Net geplaatste airco staat vol op thermostaat - probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Gisteren is bij mij een airco geinstalleerd. Daikin FTXM25R + RXM25R. Kado van mijn ouders :) Heel blij mee, dat vooropgesteld. Maar:

De binnen unit is nu zo geplaatst dat m'n tado thermostaat er nu door wordt beinvloed. Ook zit de airco onder een koof en in een hoekje gepropt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHQXIkojBSAecLA3rgpX1meLxts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHzSai62iGT1JjcQEWgy1js6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de oorspronkelijke tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYJeaorz-WhJITGQTk_iuDchBqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9gSfqkiRL3DiPqPGraFKa8ez.jpg?f=user_large

Ik was zelf niet bij de installatie aanwezig (vanwege thuisisolatie ivm 'chemo'), mijn ouders wel. Aan mjn a-technische moeder is gezegd dat de plaatsing onder de koof mooier was (eens) en of dat goed was. Mijn moeder vroeg nog of dat verder consequenties had, omdat de tekening anders was: Nee.

Nu blijkt dit toch m.i. niet heel handig te zijn geplaatst.

Het volgende heb ik de airco installateur gestuurd:

"De thermostaat wordt nu beinvloed door de airco.
De airco verwarmt nu beneden (wk/keuken), maar als ik ergens anders verwarming wil moet de airco eerst uit, anders slaat de cv niet aan.

In de zomer gaat dit ook niet goed: dan staat de verwarming heel laag, maar als er gekoeld wordt door de airco en de koude luchtstroom staat op de thermostaat dan kan de cv alsnog aanslaan.

Ook moet ik nu de airco zoveel mogelijk wegrichten van de thermostaat om de beinvloeding zo klein mogelijk te maken, nu kan ik dus niet gebruik maken van de 'waai' functie en die vind ik juist fijn.

De airco staat op dit moment schuin zoveel mogelijk weg van de tado thermostaat, maar hij wordt nog steeds beïnvloed."

Maar de airco installateur zegt dat het zo is afgesproken, dat het niet uitmaakt of de airco een meter opschuift voor de beinvloeding van de thermostaat, dat ik de thermostaat maar mee naar boven moest nemen als ik daar verwarming wil (ding is bedraad :? ) en eigenlijk dat hij er niks aan wil doen.

Heeft iemand hier raad voor mij? Het was een nogal duur kado, ik ben er nog steeds blij mee, maar perfect is het zo niet en dat is toch wel zonde van dik 3000 euro :|

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:18

Zenix

BOE!

Die airco gaat de hele ruimte koelen/verwarmen, dus ik denk dat een meter inderdaad niet uitmaak voor je thermostaat. Voor de andere ruimtes kan je beter een aparte thermostaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat @Zenix aangeeft klopt. Je zou om alle twijfel weg te nemen ook je tado kunnen verplaatsen, dat is makkelijker dan je airco, maar met één thermostaat in huis en in die kamer aanvullende verwarming/koeling heb je altijd dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:33:
Die airco gaat de hele ruimte koelen/verwarmen, dus ik denk dat een meter inderdaad niet uitmaak voor je thermostaat. Voor de andere ruimtes kan je beter een aparte thermostaat nemen.
Ik heb (geheel expres) een tado V2 met afgekocht alle nieuwe app features.
Zodra ik wat verander of uitbreidt wordt dat altijd V3+ dus incl abbo. Dat wil ik dus niet. Ook is dit een huurhuis zonder thermostaatkranen. Thermostaatkranen mogen op zich wel wel, maar specifiek 1 type en dat verhaal wordt me dus allemaal veel te duur. Dat is geen optie, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

Sick Nick

Drop the top!

Als alles in belans is qua verwarming maakt het niet uit nee maar nu heb je hem vol op je thermostaat staan. Dus de problemen die je beschrijft zullen zeker optreden. Verwarming in de ruimte beneden zorgt dat hij afslaat (de lucht van je AC zal zeker 35-40 graden zijn). En koelen zorgt dat de verwarming aan springt want je blaast 5 graden koude lucht erop.

Plus, nu hij in de hoek hangt blaast hij half tegen een wand aan en heb je in feite helemaal niks meer aan de functie die de lucht van links naar rechts stuurt om een briesje te simuleren want 75% van de tijd staat hij dan in die hoek je muur en deur koud of warm te maken.

Klinkt mij meer in de oren alsof de installateur niet genoeg leiding mee had of geen zin had om te verlengen of pijpwerk te buigen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Dit is gewoon een luie installateur geweest die geen zin had in leidingen buigen en kanalen zagen.

Hij hangt op een verkeerde plek, in dat smalle nisje. Hij gaat daar zijn eigen warmte of koude weer opzuigen en je thermostaat over de zeik helpen. Ik vraag me ook af, of de temperatuur voeler nu niet bijna tegen de muur zit links.

De oorspronkelijke plek was goed. Vrij aan de muur, in de grote ruimte. Hoogte kun je wat van zeggen.

Ik zou hem maar laten verplaatsen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
dragon2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Ik heb (geheel expres) een tado V2 met afgekocht alle nieuwe app features.
Zodra ik wat verander of uitbreidt wordt dat altijd V3+ dus incl abbo. Dat wil ik dus niet. Ook is dit een huurhuis zonder thermostaatkranen. Thermostaatkranen mogen op zich wel wel, maar specifiek 1 type en dat verhaal wordt me dus allemaal veel te duur. Dat is geen optie, dus...
Domme opmerking wellicht (maar ik ken de V2 niet zo goed). Volgens de specs hier kan je op een V2 ook gewoon een extra sensor aanmelden:
https://www.tado.com/nl-n...-technische-specificaties

Deze kan je toch gewoon ergens in de kamer neerzetten en dan in de Tado app aangeven dat die leidend is voor de temperatuur ? Zie ik iets over het hoofd bij de V2 ? Internetbridge is wel nodig.
Je hebt minimaal een tado° Starterskit (V2, V3, V3+) met Internetbridge nodig.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Beide locaties zijn bijna even goed/slecht.

Elke thermostaat binnen de zone waar je de warme of koude lucht voelt zal significant beïnvloed worden.

Er is een reden dat een thermostaat typisch niet bij een verwarming hangt ;) De thermostaat dient verlegd te worden en ruim ook - of een alternatieve voeler natuurlijk.

Mbt de zwenkfunctie hierboven genoemd: bij de betere airco's kan ingesteld worden of hij tegen een muur hangt.

En die toestemming is gewoon geldig. Dat is de consequentie van je zaken laten waarnemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Domme opmerking wellicht (maar ik ken de V2 niet zo goed). Volgens de specs hier kan je op een V2 ook gewoon een extra sensor aanmelden:
https://www.tado.com/nl-n...-technische-specificaties

Deze kan je toch gewoon ergens in de kamer neerzetten en dan in de Tado app aangeven dat die leidend is voor de temperatuur ? Zie ik iets over het hoofd bij de V2 ? Internetbridge is wel nodig.
[...]
Ik heb er 1 besteld, eens kijken of dat werkt. Bedankt voor de tip, scheelt een hoop draad verleggen 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:36:
En die toestemming is gewoon geldig. Dat is de consequentie van je zaken laten waarnemen.
Ik zat gewoon boven, ze hadden prima even kunnen (laten) appen, bellen of desnoods roepen. Ze hebben m'n moeder (eind 70 en dus a technisch) zitten pushen op dit punt. Andere zaken die anders gingen dan op de tekening (oud huis, leidingen lopen apart) hebben ze dat wel gedaan en kwam ik even naar beneden om buiten op een afstandje met ze te overleggen. Over leidingwerk buiten, leidingwerk binnen, of er een gat door de kapstok mocht, waar de stroom vandaan moest komen, en er moest helaas toch een pompje in maar waar dan. Zo'n beetje alles is anders geworden dan wat er op de oorspronkelijke tekening stond.

Dit *ene* punt hebben ze echter, op een voor mijn moeder op een vervelende manier, er even doorheen geduwd/gemoffeld.
Wellicht omdat ze haast hadden omdat de eerdere wijzigingen meer tijd kostten dan gepland, en om mij als soort van techneut erbuiten te houden. Tenminste, zo voelt het nu voor mijn moeder. Het ging heel snel, ze werd erdoor overrompeld, ze had niet eens bedacht mij erbij te halen.

Dus misschien klopt het wel wat je zegt en is het 'geldig', maar het voelt zeker niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Sick Nick @Gieliovd520 Er gaat vandaag een brief naar het bedrijf. Ik heb er een beetje hard hoofd in dat het veel gaat opleveren maar we proberen het ze te laten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Korvaag

Update:
Vanavond de tado wireless temperature sensor binnengekregen.

Ik heb hem in een aparte 'room' gezet anders kwam ik niet verder in de app.

Ik kan hem blijkbaar niet de wired thermostat laten 'overrulen', maar de thermostaat kan wel 'uit' (dwz op anti frost) en de sensor kan dan gewoon in z'n uppie op schema verwarmen 👍

Beetje knutseloplossing, maar het lijkt op zich wel voldoende te werken zo en dan hoef ik niet de bedraadde thermostaat op een rare/onhandige plek te gaan hangen.
En zo kan ik als ik eens lang boven ben, daar ook de temp makkelijker meten en aanpassen als ik de sensor mee naar boven neem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@dragon2
Grappig. Ik had niet verwacht dat je hem de thermostaat niet kon laten overrulen. De beschijving is op zich wel een hint, namelijk dat ie gecombineerd 'moet' worden met thermostaatknoppen waarna je die kan overrulen (immers: een sensor in het midden van de kamer registreert beter dan een sensor 10cm naast het ding wat heet wordt).

Ik had alleen verwacht dat je dit ook wel kon instellen met de thermostaat zelf, dus inderdaad in jouw geval: als de thermostaat op een onhandige plek hangt.

Anyways, goed om te horen dat het met een omweggetje alsnog goed werkt :)

Edit: zelf ook maar 1 gekocht voor op de werkkamer :+ Is op zich maar 1 radiator maar de verwarming flucteert me daar te erg.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 01-02-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:14:
@dragon2
Edit: zelf ook maar 1 gekocht voor op de werkkamer :+ Is op zich maar 1 radiator maar de verwarming flucteert me daar te erg.
Weet niet waar je hem heb gekocht, ik heb hem op Amazon.de gekocht: de aanbieding van 63 euro is nu nog 2,5hr geldig. Komt nog 2% btw en 3,49 verzendkosten bij.

Beetje klagen dat ik m'n dld prime onvrijwillig kwijt ben en verzendkosten teruggekregen 😊

[ Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 01-02-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
dragon2 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Weet niet waar je hem heb gekocht, ik heb hem op Amazon.de gekocht: de aanbieding van 63 euro is nu nog 2,5hr geldig. Komt nog 2% btw en 3,49 verzendkosten bij.

Beetje klagen dat ik m'n dld prime onvrijwillig kwijt ben en verzendkosten teruggekregen 😊
Ach bol.com en amazon.nl is ie 69 euro zonder verzendkosten. Potato/potato maar bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:00:
Dit is gewoon een luie installateur geweest die geen zin had in leidingen buigen en kanalen zagen.

Hij hangt op een verkeerde plek, in dat smalle nisje. Hij gaat daar zijn eigen warmte of koude weer opzuigen en je thermostaat over de zeik helpen. Ik vraag me ook af, of de temperatuur voeler nu niet bijna tegen de muur zit links.

De oorspronkelijke plek was goed. Vrij aan de muur, in de grote ruimte. Hoogte kun je wat van zeggen.

Ik zou hem maar laten verplaatsen.
Sick Nick schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:42:
Als alles in belans is qua verwarming maakt het niet uit nee maar nu heb je hem vol op je thermostaat staan. Dus de problemen die je beschrijft zullen zeker optreden. Verwarming in de ruimte beneden zorgt dat hij afslaat (de lucht van je AC zal zeker 35-40 graden zijn). En koelen zorgt dat de verwarming aan springt want je blaast 5 graden koude lucht erop.

Plus, nu hij in de hoek hangt blaast hij half tegen een wand aan en heb je in feite helemaal niks meer aan de functie die de lucht van links naar rechts stuurt om een briesje te simuleren want 75% van de tijd staat hij dan in die hoek je muur en deur koud of warm te maken.

Klinkt mij meer in de oren alsof de installateur niet genoeg leiding mee had of geen zin had om te verlengen of pijpwerk te buigen etc.
Net reactie gehad op onze brief: Jullie heben gelijk, ik snap het probleem. We gaan het netjes oplossen, zonder extra kosten *O*

Misschien nu vrijdag al, moet nog gepland worden.

*O* *O*
Pagina: 1