Mesh en 5GHz uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik heb de wap6807 Zyxel van een vriend gekregen, 2 utp poorten zitten erop, 1tje daarvan is aangesloten op het Ziggo netwerk. Wifi doet het gewoon, alleen via de instellingen (web based) kan ik de 5GHz niet uitschakelen, of wanneer ik afzonderlijke namen invoer (zoals ik wel kan op de Gigabox van Ziggo) wordt dit niet 'onthouden' door de Zyxel, ook wachtwoorden worden niet onthouden als ik de 2ghz of de 5ghz afzonderlijk wijzig.

Omdat ik wat 'smart' apparaten heb die alleen werken met de 2ghz, werken die soms niet goed omdat 5ghz er ook 'tussenkomt' waardoor de lampen bv niet aangaan.

er staat ook steeds "" EasyMesh feature is enabled!" alsof dit een foutmelding is, ik weet niet genoeg wat Easymesh nou precies is, heb wel gezocht maar het blijft voor mij onduidelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-07 12:40
Is je mesh systeem wel aangesloten via een bedrade backhaul?

Mijn TP-link DECO wilde nog wel eens switchen van bedraad naar een wireless backhaul.
Dan worden de 2.4 en 5 Ghz band gebruikt voor onderlinge communicatie.

Als een device (bijv. oude laptop) geconnect is met de 2.4 band, wordt de 5 Ghz gebruikt voor de communicatie met een andere mesh pod.
Maar zit je op de 5 Ghz, wordt de 2.4 Ghz gebruikt voor die communicatie.

Verder geen ervaringen met die Zyxel, alleen met de TP-Link DECO en Netgear Orbi qua mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@Ruben279 Geen idee over die backhaul, ook geen verstand van :p

Het probleem tot nu toe is dat de smart apparaten een 2.4GHz vereisen en geen combinatie ervan, het is dan ook vaak een toevalstreffer als het wel wordt herkent, maar meestal geeft het problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 08:38
Huh? Als ze 2.4ghz nodig hebben zit er geen 5ghz radio in. Zou dus geen issue moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:06
Waarschijnlijk heeft die Zylex maar een radio en schakelt tussen de 2.4Ghz en 5Ghz en kun je er dus niet een uitschakelen.
Maar devices die alleen 2.4Ghz hebben zullen daar absoluut geen last van hebben die zien die 5Ghz niet eens.
Als die zylex in mesh mode staat, maakt hij een eigen subnet aan en dan is er geen communicatie tussen die twee subnets mogelijk en kun je de lampen alleen besturen als je bieden in hetzelfde subnet connected bent.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:21

donny007

Try the Nether!

Zyxel positioneert dit AP als een product voor internetproviders om aan te kunnen bieden aan hun eindgebruikers. Met selling points als TR-069 remote management, "dual firmware" en bombarie over "CAPEX" en "OPEX" is dit dus niet echt een consumentenproduct. Zie datasheet.

Met andere woorden: de provider gooit zo'n ding over de schutting wanneer de klant klaagt over slechte wifi, daarna werkt het "automagisch". Wat je zelf aan instellingsmogelijkheden krijgt wordt bepaald door de provider.

Een snelle Google laat zien dat deze apparaten ooit zijn uitgegeven door T-Mobile: nieuws: T-Mobile gaat wifirepeaters verhuren aan klanten met vast internet

Uit het artikel:
De apparaten werken alleen samen met de Zyxel-modem van T-Mobile.
In theorie is dit apparaat natuurlijk gewoon bruikbaar als standalone dual band AP, maar helaas alleen als de firmware die configuratie ook toestaat...

[ Voor 7% gewijzigd door donny007 op 27-01-2022 10:51 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Ok maar hij is ook te gebruiken als repeater... Ik heb dat geprobeerd met de WPS knop maar dat werkt eigenlijk niet, mag de utp kabel erin blijven? De afstand van modem naar dit apparaatje is ongeveer 9 meter met 2 deuren ertussen

Ook vraag ik me af of met een andere firmware meer opties te bedienen zijn?

Smart lampen klagen soms dat wifi te ver op afstand, terwijl apparaat 2 meter daar vanaf staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:06
Gooi dat ding in de afvalbak en koop een fatsoenlijk Accesspoint.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@Ben(V) Zo he, maar deze fungeert nu toch ook als AP? of is deze van matige kwaliteit, en wat noem jij fatsoenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Zie mijn eerdere comment en het gelinkte nieuwsartikel: dit zijn mesh access points die ooit zijn uitgegeven door T-Mobile en samenwerken met specifieke Zyxel modems van die provider.

Hij werkt misschien prima als standalone AP, de hardware specs zijn ook niet verkeerd, alleen de firmware beperkt wat je er exact aan kunt configureren.

Wil je meer in kunnen stellen? Dan moet je of een andere firmware zien te flashen (good luck, dit apparaat krijgt geen aandacht van de custom firmware scene), of een ander AP nemen.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

loek6000 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:22:
@Ben(V) Zo he, maar deze fungeert nu toch ook als AP? ...
Nee, hij functioneert NIET als AP. Hij verwacht dat de settings die jij invoert, op het t-mobile modem bewaard blijven; daarom onthoudt hij ze zelf niet. Maar jouw modem is een Ziggo modem en die bewaart de instellingen niet. Nogmaals: Gooi dat ding in de afvalbak en koop een fatsoenlijk Accesspoint.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Ok, maar wat is dan een fatsoenlijke, ik kijk nu op Pricewatch... Ik zou het liefst wel een interface hebben waar ik dingen aan en uit kan zetten, wil ook niet zo een hoog bedrag uitgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Dan gaan we richting aankoopadvies: Aankoopadvies topics naar CAA (Componenten Aankoopadvies)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Sowieso, je redenatie over 2.4 en 5 GHz gaat helemaal niet op. Een 2.4 GHz apparaat heeft geen "last" van de 5 GHz band, want die ziet ie namelijk ook niet.
Als je apparaten hebt die zowel met 2.4 als 5 kunnen fungeren, en problematisch zijn op 5 GHz band, dan maak je voor die apparaten een apart 2.4 GHz IoT SSID (netwerknaam) aan, zoals "loek6000-IoT".
De 5 GHz band wil je voor je overige apparatuur namelijk echt niet uitschakelen, want het gebruik van 2.4 GHz voor alles waar ook maar enigszins capaciteit of snelheid voor nodig is, is allang achterhaald.
Maar meestal hebben problematische 5 GHz apparaten gewoon te weinig bereik, terwijl ze wel (terecht) veel liever op die band verbinden, en is het een kwestie van voldoende bereik in je hele woning verzorgen.

[ Voor 15% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-01-2022 14:21 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Dank allen :) Ik ga naar de koopadvies

@--MeAngry-- Wel degelijk gaat dat op, aangezien de smart niet zo 'smart' is dat wanneer 5GHz en 2.4GHz actief zijn en ik dit niet afzonderlijk kan uitschakelen met deze AP wordt de lamp ook vaak niet 'gezien' zoals eerder uitgelegd in de topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

loek6000 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:31:
[...]

@--MeAngry-- Wel degelijk gaat dat op, aangezien de smart niet zo 'smart' is dat wanneer 5GHz en 2.4GHz actief zijn en ik dit niet afzonderlijk kan uitschakelen met deze AP wordt de lamp ook vaak niet 'gezien' zoals eerder uitgelegd in de topic.
"De smart"?

Wat ik zeg gaat precies op, als je 5 GHz thuis zou moeten uitschakelen om een lamp te kunnen gebruiken zou ik eerder die lamp vervangen dan je AP. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@--MeAngry-- dat was als voorbeeld, het zijn inmiddels 3 lampen die niet lekker werken, maar goed, intussen aan het zoeken naar een AP of router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Inmiddels heb ik (na aankoop advies gekregen te hebben) de TP-LINK AX10 router besteld, morgen komt deze binnen.

Ik neem aan dat de kabel van de modem (de switch die ik er nu heb zitten kan weg als ik de Tp plaats) op een lege lan poort moet aansluiten en NIET op de WAN, moet ik dan nog iets instellen of gaat het (zoals hier gezegd) vanzelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

loek6000 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:43:
Inmiddels heb ik (na aankoop advies gekregen te hebben) de TP-LINK AX10 router besteld, morgen komt deze binnen.

Ik neem aan dat de kabel van de modem (de switch die ik er nu heb zitten kan weg als ik de Tp plaats) op een lege lan poort moet aansluiten en NIET op de WAN, moet ik dan nog iets instellen of gaat het (zoals hier gezegd) vanzelf ?
Bij netwerken gaat er NIETS vanzelf, ook al passen de RJ45 stekkers vaak wel één op één 8)

Het gaat vanwege die stekkers vaak ogenschijnlijk wél vanzelf stuk, maar da's niet de insteek van je vraag.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:37
--MeAngry-- schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:20:
Sowieso, je redenatie over 2.4 en 5 GHz gaat helemaal niet op. Een 2.4 GHz apparaat heeft geen "last" van de 5 GHz band, want die ziet ie namelijk ook niet.
Als je apparaten hebt die zowel met 2.4 als 5 kunnen fungeren, en problematisch zijn op 5 GHz band, dan maak je voor die apparaten een apart 2.4 GHz IoT SSID (netwerknaam) aan, zoals "loek6000-IoT".
De 5 GHz band wil je voor je overige apparatuur namelijk echt niet uitschakelen, want het gebruik van 2.4 GHz voor alles waar ook maar enigszins capaciteit of snelheid voor nodig is, is allang achterhaald.
Maar meestal hebben problematische 5 GHz apparaten gewoon te weinig bereik, terwijl ze wel (terecht) veel liever op die band verbinden, en is het een kwestie van voldoende bereik in je hele woning verzorgen.
Mijn ervaring is toch anders met een oude Dell laptop welke alleen 2.4ghz aan kon. Wanneer ik mijn unifi ap met één ssid naam zowel 2.4 als 5ghz deed, wilde hij niet verbinden. Het kan dus wel degelijk problemen opleveren.

Ondertussen de wifi kaart vervangen voor een model welke wel 5ghz aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loek6000
Arunia schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:00:
[...]

één ssid naam zowel 2.4 als 5ghz deed
Dat bedoelde ik eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
Die Zyxel APs worden toch door T-Mobile verhuurd voor €2,50/mnd (als je een vast abo bij hun hebt)? Waar had die ‘vriend’ waar je hem van had gekregen hem überhaupt vandaan? :?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Arunia schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:00:
[...]

Mijn ervaring is toch anders met een oude Dell laptop welke alleen 2.4ghz aan kon. Wanneer ik mijn unifi ap met één ssid naam zowel 2.4 als 5ghz deed, wilde hij niet verbinden. Het kan dus wel degelijk problemen opleveren.

Ondertussen de wifi kaart vervangen voor een model welke wel 5ghz aan kan.
Dat kan als je op je Unifi controller aan hebt staan dat je apparaten op 5 GHz wilt forceren, of als je band steering gebruikt. De controller doet namelijk een "educated guess" en blokkeert clients dan soms onterecht. Maar dit is zeker niet iets waar je tegenaan gaat lopen met een dom AP wat dezelfde SSID op 2.4 GHz en 5 GHz uitzend, dat is 100% onmogelijk met een client die enkel 2.4 GHz ondersteunt. :) (Dan is er altijd iets anders aan de hand.)

