Is het mogelijk (nuttig) om op mijn Swiftech MC462 (niet jarloers worden :d
) met een stille Ys-tech fan (80x80) er nog een fan bovenop te zetten?
Uhm, geeft herrie, de onderste Fan gaat kapot. Mischien dat het een beetje beter koelt, maar lijkt mij niet.
het kan...
Als je 2 dezelfde fans gebruikt komt er dan zo'n anderhalf keer zoveel lucht uit (althans, dat zou moeten, uit eigen experimenten hiermee leek het veel minder te zijn...)
MAAR, dit maakt VEEL meer lawaai dan 2 losse fans en de onderste fan slijt veel harder omdat die veel te veel toeren maakt
Als je 2 dezelfde fans gebruikt komt er dan zo'n anderhalf keer zoveel lucht uit (althans, dat zou moeten, uit eigen experimenten hiermee leek het veel minder te zijn...)
MAAR, dit maakt VEEL meer lawaai dan 2 losse fans en de onderste fan slijt veel harder omdat die veel te veel toeren maakt
Verwijderd
sim-pel
NEE
Dit zorgt niet voor het ffect dat jij zou willen, namelijk meer cfm, de fans gaan elkaar namelijk tegenwerken. Als van 1 harder draait dan fan 2 dan moet van 1 fan 2 ook nog eens gaan rondraaien, dit gaat dus ten kosten van de luchtverplaatsing. Aan de andere kant gaat fan 2 dan harder draaien dan ie eigelijk kan en daarmee mol je fan 2. Ik zou het dus niet doen, je kunt die fan beter gebruiken om te zorgen dat koude lucht bij de fan op je proc kan komen zodat die altijd met koele lucht wordt gekoeld en niet met de warme lucht uit je kast.
suc6
H A W K
NEE
Dit zorgt niet voor het ffect dat jij zou willen, namelijk meer cfm, de fans gaan elkaar namelijk tegenwerken. Als van 1 harder draait dan fan 2 dan moet van 1 fan 2 ook nog eens gaan rondraaien, dit gaat dus ten kosten van de luchtverplaatsing. Aan de andere kant gaat fan 2 dan harder draaien dan ie eigelijk kan en daarmee mol je fan 2. Ik zou het dus niet doen, je kunt die fan beter gebruiken om te zorgen dat koude lucht bij de fan op je proc kan komen zodat die altijd met koele lucht wordt gekoeld en niet met de warme lucht uit je kast.
suc6
H A W K
En met een tussenstukkie, of iets van een geval (ben de naam ff kwijt) dat ik er laten we zeggen een 96*96~120*120mm op zet?
edit:
en als ik er dan een fan naast wil zetten, moet ik dan gewoon een stukkie uit men zijkant zagen/dremelen? Ik heb een HQ-08 op welke plek zou dat dan ±moeten, en als ik dan men zijkant eraf wil halen om ff met men pc aan de binnenkant te stoeien, dan zou die connector dus iedere keer los moeten
edit:
en als ik er dan een fan naast wil zetten, moet ik dan gewoon een stukkie uit men zijkant zagen/dremelen? Ik heb een HQ-08 op welke plek zou dat dan ±moeten, en als ik dan men zijkant eraf wil halen om ff met men pc aan de binnenkant te stoeien, dan zou die connector dus iedere keer los moeten
Was laatst topic over en had idd geen enkel nut.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Koop je toch gewoon zo'n vette 80x80x38mm DELTA fan zoals ik op mijn swiftech mc462-a heb. (80cfm is wel lekker) Regelbaar met een rheostat om het geluid stiller te kunnen zetten als nodig. Kun je tenminste praten over "KOELING"
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB
Als jij zo'n potmeter goed voor me kan uitleggen, dan is dat ook een optie, maar ik heb nu 34 dba en dat vinnik toch wel errug lekker.
/me maar als iemand die potmeter voor me wilt maken dan zeg ik jij krijgt $ van me
/me maar als iemand die potmeter voor me wilt maken dan zeg ik jij krijgt $ van me
Verwijderd
Ben ik allemaal met jullie eens, maar als je nou eens het volgende maakt: Fan1 aangedreven, en Fan2 er dan bovenop, maar aan Fan1 vastgemaakt, en dan zonder power, zodat fan1 beiden aandrijft, en RPM dus exact gelijk is......zou dit niet werken? je hebt dan wel meer belasting op Fan1, maar is dit dan niet alleen met opstarten?
Natuurlijk zakken de RPM, omdat je zo meer weerstand hebt dan wanneer fan1 in zijn eentje zou draaien..Op woensdag 22 augustus 2001 21:42 schreef ThunderBert het volgende:
Ben ik allemaal met jullie eens, maar als je nou eens het volgende maakt: Fan1 aangedreven, en Fan2 er dan bovenop, maar aan Fan1 vastgemaakt, en dan zonder power, zodat fan1 beiden aandrijft, en RPM dus exact gelijk is......zou dit niet werken? je hebt dan wel meer belasting op Fan1, maar is dit dan niet alleen met opstarten?
Verwijderd
Volgens mij valt dat juist wel mee als ie eenmaal aan de gang is..... natuurlijk heb je wel inzakking, maar geen 50% denk ik zelf....
Verwijderd
neej meer dan 50 % inzakking denk ik ook nie (nie dak er zo heel veel verstand van heb ofzo hoor
)
dit heet "fan stacking" in het Engels, en er is volgens mij heel wat over te vinden als je met google zoekt...
ach...in een volgend leven lach je er om!
Hier hebbik ff een linkje voor de geintresseerden:
http://www.overclockers.com/tips336/
Maar heeft er misschien iemand antwoord op m'n vrag van een paar posts hierboven _^_
http://www.overclockers.com/tips336/
Maar heeft er misschien iemand antwoord op m'n vrag van een paar posts hierboven _^_
http://www.overclockers.com/tips586/ Zoiets lijkt me ook wel wat, iemand met ervaring?
fan stacking heeft enkel nut als je veel druk moet opbouwen. Ik heb es iemand gezien die buitenlucht in zijn case trok via een lange buis, omwille van de lagere temperatuur. In zo'n geval heeft fan stacking wel degelijk nut.
Ikzelf heb bij wijze van experiment es 6 80mm fans gestackt, maakt lawaai gelijk een turbine, maakt serieus wat airflow en veel druk. Maar echt ideaal is het niet.
Als je fans gaat stacken, zou ik aanraden van een spacer tussen de 2 fans te steken, dus een tussenstukje van een 5-tal cm dik. Kan je zelf maken, of je fans met 5cm tussen monteren met wat bouten, en dan de rest aftapen of zo. Je gaat betere resultaten hebben.
Fan stacking op heatsinks heeft weinig zin, of het zou moeten zijn dat je heatsink echt veel airflow tegenhoudt, bijvoorbeeld door te weinig plaats tussen de vinnetjes of zo.
Ikzelf heb bij wijze van experiment es 6 80mm fans gestackt, maakt lawaai gelijk een turbine, maakt serieus wat airflow en veel druk. Maar echt ideaal is het niet.
Als je fans gaat stacken, zou ik aanraden van een spacer tussen de 2 fans te steken, dus een tussenstukje van een 5-tal cm dik. Kan je zelf maken, of je fans met 5cm tussen monteren met wat bouten, en dan de rest aftapen of zo. Je gaat betere resultaten hebben.
Fan stacking op heatsinks heeft weinig zin, of het zou moeten zijn dat je heatsink echt veel airflow tegenhoudt, bijvoorbeeld door te weinig plaats tussen de vinnetjes of zo.
Verwijderd
*Reutel*
Ben je even weg, band practise, pssshh krijg je deze posting HAH ..
IK heb dus een Swift MC 462.
Als ik een tweede fan op de koeler zet, gaat de boel dus WREED meer koelen.
Onderste fan is een Panaflo 80mm 47 cfm
Als ik daar een Delta MP , ook 47 cfm en 80 mmm , bij zet, gaat de temp ca. 5 graden stressed omlaag.
En ja het maakt meer herrie, maar minder dan een Delta HP.
Je mag ongeveer 30% van de CFM's er bij op tellen.
In mijn geval dus 47*1,30=61 cfm wordt het eindresultaat.
En de tweede fan kapot gaan ???? Weinig kans. Ik heb zo een soort constructie een maand of 4 op m'n oude Alpha 6035 gehad. (
Omdat ik de DeltaHP weigerde te gebruiken wat een %#@ herrie)
Dat waren twee 19 cfm fannetjes, 1 van een 'Green Cooler' en nr. 2 van een Spire Ma324-15. Geen erg goede fans, en ze gaven dus mooi geen krimp. Waarom iedereen begint met "nee, de onderste fan gaat kapot!" snap ik niet. Waarschijnlijk is het helemaal nergens op gebaseerd. In ieder geval dus niet op een test.
Sneller draaien, daar gaat die fan van kapot ??
Larie, hoe kan een 7000 toeren, en tegenwoordig zelfs ook 8000, Delta screamer fan dan overleven ???? Dat moet je mij dan maar eens verklaren...
Maar goed, ik ga straks, als ze van Caseetc binnen zijn hier, twee 59 cfm 30 DB Pnaflo 92 mm fans op m'n Swifje stacken.
(Net effe gechecked, het pakketje is de USA uit via Kennedy Airport..)
Gewoon lekker dus
Ben je even weg, band practise, pssshh krijg je deze posting HAH ..
Als ik daar een Delta MP , ook 47 cfm en 80 mmm , bij zet, gaat de temp ca. 5 graden stressed omlaag.
En ja het maakt meer herrie, maar minder dan een Delta HP.
Je mag ongeveer 30% van de CFM's er bij op tellen.
In mijn geval dus 47*1,30=61 cfm wordt het eindresultaat.
En de tweede fan kapot gaan ???? Weinig kans. Ik heb zo een soort constructie een maand of 4 op m'n oude Alpha 6035 gehad. (
Dat waren twee 19 cfm fannetjes, 1 van een 'Green Cooler' en nr. 2 van een Spire Ma324-15. Geen erg goede fans, en ze gaven dus mooi geen krimp. Waarom iedereen begint met "nee, de onderste fan gaat kapot!" snap ik niet. Waarschijnlijk is het helemaal nergens op gebaseerd. In ieder geval dus niet op een test.
Larie, hoe kan een 7000 toeren, en tegenwoordig zelfs ook 8000, Delta screamer fan dan overleven ???? Dat moet je mij dan maar eens verklaren...
Maar goed, ik ga straks, als ze van Caseetc binnen zijn hier, twee 59 cfm 30 DB Pnaflo 92 mm fans op m'n Swifje stacken.
(Net effe gechecked, het pakketje is de USA uit via Kennedy Airport..)
Gewoon lekker dus
En toch maakt die DELTA 80x80x38 met 80cfm van mij hier geen herrie zoals die 60mm DELTA's doen. Tuurlijk hoor je deze fan, maar hij maakt echt geen takkeherrie.
En koelen dat doet ie echt super. AMD 1400 default MB=24 CPU-IDLE=28 graden en CPU-KOE=37 graden. Als dat nog niet goed is. op 1600 word ie max 42 graden.
En koelen dat doet ie echt super. AMD 1400 default MB=24 CPU-IDLE=28 graden en CPU-KOE=37 graden. Als dat nog niet goed is. op 1600 word ie max 42 graden.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB
Heb dus wel een 80 mm fan ongeveer 5 cm boven m'n cpufan gezet. Bij mij helpt 't iig wel.
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Hoe krijg je die 92mm dan op je heatsink?Op donderdag 23 augustus 2001 01:22 schreef Hooi het volgende:
Heel verhaal..
Verwijderd
O,
redelijk simpel. Het is al een 80x80 heatsink (Swift MC462 dus), en de effectieve doorlaat diameter van een 92mm fan is iets van 85 mm. Perfect dus geschikt voor de truuk met de 92mm fingerguard
(Die schroef je op de heatsink met ringetjes oid, en de de fan 'normaal' op de gaten.
En dan de 2e fan er piggynack op.
Et Voila
redelijk simpel. Het is al een 80x80 heatsink (Swift MC462 dus), en de effectieve doorlaat diameter van een 92mm fan is iets van 85 mm. Perfect dus geschikt voor de truuk met de 92mm fingerguard
(Die schroef je op de heatsink met ringetjes oid, en de de fan 'normaal' op de gaten.
En dan de 2e fan er piggynack op.
Et Voila
Verwijderd
Die Swift is 80x80 mm boven op waar de fan komt. Je legt de fan er niet op, maar een 92 mm fingerguard. Die schroef je vast inplaats van de fan, met de schroeven die erbij horen. Stop er wat ringetjes tussen, en je kunt de fingerguard er zo op zetten.Op donderdag 23 augustus 2001 20:56 schreef Lomu het volgende:
Ik niet snappe wat jij bedoele...
Zoiets dus.

vandaar de super orbOp woensdag 22 augustus 2001 21:29 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:
Uhm, geeft herrie, de onderste Fan gaat kapot. Mischien dat het een beetje beter koelt, maar lijkt mij niet.
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Verwijderd
lees nou wat ijk al zei..Op vrijdag 24 augustus 2001 00:29 schreef Lomu het volgende:
Ok, ik snap het id van die 92 mm met fanguard, maar gaat er dan niet ontzettend veel lucht "naast"?
Door Hooi - donderdag 23 augustus 2001 20:55
--------------------------------------------------------------------------------
O,
Verwijderd
Volgens mij zit het zo dat als je twee fans hebben die op verschillend toerental draaien (de voorste fan minder toeren dan de achterste), dat de achterste fan de voorste fan wel flink zal helpen ja. Als je echter twee fans met (nagenoeg) hetzelfde toerental hebt zal het niet veel uit gaan maken, aangezien je dan te maken krijgt me interferentie. Wat wil zeggen dat de achterste fan de voorste fan tegen zal gaan werken zoals eerder beschreven in dit topic.Op donderdag 23 augustus 2001 01:22 schreef Hooi het volgende:
*Reutel*
[...]
Omdat er bijvoorbeeld heel ander lagerwerk in zit en het ding van compleet ander materiaal is gemaakt.[...]
Sneller draaien, daar gaat die fan van kapot ??
Verwijderd
Ik denk het niet dus, als je naar Sunon en Ystech en Delta en Panaflo kijkt, zit vaak gewoon een andere motor op hetzelfde fanframe, tot de schoepen aan toe.Op vrijdag 24 augustus 2001 02:00 schreef SICdude het volgende:
[..]
Volgens mij zit het zo dat als je twee fans hebben die op verschillend toerental draaien (de voorste fan minder toeren dan de achterste), dat de achterste fan de voorste fan wel flink zal helpen ja. Als je echter twee fans met (nagenoeg) hetzelfde toerental hebt zal het niet veel uit gaan maken, aangezien je dan te maken krijgt me interferentie. Wat wil zeggen dat de achterste fan de voorste fan tegen zal gaan werken zoals eerder beschreven in dit topic.
[..]
Omdat er bijvoorbeeld heel ander lagerwerk in zit en het ding van compleet ander materiaal is gemaakt.
Wat het resultaat van stacken bij 2 dezelfde fans betreft, dat zien we binnenkort
Die 80nn Panaflo en die Delta (MP) hebben vrijwel hetzelfde toerental en cfm. Alleen de herrie uit het binnenwerk is heel anders. En dat koelt samen dus wel veel meer.
Want het toerental heeft er niet zo veel mee te maken, alleen de luchtverplaatsing.
Maar je hoeft het niet te geloven
... ik zit er niet mee ...
(Het is trouwens helemaal niet mijn mod. Ik heb dit idee overgenomen van d'een of andere gebruiker op het Athlon OC forum die het zo gebruikt
2 x Panaflo 59 cfm 92 mm gestapeld op een Swift MC 462 ..)
Verwijderd
Hoezo ?? Heb JIJ het dan geprobeerd ?? Niet denk ik.Op vrijdag 24 augustus 2001 10:51 schreef Tijn_3d het volgende:
ja dat kan meer heeft geen voordeel boven 1 fan
Ik heb het wel geprobeerd en het werkt.
Kanikmetoch zo over opwinden heh..
Verwijderd
Gelukkig vergeet je dat die twee met elkaar in verband staanWant het toerental heeft er niet zo veel mee te maken, alleen de luchtverplaatsing.
Hoger toerental -> meer luchtverplaatsing
Verwijderd
sja, dan heb je inderdaad minder interferentieproblemen dus dan is het logisch.Op vrijdag 24 augustus 2001 14:14 schreef Hyperbird het volgende:
Bij mij werkt het heel goed
ik heb ze zo hangen:
| \
En dat blaast echt veel harder dan een fan
Natuurkunde is zo moeilijk nog niet
Verwijderd
*Gaap*Op vrijdag 24 augustus 2001 12:26 schreef SICdude het volgende:
[..]
Gelukkig vergeet je dat die twee met elkaar in verband staan
Heb je nog meer slimme opmerkingen, of zit je alleen maar je aantal postings op te hogen zodat je HK weer in kan of zo ?
Verwijderd
Jij zei:
I rest my case
maar deze opmerking slaat dus nergens op omdat deze twee met elkaar in verband staan. Heeft nix met HK ofzo te maken!Want het toerental heeft er niet zo veel mee te maken, alleen de luchtverplaatsing.
I rest my case
URL plz? Thx.Op vrijdag 24 augustus 2001 00:25 schreef Hooi het volgende:
[..]
Die Swift is 80x80 mm boven op waar de fan komt. Je legt de fan er niet op, maar een 92 mm fingerguard. Die schroef je vast inplaats van de fan, met de schroeven die erbij horen. Stop er wat ringetjes tussen, en je kunt de fingerguard er zo op zetten.
Zoiets dus.
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
De luchtverplaatsing heeft meer met de maat van de fan, de dikte van de fan en eventueel de 'spoed' en oppervlakte van de schoepen te maken.Op zaterdag 25 augustus 2001 02:14 schreef SICdude het volgende:
Jij zei:
[..]
maar deze opmerking slaat dus nergens op omdat deze twee met elkaar in verband staan. Heeft nix met HK ofzo te maken!
I rest my case
(Spoed zoals in een schroef van een boot propellor)
En je verhaal slaat nergens op, omdat een 2500 toeren 120mm fan meer lucht verplaatst dan een 7000 toeren 60 mm fan.
En nog veel belangrijker, de druk die een fan opbouwt heeft zeer weinig met het toerental te maken. Waar jij steeds over praat, CFM, is niet de kracht of druk die een fan opbouwt, maar de snelheid waar mee lucht voorbij stroomt zonder tegendruk. Bij een hogere tegenstand wordt er meer druk opgebouwd en de cfm waarde neemt af.
En in een grafiek ziet dat er voor elke fan anders uit.
En het heeft er allemaal geen klote mee te maken, omdat wat je doet is de lucht die de 2e fan instroomt al een 'rust' snelheid geven. Normaal moet die fan werken met stilstaande lucht, nu niet en wordt de uitstroom groter. Hoe hoger de belasting achter de 2e fan is hoe meer je het zal merken.
Zolang die twee fans maar ongeveer dezelfde luchtverplaatsing hebben, werkt het aardig. Je gaat natuurlijk niet een 100 cfm en 15 cfm fan koppelen..
Maar jij snapt hier allemaal geen fluit van, of bent te lui om er echt over na te denken, en daarom is het irritant als jij steeds met dat "I rest my case" aankomt.
Ik leef samen met een Amerikaanse vriendin, dus jouw geposeer met die Engels frasen werkt ook nog eens op mijn lachspieren...
Verwijderd
O,Op zaterdag 25 augustus 2001 02:27 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
URL plz? Thx.
klik gewoon rechts op het plaatje, eigenschappen, en daar is het url al.
http://thetechzone.com
Je moet even zelf het artikel opzoeken, maar hier is het.
http://thetechzone.com/display.asp?i=18&p=1
"Making a Superhog"
Maar dan aanpassen voor een Swift MC 462, een 92mm fingerguard en fan op een 80x80 mm heatsink.
Verwijderd
Je hebt gelijk. Sorry.heel verhaal
Maar kan je het volgende keer op een iets minder -1 flame manier brengen?
Ik probeer ook alleen mijn aandeel aan dit forum te doen door meningen over bepaalde dingen te geven. Als ik er nou een keer naast zit hoef je dat niet meteen op alle mogelijke manieren belachelijk te gaan maken. Dank u.
Verwijderd
Ook van deze kant sorry. Maar de flame-1 begint dus hier :Op zaterdag 25 augustus 2001 13:08 schreef SICdude het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Sorry.
Maar kan je het volgende keer op een iets minder -1 flame manier brengen?
Ik probeer ook alleen mijn aandeel aan dit forum te doen door meningen over bepaalde dingen te geven. Als ik er nou een keer naast zit hoef je dat niet meteen op alle mogelijke manieren belachelijk te gaan maken. Dank u.
Als je daar bij optelt dat ik hoger in het topic al uitleg dat het in de praktijk getest heb en het wel werkt, snap je misschien waarom er irritatie onstatt door dit soort reacties te plaatsen.Gelukkig vergeet je dat die twee met elkaar in verband staan
"Als je het niet wilt geloven, jouw feessie. Het werkt. Als je niet gelooft dat ik dat heb getest zoals al eerder vertled kan je me wat..."
^-------- Dat is de reactie die er werd opgeroepen.
Nogmaals, sorry als het anders was bedoeld.
Maar ik neem geen woord terug.
Pagina: 1