Goedemorgen,
Graag zou ik jullie om advies vragen over een aantal offertes die ik heb gehad voor zonnepanelen.
Het dak heeft een helling van 4,8 graden (o.b.v. 3dbag.nl), en dat is voor veel aanbieders een no go.
Gisteren nog 4 aanvragen gedaan bij verschillende aanbieders, allen afgewezen op dat punt./f/image/MxRB1SzxJaZuUmPgtQLNpzXI.png?f=fotoalbum_large)
Betreft woning tussen rode lijnen, het dak ligt op het zuid-westen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8g5Kl6EAWc2uWo2Z8cbVQTzb.png?f=user_large)
Op deze afbeelding van 3dbag.nl is te zien dat het dak hoger is aan de voorkant van het huis, en lager aan de achterkant van het huis. Dit is op de andere foto's lastig tot niet te zien, ook niet op het legplan hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/V6KWLbYUbKqRLdC3l2B1AfRP.png?f=user_large)
Bovenstaande is het legplan van de offerte van aanbieder 1. Erg dicht op de rand, maar dat moet op te lossen zijn.
4800 kWh totaal dus.
/f/image/M8T2TkpaCGTS0nG7QEl6Mw0e.png?f=fotoalbum_large)
Deze offerte biedt 5200 wp (€1,59 per wp).
Dit is flink aan de prijs, maar de panelen die gebruikt worden zijn blijkbaar van erg hoge kwaliteit, en hebben Enphase IQ7A micro-omvormers achterop het paneel gebouwd.
Ik vraag me af of die prijs te verantwoorden is voor de opbrengst.
Het meerwerk in de offerte gaat overigens over de installatie op het bitumen dak, te weten het gebruik van PV ankers. Dit is, van wat ik ook op dit forum heb gelezen, een goede techniek die goed waterdicht te installeren is.
Aanbieder 2:
/f/image/JR1HqUzWFGiqe04z6AO63q6B.png?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande is een wat oudere offerte, toen we ons geschatte verbruik nog niet wisten.
Deze offerte is €1,51 per wp. De installatie is van hetzelfde type als bij aanbieder 1, d.w.z. met PV ankers.
Deze panelen hebben 80% over na 25 jaar (minimaal). Panelen bij aanbieder 1 geven 92% aan.
Wel interessant: Deze offerte heeft maar 2 jaar installatiegarantie. Aanbieder 1 geeft er 10.
Graag zou ik jullie om advies vragen over een aantal offertes die ik heb gehad voor zonnepanelen.
Korte situatie schets
Betreft een woning uit 1997 met een verouderde bitumen dakbedekking (wordt komende maanden ofwel aangevuld met een extra laag bitumen of EPDM, afhankelijk van wat we overeenkomen met de andere 4 huishoudens in dit blok).Het dak heeft een helling van 4,8 graden (o.b.v. 3dbag.nl), en dat is voor veel aanbieders een no go.
Gisteren nog 4 aanvragen gedaan bij verschillende aanbieders, allen afgewezen op dat punt.
Foto's
/f/image/MxRB1SzxJaZuUmPgtQLNpzXI.png?f=fotoalbum_large)
Betreft woning tussen rode lijnen, het dak ligt op het zuid-westen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8g5Kl6EAWc2uWo2Z8cbVQTzb.png?f=user_large)
Op deze afbeelding van 3dbag.nl is te zien dat het dak hoger is aan de voorkant van het huis, en lager aan de achterkant van het huis. Dit is op de andere foto's lastig tot niet te zien, ook niet op het legplan hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/V6KWLbYUbKqRLdC3l2B1AfRP.png?f=user_large)
Bovenstaande is het legplan van de offerte van aanbieder 1. Erg dicht op de rand, maar dat moet op te lossen zijn.
Beschikbare (dak)ruimte
+/- 7 meter breedte bij 6 meter in de lengte.Schaduw
De zolderverdiepingen zorgen voor schaduw.Jaarverbruik
2400 kWh zelf, maar +/- 200 kWh per maand voor de elektrische auto (inschatting, kan er flink naast zitten).4800 kWh totaal dus.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen t.b.v. laadpaal elektrische autoBudget en doel
Origineel rond de 6000 euro, maar afhankelijk van wat er voor een meerprijs wordt geboden is dat het overwegen waard. Het moet wel even mee gaan zullen we maar zeggen.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Heeft wel mijn voorkeur als dat via een app kan. Inzicht per paneel is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.Reeds verkregen offertes
Aanbieder 1:/f/image/M8T2TkpaCGTS0nG7QEl6Mw0e.png?f=fotoalbum_large)
Deze offerte biedt 5200 wp (€1,59 per wp).
Dit is flink aan de prijs, maar de panelen die gebruikt worden zijn blijkbaar van erg hoge kwaliteit, en hebben Enphase IQ7A micro-omvormers achterop het paneel gebouwd.
Ik vraag me af of die prijs te verantwoorden is voor de opbrengst.
Het meerwerk in de offerte gaat overigens over de installatie op het bitumen dak, te weten het gebruik van PV ankers. Dit is, van wat ik ook op dit forum heb gelezen, een goede techniek die goed waterdicht te installeren is.
Aanbieder 2:
/f/image/JR1HqUzWFGiqe04z6AO63q6B.png?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande is een wat oudere offerte, toen we ons geschatte verbruik nog niet wisten.
Deze offerte is €1,51 per wp. De installatie is van hetzelfde type als bij aanbieder 1, d.w.z. met PV ankers.
Deze panelen hebben 80% over na 25 jaar (minimaal). Panelen bij aanbieder 1 geven 92% aan.
Wel interessant: Deze offerte heeft maar 2 jaar installatiegarantie. Aanbieder 1 geeft er 10.
Regio
NijmegenConcrete vragen
Concreet heb ik een aantal vragen:- Zijn de prijzen van deze offertes te verantwoorden? €1,51 en €1,59 per wp is redelijk aan de prijs heb ik begrepen, maar het aantal aanbieders wat dit type dak uberhaupt op wil is een stuk minder groot dan voor reguliere schuine daken
- Ik ga sowieso nog andere offertes opvragen (morgen weer een gesprek met een aanbieder). Zijn er nog zaken waar ik in deze situatie op moet letten? Bijvoorbeeld: ik heb het idee dat micro-omvormers voor deze situatie handiger zijn vanwege de schaduw die kan ontstaan door de zolderverdiepingen. Is dat een correct aanname? En is een micro-omvormer op de achterkant van een paneel een probleem?
- Kan het nog nuttig zijn om te overwegen om panelen op het zolderdak te leggen? Dit is een dak met een helling van 0,8% volgens 3dbag.nl, en zou ruimte moeten hebben voor 3 panelen met de grootte van de SunPower panelen (volgens de SolarEdge designer). Deze dakbedekking is alleen wel aan vervanging toe, maar kan kijken of ik dit mee kan laten nemen met de werkzaamheden aan de rest van het dak.
[ Voor 4% gewijzigd door emcore op 28-01-2022 10:45 ]