Toon posts:

Data Protection Officer training

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-02 09:28
Mijn organisatie is op zoek naar een Data Protection Officer en ik wil op die vacature gaan solliciteren. Omdat ik, mocht ik geselecteerd worden, graag snel aan de slag wil maar nog geen opleiding in deze richting heb ben ik ter voorbereiding vast op zoek naar mogelijke trainingen.

Ik kan tientallen DPO opledingen vinden die in Nederland gegeven worden, maar de informatie die ik zoek wordt vaak niet vermeld. Ik hoop daarom dat er Tweakers zijn die hun ervaring met een DPO opleiding willen delen.

Wat ik zoek:
  • Een opleidingsinstituut en opleiding/certificering die goed bekend staat bij DPO's, zodat er geen twijfels zijn over de kwaliteit van de opleiding.
  • Een opleiding met deelnemers die al enige ervaring hebben in het bedrijfsleven, dus liever niet met een focus op opleiden voor de overheid of het opleiden van scholieren.
  • Regelmatige bijscholing na de opleiding en een platform om ervaring uit te wisselen en vragen te stellen dat ook actief gebruikt wordt door de trainer(s).
Vooral over dit laatste punt kan ik weinig informatie vinden. Er wordt soms wel genoemd dat er een platform is waar je enige tijd gebruik van kan maken, maar de kwaliteit daarvan kan ik zo natuurlijk niet beoordelen.

Ik ben dus heel erg benieuwd naar jullie ervaringen! Welke training heb je gevolgd? Beviel het? Is de kennis goed toe te passen in de praktijk? Wat zijn de mogelijkheden om je kennis bij te houden?

Alvast dank voor de informatie!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

Killjoy

Klingon lawn products

Als je op dat vlak nog niets hebt, dan wordt dat een vrij steile leercurve. Nu weet ik niet hoe groot jouw organisatie is, maar een gemiddelde DPO (Nederland: FG) heeft enkele jaren werkervaring. Juridische kennis, kennis van security, kennis van procesmanagement zijn wenselijk. Een DPO/FG adviseert ook het hoger management, dus ervaring op dat vlak is echt gewenst.

Verder is van belang in welke sector jouw bedrijf actief is. Zorg en sociale sector hebben hun 'eigenaardigheden'.

Als je de beginnerstraining wilt overslaan en gelijk de diepte in wilt gaan, doe dan CIPP/E. Dat is zo'n beetje de basis voor werk in het privacydomein tegenwoordig. Ik heb goede ervaringen met:
https://pmpartners.nl
https://www.tstc.nl

Zoek daarna de verdieping via een DPO training. Bijvoorbeeld via https://www.ictrecht.nl/

Kijk eens bij het Nederlands Genootschap van Functionarissen voor de Gegevensbescherming: https://www.ngfg.nl

Qua regelmatige bijscholing: tegen betaling is alles mogelijk. Een grote community vind je bij CIP-overheid: https://www.cip-overheid.nl. Maar daarvoor geldt dat jouw werkgever participant moet zijn om lid te kunnen worden op het forum. Wel heeft CIP-overheid diverse best practices ontwikkeld die gratis downloadbaar zijn van de site.

N.b. ik ben zelf geen FG, maar privacy officer bij een grote overheidsorganisatie.

[Voor 3% gewijzigd door Killjoy op 27-01-2022 17:14]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-02 09:28
Bedankt voor de informatie @Killjoy !

Het is zeker niet zo dat ik op dit vlak nog geen kennis heb. Ik zit al 10 jaar bij het bedrijf en ken de interne processen erg goed. Ook qua security weet ik een hoop en het management adviseren is geen probleem. Verder ben ik al enkele jaren bezig met het verbeteren van hoe de organisatie omgaat met gegevens en het privacybewustzijn binnen de organisatie. Wat dat betreft is de vacature voor DPO misschien meer het geven van een titel aan de functie die ik al (nu nog naast mijn andere werk) heb.

M'n juridische kennis is het punt waar ik waarschijnlijk het meeste kennis mis. Ik kan gelukkig terugvallen op een Legal team en een aantal andere ervaren collega's, maar het blijft lastig om te weten wat je niet weet. Ik hoop met een training dan ook vooral een goed overzicht te krijgen van het hele werkveld zodat ik beter weet op welke punten ik ondersteuning moet zoeken.

Ik zal zeker meer informatie opzoeken over CIPP/E en de genoemde opleiders/kennisinstituten. Omdat ik werk voor een software leverancier is de CIP-overheid waarschijnlijk minder relevant. Ik hoopte op een vergelijkbaar platform voor FG/DPO's in het bedrijfsleven. Ik zal eens bij de NGFG informeren of die iets dergelijks bieden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee