Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJdeBoer
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-04 08:34
Hoi allemaal,

ik heb een tijdje terug de themo pasta van mijn GPU vervangen (een EVGA GeForce GTX 1070). Toen heb ik echter de verkeerde gebruikt, namelijk een die geleidend is, waarna de GPU alle dienst weigert. Wanneer ik hem in mijn mobo koppel, start de computer niet op.

Is dit iets wat te repareren is? Of is deze GPU ten dode opgeschreven?

Bij voorbaat dank voor jullie informatie en tijd.

Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-07 09:29
Heb je al geprobeerd de pasta te vervangen met niet geleidende?

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJdeBoer
MachIV schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:20:
Heb je al geprobeerd de pasta te vervangen met niet geleidende?
Ik heb het geprobeerd zonder pasta. Leek mij dat worst case scenario hij dan snel warm zou worden, maar dat hij wel zou moeten werken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:28
Dat je geleidende past hebt gebruikt is niet erg. Echter als de past op plekken is terecht gekomen waar het niet hoort, kan het idd voor kortsluiting veroorzaken. In dat geval is het kwaad wellicht al geschiedt. Controleer de kaart eens goed en maak deze schoon. Vervolgens de pasta enkel op de chip aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJdeBoer
mcsluis schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:24:
Dat je geleidende past hebt gebruikt is niet erg. Echter als de past op plekken is terecht gekomen waar het niet hoort, kan het idd voor kortsluiting veroorzaken. In dat geval is het kwaad wellicht al geschiedt. Controleer de kaart eens goed en maak deze schoon. Vervolgens de pasta enkel op de chip aanbrengen.
En in het geval van kortsluiting valt er niks meer te redden denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Een GPU die heeft doorgaans geen heatspreader, maar is wel redelijk geïsoleerd. Tenzij je ook op de cap's en baantjes náást de werkelijke die bent gekomen, kán alles nog goed zijn. Een heatspreader-loze die is echter wel een stuk kwetsbaarder dan een mét heatspreader: hoeveel dooie K7 CPU's ik wel niet heb gezien omdat er tóch één lullig hoekje vanaf was...

Je zou kunnen kijken of de GPU werkt in een machine die al een GPU heeft (als tweede GPU, naast de IGP of een andere GPU). Er ís echter een kans dat je toch schade hebt gedaan. En indien je alles qua power kunt uitsluiten, dan is een reparatie erg lastig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 14:00
Kun je misschien eens foto's van de kaart zonder koeler maken en deze posten? Misschien dat er ergens zichtbare schade is ontstaan of dat er ergens nog koelpasta zichtbaar is op een plaats waar dit niet hoort.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJdeBoer
TheBrones schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:27:
Kun je misschien eens foto's van de kaart zonder koeler maken en deze posten? Misschien dat er ergens zichtbare schade is ontstaan of dat er ergens nog koelpasta zichtbaar is op een plaats waar dit niet hoort.
Ik zal proberen duidelijke foto's te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:28
RAJdeBoer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:25:
[...]

En in het geval van kortsluiting valt er niks meer te redden denk ik?
Dat is een beetje koffiedik kijken. Wellicht dat het verwijderen van de pasta op plekken waar het niet hoort, de kortsluiting wegneemt. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat er daadwerkelijk iets kapot is gegaan. Maar heb je zelf het vermoeden dat er pasta op plekken zit waar het niet hoort, bv op de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJdeBoer
Umbrah schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:26:
Een GPU die heeft doorgaans geen heatspreader, maar is wel redelijk geïsoleerd. Tenzij je ook op de cap's en baantjes náást de werkelijke die bent gekomen, kán alles nog goed zijn. Een heatspreader-loze die is echter wel een stuk kwetsbaarder dan een mét heatspreader: hoeveel dooie K7 CPU's ik wel niet heb gezien omdat er tóch één lullig hoekje vanaf was...

Je zou kunnen kijken of de GPU werkt in een machine die al een GPU heeft (als tweede GPU, naast de IGP of een andere GPU). Er ís echter een kans dat je toch schade hebt gedaan. En indien je alles qua power kunt uitsluiten, dan is een reparatie erg lastig...
Ik zal dat eens proberen, in mijn huidige set up heb ik een nieuwe gpu zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJdeBoer
mcsluis schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Dat is een beetje koffiedik kijken. Wellicht dat het verwijderen van de pasta op plekken waar het niet hoort, de kortsluiting wegneemt. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat er daadwerkelijk iets kapot is gegaan. Maar heb je zelf het vermoeden dat er pasta op plekken zit waar het niet hoort, bv op de achterkant?
Durf ik niet te zeggen, zou kunnen... Het is al een tijdje terug dat ik het heb gedaan. Ik ga hem even uit elkaar halen om te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJdeBoer
TheBrones schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:27:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61QhScTPeDovXujqCcBSOAIIEu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIKglMuGQBUGu5zvMZYTdznL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut2bnKsYklQmR_79yk6Q9J1dzpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYpPl3MwzGz9ILg6RIrl5pbp.jpg?f=fotoalbum_large

helpt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Zo te zien zit er nog genoeg pasta op die kleine verbindingen rond op de GPU zelf. Ik zou kijken of je dat nog allemaal weg krijgt, om het daarna nog eens te proberen.

Hier onder een foto waar duidelijk geen pasta zit tussen die verbindingen.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/grnsd4wwdwx01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJdeBoer
Albinoraptor schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:06:
Zo te zien zit er nog genoeg pasta op die kleine verbindingen rond op de GPU zelf. Ik zou kijken of je dat nog allemaal weg krijgt, om het daarna nog eens te proberen.

Hier onder een foto waar duidelijk geen pasta zit tussen die verbindingen.
[Afbeelding]
Ga ik proberen! Dank je voor het meekijken. Denk je dat ik 'm dan zou kunnen testen zonder pasta? Beetje zonde om dat te moeten verspillen indien hij echt doorgebrand is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
ik zou dan niet bezuinigen op dat drupje pasta en het risico lopen dat hij te snel veels te heet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:21
RAJdeBoer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Ga ik proberen! Dank je voor het meekijken. Denk je dat ik 'm dan zou kunnen testen zonder pasta? Beetje zonde om dat te moeten verspillen indien hij echt doorgebrand is
Je hebt ook gewoon kans dat je hem gefrituurd hebt door het proberen zonder pasta.

Een gpu kan je niet zonder pasta gebruiken. Cpu eigenlijk ook niet, maar (oa) door de heatspreader is dat minder gevaarlijk.
Een gpu is een "naakte" chip, zonder heatspreader. Als die ergens te heet word, is de kans heel groot dat hij kapot is voordat de beveiliging iets doet.

Met een heatspreader vangt de heatspreader dat nog op, dus dan is de beveiliging vaak wel op tijd.

Je hebt best een grote kans dat je hem gewoon echt kapot hebt gemaakt door het draaien zonder pasta.

Maar goed, zoals anderen ook zeggen, de boel rondom de gpu echt goed schoonmaken, pasta die niet geleid over de chip verspreiden, en proberen.

Bij een "naakte" chip, altijd de pasta verspreiden, om bovenstaande problemen te verkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 28-01-2022 14:17 ]

Pagina: 1