We zijn bezig met voorbereiden van een flinke verbouwing.
Onderdeel daarvan is de plaatsing van 2 airco's en 1 hybride warmtepomp. Bij elkaar zijn dat drie buitenunits.
Nou begrijp ik dat een buitenunit die vast zit aan de gevel wordt gezien als een uitbreiding van het volume van het gebouw en daardoor in beginsel vergunningsplichtig is (link omgevingscheck)
> Overige veranderingan aan bestaande gebouwen
>> "Neemt het volume van het bouwwerk toe?" -> ja
Uitkomst: "Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig"
Nou zit ik eigenlijk niet te wachten op die vergunningsplicht. Het kost 300 euro leges en dat kan gaan oplopen als er iemand aanslaat op de drie units, dan moet er misschien allemaal akoustisch onderzoek worden gedaan.
Nou zit er misschien wat ruimte:
Iets anders waar ik aan denk: de units in de carport te laten bevestigen ipv aan de gevel boven het dak van de carport.
Dat vind ik aantrekkelijk vanwege
* bescherming tegen de elementen: geen last van regen
* geluid: de dichtstbijzinde buren hebben hun gevel op +-14 meter afstand van waar de units moeten komen. Plaatsing binnen de carport ipv daarboven voegt een extra stenen muur en een schutting toe op die lijn, dat zou het geluid flink dempen
* carport = bestaand bijgebouw. Plaatsing binnen het volume van een bijgebouw vergroot het gebouwde volume niet, dus geen vergunningslicht.
Zie ik iets over het hoofd?
Onderdeel daarvan is de plaatsing van 2 airco's en 1 hybride warmtepomp. Bij elkaar zijn dat drie buitenunits.
Nou begrijp ik dat een buitenunit die vast zit aan de gevel wordt gezien als een uitbreiding van het volume van het gebouw en daardoor in beginsel vergunningsplichtig is (link omgevingscheck)
> Overige veranderingan aan bestaande gebouwen
>> "Neemt het volume van het bouwwerk toe?" -> ja
Uitkomst: "Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig"
Nou zit ik eigenlijk niet te wachten op die vergunningsplicht. Het kost 300 euro leges en dat kan gaan oplopen als er iemand aanslaat op de drie units, dan moet er misschien allemaal akoustisch onderzoek worden gedaan.
Nou zit er misschien wat ruimte:
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. De typische buitenunit is 25 a 30 diep en die van de warmtepomp zou ook maar 33 cm zijn. Plus een beetje ruimte naast de gevel is net onder de 50. Volgens deze uitzondering moet het passen zonder vergunning. Iemand ervaring mee?(info balloon bij de vraag "Neemt het volume van het bouwwerk toe?")
Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet.
Iets anders waar ik aan denk: de units in de carport te laten bevestigen ipv aan de gevel boven het dak van de carport.
Dat vind ik aantrekkelijk vanwege
* bescherming tegen de elementen: geen last van regen
* geluid: de dichtstbijzinde buren hebben hun gevel op +-14 meter afstand van waar de units moeten komen. Plaatsing binnen de carport ipv daarboven voegt een extra stenen muur en een schutting toe op die lijn, dat zou het geluid flink dempen
* carport = bestaand bijgebouw. Plaatsing binnen het volume van een bijgebouw vergroot het gebouwde volume niet, dus geen vergunningslicht.
Zie ik iets over het hoofd?