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 28-01-2022 12:00 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:56
Het AP houdt een registratie bij van een client (mac adres) of deze ooit op de 5ghz verbonden is geweest. Zodra je op deze lijst staat, dan zal die band steering toepassen wat eigenlijk betekent: Niet reageren op een 2.4 probe voor het client mac (hangt beetje af van de band steering mode waar die het op stat)

Per definitie zou het dus bij een 2.4 only client niet mis moeten kunnen gaan, het mac kan nl nooit op de 5ghz capable lijst terechtkomen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0231/7162/9134/files/Picture2_bbb6ff26-4619-446a-a859-7ffdac99ec20_600x600.png?v=1617135673

Toch lees ik wel eens vaker dat 2.4 only netwerken met bandsteering niet werken. Vraag is of dat door bandsteering komt of iets anders. Dat het door een slechte implementatie van band steering kan komen sluit ik niet uit. Het zit namelijk niet in de 802.11 stack en wordt door iedere vendor op een andere manier geimplmenteerd (geknutseld?)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

loek6000 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:07:
Ok, maar wat is dan een fatsoenlijke, ik kijk nu op Pricewatch... Ik zou het liefst wel een interface hebben waar ik dingen aan en uit kan zetten, wil ook niet zo een hoog bedrag uitgeven
Dit ding lijkt me prima. Mooie challenge om de firmware te upgraden naar iets wat je zelf kan instellen.

Heb je een optie 'upgrade' in het menu? :)
laurens0619 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:19:
Het AP houdt een registratie bij van een client (mac adres) of deze ooit op de 5ghz verbonden is geweest. Zodra je op deze lijst staat, dan zal die band steering toepassen wat eigenlijk betekent: Niet reageren op een 2.4 probe voor het client mac (hangt beetje af van de band steering mode waar die het op stat)

Per definitie zou het dus bij een 2.4 only client niet mis moeten kunnen gaan, het mac kan nl nooit op de 5ghz capable lijst terechtkomen.

[Afbeelding]

Toch lees ik wel eens vaker dat 2.4 only netwerken met bandsteering niet werken. Vraag is of dat door bandsteering komt of iets anders. Dat het door een slechte implementatie van band steering kan komen sluit ik niet uit. Het zit namelijk niet in de 802.11 stack en wordt door iedere vendor op een andere manier geimplmenteerd (geknutseld?)
Niet helemaal correct.

Veel zakelijke/pro AP's hebben verschillende opties. Op 2.4GHz kunnen ze bijvoorbeeld iets lager reageren op probe responses, dat gaat als volgt:

client: hey is pietjes netwerk hier?
1ms later:
5ghz: pietjes netwerk is hier, encryptie X, radio supported Y etc.
20ms later:
2.4ghz: pietjes netwerk is hier, encryptie X, radio supported Z etc.

Maar middels 802.11v kan je dit ook op een 'officiele' manier doen. Dit is eigenlijk een suggestie van het AP om naar een ander AP te roamen (BTM, bss transition management). Maar omdat de BSSID van 2.4 en 5 radio's verschillend is kan je dus ook een andere frequentie aangeven. Je kan dit forceren door de client te disconnecten als 'ie niet luistert, maar da's meestal geen goed idee.
https://wifiwiki.wordpres...eless-network-management/

[ Voor 67% gewijzigd door Nox op 28-01-2022 12:32 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Nox thanks.
Dat van het "later reageren" (of je op de lijst staat of niet) had ik in mijn hoofd zitten maar kreeg het niet meer gevonden. Ik ging er daarom even vanuit dat ik dit verkeerd had gelezen/onthouden ergens.

Maar met die uitleg is het verklaarbaar idd waarom band steering op 2.4 only devices wel effect kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

laurens0619 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:33:
@Nox thanks.
Dat van het "later reageren" (of je op de lijst staat of niet) had ik in mijn hoofd zitten maar kreeg het niet meer gevonden. Ik ging er daarom even vanuit dat ik dit verkeerd had gelezen/onthouden ergens.

Maar met die uitleg is het verklaarbaar idd waarom band steering op 2.4 only devices wel effect kan hebben.
Een vertraagde probe respons zal veelal niet zo'n probleem zijn, 2.4 only clients hebben vaker gewoon de goedkoopste rommel aan boord en met de 802.11v info zullen ze of niks doen (want ze kunnen niet naar 5) of ze ondersteunen het niet eens.

Vaker merk je dat als je 802.11r aan hebt staan op je netwerk die clients gewoon pertinent weigeren te joinen. Da's ook zo fijn aan printers die onder de kostprijs worden verkocht, dan duw je echt de allergoedkoopste rommel in je printer wat dan niet werkt op je fancy wifinetwerk 8)7

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Nox
Jup ik heb dezelfde ervaring. Vind dat wel bijzonder van 802.11krv
Je zou verwachten bij krv (wat backwards compatible zou moeten zijn, toch?) dat het geen effect heeft op clients die het niet snappen. In de praktijk heb ik wel geleerd dat ik krv alleen aanzet als het nodig is en ik zeker weet dat mn clients het snappen.

In de deco (jaja consumentenmeuk ik weet het, ben cheap) kan ik per client "meshing" aanzetten. Ik denk dat dit een soort oplossing is dat je per client krv aan of uit kan zetten om bv gedoe met printers te voorkomen.
aanname dat ze dit met "meshing" bedoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Het lukt dus niet om de router te benaderen... Via Lan poort 1 een netwerkkabel aangesloten en via Wireless Network Watcher gekeken of het IP adres erbij staat, maar die staat er niet tussen.

Op de WAN aansluiting geprobeerd maar daar hetzelfde...

Als ik naar http://tplinkwifi.net/ krijg ik de volgende melding:
"Trying to configure the Router?
It looks like you aren't connected to your TP-Link network.
To access tplinkwifi.net, your device must be connected to TP-Link Router’s network. Please check your network connection and try again.
If this issue still exists, try these following solutions:

Solution One:
Some Web browsers may have cached this page by accident, you can clear the cache and history of your browser and try again.

Besides, you can also try a different browser to access http://tplinkwifi.net.

Solution Two:
You may get the wrong DNS Server. You can use the Router's IP address http://192.168.0.1 or http://192.168.1.1 to login instead of tplinkwifi.net.

It is recommended to connect your device directly to TP-Link router with the wired Ethernet cable.

Solution Three:
Manage with TP-Link Tether
Step One : Scan the QR Code and download TP-Link Tether APP from Google Play and Apple Store.
Step Two : Enable the TP-Link Tether and find the router in the devices list.
Step Three : Click the router, now you can easily manage it."

Ik ga optie 3 even proberen, de andere al gedaan zonder succes

Update: Router aangesloten op PC met netwerkkabel, toen kreeg ik de interface wél te zien (via de app lukte het voor geen meter) vanuit daar AP ingesteld (stond letterlijk in het laatste menu - onderaan)

Nu alweer aangesloten, kijken of het werkt...
Word nu wel gezien door WNW, dus ik ga ermee verder :)

[ Voor 9% gewijzigd door loek6000 op 28-01-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Het is inmiddels gelukt, het was niet zo, apparaat aansluiten en klaar, de DHCP server moest worden uitgezet en ook de AP aan... Wel merk ik een flinke achteruitgang in snelheid vergeleken met de 5GHz van de Ziggo modem........

De smart lampen zijn tot nu toe happy en geen meldingen meer over slechte verbinding, dus inderdaad die Zyxel bleek niet optimaal hier te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Heb ook even een ping gedaan wat je onder dit apparaat kan doen:

Reply from 142.251.39.99: bytes=64 ttl=117 seq=1 time=10.210 ms
Reply from 142.251.39.99: bytes=64 ttl=116 seq=2 time=13.416 ms
Reply from 142.251.39.99: bytes=64 ttl=116 seq=3 time=10.689 ms
Reply from 142.251.39.99: bytes=64 ttl=117 seq=4 time=10.960 ms

De pings zijn wel erg traag.........
Pagina: 1