Toon posts:

Foutmelding bij opstarten windows: 0xc000000f

Pagina: 1
Acties:

• Slaw190
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-10-2022
Hallo allemaal,

Sinds kort krijg ik een foutmelding op mijn laptop: 0xc000000f

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd om het te herstellen, maar helaas zonder resultaat.
Bijv. https://nl.pcerror-fix.co...de-0xc000000f-in-windows/

Ik heb ook geprobeerd om een clean install van windows te doen via een USB op de C schijf. Ook dat lukt niet, na enige tijd krijg ik de melding: Kan de computer niet voorbereiden voor het opstarten in de volgende fase van de installatie.

Wat zijn andere opties die ik nog kan proberen om het opstarten te herstellen?

Ik wil voorzichtig zijn met de schijf, aangezien op de D partitie (Recover), bestanden staan die ik eraf wil halen. Verder heb ik die schijf niet meer nodig aangezien ik inmiddels een nieuwe snellere SSD heb gekocht. Dus mocht er een mogelijkheid zijn om alleen die bestanden van de schijf af te halen dan hoor ik het ook graag.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:38
Waarom wil je perse de recovery hebben, je kan gewoon een install usb stickje maken en Windows instaleren.

Drivers ect zijn wel makkelijk te vinden,
Indien het geen te oude laptop is dan.

Gaat zo te zien om een HDD?k

• barodus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-01 17:23
Als je een beetje handig bent kun je zelf voorzichtig de laptop openschroeven en de schijf verwijderen. Met een investering van zo'n €20 heb je een usb-cradle voor een SATA-schijf of een bordje voor het aansluiten van een NVMe-schijf op een PC via PCI-E. Als je dat doet op een andere windows-computer waarop je administrator-rechten hebt, kun je de schijf zonder meer lezen en je bestanden overkopieren naar een ander medium.

Wees je ervan bewust dat zeker een laptop erg kwetsbare onderdelen bevat. Wees erg voorzichtig bij het ontleden van de machine en tik even een randaarde van een stopcontact aan vóórdat je de laptop openschroeft. Leg de laptop "ondersteboven" en verwijder zichtbare schroeven. Met wat geluk bevat je laptop een apart plaatje waarmee je direct toegang krijgt tot de schijf, anders zul je de gehele behuizing moeten openschroeven en voorzichtig openklikken met bijvoorbeeld een plectrum. Als je er onzeker van bent dat je dat zelf kunt heb je met wat geluk een kennis of collega die dit voor je kan, of een andere kennis/tweakert in de buurt. Ik weet wat 't is om je bestanden zo plots van je ontvreemd te zien worden.

Een paar voorbeelden van de adapters die ik hierboven noem:
SATA: pricewatch: Startech.com USB 3.1 Gen 2 (10Gps) adapter kabel voor 2,5" SATA s...
NVMe: pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01

Als het over een SATA-schijf gaat en je geen andere computer hebt, kun je gerust de schrijf verwijderen en alvast omwisselen voor de nieuwe (die je al hebt) terwijl de hardware onderweg is. De gegevens op de schijf veranderen niet.

Als je bitlocker hebt ingeschakeld wordt het een ander verhaal, kom dan even bij ons terug voordat je iets doet.

Succes!

PS: houd indien mogelijk de oude schijf en gebruik 'm als backupmedium! Dan ben je de volgende keer voorbereid. Als je reden hebt om aan te nemen dat de schijf zelf parten speelt, heb je voor een erg prima prijsje een USB-HDD voor back-up doeleinden. Praeparatus supervivet.

Edit: Tik- en zinsfouten! Wat een verschrikking.

• Slaw190
freaky35 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:16:
Waarom wil je perse de recovery hebben, je kan gewoon een install usb stickje maken en Windows instaleren.

Drivers ect zijn wel makkelijk te vinden,
Indien het geen te oude laptop is dan.

Gaat zo te zien om een HDD?k
Bedankt voor je reactie

Op de recovery partitie van de schijf staan bestanden die ik graag terug wil.
install usb stick heb ik geprobeerd, maar zoals in de post staat krijg ik elke keer halverwege de installatie een error.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Slaw190 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:07:
[...]
Op de recovery partitie van de schijf staan bestanden die ik graag terug wil.
+
barodus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:29:
Als je een beetje handig bent
...
Als je dat doet op een andere windows-computer waarop je administrator-rechten hebt, kun je de schijf zonder meer lezen en je bestanden overkopieren naar een ander medium.
Overigens, je "moet" heeeeel erg uitkijken met wat je een "recovery partitie" noemt want Windows heeft die zelf ook aangemaakt. Hierdoor kan je dus bij bepaalde onhandige gesprekken een misverstand creeeren tussen "jouw recovery partitie" en "microsoft recovery partitie".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Slaw190
barodus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:29:
Als je een beetje handig bent kun je zelf voorzichtig de laptop openschroeven en de schijf verwijderen. Met een investering van zo'n €20 heb je een usb-cradle voor een SATA-schijf of een bordje voor het aansluiten van een NVMe-schijf op een PC via PCI-E. Als je dat doet op een andere windows-computer waarop je administrator-rechten hebt, kun je de schijf zonder meer lezen en je bestanden overkopieren naar een ander medium.

Wees je ervan bewust dat zeker een laptop erg kwetsbare onderdelen bevat. Wees erg voorzichtig bij het ontleden van de machine en tik even een randaarde van een stopcontact aan vóórdat je de laptop openschroeft. Leg de laptop "ondersteboven" en verwijder zichtbare schroeven. Met wat geluk bevat je laptop een apart plaatje waarmee je direct toegang krijgt tot de schijf, anders zul je de gehele behuizing moeten openschroeven en voorzichtig openklikken met bijvoorbeeld een plectrum. Als je er onzeker van bent dat je dat zelf kunt heb je met wat geluk een kennis of collega die dit voor je kan, of een andere kennis/tweakert in de buurt. Ik weet wat 't is om je bestanden zo plots van je ontvreemd te zien worden.

Een paar voorbeelden van de adapters die ik hierboven noem:
SATA: pricewatch: Startech.com USB 3.1 Gen 2 (10Gps) adapter kabel voor 2,5" SATA s...
NVMe: pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01

Als het over een SATA-schijf gaat en je geen andere computer hebt, kun je gerust de schrijf verwijderen en alvast omwisselen voor de nieuwe (die je al hebt) terwijl de hardware onderweg is. De gegevens op de schijf veranderen niet.

Als je bitlocker hebt ingeschakeld wordt het een ander verhaal, kom dan even bij ons terug voordat je iets doet.

Succes!

PS: houd indien mogelijk de oude schijf en gebruik 'm als backupmedium! Dan ben je de volgende keer voorbereid. Als je reden hebt om aan te nemen dat de schijf zelf parten speelt, heb je voor een erg prima prijsje een USB-HDD voor back-up doeleinden. Praeparatus supervivet.

Edit: Tik- en zinsfouten! Wat een verschrikking.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik ga zo'n adapter aanschaffen om te zorgen dat ik van mijn oude schijf de bestanden af kan halen.

Ik heb al een nieuwe SSD aangeschaft en windows erop geinstalleerd en ook al in mn laptop geplaatst. Dat is gelukkig allemaal goed gegaan en die schijf is nu helemaal clean van documenten en programma's en werkt uitstekend. Zodra ik mijn documenten van de oude schijf heb opgehaald zet ik die op de nieuwe (en ook ergens als backup).

dan zou met die adapter het probleem opgelost zijn. Ik zal het laten weten.

• Slaw190
MAX3400 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:10:
[...]

+

[...]

Overigens, je "moet" heeeeel erg uitkijken met wat je een "recovery partitie" noemt want Windows heeft die zelf ook aangemaakt. Hierdoor kan je dus bij bepaalde onhandige gesprekken een misverstand creeeren tussen "jouw recovery partitie" en "microsoft recovery partitie".
Het is een (in principe) lege partitie op de harde schijf van 20GB waar ik documenten in op had geslagen, vermoedelijk aangemaakt door microsoft zelf. Ik ga met uitleg van de reactie hierboven kijken of ik via zo'n adapter in de schijf kan.
waar is zo'n microsoft recovery oorspronkelijk voor bedoeld dan? En wat is een betere indeling van partities?

• barodus
Slaw190 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:13:
[...]
Het is een (in principe) lege partitie op de harde schijf van 20GB waar ik documenten in op had geslagen, vermoedelijk aangemaakt door microsoft zelf. Ik ga met uitleg van de reactie hierboven kijken of ik via zo'n adapter in de schijf kan.
waar is zo'n microsoft recovery oorspronkelijk voor bedoeld dan? En wat is een betere indeling van partities?
Windows maakt niet zonder meer een recovery-partitie aan voor "eigen gebruik", dat zal in het beste geval de fabrikant van de laptop voor je gedaan hebben bij het uitgeleverde systeem.

Er kunnen twee dingen zijn die windows zodanig of vergelijkbaar kan noemen:
- Een (veelal extern) back-upmedium om windows te herstellen. Dat heet op mijn systeem (en-GB) een "recovery drive" en werkt samen met ingebakken functionaliteit in windows. Ik weet niet of je daar toegang toe krijgt om zelf bestanden op te zetten, en of dat een intern apparaat kan zijn. Zo ja, kan dit wel eens zijn wat er voor jou was voorgeconfigureerd. Zie: Create a recovery drive
- Een recoverypartitie waar windows een kleine hoeveelheid opstart- en systeembestanden op kwijt kan om windows te troubleshooten en evt automatische herstelwerkzaamheden te doen, vergelijkbaar met een recovery-point voor de binnenste kern van windows. Op mijn systeem heet dat "Recovery partition". Zie screenshot hieronder de eerste/linkse partitie van "drive 1" op mijn eigen systeem. Hier kun je niet zelf bestanden op opslaan.

Als je er via windows bestanden op kon opslaan, is de kans erg groot dat je die bestanden óf op je uitgenomen schijf zult vinden, of ze in bijv. onedrive staan waar je met je microsoft-account toegang toe kunt krijgen. In het ergste geval zijn ze verloren gegaan bij het herinstalleren van windows tijdens herformatteren, maar uit je betoog te "voelen" (aanname van mij), heb je niet gekozen voor herformatteren of een andere vorm van "destructief" windows installeren.

Als je erachter komt dat er iets anders was dat deze naam droeg (OEM-software/bloatware, antivirus-diensten, oid) is er alsnog geen man overboord, ál je data die zich nog op de schijf bevind heb je nog. Je kunt dan een disk-image maken, kopieren, en gaan proberen herstellen in een VM. Maar da's enorm bewerkelijk (en kan ook niets terugtoveren dat definitief weg is) maar waarschijnlijk onnodig. Hier kan ik je op weg helpen maar heb je een doorgewinterd systeembeheerder/-hersteller (ik ben een heel ander slag techneut) voor nodig die hier meer in thuis is zodat het lastig(er) wordt; maar daarmee kun je ongestraft en "eindeloos" blijven proberen door simpelweg je originele image terug te zetten.

Laat 't even weten als je meer weet!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik denk dat als je de oude harddisk in een externe USB case aansluit op de laptop (zoals je van plan was) je in de verkenner meteen de partities ziet, maar dat je inderdaad geen rechten zou kunnen hebben op de bestanden zelf.
Dat laatste is heel eenvoudig te corrigeren door een "take ownership", vaak gaat dat in de praktijk al via een Windows-popup of je toegang tot die bestanden wil forceren.

• Slaw190
barodus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Windows maakt niet zonder meer een recovery-partitie aan voor "eigen gebruik", dat zal in het beste geval de fabrikant van de laptop voor je gedaan hebben bij het uitgeleverde systeem.

Er kunnen twee dingen zijn die windows zodanig of vergelijkbaar kan noemen:
- Een (veelal extern) back-upmedium om windows te herstellen. Dat heet op mijn systeem (en-GB) een "recovery drive" en werkt samen met ingebakken functionaliteit in windows. Ik weet niet of je daar toegang toe krijgt om zelf bestanden op te zetten, en of dat een intern apparaat kan zijn. Zo ja, kan dit wel eens zijn wat er voor jou was voorgeconfigureerd. Zie: Create a recovery drive
- Een recoverypartitie waar windows een kleine hoeveelheid opstart- en systeembestanden op kwijt kan om windows te troubleshooten en evt automatische herstelwerkzaamheden te doen, vergelijkbaar met een recovery-point voor de binnenste kern van windows. Op mijn systeem heet dat "Recovery partition". Zie screenshot hieronder de eerste/linkse partitie van "drive 1" op mijn eigen systeem. Hier kun je niet zelf bestanden op opslaan.

[Afbeelding]

Als je er via windows bestanden op kon opslaan, is de kans erg groot dat je die bestanden óf op je uitgenomen schijf zult vinden, of ze in bijv. onedrive staan waar je met je microsoft-account toegang toe kunt krijgen. In het ergste geval zijn ze verloren gegaan bij het herinstalleren van windows tijdens herformatteren, maar uit je betoog te "voelen" (aanname van mij), heb je niet gekozen voor herformatteren of een andere vorm van "destructief" windows installeren.

Als je erachter komt dat er iets anders was dat deze naam droeg (OEM-software/bloatware, antivirus-diensten, oid) is er alsnog geen man overboord, ál je data die zich nog op de schijf bevind heb je nog. Je kunt dan een disk-image maken, kopieren, en gaan proberen herstellen in een VM. Maar da's enorm bewerkelijk (en kan ook niets terugtoveren dat definitief weg is) maar waarschijnlijk onnodig. Hier kan ik je op weg helpen maar heb je een doorgewinterd systeembeheerder/-hersteller (ik ben een heel ander slag techneut) voor nodig die hier meer in thuis is zodat het lastig(er) wordt; maar daarmee kun je ongestraft en "eindeloos" blijven proberen door simpelweg je originele image terug te zetten.

Laat 't even weten als je meer weet!
Dank voor je bericht!!

Ik heb een usb-sata adapter gekocht (zoals in een reactie hierboven is aangeraden) die heb ik aangesloten en ik kon zo in de harde schijf. Ik heb al mijn bestanden en foto’s etc. terug kunnen vinden en nu veilig naar een externe harde schijf gekopieerd.

Het moet haast wel een voorgeconfigureerd deel van de schijf zijn geweest aangezien er voor 100+ GB aan bestanden en (vooral) foto’s/video’s op stonden.

Er waren ook duidelijk 2 delen te zien toen ik via de adapter in de schijf ging: “C: OS” en “D:” en op die “D” stonden mn bestanden. Op de “C: OS” kon ik nog wat dingen die op mn bureaublad en downloadmap stonden vinden.

Kortom, gelukkig is er niets destructief geïnstalleerd of geformatteerd. En is m’n probleem opgelost. De oude schijf ga ik niet meer gebruiken, heb nu een nieuwe SSD gekocht. Nogmaals bedankt voor je uitleg!!

• Slaw190
Renault schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:09:
Ik denk dat als je de oude harddisk in een externe USB case aansluit op de laptop (zoals je van plan was) je in de verkenner meteen de partities ziet, maar dat je inderdaad geen rechten zou kunnen hebben op de bestanden zelf.
Dat laatste is heel eenvoudig te corrigeren door een "take ownership", vaak gaat dat in de praktijk al via een Windows-popup of je toegang tot die bestanden wil forceren.
Klopt! Ik kreeg op een of andere manier machtiging en kon daarmee gewoon alle bestanden van de disk afhalen.

Thanks voor je reactie!!

• barodus
Bedankt voor de terugkoppeling Slaw! Goed om te horen dat je je bestanden terug hebt. Veel plezier met je bestanden én je upgrade hehe.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee