Toon posts:

Desktop voor Autodesk Inventor

Pagina: 1
Acties:

• jvv
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe desktop gezocht voor het gebruik van Autodesk Inventor 2015 (!). Zal gebruikt worden voor het tekenen van plannen voor trappen, balustrades, hekwerk, terrassen voor metaalbewerker... Renderen komt er zelden aan te pas. Gaat meestal ook niet om gigantische tekening met 1.000 onderdelen ofzo. Is ook niet voor mij persoonlijk, maar voor m'n vriendin. Zij werkt nu nog op een laptop (gaat om een Asus N551JK-CN079H met Inter i7-4710HQ en Nvidia Geforce GTX850m). Die heeft intussen zijn allerbeste tijd gehad, en dus zou zij een nieuwe desktop krijgen en zou de laptop dan door de zaakvoerder nog wat worden gebruikt zodat hij ook bij momenten van thuis uit de plannen kan bekijken/bewerken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute maximumprijs doorgekregen. 'Als het maar een goed toestel is' :). Is voor een kleine zelfstandige, dus ik moet proberen de kosten zo laag mogelijk te houden natuurlijk. ;) Als ik met een systeem boven 1.300 euro ga komen, zal hij toch nog eens extra nadenken, vrees ik... Dus denk dat daar ergens het maximumbedrag ligt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gaat enkel om een nieuwe desktop. Monitor, en andere randapparatuur hoeft niet vernieuwd te worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naar wat ik hier in oudere topics heb gelezen, rekent Inventor vooral op de processor en minder op de grafische kaart. Dus dan moet er vooral naar een stevige CPU gekeken worden. Al zitten we natuurlijk met de 2015-versie van Inventor – denk niet dat ze snel zullen overschakelen naar hogere versies gezien de dure abonnementen. Daarnaast lijkt 16 GB Ram een minimum, ook al omdat de meerprijs om van 8 gb naar 16 gb te gaan mij te verwaarlozen lijkt. Die grafische kaart is het grootste vraagteken, een dedicated GPU zal sowieso een meerwaarde bieden, zelfs voor die 2015-versie van Inventor – denk ik toch? –, maar ik ben er zelf te weinig van op de hoogte allemaal. Tot een jaar of 5 geleden was ik nog redelijk mee, nu heel wat minder...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een zelf samengestelde desktop zal prijs/kwaliteit wellicht meer te bieden hebben, maar naar garantie en service toe, lijkt het meer aangewezen om iets kant en klaar te zoeken bij de grotere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nope

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Zoals ik zei gaat het hier om een kleine zelfstandige, dus zo veel mogelijk 'bang for buck' is een belangrijke. Aanvankelijk zat ik eens te kijken via de site van Dell, maar eens je daar een aparte GPU wil, kom je daar op z'n minst uit bij een Alienware. Dat lijkt me dan ook wat gek? In de pricewatch zat ik al wat te zoeken en vond ik deze toestellen, wat me zeer schappelijke prijzen leken. Tenzij ik iets mis natuurlijk...
https://tweakers.net/pric...5-14are05-90q30055mh.html
https://tweakers.net/pric...pro-dp130-11ql-010eu.html

Hopelijk heb ik de regels wat goed opgevolgd... Ik lees hier al langer mee, maar nooit echt bijgedragen – was m'n oude account zelfs kwijt :/
Duizendmaal dank alvast!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:52
De videokaarten in de twee kantenklare PC's die je gevonden hebt zijn niet beter dan de geintegreerde graphics van een moderne AMD of Intel CPU's. Ook willen verschillende reepjes geheugen soms slecht samenwerken, ik zou er eentje uitzoeken die al 16GB geinstalleerd heeft.

Kijk eens naar de Lenovo IdeaCentre 5 14ACN6 (90RX000SMH) (zo te zien gelijk aan Lenovo IdeaCentre 5 14ACN6 (90RX0075MH) en Lenovo IdeaCentre 5 14ACN6 (90RX0074MH), maar iets goedkoper) of de Dell OptiPlex 3090 UFF (3G68N).

[Voor 22% gewijzigd door martyw op 26-01-2022 20:44]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52
De GTX850m chip uit de huidige laptop is nog sneller dan alle alternatieven die hierboven genoemd worden. Iets meer grafische power is wel wenselijk tijdens modelleren.

• jvv
Bedankt voor de reacties alvast. Duidelijk dat ik helemaal niet meer mee ben! Net nog eens door de pricewatch gegaan, dan kom ik qua desktop al eerder uit bij iets als https://tweakers.net/pric...t5-26amr5-90rc00h3mh.html of https://tweakers.net/pric...n-gaming-tg01-2200nd.html
Daar komt dan wel een volgende vraag uit... In hoeverre is er dan nog een verschil tussen 5 (zoals de Lenovo),7 (de HP) of 9-reeksen bij de CPU? Te verwaarlozen in dit geval en voor het werk met Inventor?
Voor de duidelijkheid: desktop mag zeker in die prijsregionen zitten! Ik merk ook wel dat je inclusief betere grafische chip +1200 euro mag spenderen. :)

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-02 13:14
blijft het bij inventor 2015 of zit er ook een plan de software te upgraden? zo draait mijn oude werk altijd de nieuwste versie van altium designer omdat dat bij een jaarlicentie in zit.

zo zijn de recommended requirements voor inventor 2015 een 2015 model i7 met 12gb ram en een directx11 gpu. heel goed haalbaar. als je kijkt naar 2022 is dat een 3ghz quad core met 32gb ram en een directx11 gpu met 4gb vram en een bandbreedte van 106gbps.

mocht het niet op de planning staan of pas over een tijdje nu een systeem halen met een moderne i5 of ryzen 5 aangezien die ruim aan de vereisten voldoen en het dus niet logisch is meer uit te geven daaraan. ram 32gb erin en dan mocht je later over willen stappen op nieuwere software die meer van de gpu vraagt kun je er eenvoudig een instapkaart in prikken. hopelijk zijn tegen die tijd de prijzen weer wat dichter bij adviesprijs

[Voor 50% gewijzigd door Jeroenk691 op 27-01-2022 15:03. Reden: verbeterde reactie]

• jvv
Het plan is vooralsnog om op Inventor 2015 te blijven werken. It does the job en voor een vrij klein bedrijf is zo'n abonnement op de nieuwste versie gewoon gigantisch duur.

Daar zit ik nu wel wat over te tobben... Gezien het de 2015-versie is, kan ik dan inderdaad niet beter de optie van @Jeroenk691 volgen? Gewoon eentje met goede processor en ruim voldoende ram-geheugen (desnoods starten met 16gb, latje ram toevoegen kan ik nog wel :) ), kijken of dat-ie zo z'n ding doet? Om zo even af te wachten voor een grafische kaart. Want als ik die prijzen van een GPU zie en welke invloed die dezer dagen hebben op de totaalprijs van een pc, dat is eigenlijk toch al te gek.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee