2022 Laptops: Intel 12th gen of AMD 6000-series?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathisS
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-06-2022
Zie titel: Ik moet in 2022 een laptop kopen voor mijn studie, waarbij ik onder andere 3D-modeling moet doen. Ik heb dus een aardig krachtige laptop nodig, beide qua CPU én GPU. Ik vroeg me af of ik beter met de 12th gen van Intel zou kunnen gaan, aangezien deze met de efficiency-cores misschien betere batterijprestaties kan leveren. Aan de andere kant is de 6000-series van AMD ook weer heel aantrekkelijk ivm prestaties en RDNA-2 APU.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wanneer begint je studie, en welke programma's ga je gebruiken? Als je kan wachten (studie begint in september oid), dan zou ik iin april/mei wat reviews gaan bekijken. Van de AMD 6000-serie is volgens mij nog niks fysiek beschikbaar, dus dat is nu alleen nog maar koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Intel heeft toch ook hun eigen ARC-GPU die in een mobiele versie hebben / krijgen?

Ik weet "dus" niet wat je exact met de laptop gaat doen en "dus" ook niet waarom een RDNA-2 APU jou zou helpen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:58
Als de laptop zo krachtig mogelijk moet zijn, ben je waarschijnlijk best af met Intel Core i9 of i7 12th gen CPU uit de H of P serie + een krachtige Nvidia (vanaf RTX 3060), AMD (vanaf RX 6700M) of vergelijkbare dedicated Intel-GPU.

Als de laptop langer mee moet gaan op batterijen, ben je misschien beter af met een AMD Ryzen 9 of 7 uit de H serie, eveneens gekoppeld met een van bovenstaande grafische kaarten. De CPU zal waarschijnlijk iets langzamer zijn, maar wel zuiniger. Let wel, er zijn nog geen echte tests van batterijtijd gedaan op de nieuwe AMD laptops (zijn nog niet beschikbaar), maar gezien de eerste batterijtests op Intel wat tegenvallen, denk ik dat AMD op dat vlak de betere keuze zal zijn.

Het nut van RDNA2 zie ik ook niet echt momenteel, toch niet als de GPU zo krachtig mogelijk moet zijn.
Waar ik het nut er wel van zie, is in een dunne laptop waar je anders bijvoorbeeld een GTX 1650 in zou stoppen. Dan hoef je niet langer te betalen voor de grafische kaart, en zal je bijna dezelfde performance halen op de RDNA2-APU. Maar dan hebben we het over grafische kaarten in het lagere segment. Performance daarvan is heel wat minder dan bij de kaarten die ik hierboven noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathisS
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-06-2022
Dank jullie wel voor jullie antwoord, en mijn studie begint inderdaad pas in september. Ik verwacht programma's te gebruiken als AutoCAD en SolidWorks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MathisS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:02:
Dank jullie wel voor jullie antwoord, en mijn studie begint inderdaad pas in september.
Alle tijd om ontwikkelingen in de gaten te houden; ik zou niet eerder dan mei/juni eens daadwerkelijk geld gaan uitgeven aan iets. En lekker inlezen / informatie vergaren over AutoCAD, Solidworks etc qua requirements

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1