Toon posts:

Elektrische buitenboordmotor

Pagina: 1
Acties:

• k.olfers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-12-2022
Ha allemaal,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met elektrische buitenboord motoren, en dan in het bijzonder die met wat meer power dan de standaard fluitermotoren.

Bijvoorbeeld de Haswing Protruar 4 of 5.0 of vergelijkbare motoren.

Met name ben ik geinteresseerd in tips en goede / slechte ervaringen (bijvoorbeeld of 't 'veel' lawaai maakt en of sommige merken meer/minder efficient zijn).

De motor zou bij mij op een 4m polyester sloep met houten opbouw komen, met ~4-5 personen, voor 't rustig varen in de Leidse grachten.

Ook tips over accu-packs zijn zeer welkom. Ik overweeg momenteel om die bij aliexpress te kopen, bijvoorbeeld een 2 x een 80ah 24v pakket.

mvg!

Kerwin

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-01 16:45

bord4kop

maximaal 100KB!

Had min of meer dezelfde vragen.
En heb voor onze nieuwe sloep ook elektrisch overwogen. Mede daarom hebben we afgelopen zomer een omgebouwde elektrisch (speed-)bootje gehuurd.

(Het ding had veel accu 's (leken wel vrachtwagen accu's) en een 60 kw motor (volgens mij?).
De max snelheid was ongeveer 4/5 kn (8-10 km/u). We zaten erin met 2 volwassenen en 2 kinderen (10-12 jr).

Onze ervaringen:
Super stil en aangenaam, je hoort het water en kabbelen. Heerlijk rustgevend!

Na 20 minuten is dat nog steeds erg rustgevend, maar je vraagt je ondertussen wel af hoe lang het allemaal nog duurt. In de zin van; wanneer ben ik eindelijk eens een stuk verder?
M.a.w. je hebt totaal geen gevoel van snelheid.
Daarbij vond ik het enorm storend dat je niet weet hoe ver/hoe lang je nog kan varen totdat de prut op is..
En dát is beslist niet rustgevend. Voor ons gevoel waren we veel bezig met zorgen maken over de stroomcapaciteit.

Nee, ik vind het een slechte optie binnen een mindere goede keuze.

Onze nieuwe sloep heeft dus gewoon een 4-takt. O-)

| Security Management |

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:38
Ik zou niet zo snel voor 100% electrisch gaan, maar eerder voor twee motoren naast elkaar. Voor de rustige stukjes pak je dan de electrische en voor het meters maken de benzine.

Maar hou ons hier zeker op de hoogte van je ervaringen! Ik ben over een paar jaar weer in de markt. :)

• k.olfers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-12-2022
Bedankt beiden voor de input!

Ik denk dat het voor ons ook wel een hele specifieke situatie is: rustig varen in de Leidse grachten.

Met de 4-5 pk Evinrude / Johnson 2-takt die ik nu heb erger ik me behoorlijk dat we constant in de rook / lawaai zitten terwijl we eigenlijk nooit echt de 'power' nodig hebben.

Een dubbele setup is eigenlijk ook wel een interessante optie, al vrees ik dat mn bootje te klein is om dat te laten passen, maar ik ga het eens nameten!

Wat ik voornamelijk lees is dat het verbuik van elektrische motoren niet linear is, op volle snelheid kan je misschien maar een uurtje varen, terwijl je op halve snelheid 6+ uur zou kunnen varen. Dat maakt een motor met meer power ook beter voor lagere snelheden: hij is daarbij veel efficienter dan een minder krachtige motor die voor dezelfde snelheid op z'n max moet draaien.

Ik denk dat ik de gok ga wagen, maar voorlopig mn oude 2-takt nog wel even bewaar mocht het niet bevallen.

Ik zal tzt mijn bevindingen wel laten horen hier!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee