Toon posts:

Buitenunits airco, warmtepomp vergunningsplichtig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:56

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
We zijn bezig met voorbereiden van een flinke verbouwing.

Onderdeel daarvan is de plaatsing van 2 airco's en 1 hybride warmtepomp. Bij elkaar zijn dat drie buitenunits.

Nou begrijp ik dat een buitenunit die vast zit aan de gevel wordt gezien als een uitbreiding van het volume van het gebouw en daardoor in beginsel vergunningsplichtig is (link omgevingscheck)

> Overige veranderingan aan bestaande gebouwen
>> "Neemt het volume van het bouwwerk toe?" -> ja
Uitkomst: "Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig"

Nou zit ik eigenlijk niet te wachten op die vergunningsplicht. Het kost 300 euro leges en dat kan gaan oplopen als er iemand aanslaat op de drie units, dan moet er misschien allemaal akoustisch onderzoek worden gedaan.

Nou zit er misschien wat ruimte:
(info balloon bij de vraag "Neemt het volume van het bouwwerk toe?")
Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet.
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. De typische buitenunit is 25 a 30 diep en die van de warmtepomp zou ook maar 33 cm zijn. Plus een beetje ruimte naast de gevel is net onder de 50. Volgens deze uitzondering moet het passen zonder vergunning. Iemand ervaring mee?

Iets anders waar ik aan denk: de units in de carport te laten bevestigen ipv aan de gevel boven het dak van de carport.

Dat vind ik aantrekkelijk vanwege
* bescherming tegen de elementen: geen last van regen
* geluid: de dichtstbijzinde buren hebben hun gevel op +-14 meter afstand van waar de units moeten komen. Plaatsing binnen de carport ipv daarboven voegt een extra stenen muur en een schutting toe op die lijn, dat zou het geluid flink dempen
* carport = bestaand bijgebouw. Plaatsing binnen het volume van een bijgebouw vergroot het gebouwde volume niet, dus geen vergunningslicht.

Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

t_captain schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:35:

Nou begrijp ik dat een buitenunit die vast zit aan de gevel wordt gezien als een uitbreiding van het volume van het gebouw en daardoor in beginsel vergunningsplichtig is
Je link werkt niet, maar hoe "begrijp" je dat precies?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Als je invult dat het volume van het gebouw toeneemt, komt er vergunningsplicht uit.

Via google vind ik tal van pagina’s waarop de wandgemonteerde buitenunit als onderdeel van het gebouw telt en daarmee in het volume meetelt.

ook de tekst van de uitzondering lijkt ervan uut te gaan dat iets dan uitsteekt uit het gebouw wel degelijk bijdraagt aan het volume.

[Voor 81% gewijzigd door t_captain op 26-01-2022 22:44]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:50
Als aandachtspunt. Heb je echt 2 airco's nodig of kan je af met 1 unit en 2 binnenunits.
Hoe zit het met de rest van de verwarming in huis. want een airco kan je ook gebruiken voor verwarming en dan is een hybride enigszins overbodig.

• Rukapul
  • Laatst online: 13:57
In de praktijk vraagt 'niemand' een vergunning aan. In de praktijk wordt er nog minder dan dat gecontroleerd / gehandhaafd lijkt het..

Bron: ik laat vergunningsaanvragen in een straal rond mijn huis mailen en kan me geen aanvraag heugen terwijl de afgelopen jaren units bij bosjes aan de gevels verschijnen. Incl. grote units, 3 units op rij, de meest gaar gemonteerde meuk, units aan straatzijde, voorgevel, etc.

Edit: een paar aanvragen in 2021 en 2020 toch wel. Zie zo snel niet meer dan ingekomen aanvragen.

Met beugel en correcte afstand tot gevel moet een unit wel klein zijn om binnen de 0.5m3 te vallen.

De kunst lijkt om geen overlast te creeren of op te vallen. Qua overlast gaat het dan voornamelijk over geluid. Gezien de beschrijving en afstanden zal dat wel meevallen, maar let op rare reflecties.

[Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2022 01:19]

• Airholland
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-01 15:57
Rukapul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:11:
In de praktijk vraagt 'niemand' een vergunning aan. In de praktijk wordt er nog minder dan dat gecontroleerd / gehandhaafd lijkt het..
Deze opmerking kan ik onderschrijven. Hebben wij ook niet gedaan, na gedegen onderzoek uiteraard.

De buitenunit is geplaatst in augustus, en in december stond BoWoTo bij ons op de stoep. Waarom hier geen vergunning voor aangevraagd is. Maar er zou nog even overlegd worden.

Inmiddels is de brief vanuit de gemeente binnen. Er is inderdaad geen vergunning nodig, maar de welstandscommissie had er nog wel wat over willen vinden.

Met andere woorden: vergunningen lijken niet nodig, hier is ook wel wat jurisprudentie over. Maar als een gemeente/omgevingsdienst/e.t.c. kwaad wil dan komen ze uiteindelijk toch wel op de stoep.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:01
Welstandscommissie zal vnl kijken naar zaken aan voorkant huis. Verder gelden nieuwe geluidsnormen van maximaal 45dB overdag.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Hier gaat het om de zijkant van de woning. Daar zit een inrit, carport en garage. Afstand gevel - buren aan die kant tegen de 15m.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Het hangt ook een beetje af waar je woont.

Een aantal gemeenten hebben beleidsrichtlijnen gepubliceerd, hoe ze aankijken tegen vergunningsvrije buitenunits (neem bijvoorbeeld https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1)

Ik heb hier destijds wel een vergunning voor aangevraagd, zou wellicht officieel ook moeten (drie buitenunits), maar kon ze zo verbergen dat de aanvraag uiteindelijk niet nodig was (welstand deed initieel uitermate lastig over 10 centimeter uitstekend deel, welke je vanaf een bepaalde hoek onder bepaalde afstand kon zien.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom hybride? Zeker met 2 aircos als backup/boost moet full electric wel kunnen toch?

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Huis van 50 jaar oud heeft in de winter een iets hogere leidingtemperatuur nodig dan je puur electrisch zou moeten leveren (de werkingsgraad zakt in als het buiten koud is en de gevraagde watertemperatuur juist vrij hoog is.).

Het voordeel van een hybride is dat hij bij de warmtepomp in het groene gebied houdt en voor de excessieve warmtevraag de gasvlam erbij schakelt.

• Jaaap
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:35:
Iets anders waar ik aan denk: de units in de carport te laten bevestigen ipv aan de gevel boven het dak van de carport.
Als het windstil is blijft de warmte (zomer) of koude (winter) lucht "hangen" onder de carport en zakt je rendement behoorlijk in.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
De carport is aan drie kanten open: voorkant (opening 2.5x3m), rechter zijkant (2.5x2.5) en linker zijkant ventilatieopening onder dak (0.3x7).

Om in zo’n open ruimte een significant afwijkende temperatuur te maken moet je wel een aanzienlijk groter vermogen verwarmen/koelen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

t_captain schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:10:
Huis van 50 jaar oud heeft in de winter een iets hogere leidingtemperatuur nodig dan je puur electrisch zou moeten leveren (de werkingsgraad zakt in als het buiten koud is en de gevraagde watertemperatuur juist vrij hoog is.).

Het voordeel van een hybride is dat hij bij de warmtepomp in het groene gebied houdt en voor de excessieve warmtevraag de gasvlam erbij schakelt.
Bijzondere keuze, ik zou persoonlijk die hybride warmtepomp echt achterwegen laten en de airco's laten ondersteunen óf de gasketel er helemaal uit gooien, en de airco's laten ondersteunen bij echte koude wanneer de lucht/water het niet meer trekt.

Ik verwarm hier primair met een l/l, de stadsverwarming is voor verwarming sinds 2019 niet meer ingeschakeld geweest.

[Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2022 13:35]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:40
t_captain schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:11:
Bedankt voor de antwoorden. Hier gaat het om de zijkant van de woning. Daar zit een inrit, carport en garage. Afstand gevel - buren aan die kant tegen de 15m.
Dit lijkt me een gevalletje:
It’s Easier To Ask Forgiveness Than To Get Permission
Zorge gewoon dat het netjes gebeurt, ook voor jezelf. Maak er eventueel een mooie kast omheen. Als niemand er last van heeft, heeft in de praktijk ook niemand zin om er iets aan te doen, waarom zouden ze?

Verder zou ik inderdaad proberen gelijk van het gas af te gaan als je het zo ingrijpend doet.

[Voor 7% gewijzigd door big bang op 27-01-2022 13:44]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Ik weet niet hoe het bij jouw gemeente zit, maar ik heb toevallig onlangs hetzelfde riedeltje doorlopen, omdat je hier (Amersfoort) een omgevingsvergunning nodig hebt om aan te tonen dat je geen geluidsoverlast veroorzaakt. In ons geval werd er overigens niet gerept over volumevergroting o.i.d.

In april vorig jaar is de regelgeving omtrent de plaatsing van airco's en warmtepompen aangescherpt op het gebied van geluid(soverlast). Even samengevat mag je op de perceel grens maar een maximum geluidsniveau van 40dB hebben op basis van het maximale geluidsvermogen van je buitenunits.

Voor het uitrekenen hiervan heeft de rijksoverheid een soort officiële tool (lees: Excel) uitgebracht om dit te berekenen. Dan kan je controleren of je wat dat betreft OK zit: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Deze tool kan dan wel maar uitgaan van 1 buitenunit, dus dat compliceert de boel dan wel weer een beetje. Er wordt wel rekening gehouden met zaken zoals schermen, muren en daken om de buitenunits heen. Lees vooral de handleiding even door, dat helpt wel.
Airholland schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:41:
[...]

Deze opmerking kan ik onderschrijven. Hebben wij ook niet gedaan, na gedegen onderzoek uiteraard.

De buitenunit is geplaatst in augustus, en in december stond BoWoTo bij ons op de stoep. Waarom hier geen vergunning voor aangevraagd is. Maar er zou nog even overlegd worden.

Inmiddels is de brief vanuit de gemeente binnen. Er is inderdaad geen vergunning nodig, maar de welstandscommissie had er nog wel wat over willen vinden.

Met andere woorden: vergunningen lijken niet nodig, hier is ook wel wat jurisprudentie over. Maar als een gemeente/omgevingsdienst/e.t.c. kwaad wil dan komen ze uiteindelijk toch wel op de stoep.
Dat ligt er dus per gemeente aan. Gemeente Amersfoort is er heel expliciet over dat het wel nodig is. Of er gehandhaafd wordt is uiteraard een tweede..

[Voor 27% gewijzigd door balfnl op 27-01-2022 13:59]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ja, airco/whatever je aan de buitenmuur hangt -> vergunningplichtig (volume neemt toe, krom, maar het is zo).

Doet iedereen het? Nee, nagenoeg nooit. Durf te wedden dat iedereen bij ons in de straat/omgeving, geen vergunning heeft aangevraagd voor het ophangen van de buitenunit.

Wanneer je dit wel moet doen eigenlijk? Als je twijfelt i.v.m. geluidsoverlast (let op, nieuwe wetgeving hierover, volgens mij nu 44db op de erfscheiding). Wij hebben een unit (daikin) die je echt nagenoeg niet hoort. No worries dus.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 22:22
Ik denk dat je niet moet invullen dat het volume van het gebouw verandert.
Die vergunningcheck is er voor alle denkbare verbouwingen. Met die volumecheck wordt een aanbouw bedoeld. Niet een apparaat dat aan het huis komt.
Je kunt oeverloos lang redeneren dat het volume van het huis toeneemt, maar het neemt niet toe. De muren blijven allemaal staan. Er komt een apparaat aan de muur.

Als er nu een check staat op airco o.i.d en die leidt tot een vraag of je geluidsoverlast gaat produceren -> dat is een terechte vraag.
Als ze vragen of je geen gevaarlijke stoffen als koelmiddel gebruikt: dat is een terechte vraag.

Maar de bedoeling van de vergunningscheck is niet dat jij zelf op zoek gaat naar een redenering om iets met een schoenlepel binnen één van die omschrijvingen te proppen.

• gorgi_19

gorgi_19

Tarquin schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:50:
Ik denk dat je niet moet invullen dat het volume van het gebouw verandert.
Die vergunningcheck is er voor alle denkbare verbouwingen. Met die volumecheck wordt een aanbouw bedoeld. Niet een apparaat dat aan het huis komt.
Je kunt oeverloos lang redeneren dat het volume van het huis toeneemt, maar het neemt niet toe. De muren blijven allemaal staan. Er komt een apparaat aan de muur.
Dan kan jij vinden, maar dat zijn niet de regels.

Als je bijvoorbeeld een van de vele bronnen wilt hebben:
In veel gevallen is voor het plaatsen van een airco buitenunit een vergunning nodig. De Woningwet beschouwt de buitenunit van een airco namelijk als een onderdeel van het bouwwerk waar het op wordt geplaatst.
Dit betekent dat door het plaatsen van de airco-unit het bouwvolume van de woning wordt uitgebreid en dat daarom niet wordt voldaan aan de eis die artikel 3, onderdeel 8, onder d, van Bijlage II bij het Bor stelt. De rechtbank concludeert dan ook dat verweerder zich ten onrechte op het standpunt heeft gesteld dat voor het plaatsen van de airco-unit geen omgevingsvergunning is vereist.
Dat veel gemeenten specifiek beleid hebben gemaakt voor (beperkte) buitenunits, staat daar los van.

[Voor 3% gewijzigd door gorgi_19 op 27-01-2022 16:23]

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ga voor de oplossing met de buitenunits in de carport denk ik. Dan is er geen volume-verandering (want ze vallen binnen een bestaand volume).

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:27
Hier heb ik ook geen vergunning aangevraagd. Ik heb een hoekwoning met aan de zijkant een aanbouw van 1 verdieping. Daarnaast zit de straat etc, dus de eerste buren zijn 20-30m verderop.

Bij mij gaat het om een triple split unit, dus maar eentje. Dat is dan wel een joekel van een apparaat (weegt ook 54kg). Met beugel etc is het wel een geheel. Hij hangt echter net boven mijn platte dak, helemaal achteraan. Je kunt hem dus vanaf de straat nauwelijks zien. Ideaal zo :)

De situatie met jouw carport klinkt vergelijkbaar. Ik zou ze dus gewoon boven de carport hangen. Mocht je ze toch binnen de carport willen dan kan je evt wat ventilatie boven de units maken.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 22:22
gorgi_19 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Dan kan jij vinden, maar dat zijn niet de regels.
Als je bijvoorbeeld een van de vele bronnen wilt hebben:
Cool, wist ik niet.

Wel wordt er in die uitspraak gezegd dat ze een uitzondering niet van toepassing achten.
In die uitzondering staat dat je voor een uitstekend iets van minder dan 0,5m geen vergunning nodig hebt.
De rechtbank bevestigt dat maar stelt ook dat de airco in kwestie 52cm uitsteekt en dus niet onder die uitzondering valt (met het frame, het gaat om de totale uitsteeklengte).

Ik weet niet hoe groot de airco van TS is. Het kan heel goed dat hij onder dit artikel valt.

Maar het klopt dat ik veel te algemeen stelde dat het geen uitbreiding van het bouwvolume zou zijn, en om die reden niet vergunningsplichtig zou zijn!

• MittaM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
balfnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:57:
Ik weet niet hoe het bij jouw gemeente zit, maar ik heb toevallig onlangs hetzelfde riedeltje doorlopen, omdat je hier (Amersfoort) een omgevingsvergunning nodig hebt om aan te tonen dat je geen geluidsoverlast veroorzaakt. In ons geval werd er overigens niet gerept over volumevergroting o.i.d.

In april vorig jaar is de regelgeving omtrent de plaatsing van airco's en warmtepompen aangescherpt op het gebied van geluid(soverlast). Even samengevat mag je op de perceel grens maar een maximum geluidsniveau van 40dB hebben op basis van het maximale geluidsvermogen van je buitenunits.

Voor het uitrekenen hiervan heeft de rijksoverheid een soort officiële tool (lees: Excel) uitgebracht om dit te berekenen. Dan kan je controleren of je wat dat betreft OK zit: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Deze tool kan dan wel maar uitgaan van 1 buitenunit, dus dat compliceert de boel dan wel weer een beetje. Er wordt wel rekening gehouden met zaken zoals schermen, muren en daken om de buitenunits heen. Lees vooral de handleiding even door, dat helpt wel.

[...]

Dat ligt er dus per gemeente aan. Gemeente Amersfoort is er heel expliciet over dat het wel nodig is. Of er gehandhaafd wordt is uiteraard een tweede..
Op basis van eigen ervaring kan ik aangeven dat er wel degelijk gehandhaafd wordt. Dat wil zeggen als je buren gaan klagen en de handhaving anoniem op je dak sturen. Ondanks dat er bij ons in de wijk tal van voorbeelden zijn met een grotere overschrijding van de huidige regels heeft vrijwel niemand een vergunning of een ombouw behalve wij. Omdat wij het geluk hebben dat onze buren een stel azijnpissers zijn.

Ik raad je dus zeker in Amersfoort aan goed onderzoek te doen en bij geen vergunning aanvraag rekening te houden met een extra kostenpost vanwege een klagende buur.

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 07:40
Ik ben er na wat heen en weer gemail mee gestopt. Ik heb hier geen tijd voor en zin in. De hele aanvraagprocedure is niet anno 2022. Er zijn legekosten, maar die moet je, bij mij gemeente, maar zelf ff opsnorren. Ik heb een vth medewerker aan de lijn, vraag aan hem, wat heb je nodig. Datasheetje en locatie aangeven is voldoende. Nu krijg ik weer vragen en moet ik oa een situatieschets indienen. En de mededeling dat het ding teveel geluid maakt (60db). Maar geen advies wat ik daar dan verder mee moet.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een stillere kopen? Afaik moeten alle nieuwe units <42dB produceren.

Alternatief is waarschijnlijk bekisting, maar of dat zo goed is voor de efficientie?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:08
hier ook nooit een vergunning voor aangevraagd al raadde de aircoboer het wel aan om het niet in het zicht te plaatsen in verband met de gemeente :P

maar zoals gezegd heb ik niemand gehoord over een vergunning die een airco heeft bij mij in de straat

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:28
t_captain schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:11:
Is deze zijkant van de woning gekeerd naar openbaar gebied? Als dat het geval is, dan is een vergunning sowieso nodig. De welstandscommissie zal goedkeuring moeten verlenen voor de aanpassing van de gevel.
roger_s schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:54:
Ik ben er na wat heen en weer gemail mee gestopt. Ik heb hier geen tijd voor en zin in. De hele aanvraagprocedure is niet anno 2022. Er zijn legekosten, maar die moet je, bij mij gemeente, maar zelf ff opsnorren.
Leges zijn vaak gekoppeld aan de bouwkosten excl. btw die je opgeeft, met een minimum bedrag. Voor kleine aanpassingen kan een standaard bedrag gerekend worden, maar dit verschilt per gemeente.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
roger_s schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:54:
Ik ben er na wat heen en weer gemail mee gestopt. Ik heb hier geen tijd voor en zin in. De hele aanvraagprocedure is niet anno 2022. Er zijn legekosten, maar die moet je, bij mij gemeente, maar zelf ff opsnorren. Ik heb een vth medewerker aan de lijn, vraag aan hem, wat heb je nodig. Datasheetje en locatie aangeven is voldoende. Nu krijg ik weer vragen en moet ik oa een situatieschets indienen. En de mededeling dat het ding teveel geluid maakt (60db). Maar geen advies wat ik daar dan verder mee moet.
dragon2 in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

dragon2 in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

Yup mijn airco (1 simpele split) hangt sinds 2 dagen.
Je wilt niet weten hoe lang ik met die vergunning bezig ben geweest 8)7

[Voor 10% gewijzigd door dragon2 op 27-01-2022 18:30]

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 07:40
dragon2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:27:
[...]

Yup mijn airco (1 simpele split) hangt sinds 2 dagen.
Je wilt niet weten hoe lang ik met die vergunning bezig ben geweest 8)7
En het meest bizarre is nog wel, en dan weet je dat het niet goed is, is dat ze vragen naar de kleur van de kozijnen als je met de aanvraag bezig bent.

Ik wil er geen zeik topic van maken of iemand ontmoedigen, maar dit is wel een voorbeeld van een wanprestatie bij de overheid.

[Voor 13% gewijzigd door roger_s op 27-01-2022 18:32]

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat een beerput eigenlijk. Er is dus een vergunningsplicht, maar niemand doet er echt wat mee.

En doe je dan wel netjes volgens de regels, dan kun je terechtkomen in een situatie waarin je elke keer meer informatie moet aanleveren. Misschien wel tot een geluidssimulatie aan toe.

Ik denk aan de carport optie.

• Rukapul
Je kunt natuurlijk ook wat concrete info inwinnen over hoe het in onze woonplaats er aan toegaat.

Desnoods zoek je even in het archief en bel je aan. Recent in Blixembosch was er een aanvraag voor 5 buitenunits.
Of je vraagt/WOBt de praktijk op.

In elk geval jammer dat er geen goedkope, snelle en voorspelbare procedure lijkt te zijn.

Qua geluid is het tegenwoordig beter, maar qua aanzicht zijn er geen duidelijke normen met als resultaat dat enerzijds de meest gruwelijke installaties hangen en anderzijds ok installaties overgeleverd zijn aan welstands commissies. Paar semi-objectieve eisen en al die ontsierende installatiemeuk zou voor minimale kosten gecamoufleerd kunnen worden (waar nu vrijwel geen markt voor is).

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Echt geen seconde erbij stilgestaan of een vergunning nodig is, heb hem op de erker aan de zijkant van de woning laten zetten dus niet aan de gevel, en geen buren aan deze kant, zal wel loslopen dus.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
Vandaag dit toevallig ook bij de poot gehad....
Kwam er zelf niet uit, dus gemeente ff grmaild met de vraag. Hoe men hier tegenaan keek. Ook met het idee dat men de stad van het gas af wil op relatief kortere termijn....

Kreeg een standaard reactie met deze link:
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

Leukste stukje vond ik:
De helpdesk kan zich voorstellen dat in geval van kleine condensors geen sprake is van ‘toename van het volume’ als bedoeld in het Besluit omgevingsrecht. Het is echter primair aan de gemeente om dit te beoordelen. Ook heeft zich op dit punt nog geen jurisprudentie gevormd. Bij twijfel is het dan ook aan te raden om contact op te nemen met de gemeente en hen de vraag voor te leggen.
Beetje kastje muur dus.

Dus ga hier ook geen tijd meer in steken. Als het een probleem is, laat ik het wel omleggen naar een andere plek... Is waarschijnlijk nog goedkoper als de leges voor de aanvraag trouwens. En sowieso komt die enkel aan de zijkant van het huis echt in het zicht te hangen. Vanaf de voorkant niet zichtbaar.

Hier zijn de laatste 15 jaar 4 aanvragen gedaan voor airco's. Allemaal aan de voorzijde van de gevel. Dus vind het wel prima.

[Voor 14% gewijzigd door Waah op 27-01-2022 21:58]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:45

Agent47

I always close my contracts.

t_captain schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:49:
Wat een beerput eigenlijk. Er is dus een vergunningsplicht, maar niemand doet er echt wat mee.

En doe je dan wel netjes volgens de regels, dan kun je terechtkomen in een situatie waarin je elke keer meer informatie moet aanleveren. Misschien wel tot een geluidssimulatie aan toe.

Ik denk aan de carport optie.
Vergunning aanvragen is de grootste ellende in mijn gemeente. Toch wel doen om alle gezeik voor te zijn. Mijne is 2 maal afgekeurd trouwens. Succes!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• gorgi_19

gorgi_19

Agent47 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Vergunning aanvragen is de grootste ellende in mijn gemeente. Toch wel doen om alle gezeik voor te zijn. Mijne is 2 maal afgekeurd trouwens. Succes!
Op grond waarvan was die afgekeurd? Welstandscommissie? Of positie?

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
MittaM schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Op basis van eigen ervaring kan ik aangeven dat er wel degelijk gehandhaafd wordt. Dat wil zeggen als je buren gaan klagen en de handhaving anoniem op je dak sturen. Ondanks dat er bij ons in de wijk tal van voorbeelden zijn met een grotere overschrijding van de huidige regels heeft vrijwel niemand een vergunning of een ombouw behalve wij. Omdat wij het geluk hebben dat onze buren een stel azijnpissers zijn.

Ik raad je dus zeker in Amersfoort aan goed onderzoek te doen en bij geen vergunning aanvraag rekening te houden met een extra kostenpost vanwege een klagende buur.
Wij hebben voor dat soort gevallen inderdaad besloten gewoon netjes een vergunning aan te vragen. En die hebben we ook gekregen

• Rukapul
Rukapul schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:04:
Desnoods zoek je even in het archief en bel je aan. Recent in Blixembosch was er een aanvraag voor 5 buitenunits.
Update:

V21/47241: Ingekomen omgevingsvergunning 06-12-2021 plaatsen van 5 airco-units tegen de zijgevel van de woning

V21/47241: Buiten behandelingstelling aanvraag omgevingsvergunning
bouwvergunning 28-01-2022 plaatsen van 5 airco-units met omkasting tegen de zijgevel van de woning

Ineens is de titel aangepast met 'omkasting' maar ook 'buiten behandelingstelling' wat blijkbaar gebeurt als een aanvraag niet tijdig aangevuld wordt.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 29-01-2022 08:37]

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat is er gebeurd met die aanvraag? Termijn laten verlopen?

Of was het uiteindelijk toch niet vergunningsplichtig?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Rukapul schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:32:
[...]

' maar ook 'buiten behandelingstelling' wat blijkbaar gebeurt als een aanvraag niet tijdig aangevuld wordt.
daar moet je juist blij mee zijn, het alternatief is afkeuren en dan ben je leges kwijt en je hebt nog steeds geen vergunning.

mijn advies, als het even kan, zet de boel op de grond alles onder de 1 meter is vergunningsvrij in het voorerfgebied. (maar dus niet regelvrij, je moet nog steeds aan de geluidsnormen voldoen)

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 29-01-2022 09:51]

• Rukapul
t_captain schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:38:
Wat is er gebeurd met die aanvraag? Termijn laten verlopen?

Of was het uiteindelijk toch niet vergunningsplichtig?
Ik ken de vergunningsflow onvoldoende. Maar volgens mij is buitenbehandelingsstelling een actieve actie van een overheidsorgaan om een aanvraag te beëindigen met als reden dat informatie niet tijdig aangeleverd is.
Andere opties lijken te zijn verleend, geweigerd, verlengd, niet ontvankelijk.

Maar dit was er maar een, toevallig de meest recente in mijn filter. Je kunt online in je buurt rondklikken voor andere kandidaten. Aanvragen blijven een bepaalde periode online staan. Of je scrapet de website van de gemeente.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:32:
[...]

Update:

V21/47241: Ingekomen omgevingsvergunning 06-12-2021 plaatsen van 5 airco-units tegen de zijgevel van de woning

V21/47241: Buiten behandelingstelling aanvraag omgevingsvergunning
bouwvergunning 28-01-2022 plaatsen van 5 airco-units met omkasting tegen de zijgevel van de woning

Ineens is de titel aangepast met 'omkasting' maar ook 'buiten behandelingstelling' wat blijkbaar gebeurt als een aanvraag niet tijdig aangevuld wordt.
Update:
V22/48427: Ingekomen omgevingsvergunning 1 maart 2022 plaatsen van 5 airco-units tegen de zijgevel van de woning

Volhouder :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Update:
V22/48427: Ingekomen omgevingsvergunning 1 maart 2022 plaatsen van 5 airco-units tegen de zijgevel van de woning

Volhouder :P
De aanhouder wint:
V22/48427: Verleende omgevingsvergunning 22 april 2022 Toestemming voor het plaatsen van 5 airco-units tegen de zijgevel van de woning
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee