Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044593

Topicstarter
Goedemorgen.

Ik heb op sommige apparaten een lage downloadsnelheid terwijl de router en repeater wel aangeven dat er voldoende data is.

Situatie:
KPN Experia Box V10 i.c.m. Buitengebied Internet, snelheid gemiddeld 55 mbps.
AVM Repeater 3000, deze geeft een dataverbinding weer tussen de 50 mbps en 68 mbps.
Aangesloten apparaten: 3x Ezviz Camera (werken alleen bij gebruik app), Samsung Smart TV, Ipad Air 2020.

Nu wil het geval dat Samsung en Ipad Air soms maar 1 a 5 mbps ontvangen terwijl ik verder niks aan heb, dit is gemeten met Speedtest.

Ik heb de hoofdrouter en de AVM router al volledig gereset en op elkaar afgesteld. Sommige dagen draait de tv + Ipad op 25 mbps, en dan opeens knalt deze weer naar beneden. Ik draai nu alles op 2,4 GHZ, op de 5 GHZ, is er geen gemeten verschil in snelheid.

Wat kan ik nu het beste nog doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Als je de lage snelheid meet, ben je dan met de router of een repeater verbonden?

Repeaters halveren in de regel je theoretische bandbreedte..
IPV repeaters kun je beter access points gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan ben ik met de repeater verbonden. Dat klopt ook wel want de snelheid op de Ipad is dan rond de 22 mbps. Alleen die valt soms dus opeens naar 1-4 mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vanmiddag een snelheid van 25mbps, nu 0,86mbps. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 1044593 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:46:
Vanmiddag een snelheid van 25mbps, nu 0,86mbps. Iemand?
Nee, niemand.
Als jij al niet eens kunt vaststellen of je via 2,4 GHz of via 5 GHz verbonden bent, ga jij geen performance problemen kunnen oplossen. Huur daar iemand voor in

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:16

donny007

Try the Nether!

Hoe is de repeater verbonden met de Experiabox, over 2.4 GHz of 5 GHz wifi (of bekabeld)?

Heb je aparte netwerknamen voor 2.4 GHz en 5 GHz? Indien nee: configureer dit in zowel de Experiabox als de repeater en forceer de repeater om via 5 GHz te verbinden met de EB.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Nee, niemand.
Als jij al niet eens kunt vaststellen of je via 2,4 GHz of via 5 GHz verbonden bent, ga jij geen performance problemen kunnen oplossen. Huur daar iemand voor in
Ik heb vermeld via welke ik verbonden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donny007 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:23:
Hoe is de repeater verbonden met de Experiabox, over 2.4 GHz of 5 GHz wifi (of bekabeld)?

Heb je aparte netwerknamen voor 2.4 GHz en 5 GHz? Indien nee: configureer dit in zowel de Experiabox als de repeater en forceer de repeater om via 5 GHz te verbinden met de EB.
De router gebruikt de zelfde naam als de EB. Dit kan ik wijzigen. Ik heb geprobeerd om de repeater op 5 te verbinden maar gezien de afstand is dit instabiel (oranje leds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Als de verbinding op 5 GHz instabiel is dan staat de repeater eigenlijk te ver weg van het basisstation. Deze AVM repeater heeft een eigen 5 GHz radio voor de "back haul", die benut je nu niet.

Focus je op een goede 5 GHz dekking, dan komt 2.4 GHz vanzelf wel.

Daaraast kun je ook een wifiscan doen om te kijken welk kanaal de minste storing heeft van nabije netwerken.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijk. Ik heb een wifiscan gedaan. We wonen buitenuit. Zijn in totaal 2 en soms 3 andere netwerken in de buurt. Allemaal op een ander kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donny007 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:02:
Als de verbinding op 5 GHz instabiel is dan staat de repeater eigenlijk te ver weg van het basisstation. Deze AVM repeater heeft een eigen 5 GHz radio voor de "back haul", die benut je nu niet.

Focus je op een goede 5 GHz dekking, dan komt 2.4 GHz vanzelf wel.

Daaraast kun je ook een wifiscan doen om te kijken welk kanaal de minste storing heeft van nabije netwerken.
Ik heb de repeater nu middels 5ghz verbonden met de EB. Als ik nu inlog in de repeater is de gegevens overdracht 47mbps. Dit was met 2.4ghz 68. Net op de smartphone een speedtest gedraaid. Die komt nu uit op 38 Mbps IPV 22 Mbps. De telefoon is met 2,4 verbonden met de repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
donny007 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:02:
de repeater eigenlijk te ver weg van het basisstation.
Heb je de repeater al dichter gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Alles werkt nu prima. Heb op de iPad nu een snelheid van boven de 50mbps. Lampjes op repeater branden oranje maar de gegevensoverdracht is hoger dan als t lampje groen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Anoniem: 1044593 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:24:
[...]

Ik heb de repeater nu middels 5ghz verbonden met de EB. Als ik nu inlog in de repeater is de gegevens overdracht 47mbps. Dit was met 2.4ghz 68. Net op de smartphone een speedtest gedraaid. Die komt nu uit op 38 Mbps IPV 22 Mbps. De telefoon is met 2,4 verbonden met de repeater.
Dit geeft dus al een verbetering; nu wordt de bandbreedte van de repeater niet meer verdeeld tussen de Experiabox en het eindapparaat, beide verbindingen gaan over een andere radio.

De volgende stap is om de verbinding tussen de Experiabox en de Repeater verder te verbeteren. Idealiter sluit je de repeater met een netwerkkabel aan op de Experiabox (dan maak je er een access point van), mocht dit echt* niet kunnen probeer de repeater dan op een aantal andere locaties te zetten en controleer de signaalsterkte.

* Er zijn weinig situaties waarin een netwerkkabel echt geen optie is: zit er bijvoorbeeld een telefoon- of COAX-contactdoos in de buurt? Dan is het een kleine moeite om daar een netwerkcontactdoos van te maken. Afhankelijk van het gewenste afwerkniveau kun je altijd wel een kabel wegfrommelen ;) .

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donny007 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Dit geeft dus al een verbetering; nu wordt de bandbreedte van de repeater niet meer verdeeld tussen de Experiabox en het eindapparaat, beide verbindingen gaan over een andere radio.

De volgende stap is om de verbinding tussen de Experiabox en de Repeater verder te verbeteren. Idealiter sluit je de repeater met een netwerkkabel aan op de Experiabox (dan maak je er een access point van), mocht dit echt* niet kunnen probeer de repeater dan op een aantal andere locaties te zetten en controleer de signaalsterkte.

* Er zijn weinig situaties waarin een netwerkkabel echt geen optie is: zit er bijvoorbeeld een telefoon- of COAX-contactdoos in de buurt? Dan is het een kleine moeite om daar een netwerkcontactdoos van te maken. Afhankelijk van het gewenste afwerkniveau kun je altijd wel een kabel wegfrommelen ;) .
Alles werkt nu naar behoren op 1 apparaat na. Die geeft down en upload snelheid van 1mbps. Is 100% verbonden middels 2,4ghz met de repeater. Deed het eerder vandaag wel prima.

Herstel: na een herstart doet alles t prima tot nu toe.
Pagina: 1