• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03:49
Beste forum gebruikers,

Graag wil ik weten of ik bij overwerken, of ik aan de einde van het jaar extra loonheffing moet bij betalen. Mijn leidinggevende en de leidinggevende van de andere afdeling waar ik nu extra voor werken wisten het niet. Ik werk al 3 weken 6 dagen wegens drukte met uitverkoop. Waar ik normaalgesproken 4 dagen contract hebt. Ga ik uiteindelijk weer bij betalen? Of is dit de verantwoordelijkheid van HR? Ik moest vorige jaar ook €400,- bij betalen. Ze hadden te weinig loonheffing ingehouden. Ik begrijp het niet of dat kwam door mijn overwerken.

Ik hoor van mijn collega dat HR einde van iedere maand kijkt hoeveel ik verdient heb, en aan de hand van een tabel wordt loonheffing ingehouden.

Ik heb loonheffingskorting bij mijn werkgever

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-02 20:25

Nutral

gamer/hardware freak

normaal gesproken worden overuren aangeslagen over het bijzondere tarief, wat een hoger percentage is zodat je volgende jaar niet hoeft bij te betalen. Kijk even op je loonstrook of de extra uren rond de 49/50% belasting is ingehouden. (dit is lager als je in een lagere schaal zit)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Waarom leg je dit niet bij HR neer? Die zijn juist het aanspreekpunt voor dit soort zaken.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"een tabel"? Dat heet wet en daar is niks maandelijks of specifiek aan.

Zoals @Outerspace aangeeft: gesprek aan gaan met HR. En ze vragen om het je simpel uit te leggen of & wanneer je bepaalde heffingen tegenkomt op jouw loonstrook.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 19:59
Inderdaad, de enige die daar iets van kan zeggen is je eigen werkgever.

De belastingdienst kijkt helemaal niet naar de maandelijkse gegevens, maar alleen naar het totaal over het hele jaar. En wij weten de precieze getallen niet.

Als jullie HR afdeling de zaken goed op orde heeft en je werkt het hele jaar en alleen voor die ene werkgever, dan is de kans groot dat het aan het eind van het jaar gewoon klopt en je niks hoeft bij te betalen.
Zo niet, dan kan het zijn dat je moet bijbetalen of juist terug krijgt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:38

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Daarom horen overuren tegen BT te worden belast op je loonstrook, dan is de kans op de grap van te weinig afdragen redelijk klein.

https://help.humanwave.nl...e-bepaal-ik-dit-voor-2022

[Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2022 08:14. Reden: Linkje]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:50
MAX3400 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:56:
"een tabel"? Dat heet wet en daar is niks maandelijks of specifiek aan.
Precies, een tabel van de overheid die gaat over maandelijkse heffingen.
van der Berg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:47:
Ik hoor van mijn collega dat HR einde van iedere maand kijkt hoeveel ik verdient heb, en aan de hand van een tabel wordt loonheffing ingehouden.
Dat klopt inderdaad, alleen de loonheffingentabel houdt alleen rekening met een maandloon en je werkgever kan nooit helemaal je situatie zien met betrekking tot toeslagen. Als je net onder het tarief zit vóór de volgende belastingschijf, dan wordt er te weinig loonheffing ingehouden. Als je veel toeslagen ontvangt dan lopen die terug zonder dat de werkgever daar rekening mee houdt.

Je kan eventueel (meerder keren) een voorlopige belastingaangifte invullen, dan kan je het bedrag alvast zelf afdragen aan de Belastingdienst, of krijg je binnen 6 weken (in termijnen) geld terug. Dan moet je wel heel precies je loonstroken gaan overtypen, dus dat lijkt me meer moeite dan nodig.

[Voor 54% gewijzigd door Aftansert op 26-01-2022 19:36]

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Er kunnen meerdere redenen zijn voor een naheffing, zoals hierboven al genoemd wordt. Een fout van de werkgever kan, maar is niet waarschijnlijk. Er zijn waarschijnlijkere opties zoals andere inkomsten, eigenwoningforfait, Box 3 belasting, met je reguliere inkomen bijna aan het eind zitten van een belastingschijf, of toeslagen die minder worden (al gaat dit niet via de belastingaangifte, maar zo kan het natuurlijk wel voelen). Hoe groter je inkomen uit overwerk of bonussen, des te groter de kans dat zo'n situatie voorkomt.

Je kan het narekenen natuurlijk, maar daar is wel behoorlijk wat informatie voor nodig. Ik zou in ieder geval beginnen met controleren of je overwerk tegen bijzonder tarief belast wordt (en zo ja, welk tarief), of via de loonheffingstabel (op een grote hoop samen met je normale salaris).

Als je je zorgen maakt zonder dat je uitgebreid wil gaan rekenen, kan je het best wat geld apart zetten om een eventuele naheffing te betalen. Hopelijk lukt dat nu je extra inkomsten hebt.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:43
Ik implementeer zelf payroll systemen. De kans is zeer onwaarschijnlijk dat je salarisadministratie ligt te slapen.

De kans is waarschijnlijker dat je qua jaarloon tegen de volgende schijf aanschuurt. Op basis van je jaarloon wordt namelijk je bijzondertarief bepaald. Een nadeel daarvan: dat jaarloon weet je pas aan het einde van het jaar.

Doorgaans maakt een payroll systeem een inschatting op basis van je maandloon + VT en eventueel EJU van het afgelopen jaar. Krijg je gedurende het jaar een ander salaris of een verhoging dan wordt het herrekend. Als je dan een paar duizend euro van de volgende Belastingschijf af zit dan kan het zomaar zijn dat je toeslagen en overuren je daar overheen helpen. Maar dat weet je dus pas aan het einde van het jaar.

Jaarloon BT is doorgaans een muteerbaar gegeven. Dus wat je zou kunnen vragen is of ze je jaarloon BT op het hoogste tarief zetten. Dan betaal je gedurende het jaar iets meer maar krijg je met je IB aangifte ook meer terug.

[Voor 24% gewijzigd door MagniArtistique op 26-01-2022 22:24]

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03:49
Tot dus ver bedankt voor de reacties en een goede bijdragen van jullie. Ik waardeer jullie reacties erg! Vorige jaar zat ik op loonheffing Bijz.tarief LH 40,41% en ik heb ook korting, dit zie ik terug op mijn loonstroken van 2021. Op mijn loonstrook van Januari 2022 is een kleine verhoging naar 40,47%. Ik ben niet officieel getrouwd en wij hebben geen contract (samenlevingscontract) of geregistreerd partnerschap, wij hebben niks op papier. Volgens de wet en onze inkomen met mijn vrouw (Mijn vrouw werkt Fulltime) worden daarom apart gezien door de belastingdienst en wij doen ieder jaar apart aangifte. Ik heb geen fiscaal partner.

Overwerk op andere afdelingen komt niet vaak voor, ten zij wij worden gevraagd bij drukte zoals nu gaande, of ze komen mensen te kort en meestal tussen mei tot eind augustus en dan weer richting de kerstperiodes. Ik ben in vaste dienst en heb een onbepaalde tijds contract. Normaalgesproken werk ik 4 dagen per week als medewerker inventaris en ik werk alleen avonds tussen 15:00/00:30 en door de weeks na 22:00 150% en op zondagen krijgen wij 200% (Ik werk 2 zondagen per maand volgens de normale rooster)

In Box 3 heb ik niks aan te geven. Ik huur een sociale huur woning, heb ik geen andere inkomsten en mijn spaarrekening is niet hoog om als extra op te geven aan de belastingdienst (Ik zit onder de norm) en mijn auto is mijn eigen bezit met momenteel een dagwaarde van €3.500,- en valt ook niet onder box 3.

[Voor 21% gewijzigd door van der Berg op 27-01-2022 04:16]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:28

FreakNL

Well do ya punk?

Je roept vanalles maar eigenlijk is het niet relevant……

De BD gooit bij de aangifte alles op een hoop qua loon en kijkt dan of je teveel of te weinig (of precies genoeg) loonbelasting hebt betaald en op basis daarvan krijg je een iDeal linkje :+ (nadat de rest ook berekend is, maar bij jou is er weinig “rest”).

Als overwerk “zwaarder” belast zou worden kun je eigenlijk net zo goed beargumenteren dat normaal loon “te weinig” belast wordt :)

[Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 27-01-2022 07:13]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MagniArtistique daarom wordt bijzonder tarief ook bepaald op basis van je salaris van vorig jaar.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:27
@van der Berg Het is heel erg simpel. De belastingdienst kan pas echt bepalen hoeveel belasting je moet betalen, achteraf. Dus pas in april/mei wanneer je je aangiften moet doen, wordt er gekeken naar het vorige jaar. Alles tijdens het jaar heet daarom ook Voorlopige heffing.
Om mensen zoveel mogelijk te beschermen worden alle extra's (zoals vakantiegeld) belast tegen het hoogste tarief. Zo krijg je in de basis altijd geld terug ipv dat je moet bijbetalen. Want mensen zijn in de laatste vaak niet goed :P
Wil je het op zeker spelen, zet lekker wat geld opzij. Sowieso goed om een gezonde buffer te hebben (een auto kan ook kapot gaan, zeker 1 van 3500)

ps; de belastingdienst weet precies hoeveel op je rekeningen staat, dus spaargeld hoef je niet "op te geven". Dat weten ze al :'(

[Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 27-01-2022 07:47]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat.

Mensen klagen graag over het bijzondere tarief, maar eigenlijk moet je gewoon naar je bruto jaarloon kijken.

Heel erg platgeslagen kun je hier gewoon zien hoeveel belasting je per jaar moet betalen.

Als ik daar 75000 bruto invoer zonder fiets/auto van de zaak en zonder eigen woning en zonder overige aftrekposten betaal je in 2022 35,3% belasting.

Deze is ook handig:
https://www.berekenhet.nl...asting-box1-verschil.html

Ik zeg niet dat we weinig loonbelasting betalen in Nederland, maar het is ook weer niet zo dat de BD de helft afpakt.. En van die belasting worden natuurlijk (als het goed is) nuttige dingen gedaan.

[Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 27-01-2022 14:53]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 20:26
Ik zie het niet terugkomen, en mogelijk is het ook niet relevant (Als je er geen gebruik van maakt). Maar door meer te verdienen door het overwerk kan je jezelf mogelijk ook in de voet schieten met zaken als huur en zorgtoeslag.

En als ik zo oneerbiedig mag zijn met je functie en het aantal uren dat je maakt maak ik de inschatting dat je daar mogelijk wel recht op hebt en het daardoor ook ontvangt.

Je toeslagen bereken je immers op jaarinkomen, en als die variabel is dan kan je daar achteraf gezeik mee krijgen. Dan is 400 euro extra belasting nog je minste zorg. Heb je zo weken 'teveel' gewerkt en hou je er achteraf niks aan over.

Litebit.eu voorraad check :).

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
BLACKfm schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:05:
Je toeslagen bereken je immers op jaarinkomen, en als die variabel is dan kan je daar achteraf gezeik mee krijgen. Dan is 400 euro extra belasting nog je minste zorg. Heb je zo weken 'teveel' gewerkt en hou je er achteraf niks aan over.
Overwerk in loondienst laten uitbetalen loont inderdaad zelden tot eigenlijk nooit. Je kan beter de uren later compenseren als tijd-voor-tijd.

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:08
stin00 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:39:
Overwerk in loondienst laten uitbetalen loont inderdaad zelden tot eigenlijk nooit. Je kan beter de uren later compenseren als tijd-voor-tijd.
Als je toeslagen ontvangt dan kan een hoger loon inderdaad voor een lager bedrag aan toeslagen zorgen, maar als je geen toeslagen ontvangt dan loont het zeker wel.

Zoals hierboven al benoemd werd betaal je over overuren in eerste instantie een hoger belastingtarief, maar dit krijg je later weer terug bij de belastingaangifte.

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
[...]

Je houdt er onder de streep altijd wat aan over. Alleen in een zeer specifieke situatie (alleenstaande ouder met maximaal huurtoeslag en zorgtoeslag) kan het voorkomen dat je maar 20% netto overhoudt van je overwerk-salaris. In de meeste andere gevallen ligt het tussen de 40-60%

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat.

Zeggen dat overwerk in loondienst laten uitbetalen zelden loont is een onzin-statement. Je betaald er ook niet "meer" belasting over (zie mijn eerdere post).

Wel kan het zo zijn dat je meer waarde hecht aan tijd-voor-tijd (ik ook) maar dan moet je dat erbij zeggen :). Ik heb ook een collega die GEEN waarde hecht aan (meer) vrije tijd en voor hem is uitbetalen dus een betere optie.

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Tot je werkgever (imtech) failliet gaat en de uren door het putje gaan (600 tijd voor tijd ) max 220 door uvw

:(

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dat de gemiddelde Nederlander het loonstrookje niet begrijpt is imho genoeg reden dat het eenvoudiger moet.

Je betaalt over je overuren niet het hoogste tarief, maar het marginale tarief waar je in zit op basis van je bruto jaarsalaris. Dus tot 68k ongeveer 49% en van 68k tot 108k 55% en daarboven weer 49%

Als je net onder de 68k verdient, zeg 67k en je verdient 2k met overwerken. gaat je marginale belastingtarief voor de 2e 1000 euro omhoog naar 55k. Maar als je werkgever kijkt naar de tabel bijzonder tarief staat er 49%. Als de software niet corrigeert op basis van eerder uitgekeerde overwerk betalingen (of bonus of andere bijzondere beloningen). Dan betaalt de werkgever te weinig belasting en moet je dus bijbetalen.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 23:49
pletter schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Tot je werkgever (imtech) failliet gaat en de uren door het putje gaan (600 tijd voor tijd ) max 220 door uvw

:(
Da's ook gewoon dom om 600uur aan uren te laten staan, hier is het sinds 2022 zo dat je maximaal 38uur mag opbouwen, alles daar boven wordt automatisch uitbetaald. De opgebouwde uren van 2022 moet je voor Q1 van 2023 opgemaakt hebben, anders worden deze ook uitbetaald.

Enkele binnen het bedrijf hadden dus ook een berg aan uren staan, deze zijn nu na overleg met leidinggevende dus een soort van sabbatical aan het houden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee