Aorus Z690 + I9 12900KF + 32GB 4800 opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik krijg mijn setup niet draaiend, ben al een tijd aan het kloten en heb zowat alles vervangen. Ik heb hulp nodig, dit is mij nog niet eerder overkomen!

Relevante software en hardware die ik gebruik:
AORUS Z690 ULTRA, I9 12900KF, Corsair Vengeance 32GB DDR5 4800mhz.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik draaide eerst nog met mijn oude i7 970 en X58, die starte een gegeven moment niet meer dus dacht dat het door ouderdom was.
Dus was toen begonnen met een nieuwe voeding. Geen effect, hierna andere videokaart idem.
Toen heb ik dus de nieuwe hardware besteld en die ingebouwd maar daar kreeg ik ook geen beeld.
Toen heb ik de nieuwe set terug gestuurd maar daar zeiden ze dat t wel werkte, met een foto erbij van een bios setup scherm. Toen kwam ik er thuis achter dat m'n pomp niet meer draaide en toen die ook maar vervangen. Die kwam vandaag binnen en na inbouwen doet mijn pc nog steeds niet wat hij zou moeten doen.
Op het Post Led schermpje geeft hij steeds een andere code. Nu blijft hij bijvoorbeeld op Ad hangen, eerder ook eens A0 gezien. Maar ik krijg nogsteeds geen beeld.
Ik heb net ook maar weer mn oude voeding aangesloten en dit heeft ook geen effect.
Het geheugen zit in de 2e en 4e slot zoals in de manual beschreven staat en volgens mij hebben ze hem ook zo werkend gehad bij de leverancier

Beste antwoord (via Sewwie op 29-01-2022 00:25)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:27
Post codes starting with "A" mean passing all testing and ready to boot, such as "Ad" is ready to boot to BIOS screens, and "AA" is ready to boot on Windows, "A0" is for being booted to Windows, etc. In my case, nothing could be shown on my screen after POSTing "Ad" code and stopped there forever. Because the virgin BIOS has a limited resource and was only able to recognize a few combinations of display setups: GPU, cable adaptor, and monitor. Thus, it might not be able to recognize some old components in the initial display setups, such as an old monitor, the type of active/passive display adaptor, or an out of dated GPU card, etc. to display anything on a monitor. It could be programmed by checking its failure to display after certain time limit of displaying "Ad", and then showed another error code to indicate its failure to display.

Heb je ehm al op een ander scherm geprobeerd,bv een tv,monitor ect?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
YouTube: Aorus Z690 Ultra problems hier kunnen jullie zien wat ie zoal doet of juist niet doet met booten..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Post codes starting with "A" mean passing all testing and ready to boot, such as "Ad" is ready to boot to BIOS screens, and "AA" is ready to boot on Windows, "A0" is for being booted to Windows, etc. In my case, nothing could be shown on my screen after POSTing "Ad" code and stopped there forever. Because the virgin BIOS has a limited resource and was only able to recognize a few combinations of display setups: GPU, cable adaptor, and monitor. Thus, it might not be able to recognize some old components in the initial display setups, such as an old monitor, the type of active/passive display adaptor, or an out of dated GPU card, etc. to display anything on a monitor. It could be programmed by checking its failure to display after certain time limit of displaying "Ad", and then showed another error code to indicate its failure to display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KF heeft geen interne videochip

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
In het filmpje zie je er een GPU inzitten dat zal niet het probleem zijn.

Of de videokaart is het probleem, ik zou eens zo simpel mogelijk opstarten,zonder overbodige extra;s en een enkel scherm indien je meerdere schermen gebruikt

Ik zie trouwens in het filmpjes c2 error,wat toch echt met geheugen te maken zou moeten hebben.
Heb je wel zeker weten het geheugen in de juiste slots zitten.
En heb je al eens de reepjes apart geprobeerd?

En hebben ze in de winkel
het moederbord getest met dezelfde ram?

En is het bios geflashed met de laatste versie,de eerste versies hadden meen ik problemen met.
En dit moederbord heeft volgens mij de optie om zonder geheugen cpu te kunnen flashen

[ Voor 104% gewijzigd door freaky35 op 26-01-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
De GTX 1080 wat in m'n oude setup zat is het meest recente onderdeel van toen. En toen dat systeem niet meer starte hielp het uitwisselen van de videokaart niet, dus denk dat er iets anders aan de hand is. Vraag me af of de foto van de leverancier met mijn hardware gemaakt is.. Ik snap niet waar het anders aan kan liggen, lijkt toch echt wel dead on arrival. Ik ga dalijk de 12V nameten, misschien heeft die stuklopende pomp wel roet in het eten gegooid van de voeding(en)..

(Edit:)
Bios heb ik wel naar de laatste versie kunnen flashen met de usb stick in de juiste poort, de bestanden met de juiste naam, en het knopje op het moederbord.
Ik ga er vanuit dat ze het met mijn hardware hebben getest en niet met wat anders..

[ Voor 21% gewijzigd door Sewwie op 26-01-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Wat hackus zegt,de 12700kf heeft geen GPU,zonder een extra gpu zal die dus sowieso niet werken.

Maar volgens mij moet je het zoeken bij het systeem geheugen.

[ Voor 96% gewijzigd door freaky35 op 26-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:47
Merk en type van de voedingen?

Moederbord BIOS up to date? Verwarrend is dat de release BIOS F4 is en de cpu's vanaf F5 worden ondersteunt. Neem daar contact over op met Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
Fractal ION+ 660
En ik heb de F6 bios erop gezet, maar eerder ook met de oudere geprobeerd, maakt allemaal geen verschil helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
Oh ik zie net dat de datum van de foto die Megekko mij toegestuurd heeft als bewijs dat mijn hardware werkt, van 1 januari is. En ik heb mijn hardware pas de 15e opgestuurd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirra
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-12-2024
ik heb de aorus z690 master kreeg geen beeld tijdens boot uiteindelijk bios geflashed naar F6 daarna draaide het als een zonnetje

ah zie net dat je dat al geprobeerd hebt helaas

[ Voor 16% gewijzigd door Kirra op 26-01-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
freaky35 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:46:

Nee maar wel via HDMI ipv. displayport en mijn 1080 is toch niet zo outdated? Moet ik dan echt een 3070 ofzo halen? Met die belachelijke prijzen van tegenwoordig? 8)7

Heb ook de 12 en 5V nagemeten, was ook in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Als ik de bios codes in de video zie,dan zal je het niet moeten zoeken bij de gpu,maar bij het systeem geheugen,de DDR 5 dus.

Zitten die in de juiste slots en heb je ze apart van elkaar al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:10
Gebruik je een displayport kabel? Sommige displayport kabels hebben een pin 20 bedraad en daar kunnen sommige moederborden en/of videokaarten niet tegen. Op mijn moederbord werkte voor 1 of andere reden de CPU temperatuur meting niet meer. Andere kabel en alles werkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sewwie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 02:36:
[...]

Nee maar wel via HDMI ipv. displayport en mijn 1080 is toch niet zo outdated? Moet ik dan echt een 3070 ofzo halen? Met die belachelijke prijzen van tegenwoordig? 8)7

Heb ook de 12 en 5V nagemeten, was ook in orde.
Als je gelijk in OP schrijft dat je een Videokaart erbij gebruikt, krijg je ook deze opmerking niet.
Maar wel je beeldscherm aansluiten aan die videokaart, en niet op uitgangen van je moederbord.

Al met al lijkt er van alles defect zoals je schrijft, dus GPU kan ook defect zijn. Test deze een in ander PC of bij iemand anders..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
pipo1000 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:11:
Gebruik je een displayport kabel? Sommige displayport kabels hebben een pin 20 bedraad en daar kunnen sommige moederborden en/of videokaarten niet tegen. Op mijn moederbord werkte voor 1 of andere reden de CPU temperatuur meting niet meer. Andere kabel en alles werkte!
Ja heb een best recent QHD scherm van LG en de bijgeleverde displayport kabel in gebruik. Heb ook via HDMI geprobeerd maar dat had ook geen succes helaas. Ik ga straks eens mijn zware kast (og CM Stacker + 480RAD)naar beneden brengen en op mijn tv's testen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sewwie
Ik krijg eindelijk beeld op m'n 4K LG oled tv! Nu Win11 installeren en kijken of hij m'n monitor ook pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
Ik kan alleen niet in de BIOS lijkt wel, pas als Windows begint te laden krijg ik beeld op mn scherm, goed dat ik XMP en de rest goed had ingesteld beneden! Er mag wel een bug fix komen die dit probleem aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:40
Sewwie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:12:
Ik kan alleen niet in de BIOS lijkt wel, pas als Windows begint te laden krijg ik beeld op mn scherm, goed dat ik XMP en de rest goed had ingesteld beneden! Er mag wel een bug fix komen die dit probleem aanpakt.
In Windows shift ingedrukt houden als je opnieuw opstart, dan kan je de UEFI BIOS in.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
Koldur schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:38:
[...]
In Windows shift ingedrukt houden als je opnieuw opstart, dan kan je de UEFI BIOS in.
Als ik vanuit de Gigabyte software de bios in ga dan blijft t beeld zwart, reboot hij en start Windows weer. Ik denk dat shift inhouden t zelfde doet..

(edit:)
Nee werkt niet, ik zie het moederbord logo en dat Windows laadt nooit, pas als hij opgestart is t startscherm.

[ Voor 14% gewijzigd door Sewwie op 28-01-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:40
Sewwie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:33:
[...]

Als ik vanuit de Gigabyte software de bios in ga dan blijft t beeld zwart, reboot hij en start Windows weer. Ik denk dat shift inhouden t zelfde doet..

(edit:)
Nee werkt niet, ik zie het moederbord logo en dat Windows laadt nooit, pas als hij opgestart is t startscherm.
Kom je wel in het speciale Windows menu als je dit probeert:
https://www.windowscentra...-uefi-bios-windows-10-pcs

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sewwie
Dat heb ik geprobeerd en zoals ik zei, beeld blijft zwart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
Zit je nog binnen je bedenktermijn? De 12900K is identiek geprijsd aan de 12900KF dus dan is dat wellicht een handigere optie...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
Nee ik hoef niet zo vaak de bios in, en wellicht komt Gigabyte wel met een fix in de volgende bios update. Kan onder Windows ook veel instellingen veranderen met de Gigabyte software. Als hij alle cores boost naar 5.3 GHZ worden sommige wel 63 graden bij full load. Moet denk ik de koelpasta iets beter verdelen. Volgens mij moet de hele heatspreader bedekt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Lol 63c is bijna koud voor deze cpu op 5.3ghz.
Dat zijn erg goede temps

En het is een dingetje van deze cpu serie dat bepaalde cores warmer worden als de ander. Je ziet dat aardig vaak voorbij komen

[ Voor 69% gewijzigd door freaky35 op 28-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sewwie
En veel applicaties zijn niet multi-threaded dus als hij de individuele rekenkern overclockt na behoefte is het niet gek dat die alleen warm wordt en de rest niet. Het zijn ook erg kleine oppervlakken waar veel stroom doorheen kan lopen!
Pagina: 1