Toon posts:

Afvoer ventiel met minimale front diameter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 12:25
Ik zit met een uitdaging nadat ons plafond is verlaagd in de keuken en hoop dat iemand mij op een goed idee kan helpen of misschien zelf dit heeft opgelost.

Tijdens de verbouwing is een verlaagd plafond van 60mm geplaatst. In de keuken zit een afvoerbuis in de muur, aangesloten op de WTW. Waar geen rekening mee gehouden is, is dat het ventiel veelal een stuk breder is dan de afvoerbuis.

Momenteel zit er 10mm aan ruimte tussen de rand van de afvoerbuis en het plafond. Een reguliere afvoerventiel voor een 125mm afvoerbuis zit al gauw op 150 of 160mm frontdiameter. Nu kan ik wel een stuk er gaan af slijpen, maar dit ziet er niet geweldig uit en vraag me af of ik dan geen rare kieren ga krijgen in de afzuiging.

Wat ik al heb bekeken:
  • Gezocht naar afvoer ventielen voor 125mm buis met een maximale front diameter van 145. Niks kunnen vinden
  • De afvoerbuis van 125mm naar 100mm vernauwen door een verloopstuk, zodat er een 100mm afvoerventiel op kan met een frontdiameter van 135mm - 145mm. Echter lijkt het er op dat alle koppelstukken op de afvoerbuis worden gezet en niet er in. En om de buis binnen de muur te gaan slopen lijkt me geen goed plan, de buis maakt al snel een bocht naar boven.
  • Afvoerbuis naar beneden brengen, echter brengt dit veel hak en breek werk met zich mee, terwijl net alles is gestukt.
  • Een rooster op maat laten 3D printen, echter moet de afvoer ook afgesteld kunnen worden voor de WTW.
Ik hoop dat iemand een zelfde situatie heeft kunnen oplossen met een mooi product wat ik nog niet ben tegen gekomen of een verloopstuk kent welke binnen de buis geplaatst kan worden. Andere ideeën zijn uiteraard ook welkom.

Situatie schets voor beeldvorming:

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 21:34

keur0000

-------- N O N E --------

je kan ook een PVC verloopstuk ophalen bij de Gamma ofzo, 125 binnen naar 100.
Zoiets:
https://www.gamma.nl/asso...ApxEEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

En dan daarin stukje 100mm buis en je afzuigventiel ;) beetje freubelen, maar lukt vast wel.

[Voor 9% gewijzigd door keur0000 op 27-01-2022 10:01]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 12:25
Ik heb dat PVC verloopstuk gehaald. Echter paste deze niet goed en kwam flink vast te zitten. Anders was het wel een mooie oplossing.

Bij de Gamma vond ik wel dit afvoerventiel: https://www.gamma.nl/asso...taal-wit-100-mm/p/B117958

Deze is 135mm qua frontdiameter en 100mm buis. Echter de klemmen kunnen prima in een 125mm buis en hebben dan genoeg weerstand om het ventiel vast te zetten.
Het stucwerk is niet helemaal sluitend op dit luchtventiel, maar dat kan ik prima bijwerken. Eventueel nog een kitrandje om de boel luchtdicht te maken en netjes af te werken. Wat mij betreft is de oplossing hiermee gevonden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee