Toon posts:

Meerdere inputs, naar meerdere outputs met Sonos als audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 14:12
Mijn vraag

Ik heb een hersenkraker, waar ik niet helemaal uit kom. Voor het kijken van televisie en het gamen gebruik ik vaak mijn LG CX OLED TV maar ook vaak mijn Benq TK810 beamer.

Ik heb een aantal apparaten in huis die als bron dienen van deze apparaten:
  • Xbox Series X (4K @ 120Hz)
  • Playstation 4 Pro
  • Chromecast Ultra (gebruik ik alleen voor de beamer)
Ik zou graag deze apparaten via een HDMI Switch (dit noemen ze ook wel een HDMI Matrix, voor wat ik wil) willen aansluiten, zodat ik een bron kan kiezen en dat de output of naar een gekozen output gaat, of gewoon naar beide apparaten tegelijk.
  • De TV en beamer worden nooit tegelijk gebruikt.
  • Ik gebruik een Sony STR-DN1080 receiver 4K @ 60Hz HDMI kan switchen en kan outputten naar 2 apparaten tegelijk.
  • Mijn Xbox zit rechtstreeks aan mijn TV meestal, want die kan netjes 4K @ 120Hz.
  • Wanneer de Xbox aan de TV zit, gebruik ik eArc om audio naar mijn receiver te sturen.
  • Ik gebruik de apps van mijn TV om op mijn TV Netflix, etc te kijken.
Echter, nu wil ik overstappen op Sonos apparatuur. Dit heeft als nadeel dat mijn HDMI switch (receiver) wegvalt en ben ik op zoek naar een oplossing die werkt.
  • Alle apparaten het liefst op 1 HDMI switch aangesloten, zodat ik geen kabels hoef te wisselen zoals nu bij mijn Xbox
  • De switch moet 4K @ 120Hz ondersteunen
  • Het liefst output het apparaat naar 2 (or meer) apparaten tegelijk, zodat ik niet hoef te kiezen of ik de beamer of de TV gebruik. (WAF)
  • eArc moet dus op 1 of andere manier blijven werken. Zodat ik geluid van mijn TV blijf houden. In het uiterste geval zou ik de apps van de TV niet meer hoeven gebruiken, om alles via de Chromecast Ultra te doen
Dit is mijn huidige situatie dus:

Huidige problemen:
  • Een HDMI 2.1 compatible switch/matrix vinden.
  • eArc verdwijnt daarmee? Zou ik dan een matrix moeten hebben met 3 outputs, zodat er 1 naar de Sonos kan, en werkt dat dan? Kan die omgaan met een HDMI signaal, waar hij dan het geluid uit haalt.
  • Is Atmos dan nog werkend, aangezien je daar eArc voor nodig hebt?

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 23:54

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

depl0y schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:24:
Is Atmos dan nog werkend, aangezien je daar eArc voor nodig hebt?
Atmos is geen vaste track zoals Dolby Digital of DTS dat wel zijn. Dolby Atmos is meta data die mee wordt gestuurd voor het berekenen van de geluiden die over de gelijknamige speakers moeten worden gestuurd. Dolby Atmos bij Netflix is genoemde data over Dolby Digital wat resulteert in Dolby Digital Plus wat over HDMI ARC kan. HDMI eARC heb je nodig als je Dolby Atmos wilt hebben op basis van Dolby TrueHD, iets wat je alleen op Blu-rays vindt.

Mogelijk moet je met HDMI Audio Extractor of eARC Extractor gaan werken alleen met die laatste moet het signaal eerst naar de TV om via eARC beschikbaar te zijn. Ik heb voor mezelf nog niet in beeld hoe je dit op zou kunnen lossen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee