Ketel onderhouden Gasketelwet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 10:50
Beste allemaal,

Normaliter stuur ik eens per 2 jaar naar mijn installateur een mailtje of ze mijn Nefit ketel van 2014 van een onderhoudsbeurt willen voorzien. Gezien Nefit dit maar eens per 2 jaar voorschrijft, heb ik geen onderhoudscontract lopen bij een installateur.

Echter kreeg ik net een telefoontje dat per 2022 de Gasketelwet is ingegaan en hun dus de "CO-certificering" hebben behaald. Komt er volgens hun op neer dat ik verplicht ben volgens de overheid om 1x per jaar mijn CV ketel te laten onderhouden. Toen ik aangaf dat Nefit eens per 2 jaar voorschrijft zei de beste man dat dat correct was maar hun moeten zich houden aan wat de overheid hen voorschrijft.

Ook wist de beste man te vertellen dat hun door deze wet alleen nog maar op basis van contractvorm werken en hun geen klanten meer helpen die geen onderhoudscontract a €150pj bij hen hebben. Omdat ze anders niet kunnen voldoen aan de CO-certificering en hier door dus geen losse onderhoudsbeurten van 8tientjes meer doen.

Nu riekt dit naar bullshit en heb ik het gevoel dat ze mijn gewoon een contract willen aansmeren, tevens kan ik online niets over de Gasketelwet vinden dat dit van toepassing is op particulieren.

Iemand op Tweakers die hier wat meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

charrel

Cortisol4life..

Die certificering is toch voor de bedrijven, niet voor jou?
Dat zei op contractvoorwaarden willen werken mogen ze natuurlijk lekker zelf weten. Dat wordt een nieuwe onderhoud bedrijf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:57

The End

!Beginning

Dit is inderdaad bullshit. Hier staat het een en ander beschreven: https://www.rijksoverheid...-per-1-oktober-in-werking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 15:43
De Gasketelwet stelt idd dat de betreffende monteur van een CO certificering moet zijn voorzien om te werken aan toestellen.

Het wettelijk jaarlijks controleren bestaat wel, maar dan wel voor Scios plichtige toestellen. Zo groot vind je ze doorgaans niet in woningen. Of je moet wel een hele grote villa hebben.
Voor de kleinere toestellen bestaat zo'n verplichting voor zover ik weet niet. Ook niet in combinatie met de nieuwe gasketelwet.

Klinkt een beetje alsof jou installateur/onderhoudspartij van klein onderhoudswerk zonder contract af wilt en je zo proberen over te halen. Maar ik vind het dan weer nergens op slaan om daarbij verkeerde info te geven.
Geef dan gewoon aan dat je enkel nog onderhoud wilt doen bij mensen op contractbasis en geen losse opdrachten meer aanneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
charrel schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:14:
Die certificering is toch voor de bedrijven, niet voor jou?
Gaf ik ook al aan, toen kreeg ik een linkje naar: https://www.techniekneder...-product/co-certificering
Dat vermoeden had ik dus al, vraag me af hoeveel mensen er in trappen.
Toen ik aangaf er vanaf te zien indien ik geen losse onderhoudsbeurt kon krijgen gaven ze aan het jammer te vinden en dat ik tot eind 2022 de kans had een contract af te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel: Controleer eens in je opstalverzekering of er een clausule in staat (waarschijnlijk onder de categorie brandschade) m.b.t. onderhoud van de ketel. In principe is dat nooit "onderhoudscontract verplicht" maar veelal wel "minimaal jaarlijkse controle"

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 27-01-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
pagani schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:27:
Let wel: Controleer eens in je opstalverzekering of er een clausule in staat (waarschijnlijk onder de categorie brandschade) m.b.t. onderhoud van de ketel.
Thnx voor de tip, laat dit direct even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:28
Klinkt mij als iemand die net haar/zijn diploma heeft gehaald, en in de les net niet goed genoeg heeft opgelet wanneer het verplicht was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MeTooPV schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:46:
Klinkt mij als iemand die net haar/zijn diploma heeft gehaald, en in de les net niet goed genoeg heeft opgelet wanneer het verplicht was.
Of gewoon een service medewerker die verteld is dat hij mensen een onderhoudsbeurt moet verkopen met een goed excuusje waar 9/10 mensen intrappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
targaryanwolf schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Gaf ik ook al aan, toen kreeg ik een linkje naar: https://www.techniekneder...-product/co-certificering

[...]

Dat vermoeden had ik dus al, vraag me af hoeveel mensen er in trappen.
Toen ik aangaf er vanaf te zien indien ik geen losse onderhoudsbeurt kon krijgen gaven ze aan het jammer te vinden en dat ik tot eind 2022 de kans had een contract af te sluiten.
Misschien mis ik het punt maar in de Q&A staat letterlijk de bevestiging van de stelling van deTS
https://www.techniekneder...icering-cv-installateurs#

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTmS1ORCV_5vA8VRnqBoRTZGitc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZASixGx06eLsU4JWsXeCmNbB.png?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Boeryepes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Misschien mis ik het punt maar in de Q&A staat letterlijk de bevestiging van de stelling van deTS
https://www.techniekneder...icering-cv-installateurs#

[Afbeelding]
Scherp, ik ga ze hiermee eens om hun oren slaan. Niet dat het veel zin heeft maar ach :+
Edit: Krijg de auto reply van de servicemedewerker, zal tot dinsdag moeten wachten op een antwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door targaryanwolf op 28-01-2022 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
targaryanwolf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Scherp, ik ga ze hiermee eens om hun oren slaan. Niet dat het veel zin heeft maar ach :+
Edit: Krijg de auto reply van de servicemedewerker, zal tot dinsdag moeten wachten op een antwoord.
Waarom zou je dat doen? Gewoon lekker een ander zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• targaryanwolf
Roenie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:08:
[...]
Waarom zou je dat doen? Gewoon lekker een ander zoeken.
Omdat ze nu onzin verkopen en op deze onderhoudscontracten proberen aan te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
targaryanwolf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Omdat ze nu onzin verkopen en op deze onderhoudscontracten proberen aan te smeren.
Kan me voorstellen dat ze dat prima weten. Dus dat je ze er op aanspreekt zal dan weinig uithalen voor hun verdere bedrijfsvoering. Jouw poeieren ze dan af met een nieuw (al dan niet terecht) excuus, voor overige klanten verandert er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
targaryanwolf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:10:
[...]
Ik dacht dat je ketel schoongemaakt moest worden? Kan jou die contracten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:39
Het is me niet helemaal duidelijk door wie je nu gebeld werd.

Was dat Nefit? Of een of andere willekeurige CV-onderhoudsboer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het niet in Vlaanderen? Daar is het wel verplicht, tweejaarlijks (dus niet jaarlijks, alleen voor vaste brandstoffen is het jaarlijks).
https://www.vlaanderen.be...latie-centrale-verwarming

Het zal niet met die .nl website :)

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 28-01-2022 15:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Lapa schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:43:

Dat laatste, Nefit verwijst voor onderhoud naar de installateur.

@targaryanwolf Onderhoud uitvoeren volgens voorschrift fabrikant.
Bij de theorie voor de gasketelwet is de kreet ''voorschrift fabrikant'' het meest genoemd. :P

Je kan bij Nefit kijken welke installateurs er bij jou in de buurt zitten.
https://www.nefit-bosch.n...d-een-installateur?place=

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
Bij mij komt er geen CV monteur meer in...
Toen we dit huidige woning kochten was de CV ketel helemaal volgestikkert met 12 jaar aan controles van een bekende firma uit de omgeving.

