perspectief van belasting op je lichaam en geest, salaris, werktijden, dan wordt het wat lastiger. ik heb een keer een collega gehad en die had geen zin in de werkzaamheden die hem opgedragen werden en vroeg het juridisch loket om advies. Die gaf aan dat je in de basis moet doen wat je werkgever je opdraagd, omdat het anders werkweigering is en dat kan verregaande consequenties hebben (ontslag en schadevergoeding voor werkgever). Is het gevraagde van de werkgever niet in properties of onredelijk ten opzichte van wat je met elkaar afgesproken hebt, dan is dat goed om het schriftelijk kenbaar te maken aan je werkgever (als het gewoon zeggen/aangeven niet helpt). Leg zelf een dossier vast (CC naar een mailadres waar je zeker weet dat de werkgever niet bij kan, verstuur je met zakelijke mailadressen dan kan hij je de toegang wegnemen bijvoorbeeld) zodat je netjes hebt staan wat je vraagt en wat zijn reacties zijn.

Al met al mis ik in het verhaal nog wel waarom je hier wilt blijven werken? Heb je voldoende basis om aan te nemen dat het beter gaat worden en dat dit eenmalig is? Gelijk wegrennen naar een ander bedrijf zou ik zelf niet zo heel snel voor kiezen, maar je moet waar je werkt wel een goede toekomst zien.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:41
Ik vind het heel vervelend voor jou. Maar een werkgever bepaalt wat je doet binnen een bedrijf. Ik bedoel het niet slecht, begrijp me niet verkeerd. Ik werk nu aankomende 21 Mei 2022 4 jaar en in de afgelopen 4 jaar heb ik zelfs dingen gedaan wat niet tot mijn functie behoort. Ik heb nooit nee gezegd en altijd flexibel getoond. Inmiddels heb ik sinds 1 januari 2022 onbepaalde tijd gekregen. Ik heb de afgelopen 3-4 weken alleen maar 5-6 dagen gewerkt en ga naar andere afdelingen wat niet is afgesproken en niet mijn werkzaamheden zijn. Maar ik val extra in wegens drukte waar ik normaalgesproken een contract voor 4 dagen heb als medewerker inventaris. Ik had vorige week zelfs 48,25 uur gemaakt (6 dagen)

Mijn collega werd boos dat hij steeds hetzelfde werk moest doen. De leidinggevende hoorde ik over hem praten en zei we gaan niet akkoord, hij hoort te doen wat hem is opgedragen en anders is het voor hem klaar, want hij is via de uitzendbureau

Als je weg wilt gaan, gewoon aangeven en gebruik maken van 1 maand opzegtermijn en klaar

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 03-02-2022 13:19 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DelThomasMei schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Dus jij zou nog 8 maanden met tegenzin naar je werk gaan? Omdat je een jaarcontract hebt getekend, terwijl beloftes niet worden nagekomen vanuit de werkgever?

Ik vind het niet gek dat er zoveel burn-outs zijn in Nederland als ik dit hoor, kom eens gewoon voor jezelf op. Je gaat toch niet 8 maanden van je leven met tegenzin 40 uur per week iets doen 8)7
Welke belofte dan? Is er een belofte gedaan over een datum waarop TS niet meer in de fabriek zou komen te staan, maar het veld in gestuurd zou worden?

Je bent een verplichting aangegaan voor een jaar. Die moet je gewoon nakomen, want anders kan je probleem nog veel groter worden. Daarom dus ook richting je werkgever aangeven, dat je per einde contract waarschijnlijk vertrekt omdat de werkzaamheden niet overeenkomen met jouw verwachtingen.

TS mag nog van "geluk" spreken dat we het over een tijdelijk contract hebben. Daar mag namelijk geen concurrentie- of relatiebeding in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08
Heel vervelend! Ik zou het wel bij jezelf houden en bedenken wat je wilt.

Wil je perse de buitendienst in en staat dat in je contract: Ga in gesprek
Wil je in de buitendienst en staat het niet in je contract: Ga in gesprek
Wil je weg: Ga in gesprek

Bedenk op voorhand tot hoe ver je wilt gaan, welke uitkomst je acceptabel vindt en nog belangrijker: Accepteer je de consequenties van je handelen (voor zover je ze kan overzien)?

Daarmee bedoel ik, als je opzegt, dat je misschien niet direct wat anders hebt.

Verder over concurentiebeding, knappe jongen die dat stand laat houden. Ik bekijk het altijd als "De stratenmaker verbieden stratenmaker te zijn". Dat houdt geen stand.

Relatiebeding is wat anders, maar in dit geval vermoed ik niet van toepassing. Dat speelt meer in consultancy, sales, advocatuur etc.

Sterkte ermee in ieder geval! Want het is wel 40 uur per week van je leven dat je er mee bezig bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Van der Berg schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:54:
Ik vind het heel vervelend voor jou. Maar een werkgever bepaalt wat je doet binnen een bedrijf. Ik bedoel het niet slecht, begrijp me niet verkeerd. Ik werk nu aankomende 21 Mei 2022 4 jaar en in de afgelopen 4 jaar heb ik zelfs dingen gedaan wat niet tot mijn functie behoort. Ik heb nooit nee gezegd en altijd flexibel getoond. Inmiddels heb ik sinds 1 januari 2022 onbepaalde tijd gekregen. Ik heb de afgelopen 3-4 weken alleen maar 5-6 dagen gewerkt en ga naar andere afdelingen wat niet is afgesproken en niet mijn werkzaamheden zijn. Maar ik val extra in wegens drukte waar ik normaalgesproken een contract voor 4 dagen heb als medewerker inventaris.
Je hebt een contract voor 4 dagen en je werkt toch 5-6 dagen? En dan doe je ook nog werk waar je helemaal niet voor aangenomen bent? Prima, jij laat over je heen lopen en dat moet je zelf weten, maar ga niet doen alsof iedereen dat maar moet doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DikkeSpierBajje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik vind het heel vervelend voor jou. Maar een werkgever bepaalt wat je doet binnen een bedrijf. Ik bedoel het niet slecht, begrijp me niet verkeerd. Ik werk nu aankomende 21 Mei 2022 4 jaar en in de afgelopen 4 jaar heb ik zelfs dingen gedaan wat niet tot mijn functie behoort. Ik heb nooit nee gezegd en altijd flexibel getoond. Inmiddels heb ik sinds 1 januari 2022 onbepaalde tijd gekregen. Ik heb de afgelopen 3-4 weken alleen maar 5-6 dagen gewerkt en ga naar andere afdelingen wat niet is afgesproken en niet mijn werkzaamheden zijn. Maar ik val extra in wegens drukte waar ik normaalgesproken een contract voor 4 dagen heb als medewerker inventaris. Ik had vorige week zelfs 48,25 uur gemaakt (6 dagen)

Mijn collega werd boos dat hij steeds hetzelfde werk moest doen. De leidinggevende hoorde ik over hem praten en zei we gaan niet akkoord, hij hoort te doen wat hem is opgedragen en anders is het voor hem klaar, want hij is via de uitzendbureau

Als je weg wilt gaan, gewoon aangeven en gebruik maken van 1 maand opzegtermijn en klaar
Waarom lijkt het alsof je trots bent dat je uitgemolken wordt? Dit is geen gezonde relatie tussen werknemer en werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Uhm mensen, TS heeft toch helemaal nergens concurrentiebeding genoemd in zijn posts? Laten we ook niet op een post van een van de reactie helemaal los gaan. Daar heeft TS niets aan.

TS geeft aan ergens te werken maar de taken die hem toegezegd zijn tijdens de solliciatie nog niet van toepassing zijn en vraagt zich af wat wijsheid is.

Samenvattend hebben een aantal het al gezegd: In gesprek gaan en je eigen conclusies trekken.

Feitelijk mag de werkgever dit gewoon doen. Heeft het impact op je salaris dat je niet naar de buitendienst gaat, dan ligt het juridisch wel wat interessanter en is het afhankelijk van hoe je contract opgesteld is. Wat staat daar genoemd. Daar kunnen we van hier geen uitspraak over doen. Wil je het weten, ga dan vrijblijvend naar een juridisch loket. Die kunnen je helpen met deze vragen zonder kosten. Een advocaat in de arm nemen gaat ook wel erg ver. Meestal kom je er in gesprek wel uit, als dat niet het geval is moet je je afvragen of je er nog wil werken. Maar zover is het nog lang niet als ik het zo hoor.

It's me Mario

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online

Je wordt inderdaad voor de gek gehouden want 4 tijdelijke contracten mag niet eens. Je vorige contract was dus eigenlijk al vast. 🙂

Als ik jou was zou ik wel iets meer eisen (promotie oid) dan alleen een vast contract want het lijkt erop dat je keihard werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De_Bastaard schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:38:
Dat is ook niet handig. Hij heeft een contract voor bepaalde tijd en zo te horen zonder mogelijkheid om tussentijds op te zeggen. Dan kan de werkgever ook niet makkelijk van jou af. Je neemt dan het risico dat de periode tot einde contract heel erg onplezierig gaat worden incl mogelijke juridische procedures tegen jou. Wat mij betreft: Dan liever verstand op nul en gewoon doorwerken tot einde contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DelThomasMei
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:03:
[...]

Welke belofte dan? Is er een belofte gedaan over een datum waarop TS niet meer in de fabriek zou komen te staan, maar het veld in gestuurd zou worden?

Je bent een verplichting aangegaan voor een jaar. Die moet je gewoon nakomen, want anders kan je probleem nog veel groter worden. Daarom dus ook richting je werkgever aangeven, dat je per einde contract waarschijnlijk vertrekt omdat de werkzaamheden niet overeenkomen met jouw verwachtingen.

TS mag nog van "geluk" spreken dat we het over een tijdelijk contract hebben. Daar mag namelijk geen concurrentie- of relatiebeding in.
Uit de OP:
Ik ben aangeworven als service monteur om herstellingen te doen bij de klant aan huis.
Of dat op papier staat zou mij helemaal niks uit maken. Niemand kan je dwingen om nog 8 maanden tegen je zin iets voor 40 uur per week te doen. Het is maar werk hoor, er is genoeg werk, zeker als servicemonteur tegenwoordig. Dan maar geen goede referentie. Gelukkig zijn is veel belangrijker.
downtime schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Dat is ook niet handig. Hij heeft een contract voor bepaalde tijd en zo te horen zonder mogelijkheid om tussentijds op te zeggen. Dan kan de werkgever ook niet makkelijk van jou af. Je neemt dan het risico dat de periode tot einde contract heel erg onplezierig gaat worden incl mogelijke juridische procedures tegen jou. Wat mij betreft: Dan liever verstand op nul en gewoon doorwerken tot einde contract.
Die optie is er altijd. Overleg met je werkgever. Zeg dat je er geen zin in hebt. Hij vind het dan 99/100 prima dat je weggaat na een maand, anders zit hij zelf met werk wat niet naar behoren wordt uitgevoerd of een medewerker die zich ziek meldt.

[ Voor 25% gewijzigd door DelThomasMei op 03-02-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben aangeworven als service monteur om herstellingen te doen bij de klant aan huis.
Het gebeurt dat er een service is een dat een andere collega die normaal vast in de fabriek staat, dat die met de huidige service monteur mee moet.
Je wordt wel als servicemonteur betaald hoop ik?

Is er een mogelijkheid dat er domweg te weinig servicewerk is (m.a.w., werkgever heeft hoeveelheid werk verkeerd ingeschat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47
DelThomasMei schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:40:

Uit de OP:

Of dat op papier staat zou mij helemaal niks uit maken. Niemand kan je dwingen om nog 8 maanden tegen je zin iets voor 40 uur per week te doen. Het is maar werk hoor, er is genoeg werk, zeker als servicemonteur tegenwoordig. Dan maar geen goede referentie. Gelukkig zijn is veel belangrijker.
En blijkbaar is dat veel te makkelijk gedacht, zoals je in eerdere berichten hebt kunnen zien. Zowel werkgever als werknemer kunnen niet zomaar onder het contract uit. Dus dan kan je op werk de boel gaan verkloten of gewoon niet komen, maar dan wordt TS nog veel ongelukkiger, want dan kan werkgever een schadevergoeding vragen. Dus het is niet alleen maar "geen goede referentie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelThomasMei
dehardstyler schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:50:
[...]

En blijkbaar is dat veel te makkelijk gedacht, zoals je in eerdere berichten hebt kunnen zien. Zowel werkgever als werknemer kunnen niet zomaar onder het contract uit. Dus dan kan je op werk de boel gaan verkloten of gewoon niet komen, maar dan wordt TS nog veel ongelukkiger, want dan kan werkgever een schadevergoeding vragen. Dus het is niet alleen maar "geen goede referentie".
Weinig makkelijk gedacht aan. Ze kunnen prima samen beslissen om het contract te verscheuren. Je kan makkelijk ziek zijn van 5 maanden met tegenzin naar je werk gaan, helemaal met nog 8 in het vooruitzicht. Dus meer dan een slechte/geen referentie kan je (dan oud) werkgever je niet maken.

Zeker, express dingen kapot maken moet je niet gaan doen, maar dat lijkt me logisch.

[ Voor 5% gewijzigd door DelThomasMei op 03-02-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DelThomasMei schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Uit de OP:

[...]

[...]

Die optie is er altijd. Overleg met je werkgever. Zeg dat je er geen zin in hebt. Hij vind het dan 99/100 prima dat je weggaat na een maand, anders zit hij zelf met werk wat niet naar behoren wordt uitgevoerd of een medewerker die zich ziek meldt.
Genoeg werk, dat zeker. Maar er hangen wel consequenties aan het eenzijdig besluiten om niet meer te komen werken en ergens anders een dienstverband aan te gaan. Met een beetje pech, mag je dan namelijk je inkomen 8 maanden (gedeeltelijk) overmaken naar je oude werkgever. Die heeft dan namelijk gewoon recht op een schadevergoeding. Dat kan echt in de papieren lopen.

Gewoon in gesprek gaan. In overleg is veel meer mogelijk. Een werkgever voelt ook wel aan, dat het niet heel productief gaat zijn om iemand nog 8 maanden met tegenzin in de fabriek te hebben staan. Wie weet kunnen er onder wat druk ("Ik verwacht na oktober iets anders te gaan doen. Het werk is niet wat ik verwacht had of wil.") ineens wel concrete afspraken gemaakt worden of biedt werkgever ruimte om de overeenkomst met wederzijds goedvinden eerder te beeindigen.

Ik zit in een heel andere branche, maar als er bij ons mensen binnenkomen die nog niet volledig bekend zijn met de software die wij leveren en ondersteunen, dan begin je ook tijdelijk op de support afdeling. Pik je het snel op en gaat dat allemaal naar wens, dan stroom je door naar je eigenlijke functie. Maar als je bij ons na 6 maanden nog steeds op de support afdeling zit, dan is er vaak ook wel iets loos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelThomasMei
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:03:
[...]

Genoeg werk, dat zeker. Maar er hangen wel consequenties aan het eenzijdig besluiten om niet meer te komen werken en ergens anders een dienstverband aan te gaan. Met een beetje pech, mag je dan namelijk je inkomen 8 maanden (gedeeltelijk) overmaken naar je oude werkgever. Die heeft dan namelijk gewoon recht op een schadevergoeding. Dat kan echt in de papieren lopen.

Gewoon in gesprek gaan. In overleg is veel meer mogelijk. Een werkgever voelt ook wel aan, dat het niet heel productief gaat zijn om iemand nog 8 maanden met tegenzin in de fabriek te hebben staan. Wie weet kunnen er onder wat druk ("Ik verwacht na oktober iets anders te gaan doen. Het werk is niet wat ik verwacht had of wil.") ineens wel concrete afspraken gemaakt worden of biedt werkgever ruimte om de overeenkomst met wederzijds goedvinden eerder te beeindigen.

Ik zit in een heel andere branche, maar als er bij ons mensen binnenkomen die nog niet volledig bekend zijn met de software die wij leveren en ondersteunen, dan begin je ook tijdelijk op de support afdeling. Pik je het snel op en gaat dat allemaal naar wens, dan stroom je door naar je eigenlijke functie. Maar als je bij ons na 6 maanden nog steeds op de support afdeling zit, dan is er vaak ook wel iets loos. :)
Ik zeg nergens dat je eenzijdig moet besluiten om niet meer te gaan he? ;)
Nu zeggen wij hetzelfde, op een andere manier. Het enige is dat ik in geen mogelijkheid die 8 maanden af zou wachten, maar "ineens wel concrete afspraken gemaakt worden of biedt werkgever ruimte om de overeenkomst met wederzijds goedvinden eerder te beeindigen." dit heel hard te pushen, desnoods met een ziekmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
DelThomasMei schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:06:
[...]

Ik zeg nergens dat je eenzijdig moet besluiten om niet meer te gaan he? ;)
Nu zeggen wij hetzelfde, op een andere manier. Het enige is dat ik in geen mogelijkheid die 8 maanden af zou wachten, maar "ineens wel concrete afspraken gemaakt worden of biedt werkgever ruimte om de overeenkomst met wederzijds goedvinden eerder te beeindigen." dit heel hard te pushen, desnoods met een ziekmelding.
Ziekmelden om onder een arbeidsconflict uit te komen kan ook heel erg backfiren. Hard spelen zonder uberhaupt een gewoon gesprek met je werkgever gehad te hebben is een domme actie, en als je het zo nodig hard wilt spelen doe het met een advocaat. Een bedrijf gaat dit soort spelletjes altijd beter spelen dan een individuele werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
DikkeSpierBajje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Waarom lijkt het alsof je trots bent dat je uitgemolken wordt? Dit is geen gezonde relatie tussen werknemer en werkgever.
Ik kies er zelf voor om extra te werken en krijg die extra uren uitbetaald. Ik doe het met alle plezier en komt eens in de paar maanden dat dit gebeurt. Er is op het moment een grote sales gaande en ik steek graag mijn mouwen omhoog. Ze waarderen het ontzettend op mijn werk. Mijn leidinggevende en van de afdelingen waar ik extra voor werk krijg ik complimenten te horen en ze zeggen dat ze nog niet eerder iemand als ik hebben gezien, met veel inspanning doe ik het. Over 2 weken verwachten ze dat de sale voorbij is. Deze periode ga ik er flink op vooruit.

HR en mijn leidinggevende hebben zelfs met mij gesprek gehad of ik definitief naar 5 dagen wil. Maar ik wil daarover denken voordat ik ja zeg.

Ziek melden lees ik, maar er is toch controle van de arbo?

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 03-02-2022 15:10 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelThomasMei
RagingPenguin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:03:
[...]

Ziekmelden om onder een arbeidsconflict uit te komen kan ook heel erg backfiren. Hard spelen zonder uberhaupt een gewoon gesprek met je werkgever gehad te hebben is een domme actie, en als je het zo nodig hard wilt spelen doe het met een advocaat. Een bedrijf gaat dit soort spelletjes altijd beter spelen dan een individuele werknemer.
Lees even mijn reacties voordat je woorden in mijn mond legt. Ik zeg nergens dat je je moet ziekmelden zonder gesprek.
Ga gewoon naar je werkgever en zegt dat je het 0.0 naar je zin hebt en dat je ander werk hebt gevonden. Wil je me hier nog een maand hebben met een lang gezicht en totaal geen motivatie terwijl ik werk doe wat we niet hebben afgesproken? Laat staan tot oktober? Geen een werkgever is gebaat met een werknemer die de kantjes ervanaf loopt en daarnaast ook nog collega's van hun werk houdt omdat hij zich verveelt.
Om mezelf 2 keer te quoten. Ga eerst in overleg. Als hij dan nog van mening is dat het beter is dat jij 8 maanden tegen je zin in naar je werk komt, zoek naar een andere oplossing. Dan vind ik jezelf ziek melden een betere oplossing dan 8 maanden tegen je zin werk uitvoeren, de kans dat je dan écht een burn-out oploopt is namelijk een heel stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ramon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:37:
[...]
Je wordt inderdaad voor de gek gehouden want 4 tijdelijke contracten mag niet eens. Je vorige contract was dus eigenlijk al vast. 🙂

Als ik jou was zou ik wel iets meer eisen (promotie oid) dan alleen een vast contract want het lijkt erop dat je keihard werkt.
Zoiets heb ik ook gehoord van mijn collega's. Maar wat kan je er tegen doen? Ik ben nu wel binnen en kan tot mijn pensioen hier mogelijk door werken. Vorige jaar zomer nog een bonus gehad. Iedereen zegt op mijn werk jij had echt eerder onbepaalde tijd moeten krijgen en jij werkt altijd heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Zelfs als je een jaarcontract hebt mag je weg met 1 maand opzegtermijn

Opgelet: informatie incompleet / incorrect.

[ Voor 28% gewijzigd door Ardana op 03-02-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
DelThomasMei schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Lees even mijn reacties voordat je woorden in mijn mond legt. Ik zeg nergens dat je je moet ziekmelden zonder gesprek.
Je zegt letterlijk "dit heel hard te pushen, desnoods met een ziekmelding". Je ziekmelden om onder je werk uit te komen (of om een punt te maken) is fraude en als je voor 8 maanden lang nepziek wilt zijn moet je aardig wat moeite doen (arbo arts voorliegen, foutief medisch dossier opbouwen, etc). En je zegt in deze reactie exact hetzelfde:
DelThomasMei schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:10:
Dan vind ik jezelf ziek melden een betere oplossing dan 8 maanden tegen je zin werk uitvoeren
Een ziekmelding is geen excuus voor een timeout ofzo en een langdurig ziektetraject is een heel stuk heftiger dan je een weekje ziekmelden om je je niet lekker voelt. Dit is echt een van meest domzinnige adviezen die ik hier ooit heb gelezen, een gewone werkweigering is een stuk beter dan een neppe ziekmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelThomasMei
RagingPenguin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:30:
[...]

Je zegt letterlijk "dit heel hard te pushen, desnoods met een ziekmelding". Je ziekmelden om onder je werk uit te komen (of om een punt te maken) is fraude en als je voor 8 maanden lang nepziek wilt zijn moet je aardig wat moeite doen (arbo arts voorliegen, foutief medisch dossier opbouwen, etc). En je zegt in deze reactie exact hetzelfde:

[...]

Een ziekmelding is geen excuus voor een timeout ofzo en een langdurig ziektetraject is een heel stuk heftiger dan je een weekje ziekmelden om je je niet lekker voelt. Dit is echt een van meest domzinnige adviesen die ik hier ooit heb gelezen, een gewone werkweigering is een stuk beter dan een neppe ziekmelding.
Vriendelijk blijven, niet op de man spelen.
Nog even naast het feit dat het ziekmelden je laatste redding is, wanneer je werkgever je dus niet eens je ontslag in laat dienen terwijl je aangeeft er 0.0 motivatie meer voor te hebben. Wat een belachelijke wet die zoiets mogelijk zou maken ook, overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 04-02-2022 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
DelThomasMei schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:37:
[...]
<knip> Quote aangepast.
Nog even naast het feit dat het ziekmelden je laatste redding is, wanneer je werkgever je dus niet eens je ontslag in laat dienen terwijl je aangeeft er 0.0 motivatie meer voor te hebben. Wat een belachelijke wet die zoiets mogelijk zou maken ook, overigens.
Sorry, maar volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt. Je kan je niet 8 maanden lang ziek melden en vervolgens vrolijk bij een andere werkgever aan de slag gaan. Je zit dan nog steeds aan een reintegratie traject vast met je oude arboarts van je oude werkgever. En dan ga ik er vanuit dat je vanuit je 'geen zin' houding voor 8 maanden een professionele arts voor de gek hebt kunnen houden... De meest realistische uitkomst van jouw advies is dat je gepakt word voor fraude en je problemen een stuk langer duren dan 8 maanden. Gewoon niet meer op komen dagen is dan nog net iets minder onverstandig, dat houd op met een schadevergoeding.

Wat je vervolgens van de wet vindt maakt helemaal niks uit, die verandert daar niet door. Een misdrijf begaan (want dat is wat je hier aanraad) binnen een bedrijf terwijl je een arbeidsconflict hebt maakt dingen alleen maar erger.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 04-02-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelThomasMei
RagingPenguin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Sorry, maar volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt. Je kan je niet 8 maanden lang ziek melden en vervolgens vrolijk bij een andere werkgever aan de slag gaan. Je zit dan nog steeds aan een reintegratie traject vast met je oude arboarts van je oude werkgever. En dan ga ik er vanuit dat je vanuit je 'geen zin' houding voor 8 maanden een professionele arts voor de gek hebt kunnen houden... De meest realistische uitkomst van jouw advies is dat je gepakt word voor fraude en je problemen een stuk langer duren dan 8 maanden. Gewoon niet meer op komen dagen is dan nog net iets minder onverstandig, dat houd op met een schadevergoeding.

Wat je vervolgens van de wet vindt maakt helemaal niks uit, die verandert daar niet door. Een misdrijf begaan (want dat is wat je hier aanraad) binnen een bedrijf terwijl je een arbeidsconflict hebt maakt dingen alleen maar erger.
Je kan je prima 8 maanden ziek melden en met de arbo-arts overleggen dat het weer een heel stuk beter gaat de week voordat je contract afloopt, zodat je die week erop weer kunt beginnen (bij je nieuwe werkgever).<knip> Niet onderbouwde vooroordelen horen hier niet thuis. Overigens kan ik me goed voorstellen dat je dicht tegen een burnout aan zit na 5 maanden werk tegen je zin in te doen, met nog 8 maanden in het vooruitschiet. Dan hoef je het niet eens te faken.

De ziekmelding is overigens natuurlijk niet bedoelt voor 8 maanden, het is bedoelt om je werkgever onder druk te zetten om je alsnog ontslag te laten indienen.

Maar ik ben benieuwd naar jouw oplossing voor deze situatie (puur theoretisch, want de werkgever van TS laat hem 100% gewoon gaan wanneer hij in een gesprek aangeeft dat hij absoluut weg wilt). Wanneer praten dus niet meer helpt en je werkgever je ontslag niet accepteert.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 04-02-2022 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
DelThomasMei schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Je kan je prima 8 maanden ziek melden en met de arbo-arts overleggen dat het weer een heel stuk beter gaat de week voordat je contract afloopt, zodat je die week erop weer kunt beginnen (bij je nieuwe werkgever). <knip> Quote aangepast. Overigens kan ik me goed voorstellen dat je dicht tegen een burnout aan zit na 5 maanden werk tegen je zin in te doen, met nog 8 maanden in het vooruitschiet. Dan hoef je het niet eens te faken.
Eeeh, heb je uberhaupt enig idee wat een burn-out is, wat de symthonen zijn en hoe je er vanaf komt? Wat dit is niet hoe dat werkt... Een burn-out is niet iets wat magisch komt en dan vanzelf weer overgaat. Als jij een burn-out hebt dan kan je niet in een stap weer helemaal aan het werk.
De ziekmelding is overigens natuurlijk niet bedoelt voor 8 maanden, het is bedoelt om je werkgever onder druk te zetten om je alsnog ontslag te laten indienen.
En hoe zie je die druk voor je? Ga je met je werkgever onderhandelen over het intrekken van je ziekmelding? Het enige wat je daar gaat bereiken is dat je werkgever de communicatie goed bewaard en bij een aangifte voor fraude doet. Überhaupt heeft je werkgever niets te maken met jouw ziekte, dat is waar een arbo arts bij komt kijken. Leuk feitje: je werkgever kan de arboarts vragen om een spoedcontrole te doen. En als die vaststelt dat jouw burn-out fake is dan mag je gewoon weer aan het werk. (en dat is dan nog het best case scenario).

Daarnaast, ontslag tijdens ziekte is niet zo makkelijk en ligt direct onder de loep bij het UWV (ook als je zelf ontslag neemt).
Maar ik ben benieuwd naar jouw oplossing voor deze situatie (puur theoretisch, want de werkgever van TS laat hem 100% gewoon gaan wanneer hij in een gesprek aangeeft dat hij absoluut weg wilt). Wanneer praten dus niet meer helpt en je werkgever je ontslag niet accepteert.
I.i.g niet de situatie erger maken door een misdrijf te plegen en een langduring ziekte- en intergratietraject te starten. Zowel het laatste als een rechtzaak duurt een stuk langer dan 8 maanden en gaat nog voor veel langer gevolgen hebben. Het beste wat je kan doen is de wijze les leren over opzegtermijnen en er voor 8 maanden de kantjes vanaf te lopen.

Kijk, ik snap de emotie maar rationeel gezien maak je alleen maar nog grotere problemen als je een burn-out gaat faken.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 04-02-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
De discussie gaat een beetje de verkeerde kant op heb ik het idee.

Je moet vooral in gesprek blijven denk ik. Zorg dat je baas wéét dat je graag de buitendienst in wil. Vraag regelmatig gesprekken aan waarin je je voornemens kenbaar maakt. Bijvoorbeeld iedere 2 weken. Als het niet lijkt te werken voer je het tempo op en klop je iedere week op de deur van je baas. Ja dan vind je baas je maar vervelend, jij vind het ook vervelend dat je niet de buitendienst in mag.

Als je je nou goed voorbereid dan kijk je eerst rond bij andere bedrijven waarin je de buitendienst zou kunnen doen en zeg je dit in die gesprekken, zo kan je een beetje druk op de ketel zetten. Of een beetje bluffen: weet je baas wel dat je officieel geen tussentijds ontslag kan nemen?

Juridisch gezien kan je misschien niet weg, maar ik verwacht echt niet dat je baas naar de rechter gaat als jij gewoon met een redelijke opzegtermijn je contract opzegt. In het ergste geval: als jij bij de rechter kan aanvoeren dat je in je ontwikkeling wordt tegengehouden bij je huidige bedrijf (naast natuurlijk het feit dat je niet doet waarvoor je bent aangenomen) dan zal een rechter snel(ler) jouw kant kiezen.

Iets anders wat ik me bedenk: is er misschien een laag hoger dan de genoemde baas die je kan aanspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Van der Berg schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:23:
Zelfs als je een jaarcontract hebt mag je weg met 1 maand opzegtermijn
Inhoudsmodden doen we niet, wel wil ik je waarschuwen om níet aantoonbaar foute informatie te geven. Met een tijdelijk contract kan je alleen weg als daarvoor een beding in je arbeidsovereenkomst staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:03
freggel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:16:

Wil je perse de buitendienst in en staat dat in je contract: Ga in gesprek
Wil je in de buitendienst en staat het niet in je contract: Ga in gesprek
Wil je weg: Ga in gesprek
Dit, klaar.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
DikkeSpierBajje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Met zoveel uren werken is er een kans dat u uw toeslagen kwijtraakt omdat u teveel inkomen heeft verkregen.

Dan is er nog het feit of u hoe de over uren betaald worden?
Als het eigen besluit is om meer te werken dan in uw contract staat dan hoeft een werkgever dit niet uitbetalen.
Verdient u het minimumloon, dan mag uw werkgever geen verlofuren geven voor overuren.
Het gemiddelde uurloon mag niet lager zijn dan het minimumloon.

Verder is het niet gezond voor u dat u zoveel uren werkt er zijn rusttijden afgesproken in de CAO.
Als u opgebrand bent zoekt de werkgever een nieuwe.

[ Voor 25% gewijzigd door onno oliver op 03-02-2022 23:07 . Reden: extra ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelThomasMei
RagingPenguin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Eeeh, heb je uberhaupt enig idee wat een burn-out is, wat de symthonen zijn en hoe je er vanaf komt? Wat dit is niet hoe dat werkt... Een burn-out is niet iets wat magisch komt en dan vanzelf weer overgaat. Als jij een burn-out hebt dan kan je niet in een stap weer helemaal aan het werk.

[...]

En hoe zie je die druk voor je? Ga je met je werkgever onderhandelen over het intrekken van je ziekmelding? Het enige wat je daar gaat bereiken is dat je werkgever de communicatie goed bewaard en bij een aangifte voor fraude doet. Überhaupt heeft je werkgever niets te maken met jouw ziekte, dat is waar een arbo arts bij komt kijken. Leuk feitje: je werkgever kan de arboarts vragen om een spoedcontrole te doen. En als die vaststelt dat jouw burn-out fake is dan mag je gewoon weer aan het werk. (en dat is dan nog het best case scenario).

Daarnaast, ontslag tijdens ziekte is niet zo makkelijk en ligt direct onder de loep bij het UWV (ook als je zelf ontslag neemt).

[...]

I.i.g niet de situatie erger maken door een misdrijf te plegen en een langduring ziekte- en intergratietraject te starten. Zowel het laatste als een rechtzaak duurt een stuk langer dan 8 maanden en gaat nog voor veel langer gevolgen hebben. Het beste wat je kan doen is de wijze les leren over opzegtermijnen en er voor 8 maanden de kantjes vanaf te lopen.

Kijk, ik snap de emotie maar rationeel gezien maak je alleen maar nog grotere problemen als je een burn-out gaat faken.
<knip> onvriendelijk, op de man, en fraude promoten. Hoort allemaal hier niet thuis.

En nogmaals, nee, ziek melden doe je niet zomaar, eerst ga je in gesprek, dan nog een keer. Als je werkgever het dan nog steeds beter vind dat jij 8 maanden tegen je zin in door gaat werken, dan ga je er harder in <knip>

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 04-02-2022 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
DelThomasMei schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:10:
[...]
<knip> Quote aangepast.

En nogmaals, nee, ziek melden doe je niet zomaar, eerst ga je in gesprek, dan nog een keer. Als je werkgever het dan nog steeds beter vind dat jij 8 maanden tegen je zin in door gaat werken, dan ga je er harder in <knip>.
Jouw hele ‘idee’ van het niveau ‘jeuk aan je teen is over als je je been eraf hakt’. Is inderdaad zo, maar dat maakt het niet direct een goed idee. Al had je de moeite genomen om op te zoeken wat een burn-out nu daadwerkelijk is dan had je geweten dat het een stuk heftiger is dan een time-out voor volwassenen.

Als jij zegt dat je een burn-out hebt dan stopt het niet met een spoedcontrole. Die spoedcontrole is er enkel om ziekte fakers tegen gaan. Je mag als werkgever zieke werknemers niet zomaar laten gaan (wat enkel al genoeg om jouw hele plannetje omver te helpen) en je komt uit onder een daadwerkelijke behandeling met een echte arts.

Zoek dan ook maar eens op wat er bij de Wet Verbetering Poortwachter komt kijken, en dat is pas als een arts je groen licht gegeven hebt om weer aan het werk te gaan. Jouw kinderlijke simple idee van wat een burn-out is is compleet onjuist en om eerlijk te zijn behoorlijk onrespectvol richting mensen met een daadwerkelijke burn-out. Met een burn-out zit je niet thuis op de bank te hangen totdat je het weer genoeg vind.

Het is dit soort domme en onjuiste redenaties die ervoor zorgen dat veel werkgevers burn-outs nog steeds niet serieus nemen, totdat hun bedrijfsarts ze vertelt wat er allemaal van ze verwacht wordt tijdens een re-integratietraject. Maar goed, dit is de laatste reactie die ik hier aan vuil maak. Volgens mij ben je niet geïnteresseerd in discussie, enkel in behalen van je gelijk nadat je net iets te zelfverzekerd onzin uitgekraamt hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 04-02-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20
Chilluc schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Overwerken? Dat zou ik dan zeker ter tafel brengen dat je dat niet (zomaar) gaat doen. Incidenteel overwerk prima, maar als ze 'zomaar' je 4 weken lang extra laten werken (wordt je wel gecompenseerd?) lijkt me niet de bedoeling.

Is het 15 min per dag of 'mag' je 6 dagen van 10 uur gaan maken?

Klinkt alsof fabriek gewoon handjes tekort heeft en daarom zoveel mogelijk inzet in de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

ik mis de reactie van @Chilluc een beetje. Laten we vooral even zijn reactie afwachten.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

RagingPenguin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Sorry, maar volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt. Je kan je niet 8 maanden lang ziek melden en vervolgens vrolijk bij een andere werkgever aan de slag gaan. Je zit dan nog steeds aan een reintegratie traject vast met je oude arboarts van je oude werkgever.
Buiten dat ik 100% met jou eens ben en ik een fake ziekmelding enorm debiel vind en dat er hoge straffen op mogen staan van mij. Geef je hier zelf wel enigzins foute informatie.

Na 8 maanden kan je een herstelmelding doen bij je oude werkgever waardoor je hersteld uit dienst treed en bij een nieuwe werkgever kan beginnen.
Je verspilt hiermee wel het recht op een WIA aanvraag zodra je de 24 maanden aantikt. Je begint namelijk gewoon opnieuw te tellen vanaf 0 bij een ziekmelding bij de nieuwe werkgever.
Bij 8 maanden is er ook nog geen spoor 2 gestart dus gaat dit relatief eenvoudig.

Ik zit zelf in spoor 2 inmiddels en heb een nieuwe werkgever. Die zijn nu aan t bekijken of ze de officiële weg willen zodat ze ook een no risk polis op mij hebben of ze willen dat ik mij beter meld en ze eigen risico gaan dragen.
Dat laatste is financieel voor mij beter. Dan heb ik sowieso 2 jaar een werkgever wat veel fiscale voordelen heeft (en een hoger salaris). Optie 1 is voor de werkgever beter voor als je weer ziek wordt.

Je hebt dus niet per definitie te maken met de arbo arts op het nieuwe werk.

Aangaande deze casus: ga in gesprek en meld je niet ziek als je niet ziek bent. Dat is frauduleus en zou bestraft moeten worden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Buiten dat ik 100% met jou eens ben en ik een fake ziekmelding enorm debiel vind en dat er hoge straffen op mogen staan van mij. Geef je hier zelf wel enigzins foute informatie.

Na 8 maanden kan je een herstelmelding doen bij je oude werkgever waardoor je hersteld uit dienst treed en bij een nieuwe werkgever kan beginnen.
Je verspilt hiermee wel het recht op een WIA aanvraag zodra je de 24 maanden aantikt. Je begint namelijk gewoon opnieuw te tellen vanaf 0 bij een ziekmelding bij de nieuwe werkgever.
Bij 8 maanden is er ook nog geen spoor 2 gestart dus gaat dit relatief eenvoudig.

Ik zit zelf in spoor 2 inmiddels en heb een nieuwe werkgever. Die zijn nu aan t bekijken of ze de officiële weg willen zodat ze ook een no risk polis op mij hebben of ze willen dat ik mij beter meld en ze eigen risico gaan dragen.
Dat laatste is financieel voor mij beter. Dan heb ik sowieso 2 jaar een werkgever wat veel fiscale voordelen heeft (en een hoger salaris). Optie 1 is voor de werkgever beter voor als je weer ziek wordt.

Je hebt dus niet per definitie te maken met de arbo arts op het nieuwe werk.

Aangaande deze casus: ga in gesprek en meld je niet ziek als je niet ziek bent. Dat is frauduleus en zou bestraft moeten worden.
In algemene zin is dat inderdaad zo (en dat had ik beter kunnen verwoorden), maar in het specifieke geval van een 8 maanden lange burnout is dat niet een realistisch scenario dat je aan een arts of uberhaupt aan een professional gaat verkopen. Die re-intergratietrajecten beginnen vaak met nog geen dag werk per week en bouwen dan langzaam op met constante evaluaties en coaching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Fraude of fraude adviseren is niet toegestaan op Tweakers. Een valse ziekte-melding is een vorm van fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:52
Met een VSO ben je zo weg. Moet je wel voor gaan praten. Grote kans dat ze je dan laten gaan.
Pagina: 1