Toon posts:

PC uit Best Buy Guide valt plotseling uit.

Pagina: 1
Acties:

• fenixkillah
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04-2022
Ik heb een pc samengesteld via een best buy guide. Ik heb er een iets betere CPU in gedaan en een extra hdd en ssd. voor de rest is hij volgens mij het zelfde.
Maar ik heb een probleem. Soms valt de pc zo maar uit en start hij weer opnieuw op. Vandaag is hij zelfs al 2 keer uitgevallen. Eerst dacht ik dat het door een te hoge temperatuur kwam. Maar dat is denk ik toch niet het geval. Want me60 - 65graden valt hij ook uit.
Ik speel Bloons TD 6 en maak daar video's van voor YouTube. Vaak voordat de pc zomaar uitvalt zit ik op discord en ben ik dat spel aan het opnemen en heb ik youtube op de achtergrond aan staan.
Ik heb echt geen flauw idee wat ik hier mee aan moet.
Ik zit op de laatste bios en heb alle drivers geupdate

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 757,39€ 757,39
1MoederbordenGigabyte X5AA70 AORUS ELITE€ 175,90€ 175,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 1.090,50€ 1.090,50
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 92,76€ 92,76
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 71,93€ 71,93
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 154,90€ 154,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 69,90€ 69,90
2Solid state drivesSamsung PM9A1 2TB€ 270,37€ 540,74
Totaal€ 3.047,36

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:33
Geeft hij ook foutmeldingen met een bsod? Of direct uit?
Heb je in de Windows eventlogs gekeken naar foutmeldingen?

Heb je de c-state in de bios aangezet? Misschien is het vergelijkbaar met YouTube: My PC keeps turning off... - Tech Support Walkthrough

Klinkt wel als iets met voeding/spanning.

[Voor 85% gewijzigd door ZatarraNL op 26-01-2022 23:25]

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:01
Voedingskabels (naar de GPU) allemaal goed aangesloten?
Beide 8-pin aansluitingen aan de GPU gebruikt?

• fenixkillah
ZatarraNL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:19:
Geeft hij ook foutmeldingen met een bsod? Of direct uit?
Heb je in de Windows eventlogs gekeken naar foutmeldingen?

Heb je de c-state in de bios aangezet? Misschien is het vergelijkbaar met YouTube: My PC keeps turning off... - Tech Support Walkthrough

Klinkt wel als iets met voeding/spanning.
De pc valt plots uit. zonder een fout melding. En start daarna gewoon weer opnieuw op. zonder meldingen.
Ik heb niks in de bios verandert dus ik heb ook niet aan de c-state gezeten. (Ik heb alleen de snelheid van het ramgeheugen aangepast. Naar de snelheid waarmee ze adverteren)

In de eventlogs zie ik inderdaad een aantal foutmeldingen. Maar ik heb geen idee wat ik daar verder mee moet.

• fenixkillah
Anton.net schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:37:
Voedingskabels (naar de GPU) allemaal goed aangesloten?
Beide 8-pin aansluitingen aan de GPU gebruikt?
ze zitten er alle 8 goed in

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
Heb je 1x een 8-pins connector aangesloten op de videokaart? Of 2x een 8-pins connector?

Just checking.

• fenixkillah
Waah schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:45:
[...]

Heb je 1x een 8-pins connector aangesloten op de videokaart? Of 2x een 8-pins connector?

Just checking.
2 keer 8

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@fenixkillah ga in Windows naar Instellingen -> Systeem -> Info -> Geavanceerde systeeminstellingen. Klik op het tabblad Geavanceerd en ga naar de Opstart- en herstelinstellingen. Check daar dat het vinkje uit staat bij "De computer automatisch opnieuw opstarten"

🖥️ | 🚗

• fenixkillah
MadMarky schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:53:
@fenixkillah ga in Windows naar Instellingen -> Systeem -> Info -> Geavanceerde systeeminstellingen. Klik op het tabblad Geavanceerd en ga naar de Opstart- en herstelinstellingen. Check daar dat het vinkje uit staat bij "De computer automatisch opnieuw opstarten"
De computer automatisch opnieuw opstarten was geselecteerd. Ik heb het vinkje nu weg gehaald.
Ik moet er wij bij zeggen dat de pc niet afsluit en opnieuw opstart. Het beeld gaat gewoon plotseling op zwart. en dan start hij opnieuw op

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 11:47
fenixkillah schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:03:
[...]

De computer automatisch opnieuw opstarten was geselecteerd. Ik heb het vinkje nu weg gehaald.
Ik moet er wij bij zeggen dat de pc niet afsluit en opnieuw opstart. Het beeld gaat gewoon plotseling op zwart. en dan start hij opnieuw op
dat is wat er gebeurt als je systeem crasht en is eigenlijk een bsod maar er staat misschienergens ingesteld dat je die niet ziet..

doe eens een memtest

en heb je niks zitten tweaken met memory clock settings in je bios?

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 22:43

PuijkeN

euhm ?

fenixkillah schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:40:
[...]

De pc valt plots uit. zonder een fout melding. En start daarna gewoon weer opnieuw op. zonder meldingen.
Ik heb niks in de bios verandert dus ik heb ook niet aan de c-state gezeten. (Ik heb alleen de snelheid van het ramgeheugen aangepast. Naar de snelheid waarmee ze adverteren)
Dit dus .. hoe heb je memory getweakt? XMP gewoon aangezet of met bv. Ryzen DRAM Calculator timings ingesteld? Vermoed dat er een timing net te strak staat of je misschien net te weinig voltage geeft voor 3600Mhz - daarom, sudden reboots zonder BSOD.

PVOutput

• fenixkillah
PuijkeN schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:00:
[...]

Dit dus .. hoe heb je memory getweakt? XMP gewoon aangezet of met bv. Ryzen DRAM Calculator timings ingesteld? Vermoed dat er een timing net te strak staat of je misschien net te weinig voltage geeft voor 3600Mhz - daarom, sudden reboots zonder BSOD.
Ik heb XMP aangezet ja. dus als ik perse die 3600Mhz wil houden zou een ander moederboard de oplossing zijn?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En ook 2x voeding naar je moederbord? 1 Grote brede stekker en 1 kleine vierkante.

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Ik zou eerst even kijken of alles blijft draaien zonder XMP - de baseline maar veronderstel dat dit wel het geval zal zijn.

Ik zie dat het geheugen Intel XMP certified is maar zien geen vermelding voor AMD - op zich hoeft dat niet veel te zeggen maar het zou dus kunnen dat gewoon simpel XMP aanzetten niet volledig stabiel is.

Je zal waarschijnlijk wat moeten tweaken (dus geen XMP maar timings zelf instellen en waarschijjnlijk bepaalde subtimings anders in te stellen dan nu) om het stabiel te krijgen. Je kan de huidige timings nu nakijken (en eventueel hier posten) en deze dan manueel instellen en verder tweaken (minder strak = hogere getallen = makkelijker stabiel).

PVOutput

• fenixkillah
PuijkeN schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:22:
Ik zou eerst even kijken of alles blijft draaien zonder XMP - de baseline maar veronderstel dat dit wel het geval zal zijn.

Ik zie dat het geheugen Intel XMP certified is maar zien geen vermelding voor AMD - op zich hoeft dat niet veel te zeggen maar het zou dus kunnen dat gewoon simpel XMP aanzetten niet volledig stabiel is.

Je zal waarschijnlijk wat moeten tweaken (dus geen XMP maar timings zelf instellen en waarschijjnlijk bepaalde subtimings anders in te stellen dan nu) om het stabiel te krijgen. Je kan de huidige timings nu nakijken (en eventueel hier posten) en deze dan manueel instellen en verder tweaken (minder strak = hogere getallen = makkelijker stabiel).
Ik heb een paar dagen niks van mij laten horen omdat ik XMP heb uitgezet om te kijken of dit het probleem zou verhelpen. Maar dat is helaas niet get geval. De pc is net weer plots uitgevallen. Ik ben ook een memtest gedaan zonder dat er fouten zijn gevonden.

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Heb je ook gecontroleerd bv. in HWInfo64 dat zowel je memory als infinity fabric kloksnelheden terug lager zijn?

Wordt zo wel een bizar verhaal ... ik heb uit ervaring ooit eens een PC van een vriend gehad die ook gewoon random reboots deed. Vanalles geprobeerd (geheugen downclock en voltages gespeeld omdat dit meest voor de hand leek) maar uiteindelijk bleek de CPU bizar te zijn.

ZONDER Precision Boost (dus de standaard "turbo" zonder OC) bleef het systeem gewoon continu overeind. Eens PB ingeschakeld werd kwamen er random reboots. Uiteindelijk is die na een RMA (die niet succesvol was omdat de winkel het probleem niet kon vaststellen) voor een nieuwe CPU gegaan en sindsdien geen problemen meer (zelfs upgrade van 5800X naar 5900X). Soms kon het enkele dagen gewoon goed gaan, een andere keer ging het na enkele uren mis. Sinds de 5900X had die geen issues meer. Ook memtest kwam er gewoon door met de 5800X zowel met als zonder XMP.

Ik weet niet of je er veel aan hebt maar je zou dus kunnen proberen Precision Boost al dan niet tijdelijk uit te schakelen en/of combineren met XMP settings (bv. PB uit maar XMP aan) en kijken wat dat geeft. Je laat dan een berg performance liggen natuurlijk maar het kan je msschien wel de goede richting uitwijzen.

PVOutput

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

• fenixkillah
PuijkeN schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:14:
Heb je ook gecontroleerd bv. in HWInfo64 dat zowel je memory als infinity fabric kloksnelheden terug lager zijn?

Wordt zo wel een bizar verhaal ... ik heb uit ervaring ooit eens een PC van een vriend gehad die ook gewoon random reboots deed. Vanalles geprobeerd (geheugen downclock en voltages gespeeld omdat dit meest voor de hand leek) maar uiteindelijk bleek de CPU bizar te zijn.

ZONDER Precision Boost (dus de standaard "turbo" zonder OC) bleef het systeem gewoon continu overeind. Eens PB ingeschakeld werd kwamen er random reboots. Uiteindelijk is die na een RMA (die niet succesvol was omdat de winkel het probleem niet kon vaststellen) voor een nieuwe CPU gegaan en sindsdien geen problemen meer (zelfs upgrade van 5800X naar 5900X). Soms kon het enkele dagen gewoon goed gaan, een andere keer ging het na enkele uren mis. Sinds de 5900X had die geen issues meer. Ook memtest kwam er gewoon door met de 5800X zowel met als zonder XMP.

Ik weet niet of je er veel aan hebt maar je zou dus kunnen proberen Precision Boost al dan niet tijdelijk uit te schakelen en/of combineren met XMP settings (bv. PB uit maar XMP aan) en kijken wat dat geeft. Je laat dan een berg performance liggen natuurlijk maar het kan je msschien wel de goede richting uitwijzen.
Ik zal pb eens uit zetten en kijken wat get doet.

• fenixkillah
Uszka schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:19:
Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Ik zit op de laatste bios
F36e

• fenixkillah
PuijkeN schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:14:

Ik heb Precision Boost uitgezet. XMP staat ook nog altijd uit. En zelfs nu blijft hij uitvallen
Ik had vannacht een cpu stress test gedaan met prime95. 13 uur lang en dat ging gewoon prima. Dus ik had even de hoop dat zonder Precision Boost het probleem verholpen was. Maar helaas.

dit zou nog wel eens een duur grapje kunnen worden -_-

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Hmmm klinkt helaas allemaal heel herkenbaar, alleen werd het bij die andere PC wel opgelost door PB uit te schakelen.

Ik denk dat als enige nog overblijft:
1. Reinstall van het OS en software, maar daar verwacht ik niet direct veel van
2. Vervangen van onderdelen - maar waar je exact moet beginnen - ik zou denken aan voeding en moederbord. Kan je ergens iets proberen lenen van vrienden om daarmee testen te doen?

PVOutput

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die memtest duurt als je het goed wilt testen een paar uur. Hoe meer je hebt, hoe langer het duurt. Test het ram dus even goed, dat kan zo 24 uur opslokken. Check ook of het ram op de qvl staat van het moederbord.

Bij testen van onderdelen zou ik beginnen bij het makkelijkste, het ram. Latje voor latje testen en kijken wat er gebeurd en eventueel ook testen met memtest86+.

[Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 03-02-2022 09:08]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:14

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je de Gigabyte app op je pc gezet en die laten zoeken naar update's?
Want ook voor bijvoorbeeld de chipset zijn regelmatig update's.

Gigabyte app center te vinden op de site onder utility 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:32
Misschien niet helemaal politiek correct, maar ik zou bij een webshop een ander setje RAM bestellen (voorkeur ook ander merk, en die specifiek gecertificeerd voor jouw setup is).

Vervolgens daarmee testen. Is het probleem opgelost: super! Zo niet, dan kun je weer dat setje retour sturen en dan weet je dat het probleem daar niet in zit

• fenixkillah
In de energie settings had ik hoge prestaties aan staan. Heb gebalanceerd en energiebesparing geprobeerd zonder succes.

Ook heb ik andere ram stickjes kunnen lenen van iemand. Maar dit lost het probleem ook niet op.
G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

Mijn moederbord loopt tegen het einde aan van de 30 dagen retour datum aan. Alle andere componenten zitten daar al over heen. Dus ik zou graag het moederbord willen vervangen nu het nog kan. (Ook al ben ik er bang voor dat dit het probleem ook niet zal verhelpen)
Zal de: ASRock X570S PG Riptide een goede vervanger kunnen zijn?
Ik heb een Gigabyte video kaart. Daarom heb ik de MSI moederborden overgeslagen. Of zou ik die alsnog kunnen gebruiken?

1MoederbordenASRock X570S PG Riptide€ 195,69€ 195,69
Totaal€ 195,69

• fenixkillah
Of zou een moederbord met een andere chip set misschien slimmer zijn. b550 bijvoorbeeld

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het matchen van merk van onderdelen slaat helemaal nergens op, verschillende merken werken gewoon goed met elkaar samen. Tenzij je een open case hebt en het design van de componenten persé met elkaar moet matchen is er geen reden om daar op te letten.

Verder blijft het inderdaad onduidelijk waardoor je problemen nu komen. Heb je niet toevallig vrienden of bekenden in de buurt waarmee je bijv eens een voeding zou kunnen wisselen om daarmee te testen?

🖥️ | 🚗

• fenixkillah
Ik zou aan deze 2 voedingen kunnen komen. Maar die zijn denk ik te zwak
BitFenix Formula Gold 450W
Cooler Master V550 Semi-Modular

Overigens heb ik het moederbord afgelopen weekend al terug gestuurd omdat ik anders echt over de retour datum zat. Dus ik kan op het moment niks testen to dat ik een nieuw moederbord heb.
Zou dit moederbord bij mijn set up passen?

1MoederbordenASRock X570S PG Riptide€ 195,69€ 195,69
Totaal€ 195,69
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee