Toon posts:

peltier vraagje !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een PSU-Enermax-550watt (EG651-VE)
en een 172 watt Kryotherm DRIFT0.8 peltier haalt mijn voeding dit ik heb verder niet veel bijzonders in mijn pc 1 hd 5400 5 fans tb 1200 etc.

Verwijderd

Ja

Verwijderd

Topicstarter
dankjewel !!!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
eem dei TEC heeft 24 volt nodig....

jou voeding levert 12V max....

Verwijderd

deg gaat mee gemak

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:47

Epsilon

gaat niet
24v nodig

en die kan je voeding maa 1A leveren

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Op woensdag 22 augustus 2001 21:26 schreef epsilon het volgende:
gaat niet
24v nodig

en die kan je voeding maa 1A leveren
je bedoeld dat ie max 1 A op de -12 kan leveren, ja :)

dus het gaat niet lukken...helaas

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op woensdag 22 augustus 2001 21:25 schreef Cutebritney het volgende:
eem dei TEC heeft 24 volt nodig....

jou voeding levert 12V max....
Dit klopt, de rest ook wel, maar dan kom je niet aan het vermogen ;)

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik dan voor een voeding hebben ??

Verwijderd

Topicstarter
iemand een suggestie ??

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Uhmz, wat dacht je van een 24v voeding? :P
Misschien dat je het beste ff langs de lokale electroboer kan gaan, misschien dat zij wat hebben?

en ze kunnen je vast ook wel helpen met er eentje zelf bouwen

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Je zou ook 2 AT(X) voedingen aan elkaar kunnen maken, maar voor 24V heb je dan goeie voedingen nodig...

Zelf heb ik er nou twee voedingen aan mekaar voor 16 Volt.

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
Op woensdag 22 augustus 2001 21:48 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
iemand een suggestie ??
da_bit heeft een klein reviewtje geschreven over de oc-shop pelt voeding voor de drift. komt er op neer dat je em op 22 (of 20 :? )moet instellen en dat ie dan goed werkt met een 172 watt drift.

als je searched dan kom je em tegen.

Sinlath | Opinions may contain latency

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

maar als je je peltier op die enermax op 12v wilt laten lopen, gaat dit met gemak! je kan dan zelfs 5 peltiers d'r aan hangen :P

iStockphoto

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt toch wel waterkoeling he?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
Als je een oude AT voeding hebt, moet het lukken. Je moet wel even opletten met de aardingen. De Enermax laat je gewoon zitten, de AT voeding monteer je elektrisch geïsoleerd in de kast. De 0 V van de AT voeding knoop je aan de +12V van de Enermax, op de +12V van de AT voeding staat dan 24V.

Waarom die AT voedig isoleren? Als je de +12 van de Enermax aan de 0 van de AT hangt, staat de metalen behuizing van de AT op +12V. Als je die gewoon aan je kast schroeft, heb je miserie. In de AT voeding MOET je ook de groen-gele aardingsdraad doorknippen, of je hebt korstluiting. (Die draad gaat van de 230V ingang naar het PCB)

Dit lijkt mij de goedkoopste oplossing, de meesten hebben wel nog een AT voeding liggen, en een 250W AT is genoeg. Je moet wel iets aan de 5V van de AT voeding hangen, of die gaat geen spanning geven. Je kan tussen de +5 van de AT voeding en de 0V van de enermax bv. een fan hangen, die blaast dan lekker hard op 17V :)

Verwijderd

Topicstarter
dankjewel allemaal maar ik ga liever voor een losse powersupply !!!!! iemand een suggestie ??? (merk serienummer) en ja ik heb waterkoeling ik ben dat systeempie van die belg van www.overclocking.be/vbb/showthread.php?s=&threadid=273 aan het nabouwen en verbeteren met peltier enzo vandaar..

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
Je hebt dus een 172 W peltier hé.

Dit heb je nodig: een stevige ringkerntrafo, 200 VA, 18V.
Dat mag dus 2 x 9 V zijn, of 2 x 18 V. In het eerste geval zet je ze in serie (ff uitmeten met multimeter, geen spanning --> draden van 1 wikkeling omdraaien), in het tweede geval parallel (ook ff uitmeten, kwestie van geen kortsluiting te maken!)

Voor de trafo steek je een zekering van 1,6 AT, op de 230V lijn dus. Let vooral goed op dat het een trage zekering moet zijn, en isoleer het boeltje degelijk.

De trafo kan je niet gelijk op de peltier aansluiten. Je hebt een brugcel nodig die minstens 10A aankan, die zal nogal heet worden, op een heatsink monteren dus.

Verder heb je nog wat dikke condensatoren nodig, bv. 2 x 10000 µF, 35 V. Die zet je over de brugcel, goed opletten op + en -. Op die + en - sluit je ook de peltier aan.

Dit is wel nogal een dure oplossing, je mag rekenen op ong. 150 gulden... Maar het is wel sjiek, en zo'n ringkerntrafo oogt goed, als je venstertje hebt :)

edit: misschien toch eerder voor 250 of 300 VA ringkern gaan...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Inderdaad werkt die ringkern-oplossing goed.. Maar ik zou een 300W ringkern zoeken.. (het peltier-element gebruikt maximaal 24V bij 11A.. Dan zit je al boven de 250W!!)

Verder zou ik ook een veel zwaardere brugcel pakken.. (25-35A), en deze zou ik ook nog eens voorzien van een koelprofiel!

