Toon posts:

krijg mijn RAID niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, wie kan me helpen...ik krijg mijn RAID controller niet aan de praat.

Mijn 2 HD's staan nu als volgt ingedeeld: een partitie van 4 gig met win2k erop
1 partitie van 35gig
1 partitie van 40gig

Als ik beide schijven op de controller aansluit (partitie met win2k op IDE3) dan krijg ik bij het opstarten een Disk Read Error...:?:?:?

Verwijderd

Duh...je moet ook eerst ff je schijven formatteren, dan aan je raid hangen, en dan fdisk

Verwijderd

Topicstarter
Niks Duh...dat had ik gedaan. Toen werkte het HELEMAAL niet. Kreeg ik advies van: eerst op IDE zetten, dan win2k erop en dan pas aansluiten op de RAID...nou GEEN van beide methoden werkt...

Verwijderd

Disk Read Error lijkt me niet zo gek, aangezien je met de setup van Win2k er een flop moet inraggen om hem vanaf de Raid-controller te laten booten.
Ik zou je zwaar aanraden Windows te installeren vanaf de RAID, en uiteraard de flop van je RAID bij te hand te hebben, en tijdens de setup F6 ingedrukt huoden om de RAID-controller te installeren

Verwijderd

Topicstarter
Er schijnt een manier te zijn om op een bestaand systeem RAID aan te sluiten. Veel mensen zien er niet zoveel in om eerst de hele shit te formatteren als ze een RAID controller kopen...

anybody ideas?

Verwijderd

Misschien is het ook wel handig dat je laat weten wat voor ene controller je hebt

Verwijderd

Topicstarter
Promise RAID Lite...je kent hem wel...standaard op een MSI K7T266 PRO mobo

Verwijderd

Een Promise Fasttrack is een echte RAID-controller, vanaf 2 schijven MOET je een Raid-array aanmaken, wat partities weghalen betekent.
Op de Highpoint370 hoeft dit niet

Verwijderd

Topicstarter
JA klopt...via de FastBuild utility een array aanmaken...maar of de schijven nu leeg zijn, of gepartitioneerd of whatever, ik krijg steeds een Disk Read Error...?!?!?!?!?

Verwijderd

Heb je de partities aangemaakt en geformatteerd, of nog niet?

Verwijderd

Topicstarter
Eerst HD's formatteren en met FDISK partities aanmaken...

Verwijderd

Andersom lijkt me handiger.
En heb je de 1e partitie geactiveerd?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06
Op woensdag 22 augustus 2001 21:26 schreef Happy_Crash het volgende:
Hey, wie kan me helpen...ik krijg mijn RAID controller niet aan de praat.

Mijn 2 HD's staan nu als volgt ingedeeld: een partitie van 4 gig met win2k erop
1 partitie van 35gig
1 partitie van 40gig

Als ik beide schijven op de controller aansluit (partitie met win2k op IDE3) dan krijg ik bij het opstarten een Disk Read Error...:?:?:?
eerst vanaf de normale ide-controller de drivers installeren, dan aan de raid-controller prikken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

RTFM!!! dat gaat niet.
Je moet bij die Promise een RAID-array aanmaken, wat dus betekent dat de schijven leeg worden gemaakt vanaf 2 schijven

Verwijderd

Topicstarter
pfff...take it easy...kan iemand voor mij op een rijtje zetten wat ik stap voor stap moet doen?

:?

Verwijderd

Beide schijven op de controller aanhangen, RAID-array aanmaken(RAID-0 is Performance).
Daarna in FDISK of Partition Magic van je 70GB (2x de kleinste schijf) partities maken, en in het geval van FDISK alle schijven formatteren, in het geval van PM hoeft dat niet.
In beide gevallen er voor zorgen dat de partities actief zijn.

Daarna is het een kwestie van Windows 2000 setup starten, RAID-driver flop erbij houden, en op het moment dat de setup vraagt om op F6 te drukken doe je dat, en douw je flop erin, en klaar is Piet

Verwijderd

Topicstarter
Als ik partition magic wil gebruiken moet ik win2k er toch op hebben staan?!

Verwijderd

Topicstarter
Oke sorry hoor lui, deze jongen heeft nog nooit met RAID gewerkt en heeft ook bijster weinig verstand van partitioneren, maar daarom vraag ik het hier ook, dus boor me a.u.b. niet in de pan...

Verwijderd

PM werkt ook onder DOS, die staat in een aparte directory.
Je kunt em op flop zetten, en op moment dat je op apply drukt zorgen dat er een lege flop inzit

Verwijderd

Topicstarter
Hey kijk, da's interessant...PM werkt toch stukken fijner dan FDISK...dat ga ik es proberen. Misschien dat ik nu ergens kom! :D

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Op woensdag 22 augustus 2001 22:06 schreef TweakGuy het volgende:
RTFM!!! dat gaat niet.
Je moet bij die Promise een RAID-array aanmaken, wat dus betekent dat de schijven leeg worden gemaakt vanaf 2 schijven
Is dat dan alleen bij de on-board controllers zo?

Ik heb een losse Fasttrack 66 kaart in mijn PC en daar kan ik als ik wil 4 losse schijven aan hangen zonder maar een RAID array te hoeven aanmaken. Met die kaart kan ik kiezen uit: extra IDE controller = 4 losse schijven, spanning = alle schijven worden samengevoegd tot 1 grote harde schijf, RAID 0 = stripping en RAID 1 = mirroring. :Y)

Komt bij mij dus een beetje vreemd over. Maar dat is dan misschien het voordeel van een losse kaart t.o.v. een on-board controller.

I think, therefor I am.....I think.

Pagina: 1