Offertes voor zonnepanelen op een licht-hellend bitumen dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:24
Goedemorgen,

Graag zou ik jullie om advies vragen over een aantal offertes die ik heb gehad voor zonnepanelen.
Korte situatie schets
Betreft een woning uit 1997 met een verouderde bitumen dakbedekking (wordt komende maanden ofwel aangevuld met een extra laag bitumen of EPDM, afhankelijk van wat we overeenkomen met de andere 4 huishoudens in dit blok).
Het dak heeft een helling van 4,8 graden (o.b.v. 3dbag.nl), en dat is voor veel aanbieders een no go.
Gisteren nog 4 aanvragen gedaan bij verschillende aanbieders, allen afgewezen op dat punt.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx_6dee7oKlAjXdWa9cCh9lhbwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MxRB1SzxJaZuUmPgtQLNpzXI.png?f=fotoalbum_large
Betreft woning tussen rode lijnen, het dak ligt op het zuid-westen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSLhUIMsPyZs4LHQX6BvSTkJEpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8g5Kl6EAWc2uWo2Z8cbVQTzb.png?f=user_large
Op deze afbeelding van 3dbag.nl is te zien dat het dak hoger is aan de voorkant van het huis, en lager aan de achterkant van het huis. Dit is op de andere foto's lastig tot niet te zien, ook niet op het legplan hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAx5bq2Magvv0neBL5DJnQIl4co=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V6KWLbYUbKqRLdC3l2B1AfRP.png?f=user_large
Bovenstaande is het legplan van de offerte van aanbieder 1. Erg dicht op de rand, maar dat moet op te lossen zijn.
Beschikbare (dak)ruimte
+/- 7 meter breedte bij 6 meter in de lengte.
Schaduw
De zolderverdiepingen zorgen voor schaduw.
Jaarverbruik
2400 kWh zelf, maar +/- 200 kWh per maand voor de elektrische auto (inschatting, kan er flink naast zitten).
4800 kWh totaal dus.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen t.b.v. laadpaal elektrische auto
Budget en doel
Origineel rond de 6000 euro, maar afhankelijk van wat er voor een meerprijs wordt geboden is dat het overwegen waard. Het moet wel even mee gaan zullen we maar zeggen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Heeft wel mijn voorkeur als dat via een app kan. Inzicht per paneel is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.
Reeds verkregen offertes
Aanbieder 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5a2DmjxSO2TYjt1wyEOj_0MwtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8T2TkpaCGTS0nG7QEl6Mw0e.png?f=fotoalbum_large

Deze offerte biedt 5200 wp (€1,59 per wp).
Dit is flink aan de prijs, maar de panelen die gebruikt worden zijn blijkbaar van erg hoge kwaliteit, en hebben Enphase IQ7A micro-omvormers achterop het paneel gebouwd.
Ik vraag me af of die prijs te verantwoorden is voor de opbrengst.

Het meerwerk in de offerte gaat overigens over de installatie op het bitumen dak, te weten het gebruik van PV ankers. Dit is, van wat ik ook op dit forum heb gelezen, een goede techniek die goed waterdicht te installeren is.

Aanbieder 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUKeFTuB7pvF0VbDStSO40FGy38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JR1HqUzWFGiqe04z6AO63q6B.png?f=fotoalbum_large
Bovenstaande is een wat oudere offerte, toen we ons geschatte verbruik nog niet wisten.
Deze offerte is €1,51 per wp. De installatie is van hetzelfde type als bij aanbieder 1, d.w.z. met PV ankers.
Deze panelen hebben 80% over na 25 jaar (minimaal). Panelen bij aanbieder 1 geven 92% aan.

Wel interessant: Deze offerte heeft maar 2 jaar installatiegarantie. Aanbieder 1 geeft er 10.
Regio
Nijmegen
Concrete vragen
Concreet heb ik een aantal vragen:
  1. Zijn de prijzen van deze offertes te verantwoorden? €1,51 en €1,59 per wp is redelijk aan de prijs heb ik begrepen, maar het aantal aanbieders wat dit type dak uberhaupt op wil is een stuk minder groot dan voor reguliere schuine daken
  2. Ik ga sowieso nog andere offertes opvragen (morgen weer een gesprek met een aanbieder). Zijn er nog zaken waar ik in deze situatie op moet letten? Bijvoorbeeld: ik heb het idee dat micro-omvormers voor deze situatie handiger zijn vanwege de schaduw die kan ontstaan door de zolderverdiepingen. Is dat een correct aanname? En is een micro-omvormer op de achterkant van een paneel een probleem?
  3. Kan het nog nuttig zijn om te overwegen om panelen op het zolderdak te leggen? Dit is een dak met een helling van 0,8% volgens 3dbag.nl, en zou ruimte moeten hebben voor 3 panelen met de grootte van de SunPower panelen (volgens de SolarEdge designer). Deze dakbedekking is alleen wel aan vervanging toe, maar kan kijken of ik dit mee kan laten nemen met de werkzaamheden aan de rest van het dak.
Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door emcore op 28-01-2022 10:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16

Zenix

BOE!

Ik zou inderdaad andere offertes opvragen. Ik heb voor minder geld 28x360Wp Longi met een Goodwe omvormer laten leggen.

Micro omvormers zie ik ook niet direct een voordeel in, want je hebt harde schaduw van het zolderdak.

Meest rendabele oplossing is alles vol leggen met een string omvormer zoals SMA of Goodwe omdat die nog schaduwmangement hebben, waarbij de SMA dat nog beter kan. En dan geen panelen van Sunpower, want die zijn duur. Hyundai heeft betere prijzen.

Daarnaast kan je zo te zien ook grotere panelen (2m) plaatsen. Dan ga je naar de 450wp per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emcore
Zenix schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:58:
Ik zou inderdaad andere offertes opvragen. Ik heb voor minder geld 28x360Wp Longi met een Goodwe omvormer laten leggen.

Micro omvormers zie ik ook niet direct een voordeel in, want je hebt harde schaduw van het zolderdak.

Meest rendabele oplossing is alles vol leggen met een string omvormer zoals SMA of Goodwe omdat die nog schaduwmangement hebben, waarbij de SMA dat nog beter kan. En dan geen panelen van Sunpower, want die zijn duur. Hyundai heeft betere prijzen.

Daarnaast kan je zo te zien ook grotere panelen (2m) plaatsen. Dan ga je naar de 450wp per paneel.
Dank je voor je reactie, dat klinkt als een betere deal dan deze offertes inderdaad.

Je geeft aan dat er harde schaduw is van het zolderdak, maar dan is een string omvormer toch juist niet handig? Dan zouden alle panelen er de hele tijd last van hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbRoE9VOEl9vy98LfNAH3fR0mmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vSSdLjnign3XBCUbA1A3Zbkt.png?f=fotoalbum_large
Bovenstaande is hoe de zon er op staat in juni. Volgens mij is er dan, tegen het einde van de ochtend / begin van de middag, vol zon op de panelen zonder schaduw.
In het begin van de ochtend, als de zon nog lager staat, dan zou ik verwachten dat een aantal panelen nog in de zon liggen en de anderen niet. Is een string omvormer dan de juiste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16

Zenix

BOE!

Omdat stringomvormers tegenwoordig ook niet meer dom zijn, zie: https://www.sma-benelux.com/shadefix.html en daarnaast helpen half cell panelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emcore
Zenix schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:37:
Omdat stringomvormers tegenwoordig ook niet meer dom zijn, zie: https://www.sma-benelux.com/shadefix.html en daarnaast helpen half cell panelen ook.
Dat klinkt wel interessant. Ik zal het in elk geval eens bespreken met de aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je ze zo plat legt zou ik er iig van die solar clips op zetten zodat ze niet om de seconde gewassen hoeven worden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emcore
Termy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:50:
Als je ze zo plat legt zou ik er iig van die solar clips op zetten zodat ze niet om de seconde gewassen hoeven worden.
Daar had ik nog niet eerder van gehoord, maar dat is een goede tip! Die zal ik bestellen zodra ik uiteindelijk een offerte accepteer en weet hoe dik de panelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:58

MieJuul

3970Wp

Maar wat ik niet helemaal uit je verhaal opmaak is of je ze nou plat op het dak wilt hebben, of wel gewoon met een systeem onder een bepaalde hoek.
In dat laatste geval zou je ervoor kunnen kiezen om de panelen niet richting ZO maar naar ZW te leggen.
Op die manier leg je het punt van maximaal vermogen een paar uur vooruit, en daarmee verminder je de "hinder" van de schaduw.

Verschil tussen ZO en ZW is verwaarloosbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door MieJuul op 28-01-2022 10:30 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emcore
MieJuul schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:29:
Maar wat ik niet helemaal uit je verhaal opmaak is of je ze nou plat op het dak wilt hebben, of wel gewoon met een systeem onder een bepaalde hoek.
In dat laatste geval zou je ervoor kunnen kiezen om de panelen niet richting ZO maar naar ZW te leggen.
Op die manier leg je het punt van maximaal vermogen een paar uur vooruit, en daarmee verminder je de "hinder" van de schaduw.

Verschil tussen ZO en ZW is verwaarloosbaar.
Dat heb ik inderdaad niet goed in mijn verhaal beschreven, maar om heel eerlijk te zijn had ik nog niet eens bedacht dat daar opties in waren.

Mijn aanname was dat het standaard is om op een dergelijke kleine hoek (< 5 graden) een systeem te plaatsen waar de panelen onder een grotere hoek op liggen. Dat is ook wat ik hier in de buurt zie gebeuren.
Overigens was daarmee ook nog eens mijn aanname dat de panelen richting het zuid-westen zouden liggen, net als het dak zelf, maar nu ik er over nadenk is dat misschien op de afbeeldingen niet echt duidelijk.
Het komt er op neer dat het dak afloopt richting de tuin (zuid-westen), zoals op deze afbeelding te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSLhUIMsPyZs4LHQX6BvSTkJEpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8g5Kl6EAWc2uWo2Z8cbVQTzb.png?f=user_large
Ik zal de OP ook bijwerken met deze foto, dat maakt het misschien wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emcore
Inmiddels nog een offerte ontvangen, en ik verwacht er komende week nog meer.

Aanbieder 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEO0jvHpmzIwpqTbXiZSIDtjzaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXVReGqJLpt3BLRLeAgVaupD.png?f=user_large

Deze offerte:
  • Biedt meer wp (5850), voor een lagere prijs. Netto investering is ~ €1,20 per wp
  • Biedt 390 wp panelen maar levert hier de IQ7+ bij ipv de IQ7A. De IQ7+ topt af boven 295 watt, waar de IQ7A dit boven de 340 watt doet. Mogelijk is dit nooit een probleem, maar een interessant verschil t.o.v. aanbieder 1, die de IQ7A leveren wil
  • Biedt een Envoy Standard i.p.v. een Envoy Metered aan.
Ze bieden wel 10 jaar installatiegarantie, en op de panelen zit 15 jaar garantie.

Al met al klinkt dit redelijker dan de andere offertes die ik heb gehad, maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken? Zou hier een IQ7A niet beter op zijn plaats zijn? Dat verhoogt de prijs natuurlijk wel.

Ik heb ook nog met een andere partij gesproken, zij gaven aan dat ze sowieso geen SunPower leveren omdat dit "de ferrari onder de zonnepanelen zijn die eigenlijk niet veel beter zijn dan de rest". Vanwege het prijskaartje verkochten ze die praktisch nooit, dus "was het zonde om ze op voorraad te hebben".
Zij zullen een offerte met een SolarEdge systeem en met een micro-omvormer systeem opsturen, dus ik ben benieuwd wat daar uit komt.
Pagina: 1