Maar toen het stookseizoen een paar maanden begon, rook ik zo'n typische gas-rookgas lucht.
Het bleek dat de CV niet meer condenseerde omdat al die monteurs nooit het onderhoud hadden uitgevoerd dat de fabrikant (ook Nefit) voorschreef. De warmtewisselaar was nooit schoongemaakt (wat wel had gemoeten) en zat vol met oxide waardoor het rendement beroerd was (gasverbruik was toen 4500, nu 1200 m3/jaar) was en er geen condens meer werd gevormd zodat rookgas via de condensafvoer in de ruimte ontsnapte.

Ik heb meer vertrouwen in mezelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@WackoH Daarom sta ik - hoe irritant ook - gewoon met mijn neus erbovenop en wijs ik ze op wat er moet gebeuren. Irritant, maar noodzakelijk. Als ze hun werk niet goed doen bel ik na de servicebeurt gewoon het bedrijf op en mogen ze een nieuwe monteur sturen.

Dat laatste was het advies van de monteur die hier vorig jaar januari is geweest, die mocht het werk van de vorige beurt erbij doen. Je betaalt er dik voor, dan moet het ook volgens voorschrift.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

WackoH schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:21:
Toen we dit huidige woning kochten was de CV ketel helemaal volgestikkert met 12 jaar aan controles van een bekende firma uit de omgeving.

Maar toen het stookseizoen een paar maanden begon, rook ik zo'n typische gas-rookgas lucht.
Het bleek dat de CV niet meer condenseerde omdat al die monteurs nooit het onderhoud hadden uitgevoerd dat de fabrikant (ook Nefit) voorschreef. De warmtewisselaar was nooit schoongemaakt (wat wel had gemoeten) en zat vol met oxide waardoor het rendement beroerd was (gasverbruik was toen 4500, nu 1200 m3/jaar) was en er geen condens meer werd gevormd zodat rookgas via de condensafvoer in de ruimte ontsnapte.

Ik heb ook vertrouwen in mijzelf....en mijn meetapparatuur, heb jij dat ook?
Dit is de reden dat de gasketelwet is aangenomen, alleen erkende installateurs mogen dat doen.
Een slechte ervaring met de ene is geen vrijbrief om dan maar zelf te gaan sleutelen.

Een pakking vervangen kan iedereen, afstellen en meetgegevens lezen en interpreteren ook?
Of een potentieel gevaar zien?
Van mij mogen ze verplichten dat elk verbrandingstoestel volgens voorschrift wordt onderhouden, verzekeringsmaatschappijen gaan dan niet meer uitkeren.
Is het aantoonbaar slecht uitgevoerd dan de installateur op het matje roepen, dan is die aansprakelijk
_JGC_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:30:
@WackoH Daarom sta ik - hoe irritant ook - gewoon met mijn neus erbovenop en wijs ik ze op wat er moet gebeuren. Irritant, maar noodzakelijk. Als ze hun werk niet goed doen bel ik na de servicebeurt gewoon het bedrijf op en mogen ze een nieuwe monteur sturen.

Dat laatste was het advies van de monteur die hier vorig jaar januari is geweest, die mocht het werk van de vorige beurt erbij doen. Je betaalt er dik voor, dan moet het ook volgens voorschrift.
Ik vind het niet vervelend als klanten meekijken, zeker niet als ze oprecht geïnteresseerd zijn.
Gaan ze vertellen hoe ik mijn werk moet doen haal dan maar koffie want dan gaat het wel even duren.

En ik weet ook wel dat de ene monteur en of bedrijf de andere niet is.
Ben je niet tevreden? Zoek een ander.
Als het wantrouwen al bij de voordeur begint hoeft het voor mij niet meer bel dan maar een ander.

Kijk je ook mee als de bakker zijn brood bakt, je garage de auto keurt enz.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@edsandje Ik verwacht van een monteur dat ie zijn werk doet. Als ie dan het sifon leegkiept, rookgasmeting doet en weer weggaat krijg ik niet waar ik 18x12 euro voor heb betaald.

Dat maak ik vantevoren duidelijk aan de monteur, als ik erbij sta pak ik gerust de mantel en voorplaat even aan en wil ik het sifon wel even leegkiepen en doorspoelen terwijl hij de wisselaar doet, trapje of opstapje staat al klaar en na afloop krijgt ie koffie.

Wat garages betreft, die vertrouw ik ook niet meer, uitzonderingen daargelaten. Rekeningen schrijven met een vork is heel normaal in die wereld en een grote beurt laten doen en week erop je auto afgekeurd zien worden bij dezelfde garage op een vastzittende remklauw is ook zoiets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 15:16

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

edsandje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:46:
...
Daar noem je nu net de markt die het ergst is van allemaal, autogarages, als er iets is waar je heel erg moet opletten dat je niet genaaid wordt is het daar wel :D Ook bij de keuring ja, want opeens is er dan vanalles aan vervanging toe, "maar meneer, gelukkig hebben we net een aanbieding voor nieuwe ruitenwissers" ;)

Maar de CVketel-boeren/installateurs kunnen er ook wat van. Mooi verdienmodel zo'n onderhoudscontract van veel geld voor nog geen kwartier werk (want dat raffelen ze af) door een ongeïnteresseerde knul. En dat is niet zomaar een toko, de grotere namen met de meeste advertenties doen daar gewoon aan mee. Deze markt is voor een deel zichzelf aan het verzieken, het is dat ik nu iemand heb die zowat familie is, anders deed ik het zelf wel.

[ Voor 4% gewijzigd door W1LL3M op 28-01-2022 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus3-3
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
edsandje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Ik heb ook vertrouwen in mijzelf....en mijn meetapparatuur, heb jij dat ook?
Dit is de reden dat de gasketelwet is aangenomen, alleen erkende installateurs mogen dat doen.
Een slechte ervaring met de ene is geen vrijbrief om dan maar zelf te gaan sleutelen.

Een pakking vervangen kan iedereen, afstellen en meetgegevens lezen en interpreteren ook?
Of een potentieel gevaar zien?
Van mij mogen ze verplichten dat elk verbrandingstoestel volgens voorschrift wordt onderhouden, verzekeringsmaatschappijen gaan dan niet meer uitkeren.
Is het aantoonbaar slecht uitgevoerd dan de installateur op het matje roepen, dan is die aansprakelijk
[...]

Ik vind het niet vervelend als klanten meekijken, zeker niet als ze oprecht geïnteresseerd zijn.
Gaan ze vertellen hoe ik mijn werk moet doen haal dan maar koffie want dan gaat het wel even duren.

En ik weet ook wel dat de ene monteur en of bedrijf de andere niet is.
Ben je niet tevreden? Zoek een ander.
Als het wantrouwen al bij de voordeur begint hoeft het voor mij niet meer bel dan maar een ander.

Maar dan neem ik aan dat jij er ook totaal geen moeite mee hebt als je een kostbare fout gemaakt hebt in nadeel van de klant om het eerlijk te melden, en te vergoeden, in plaats van de boel weer schouderophalend dicht te gooien en en dure storingsbeurt aan te smeren?
Toch is het erg typisch dat ik zeker 10 voorvallen weet van ketels die (veel) minder onderhoud gehad hebben als er op de rekeningen staat, zijn er dan zo erg veel cowboys aanwezig in deze branche? of is het gewoon desinteresse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_JGC_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:02:
@edsandje Ik verwacht van een monteur dat ie zijn werk doet. Als ie dan het sifon leegkiept, rookgasmeting doet en weer weggaat krijg ik niet waar ik 18x12 euro voor heb betaald.

Dat maak ik vantevoren duidelijk aan de monteur, als ik erbij sta pak ik gerust de mantel en voorplaat even aan en wil ik het sifon wel even leegkiepen en doorspoelen terwijl hij de wisselaar doet, trapje of opstapje staat al klaar en na afloop krijgt ie koffie.

Wat garages betreft, die vertrouw ik ook niet meer, uitzonderingen daargelaten. Rekeningen schrijven met een vork is heel normaal in die wereld en een grote beurt laten doen en week erop je auto afgekeurd zien worden bij dezelfde garage op een vastzittende remklauw is ook zoiets...
Er zijn er nog genoeg die een rookgasmeting doen en op basis daarvan bepalen of de mantel er überhaupt afgaat.
Bij mij is onderhoud open maken en schoonmaken. En daarna meten en controleren.

Ja sommige garages kunnen er ook wat van, van de week bus storinglampje, dealer waar hij gekocht en in onderhoud is kon mij niet helpen, geen tijd. (of niet interessant genoeg) Garage 100 meter verder waar ik met mijn privé auto kom had het in een uur voor elkaar. Waar ga ik heen voor de volgende beurt? _/-\o_
W1LL3M schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Daar noem je nu net de markt die het ergst is van allemaal, autogarages, als er iets is waar je heel erg moet opletten dat je niet genaaid wordt is het daar wel :D Ook bij de keuring ja, want opeens is er dan vanalles aan vervanging toe, "maar meneer, gelukkig hebben we net een aanbieding voor nieuwe ruitenwissers" ;)

Maar de CVketel-boeren/installateurs kunnen er ook wat van. Mooi verdienmodel zo'n onderhoudscontract van veel geld voor nog geen kwartier werk (want dat raffelen ze af) door een ongeïnteresseerde knul. En dat is niet zomaar een toko, de grotere namen met de meeste advertenties doen daar gewoon aan mee. Deze markt is voor een deel zichzelf aan het verzieken, het is dat ik nu iemand heb die zowat familie is, anders deed ik het zelf wel.
Dit hoor en zie ik regelmatig, ''monteurs'' die 10+ onderhoudjes per dag doen. Dat kan gewoon niet.
Als een monteur binnen een uur inclusief koffie weer weg is moet je jezelf afvragen of je bij de juiste club zit.
Ik spreek deze jongens wel bij de groothandel, ze krijgen gewoon zoveel opdrachten mee, het is gewoon cashen. Na 10 jaar gooien ze je uit het contract want te oude ketel.
Laatst gesprek met een werkvoorbereider bij een grote speler, een koppel monteurs vervangen op projecten 3 ketels per dag. Inregelen is er niet bij en je moet niet te kritisch kijken gaf hij zelf aan....
Paulus3-3 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Maar dan neem ik aan dat jij er ook totaal geen moeite mee hebt als je een kostbare fout gemaakt hebt in nadeel van de klant om het eerlijk te melden, en te vergoeden, in plaats van de boel weer schouderophalend dicht te gooien en en dure storingsbeurt aan te smeren?
Toch is het erg typisch dat ik zeker 10 voorvallen weet van ketels die (veel) minder onderhoud gehad hebben als er op de rekeningen staat, zijn er dan zo erg veel cowboys aanwezig in deze branche? of is het gewoon desinteresse?
Wat is een kostbare fout?
Beide, bij de grote bedrijven is onderhoudscontract een goed verdienmodel, desinteresse ook, ze krijgen toch wel betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Lapa schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:43:

Cv ketelboer hier in de buurt die de ketel al sinds begin af aan heeft onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@edsandje Ik had een monteur die een foutje had gemaakt, pakking van een HRE 24/18 om de voorplaat van een HRE 28/24 gelegd. Het was dicht, maar het hoort niet. Kan gebeuren, maar het zat dicht en ik heb een CO meter hangen. Mocht het gaan lekken gaat ketel wel in storing.
Volgende beurt komt er iemand aanwaaien, ik vertel hem van die pakking. Zijn reactie: het is beide 24 (28/24 en 24/18) dus dat kan. Ik ga hem niet openmaken want je krijgt een kleine beurt deze keer... nog voor de rookgasmeting.

Laatste monteur vond het een vreemd verhaal, zei dus dat ik kantoor direct moest bellen na zo'n "kleine beurt", dan kreeg ik iemand die wel zijn werk doet.

De 1e en 3e in deze situatie waren monteurs van het bedrijf zelf. De snelle jelle was een ZZP'er in dienst van het bedrijf...

En ja, die verhalen van die landelijke toko's met 10 servicebeurten per dag opgelegd door hoofdkantoor ken ik ook.

Wat betreft 3 ketels per dag... het kan, maar daarna stuur je een servicemonteur erachteraan om de afstelling te doen. Doet de werkgever van mijn zwager ook, een ploeg installateurs die buisjes buigen en ketels ophangen en een ploeg voor de afstelling.

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 28-01-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
WackoH schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:21:

Juist, tot mijn huis afbrand en ik niet kan aantonen aan de verzekering dat de CV door een gecertificeerd monteur van een erkend bedrijf volgens voorschrift fabrikant is onderhouden. Van die €80,- eens per 2 jaar lig ik niet wakker en van een gasverbruik van 680 m3 per jaar ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
targaryanwolf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:39:
[...]
Juist, tot mijn huis afbrand en ik niet kan aantonen aan de verzekering dat de CV door een gecertificeerd monteur van een erkend bedrijf volgens voorschrift fabrikant is onderhouden.
Met dat 'volgens voorschrift fabrikant sla je nu precies de spijker op z'n kop!!
Mijn (natuurlijk beperkte) ervaring is inmiddels dat gemiddelde CV monteur niet leest en doet wat de fabrikant voorschijft, maar gewoon overal hetzelfde truckje doet (de goede daargelaten). Anders was die vorige ketel van mij wel een keertje echt schoon gemaakt.

Nog een ander voorbeeld staat op Youtube. Ik zocht op een filmpje over het onderhoud aan mijn ketel (als aanvulling op de handleiding) en vond er een van een CV monteur met een Youtube kanaal.
Veel praatjes tegen het 'mevrouwtje' maar deed verschillende dingen die volgens de handleiding expliciet niet mogen:
- Met een schroevendraaier de RVS warmtewisselaar schoon krabben
- Geen pakkingen vervangen.
- En het ergste: Een gescheurde voorplaat-isolatieschijf gewoon terugplaatsen.
Natuurlijk zijn er goede installateurs. Maar mijn indruk is dat het geen branche is waar de professionaliteit vanaf druipt.

Ander voorbeeld waar vermoedelijk een groot deel van mijn wantrouwen naar 'professionals' vandaan komt.
Toen ik studeerde woonde ik op een kamer met een gaskachel. Het werd altijd lekker snel warm.
Tijdens een koude nacht heb ik de kachel 's nachts laten branden en werd met hoofdpijn wakker. Later op die dag stond in de krant dat iemand z'n gaspitten het laten branden om het extra warm te krijgen en ook hoofdpijn had.
Mmmm. Kachel weggeschoven: Rookkanaal zat vol met stenen en zelfs een lege cementzak!
Wat bleek. Schoorsteen was een aantal jaar eerder van het dak gewaaid en door een aannemer weer opgebouwd.
Als het niet zo'n tochtig grachtenpand was geweest, had ik dit nu niet kunnen schrijven...

Vertrouwen gaat te paard en komt te voet...

Overigens verwacht ik dat later dit jaar de CV eruit gaat (verruild tegen warmtepomp) dus dan is het sowie geen probleem meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
Ik werk zelf voor een installatie bedrijf en kan je vertellen dat deze regels uitgesteld zijn tot 01-01-2023. Ik zou een andere installateur zoeken die jou niet oplicht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Ik bel altijd Picobello BV, ik ga niet zelf lopen hannessen . :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

tijs000 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:59:
Ik werk zelf voor een installatie bedrijf en kan je vertellen dat deze regels uitgesteld zijn tot 01-01-2023.
@targaryanwolf
Per 1 april gaan de nieuwe regels in. Er staat imho daar niet vermeld over "jaarlijkse" of anderszins "periodieke" verplichte controle
Hoorde net na het 10 uur nieuws op Radio 1 een aankondiging van de Overheid.
https://www.rijksoverheid...oolmonoxidevergiftigingen
Om het aantal slachtoffers door koolmonoxidevergiftiging te beperken, treedt op 1 april 2023 nieuwe wetgeving in werking: het wettelijk CO-stelsel. Vanaf die datum mogen alleen CO-vrij-gecertificeerde bedrijven werkzaamheden uitvoeren aan een gasverbrandingsinstallatie. Een niet-gecertificeerd bedrijf inhuren of zelf klussen aan een gasverbrandingsinstallatie is vanaf die datum verboden.
Gecertificeerde bedrijven te vinden in register
CO-vrij gecertificeerde bedrijven herken je aan het CO-vrij-logo en zijn te vinden in het register gasverbrandingsinstallaties. Een installateur draagt bovendien (digitale) legitimatie bij zich waarmee hij of zij kan aantonen voor een gecertifieerd bedrijf te werken. Bedrijven die na 1 april 2023 niet in het register staan, mogen geen werkzaamheden meer uitvoeren aan gasverbrandingsinstallaties totdat zij het CO-vrij-certificaat behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Als ik het me goed herinner is het zelfs een economisch delict om een monteur in te huren die niet gecertificeerd is. Dus ook voor de opdrachtgever. Ik moet even opzoeken waar ik dat las, maar het zal dan waarschijnlijk in het Bouwbesluit via de Woningwet zijn geregeld en wellicht is het weer gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Real Reken maar...., idd een economisch delict, immers door niet te certificeren heb je een economisch voordeel. Bij binnen schilders die zonder speciale vergunning met organisch oplosmiddel verf aan de slag gaan en niet met water gedragen willen werken kregen ook een bekeuring vanwege behaald economisch voordeel.... de boete 4500 euro https://wetten.overheid.n...aragraaf4.8a_Artikel4.32a
Artikel 8.29b 2 De hoogte van het boetenormbedrag, bedoeld in artikel 9.10a, vijfde lid, van het besluit bedraagt € 4500.
De tekst voor de CV/CO certificering is (uiteraard) nog niet in werking:
https://wetten.overheid.n...ekstf/1/d/01-03-2023/dx/0
en daar staan nog geen boetes genoemd of dat het een economisch delict is of iets van "overtreding" of zo.
https://wetten.overheid.n...0#Hoofdstuk1_Paragraaf1.8
Artikel 1.35. Werkzaamheden aan verbrandingstoestellen, verbrandingsluchttoevoervoorzieningen en rookgasafvoervoorzieningen 3
1[Red: Dit lid is nog niet in werking getreden.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dan nog, wie gaat er handhaven als er geen verplichting tot onderhoud/keuring is?

Als je op dit moment iemand zwart naar een ketel laat kijken ben je ook strafbaar vanwege belastingontduiking, zowel de opdrachtgever als degene die het onderhoud uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:00
_JGC_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:07:
Dan nog, wie gaat er handhaven als er geen verplichting tot onderhoud/keuring is?

Als je op dit moment iemand zwart naar een ketel laat kijken ben je ook strafbaar vanwege belastingontduiking, zowel de opdrachtgever als degene die het onderhoud uitvoert.
Controle zal beperkt zijn. Wellicht dat er de eerste periode wat steekproeven plaatsvinden. Maar een enkele honderden steekproeven op 8 miljoen particuliere cv-ketels is natuurlijk een hele kleine pakkans.

Vooral wanneer er iets mis gaat, zullen de juridische en financiële gevolgen groot zijn, wanneer de wet niet nageleefd wordt. Controle achteraf tijdens onderzoek door politie, brandweer en verzekeringsmaatschappij.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ivow85 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:56:
[...]

Controle zal beperkt zijn. Wellicht dat er de eerste periode wat steekproeven plaatsvinden. Maar een enkele honderden steekproeven op 8 miljoen particuliere cv-ketels is natuurlijk een hele kleine pakkans.

Vooral wanneer er iets mis gaat, zullen de juridische en financiële gevolgen groot zijn, wanneer de wet niet nageleefd wordt. Controle achteraf tijdens onderzoek door politie, brandweer en verzekeringsmaatschappij.
Dan nog, stel ik laat mijn ketel onderhouden door de buurman zonder papieren. Vervolgens enkele maanden later CO lek en wij worden 's morgens niet meer wakker. Geen sticker, geen factuur, buurman weet ineens van niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
_JGC_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Dan nog, stel ik laat mijn ketel onderhouden door de buurman zonder papieren. Vervolgens enkele maanden later CO lek en wij worden 's morgens niet meer wakker. Geen sticker, geen factuur, buurman weet ineens van niks...
In dat geval correct, niemand weet van iets.

Het wordt wat anders als jij vroeg op staat, uitgebreid gaat douchen, de verwarming aanslingert zodat het straks voor je partner en/of kinderen al lekker warm in de woonkamer is en je vervolgens naar je werk gaat. Kom je thuis, blijken de daar aanwezige gezinsleden nooit opgestaan en wil jij aanspraak maken op de eventuele levensverzekeringen, uitvaartverzekeringen en inkomensverzekeringen. Bij veel polissen staat in de kleine lettertjes wel iets over verwijtbare nalatigheid van de begunstigde.

Of als je ketel brand veroorzaak en jij daarna toch wel graag ziet dat de zolder waar de ketel hing opnieuw wordt opgebouwd en ook de reat van het huis&inboedel wordt ontdaan van alle rook- en waterschade. Want daarvoor zal jij een beroep doen op je verzekering. En die verzekering gaat op basis van deze wetgeving dan vragen wanneer en door wie de ketel geplaatst en onderhouden is.
Ga je dan vertellen dat je buurman de ketel heeft opgehangen en/of onderhouden?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

En, die ellende.... dat allemaal voor een aantal tientjes besparing per jaar....
Er is vast nog iets waar dat bedrag, als het werkelijk nodig is, zonder menselijk leed te bezuinigen is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het vervelende is vooral dat die paar tientjes gaan oplopen want veel kleine bedrijven vinden het te duur en teveel administratie en doen het niet meer. Los van het feit dat er nu al een tekort aan personeel is hoe gaat dat straks. Nog weer personeel dat buiten de boot valt want ze zijn wel handig en slim genoeg maar examens maken is niet hun ding.
Sorry maar ik ben steeds meer tegen de certificeringsdrang van deze maatschappij. De enige die hier wijzer van worden zijn de consultants en de certificerende instanties.
Op papier en in theorie klopt het best helaas is de praktijk anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Frogmen op 02-03-2023 11:51 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
De mensen van die kleine bedrijfjes zullen dan in de meeste gevallen ongetwijfeld iets anders in de installatietechniek doen.

In het kader van de energietransitie is het niet zo gek dat een deel van de huidige loodgieters & gasfitters zich niet laten bijscholen en certificeren voor de nieuwe ketel-wet, maar nu ze toch aan scholing en certificering moeten doen direct kiezen voor een F-gassen certificering. Daarmee groeit de capaciteit voor het plaatsen van warmtepompen en dat is broodnodig. Zowel voor de samenleving als voor de installateur zelf biedt die omscholing naar van cv-installateur naar warmtepomp-installateur de komende decennia het nodig voordeel. Linksom of rechtsom zal het aantal huizen met een gasinstallatie komende jaren steeds sneller afnemen. Zeker vanaf 2026, wanneer voor de meeste woningen de verplichting van "minimaal hybride" gaat gelden, verwacht ik dat als er dan toch een warmtepomp moet komen, de cv-ketel als het even kan maar meteen volledig achterwege gelaten zal worden.

Pagina: 1