Als je het allemaal nog eens na wilt lezen: http://dabit.trybit.com

Overigens, als je niet zo handig bent, en je wilt een voeding kopen, kun je even contact op nemen met de oc-shop.. Zij krijgen ook een voeding in hun assortiment die >300W kan leveren.

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 03:46 schreef subsonik het volgende:
Je hebt dus een 172 W peltier hé.

Dit heb je nodig: een stevige ringkerntrafo, 200 VA, 18V.
Dat mag dus 2 x 9 V zijn, of 2 x 18 V. In het eerste geval zet je ze in serie (ff uitmeten met multimeter, geen spanning --> draden van 1 wikkeling omdraaien), in het tweede geval parallel (ook ff uitmeten, kwestie van geen kortsluiting te maken!)

Voor de trafo steek je een zekering van 1,6 AT, op de 230V lijn dus. Let vooral goed op dat het een trage zekering moet zijn, en isoleer het boeltje degelijk.

De trafo kan je niet gelijk op de peltier aansluiten. Je hebt een brugcel nodig die minstens 10A aankan, die zal nogal heet worden, op een heatsink monteren dus.

Verder heb je nog wat dikke condensatoren nodig, bv. 2 x 10000 µF, 35 V. Die zet je over de brugcel, goed opletten op + en -. Op die + en - sluit je ook de peltier aan.

Dit is wel nogal een dure oplossing, je mag rekenen op ong. 150 gulden... Maar het is wel sjiek, en zo'n ringkerntrafo oogt goed, als je venstertje hebt :)

edit: misschien toch eerder voor 250 of 300 VA ringkern gaan...
levert deze oplossing echt 11A bij 24V?
If yes, kan ik toch al beginnen aan m'n WC/Peltier setup

• Twynn
Zie mijn antwoord boven..

Let er verder wel op dat je een goede ringkern trafo koopt.. Die goedkope dingen willen ook nog wel eens te warm worden..

En lees die site van dabit maar even.. Hij heeft het zo gemaakt, en dat werkt goed..

Daar staan ook nog tips voor als je net teveel of te weinig spanning krijgt!

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 09:52 schreef Twynn het volgende:
Zie mijn antwoord boven..

Let er verder wel op dat je een goede ringkern trafo koopt.. Die goedkope dingen willen ook nog wel eens te warm worden..

En lees die site van dabit maar even.. Hij heeft het zo gemaakt, en dat werkt goed..

Daar staan ook nog tips voor als je net teveel of te weinig spanning krijgt!
net het artikel afgeprint...
Lekker verstaanbaar geschreven, nice job DaBit!
Waarvoor thnx btw :)

Verwijderd

okee, graag gedaan :)

Doet me eraan herinneren dat ik nog steeds een keer een fatsoenlijke webpagina moet maken :)

BTW, wat vinden jullie van m'n nieuwe, snellere server :)
Speciaal voor jullie geregeld.

• Twynn
Op donderdag 23 augustus 2001 10:11 schreef DaBit het volgende:
okee, graag gedaan :)
Nou nog ooit een nederlandse vertaling ;)
BTW, wat vinden jullie van m'n nieuwe, snellere server :)
Speciaal voor jullie geregeld.
Jouw server ?? :) Naja, het is in ieder geval veel sneller dan die 64K lijn...

Verwijderd

Nou nog ooit een nederlandse vertaling ;)
Okee, ga je gang met vertalen...
Jouw server ?? :) Naja, het is in ieder geval veel sneller dan die 64K lijn...
Nee, 't is niet mijn server (:( ). Zootje staat bij WideXS nu.

Verwijderd

damn man, da is zoo simpel da voedingkske...
echt DaBit, klassewerk, ik blijf erbij.

Ik ga een 400V - 25A gelijkrichter halen, is wel voldoende voor een 172W peltier zeker?
Nog een vraagje, je zegt de eerstkomende lagere waarde te moeten nemen voor je transfo, maar ik kom 23.7V uit volgens je formule dus zou ik een 18V transfo moeten hebben, maar dat is toch te weinig voor een 172W pelly aangezien ie op 24V werkt??

/me had wat meer moeten opletten tijdens elektriciteit/elektronica, kon ik die dingen nu tenminste zelf bedenken.

• Twynn
Het verschil is dat uit een trafo wisselspanning komt.. Zonder nou de hele natuurkunde erbij te pakken moet je maar aannemen dat om van wisselspanning naar gelijkspanning (waar jouw tec dus op werkt), je moet vermenigvuldigen met ongeveer 1,4 (en de spanningsval over de diodes moet daar weer af)

dus die trafo levert maar 18V, na gelijkrichting is dit alsnog 24V

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 23 augustus 2001 10:21 schreef DaBit het volgende:

[..]

Okee, ga je gang met vertalen...
[..]

Nee, 't is niet mijn server (:( ). Zootje staat bij WideXS nu.
hey dabit, jij had toch zelf een peltier voeding gebouwd?
heb jij daar nog een schema van??

• Twynn
Hmmmz... Als je effe op zijn website had gekeken had je dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderhoeven.nu/dabit/h2o_cooling/powering_the_pelt/images/power_supply_schematic.gif

• Epsilon

Epsilon

tnx

Verwijderd

En inderdaad, da's dus het schema van mijn peltvoeding :)

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Nou nog een supervette ringkern voor mijn 2x drift -0.8

Verwijderd

Nou nog een supervette ringkern voor mijn 2x drift -0.8
ieks!
Pagina: 1