Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgv2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-11-2024
Op de site van de Rabobank kom ik onderstaande zin tegen:

"De nieuwe rentevaste periode mag niet langer zijn dan de resterende looptijd van je hypotheek. Loopt je hypotheek nog 21 jaar? Dan mag je jouw nieuwe rente maximaal 20 jaar vastzetten."

Kan iemand mij uitleggen waarom je de nieuwe rente niet voor 21 jaar mag vastzetten? Het wekt bij mij de indruk dat je het laatste jaar vastzit aan een variabele rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij, maar dat is puur op basis van die 2 zinnen, weet je dus pas aan het begin van het laatste jaar wat een eventuele restschuld is voor dat jaar. Waarschijnlijk (nadruk) ga je dan inderdaad een oplossing zoeken om dat restbedrag in 12 maanden af te lossen.

Maar ja, letterlijk enkele paragrafen lager staat het volgende onder de chat:
Komen we er samen niet uit, dan helpt een adviseur je:
Ma t/m Vr 8-21 | Za 9-17.30
(beleggen: niet op zaterdag)
Allicht te overwegen waard? Kost je misschien een kwartiertje wachttijd in een chat-queue; scheelt je 20 jaar aan ergernis als je het verkeerde produkt kiest / krijgt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Dit ligt niet aan het laatste jaar, maar aan de rentevaste periodes die de Rabobank aanbiedt.
De Rabobank biedt geen rentevaste periode van 21 jaar aan. De periode springt van 20 jaar naar 25 jaar.
Overzicht actuele hypotheekrente

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:46
Inderdaad wat Mikkie001 zegt. Daarnaast betekent het eigenlijk precies zoals het er staat. Is je resterende periode nog 10 jaar, dan kan je geen 20 jaar vast kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Aangenomen met nog 21 jaar te gaan met een annuïteitenhypotheek heb je 20 jaar de tijd om dat laatste jaar bij elkaar te sparen om het laatste jaar af te kopen op het moment van het aflopen van je 20e jaar.

Of tussentijds af te lossen en je looptijd naar 20 jaar te trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door Barrycade op 26-01-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:19
Hoe erg is het om het laatste jaar (met lage schuld) het risico van een hogere rente te lopen?

als je verschil in rente tussen 20 en 25jr bekijkt dan spaar je met het 20-jaars tarief 0,15% per jaar tov 25 jaars tarief. voor dat laatste jaar heb je dus een speling van 3% om rente stijgingen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 22:04
tgv2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:42:

"De nieuwe rentevaste periode mag niet langer zijn dan de resterende looptijd van je hypotheek. Loopt je hypotheek nog 21 jaar? Dan mag je jouw nieuwe rente maximaal 20 jaar vastzetten."

Kan iemand mij uitleggen waarom je de nieuwe rente niet voor 21 jaar mag vastzetten? Het wekt bij mij de indruk dat je het laatste jaar vastzit aan een variabele rente.
Ik zou mij daar niet zo druk over maken. Je restschuld is op dat moment nog maar erg laag, dus ook de rente die je betaald.
Je kan het heel erg simpel oplossen door in de 20 jaar met vaste rente, elk jaar een heel klein beetje extra af te lossen. Dan heb je over 20 jaar geen hypotheek meer ipv over 21 jaar.
Of je kan 20 jaar lang sparen/beleggen om een eventuele hogere rente te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
tgv2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:42:

Zo tegen het eind van die 20 jaar ga je eens nadenken wat dan handig is, op basis van de planning die je nu maakt. Misschien is aflossingsvrij oversluiten met een eeuwigdurende hypotheek wel het beste dan, of heb je het cash liggen en heb je dat laatste jaartje niet nodig. Ik zou me er in elk geval nu niet al te druk over maken :)
Pagina: 1