Toon posts:

Heb ik dit nodig voor een game pc of mis ik iets?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lindapr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-01-2022
Mijn zoon van 12 is aan het sparen voor een game pc.
Onderstaande lijst bevat deze alle onderdelen die nodig zijn voor een goedwerkende game pc? Of mis ik iets essentieels?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis wat je ermee wil doen. Plus dat de GPU en RAM allemaal wat smal is.

Misschien dat reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022 een opstapje kan zijn naar (verder) eigen inzicht?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
En moederbord is duur, voeding matig, en de GPU te duur is voor wat hij kan. Ook kan de kast goedkoper, kijk inderdaad eens naar de bbg die @MAX3400 linkt, en bestudeer wat soortgelijke topics, bv. https://gathering.tweaker...ist_messages/2108632/last

[Voor 4% gewijzigd door martyw op 26-01-2022 17:03]

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 19:12

belgianmadcow

enthousiast

Qua wélke onderdelen je allemaal hebt gekozen is het volledig ja.

De grafische kaart (GPU) is het hart van n game-pc, en het is normaal als die zowat de helft van het budget beneemt. Dan zou je bij een budget rond de 1000 naar kaarten van 500 € kijken.

Maar als je de rest van de terecht gesuggereerde BBG aanhoudt, kom je dus met monitor mogelijks boven je budget uit. @martyw , "GPU te duur is voor wat hij kan" - welke GPU is niet duurder en kan meer? Met de gekke prijzen van de 1660...

@Lindapr als je zoon niet al te veeleisend is naar spellen (en misschien Minecraft, Apex legends en Fortnite speelt?), dan kan je ook een "geïntegreerde" GPU nemen, die zit dan bij in de processor.

De pricewatch: AMD Ryzen 7 5700G Boxed is daarin het beste, hier zie je hoe die presteert in games in het algemeen, en hier bv hoe in genoemde spellen.

Die geïntegreerde GPU zit "gratis" bij op de (duurdere) CPU. Netto is het een besparing, die toelaat van wél de genoemde spellen te spelen; en af te wachten tot de videokaartprijzen minder gek zijn, of er wat meer gespaard is, en er alsnog een aparte videokaart bijprikken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zit nog even terug te lezen maar een 22" monitor is toch wel een beetje "achterhaald" en als je reviews: Monitor Best Buy Guide - September 2021 bekijkt, dan heb je voor net geen 2 tientjes meer een Samsung die een betere kijkhoek heeft, eventueel ondersteuning voor Freesync, USB-hub en een aantal centimeter grotere diagonaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02:08
*knip*

[Voor 95% gewijzigd door br00ky op 31-01-2022 19:02]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
belgianmadcow schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:44:
Maar als je de rest van de terecht gesuggereerde BBG aanhoudt, kom je dus met monitor mogelijks boven je budget uit. @martyw , "GPU te duur is voor wat hij kan" - welke GPU is niet duurder en kan meer? Met de gekke prijzen van de 1660...
Dat was meer bedoeld in de context van de onevenwichtige keuzes die TS heeft gemaakt. Met een budget van €1100 kun je een veel betere GPU en een flink betere CPU plaatsen, zie bv het systeem wat in de thread die ik hierboven linkte voorgesteld wordt, of deze
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS Prime B660M-K D4€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 Mech 2X 8G€ 539,-€ 539,-
1BehuizingenDeepCool Matrexx 30€ 38,08€ 38,08
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 74,90€ 74,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,83€ 59,83
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.109,71

Als je je geld zo besteed heeft de zoon van @Lindapr er veel langer iets aan. Mocht dit te duur zijn dan zou ik geloof ik toch nog eerder de 6500XT plaatsen dan de GTX 1650 - deze Powercolor AXRX 6500XT 4GBD6-DH/OC is toch net wat beter voor rond de €300

[Voor 4% gewijzigd door martyw op 26-01-2022 20:01]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 19:12

belgianmadcow

enthousiast

martyw schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Dat was meer bedoeld in de context van de onevenwichtige keuzes die TS heeft gemaakt. Met een budget van €1100 kun je een veel betere GPU en een flink betere CPU plaatsen,
Als je je geld zo besteed heeft de zoon van @Lindapr er veel langer iets aan.
Aha okee ja de start was onevenwichtig. Maar daarom is dit forum ook zo nuttig :-)

Met jouw systeem op 1080p en zonder al te gek te gaan doen met grafische settings kan er jaren goed gegamed worden. Met monitor erbij wel boven budget, maar dat wou ik dus zeggen: véél beter dat stukje over budget dan evengoed 1000 € uitgeven en binnen een jaar misschien tegen de grenzen aanbotsen met een gewenst spel.

Het was hier zowat traditie om voor 1000 € een game-BBG te maken waar dan een midrange GPU inzat, pakweg een 5700 XT voor 400 €... helaas leven we niet in die tijd.

PC gamen is duur, maar als je wegblijft van hoge resoluties en enorme schermen (en wat je niet had, mis je niet :+ ) kan het wel nog, betaalbaar.

Erg nodige upgrade naar 1 TB SSD ook. Ik test hier even de Xbox game pass uit (1 euro voor de startmaand) en heb al 400 Gb erbij met 5 spellen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee