[ervaring] Aannemer(s) waar let je op ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
je leest het veel, je laat wat (ver)bouwen en dat levert een hoop trammelant op immers slechtnieuws delen we eerder dan goed nieuws.

iedereen hoort en denkt een beunhaas te kennen maar dat is altijd achteraf ... als je gebeten bent en dus je eigen ellende verhaal hebt.gehad

Dit gaat niet over de eerlijke en goeie aannemers want die zijn er zeker, of de net startende aannemer..immers wijsheid komt met de jaren.
en in de bouw zegt men "waar verstand ophoud, neemt pur en kit het over"

Laten we ook niet specifieke (namen) aannemers noemen, als je net zoals ik feedback wilt geef aan de bouwende/klussende tweaker(s) .. houd het dan relevant en vriendelijk ondanks de minder plezierige ervaring die je deelt. (dank alvast)

inkopper(s)
- doe je huiswerk
- doe onderzoek
- had je kunnen weten (alsof jij de vakdeskundige bent ...)
- je bent onredelijk
- huur een expertise bureau in (is die neutraal of aan de kant van .. )
- zorg dat je rechtsbijstand hebt (de aannemer is kort en houd zijn poot stijf .. kan je niks mee)
- je hebt je contract toch gelezen en je krabbel gezet had je maar niet zo stom moeten wezen etc etc..
- nooit vooraf betalen ..
- heb je foto/video bewijs (getuigen) ook lekker niks zeggend.
- je had de reviews moeten checken .. (bij juridische gevechten word men gesnoerd op heftige boetes om iets in de media te zeggen) .. dus alleen positieve posts te vinden.

Na zelf (veel) gezeik te hebben gehad met miin kozijn(en)boer (zie relevant topic voor details)

De beunhaas of de gladde verkoper die zijn ook door de wol geverft, zodra jij je toezegging (krabbel) gezet hebt staan ze sterk(er) en kan je al veel ellende op je nek halen juridisch gezien.

Belangrijkste is dat je nergens mee akkoord gaat totdat je wensen goed op papier staan.
en dus niet tekent, want de verkoper die rijd in een dikke bak en verdient de commissie en de werklui die mogen met jou de issues oplossen.

Wat is dan belangrijk ? naast je wensen.
- de termijn(en) niet alleen wanneer gestart en hoe lang het duurt, maar vergeet zeker niet wanneer de evenuele herstel periode en de termijn verloopt als het niet zoals afgesproken is opgeleverd.
- een tijd van weken/maand dat je dingen kan melden moet je zeker niet onderschatten. in het begin zit jij op je roze wolk totdat er problemen onstaan.
Vergeet niet dat men ook het werk neer kan leggen, en pas hervatten als je uit geruzied bent.

je gaat offertes en prijzen vergelijken
sta niet gek te kijken als ze 10,- verf of materiaal tegen je muur aan plakken en 10 min later de spullen inpakken en je een rekening van 1000,- sturen.

Ik heb bv mijn kruipruimte (vloer) laten isoleren met purschuim voor 3k, was het prijzig jazeker .. als anderen het voor de helft hebben laten doen door iemand op een zondag .. maar zelf in de weer met isolatie materiaal door een gat van 40x40cm word al lastig.. en ik geniet er tot heden nog van dus dat betreft wat ben je bereid te betalen ?

waar je wellicht meneer / mevrouw beunhaas eerder op betrapt zijn vele papier(en) met weinig zeggende informatie .. of juist missende informatie .maar wel hele strikte "betalings" voorwaarden.

een paar voorbeelden:
- Wij wilden een doorgang van 90cm, was 80 en leverancier levert 1ste keer een 73cm
- Kitrand (binnen) compriband (buiten) 2cm .. zichtbaar
- Tijdens de juridsche strijd waren wij "fout' en schuldig.. zonder toelichting waarom maar wel zsm betalen aub.
- subsidie papieren of andere documenten kan ik naar fluiten. (is wel goed gekomen voor mij maar .. je zal het mislopen)
- om dat ik voor (vergunnings plichtig) en achter (niet) moest ik toch over de aanneem som (50%) een 250,- extra aftikken als ik het niet anders opkon lossen.. leuk als aannemer niet meewerkt.
- jaar lang heeft materiaal in de tuin (in de weg dus) gestaan .. leuk.. NOT

betreft betalen:
de wet is daar redelijk onduidelijk over en toch duidelijk .. voor geleverd werk moet betaald worden, je mag alleen een paar procent (mits overeen gekomen) achterhouden .. zelfs als iemand schade maakt / en half werk levert .. moet je feitenlijk betalen.of ze de rest terug betalen is punt 2.

Dus zolang er niet zwart op wit staat dat jij deugdelijk werk verwacht die ook nog is aan de regelgeving en normen voldoet van gemeente/overheid en je eigen redelijke verwachtingen .. heb je misschien een uitdaging.

ter afsluiter voor nu
ik geloof zeker wel dat 90% van huis uit de best bedoelingen heeft, maar als je morgen die keuken/badkamer of ander bouwwerk wilt hebben is jou kans groter 1 van de 10% te vinden dan als je meer tijd hebt om door te lezen/onderhandelen. (lees hoe meer ze zitten te azen op je handtekening ..geld komt wel daarachteraan al dan niet via incasso/juridsche weg en vergis je niet die zijn krachtig genoeg om je slapenloze nachten te bezorgen immers de jurist werkt ook van 8-5 )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:41
Volgens mij is de stelregel. Is de prijs onder gemiddeld, dan kan je gezeik verwachten.

Zo vondt ik dat mijn stucadoor een metselaar was en ik het beter kon, maar voor de uitgeklede prijs waar ik hem voor liet werken en hij het hele huis van braakliggend naar " acceptabel" opwerkte ok.
De vlieger dat hij vakwerk moet leveren gaat in dat geval dan niet bij mij op, en ik ga hem zeker niet op zijn plichten en mijn rechten wijzen.

Het ligt ook niet altijd aan de bouwvakker/aannemer.
Tegenwoordig communiceert men alleen nog maar via de mail, met direcht vermeldingen van rechtsartikelen etc etc, terwijl face to face, of even bellen, vaak al een hele hoop onduidelijkheden en frustraties weghalen.

Maar uiteraard, er zitten rotte appels tussen, en dat gun ik echt niemand toe. Ik kan mij niet voorstellen hoeveel frustratie zoiets met zich mee kan brengen.
In dat geval altijd je onderbruik als raadgever gebruiken?

[ Voor 45% gewijzigd door barry86 op 26-01-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
barry86 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:46:
Volgens mij is de stelregel. Is de prijs onder gemiddeld, dan kan je gezeik verwachten.

Zo vondt ik dat mijn stucadoor een metselaar was en ik het beter kon, maar voor de uitgeklede prijs waar ik hem voor liet werken en hij het hele huis van braakliggend naar " acceptabel" opwerkte ok.
De vlieger dat hij vakwerk moet leveren gaat in dat geval dan niet bij mij op.

Het ligt ook niet altijd aan de bouwvakker/aannemer.
Tegenwoordig communiceert men alleen nog maar via de mail, met direcht vermeldingen van rechtsartikelen etc etc, terwijl face to face, of even bellen, vaak al een hele hoop onduidelijkheden en frustraties weghalen.
tja .. dat is vind ik een gevaarlijke stelregel (s) om diverse redenen
- maat werk = maat prijs ..
- wat is een gangbaar tarief ? knap als jij een pagina kan aanwijzen met uurloon voor een vak ..

Als wij op papier overeen komen dat ik je muur volplak met tegels of dicht smeer dan kan dat nog steeds schot en scheef en met kuilen en bulten . juridisch gezien moet je gewoon betalen en heb je weinig om op te staan. dat de tegels niet op 1 lijn zitten en dat de afbeelding kriskras verdeeld is .. tja je noemt het kunstzinnige insteek en de rechter zegt "tja zo werkt meneer de aannemer, u verlies" ..

Again dit topic is niet bedoeld om de goedwerkende en vakkundige personen af te vallen .. of elkaar maar zo simpel om meneer beunhaas te vinden is het ook niet ..

je moet echt om een rekening specificatie vragen (vooraf) om te weten wat je waarvoor betaald. en dat verwerkt men (logisch) graag in een totaal prijs . alleen online bij elkaar klikken kan je een "gedeeltelijke" montage kosten zien .. bv roluik 600,- en voor 200,- plaatsen we ze .. en voor elke extra 125,- ..

Voor elke andere vakman betaal je zak cement/tegellijm 10,- (kost in de winkel 7,- en zijn inkoop wellicht 5,- ) en tegels idem .. uurloon verwerk je ook in je product ..
je winst moet je ergens vandaan halen toch ?

kortom wat is "goedkoop" . prijsvechters voor keuken/badkamer oftewel veel voorkomend is simpel maar daarna houd het ook snel op helaas.

Bellen is ook maar zo/zo .. en waar zit het verschil tussen misverstand en kastje + muur ? vertel het me maar (min of meer retorisch gezegd) ..

Toen mijn raam er in gezet werd zonder stelkozijn en pur werd gespoten werd ik niet echt happy . maar dat was omdat een ander raam er anders in gezet werd door een leverancier die niet beschikbaar was.. (out of business voor consumenten) .. en de externe expert begon over de ventilatie in mijn huis 8)7 ipv kwaliteit van het geleverde .. advocaat maakte er ook een potje van..

op schrift hebben valt wel mee, de wet zegt dat je het duidelijk op papier moet hebben maar als je niet weet wat je krijgt / wilt hebben (behoort te krijgen) kan je als leverancier de klant makkelijk een loer draaien..

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
..mag ik zeggen dat ik het een wat onsamenhangend en niet zo heel goed leesbaar geheel vind? Wat wil je precies met dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:45

MLLL

Palm Treo 650

Dat vraag ik mij ook af, zo kun je wel een topic over elke bedrijfstak maken dus ook ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Kurma en @MLLL
wat hopen jullie te vinden ? wellicht iets inhoudelijkere reactie .. is wel nuttig denk ik zo .
teminste ik ga er van uit dat jullie met een reden dit topic open(en)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Een open begroting heeft voor en nadelen voor beide partijen.

Als iets meezit begint de klant te klagen dat het te duur is , maar als het tegenzit kun je wel vragen aan de klant om extra te betalen , maar ik denk dat ik het antwoord al weet.

Ben zelf aannemer dus het blijft altijd dubbel.

In andere bedrijfstakken zal het niet veel anders gaan, alleen de bouw heeft de naam.
Net als autoverkopers en makelaars, allemaal boeventuig _/-\o_

Gelukkig weet ik wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
vso schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:22:
@Kurma en @MLLL
wat hopen jullie te vinden ? wellicht iets inhoudelijkere reactie .. is wel nuttig denk ik zo .
teminste ik ga er van uit dat jullie met een reden dit topic open(en)
Eh, wat? JIJ opent het topic, en nu moet ik aangeven wat ik hoop te vinden? Vreemd.. Wat ik in elk geval hoop te vinden is een fatsoenlijk geschreven topicstart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MLLL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:37:
Een open begroting heeft voor en nadelen voor beide partijen.

Als iets meezit begint de klant te klagen dat het te duur is , maar als het tegenzit kun je wel vragen aan de klant om extra te betalen , maar ik denk dat ik het antwoord al weet.

Ben zelf aannemer dus het blijft altijd dubbel.

In andere bedrijfstakken zal het niet veel anders gaan, alleen de bouw heeft de naam.
Net als autoverkopers en makelaars, allemaal boeventuig _/-\o_

Gelukkig weet ik wel beter.
Ik snap je .. het doel van het topic is " hoe krijg ik wat ik wil" van de aannemer zonder onredelijk te zijn
het is niet alsof je een product van de plank pakt en een vaste prijs betaald, dat het maatwerk is .. dat snappen we allemaal.

het is eigenlijk wel bizar dat je als consument van A-Z moet weten (mijn ervaring)
- maat voeringen (hart op hart, dagmaat, spouwmaat, opdek of stomp en andere maten)
- vaktermen
- juiste montage wijze
- veiligheid op de werkplek
- opleverings verplichte zaken
- gemeente vereisten (voor vergunning)
- schade afhandeling

Weetje ik huur een expert in om juist die "zorgen" weg te nemen .. daar betaal ik wel een bedrag voor maar dan word ik ontzorgt (niet dus) ..

kortom wat je zoekt is een redelijkheid van no-cure-no pay oplossing tussen de aannemer en opdrachtgever.

Dat als voor de ramen komt en men mekkert over de wc niet werkt, bijvoorbeeld lijkt me evident dat niet erbij hoort.. immers zulke zaken zijn meer gebruikelijk met computers..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
vso schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Toen mijn raam er in gezet werd zonder stelkozijn en pur werd gespoten werd ik niet echt happy . maar dat was omdat een ander raam er anders in gezet werd door een leverancier die niet beschikbaar was.. (out of business voor consumenten) .. en de externe expert begon over de ventilatie in mijn huis 8)7 ipv kwaliteit van het geleverde .. advocaat maakte er ook een potje van..

op schrift hebben valt wel mee, de wet zegt dat je het duidelijk op papier moet hebben maar als je niet weet wat je krijgt / wilt hebben (behoort te krijgen) kan je als leverancier de klant makkelijk een loer draaien..
Had je afgesproken dat er een stelkozijn gebruikt moest worden? Is namelijk alleen bij nieuwbouw verplicht en wanneer een kozijn onderdeel is van de gevel, zoals bij HSB.

En niet om te bashen, maar als je verhaal naar aannemers etc net zo warrig is als je OP, dan snap ik dat je tegen zaken aanloopt.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoZ20 op 26-01-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

vso schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:02:
[...]

het is eigenlijk wel bizar dat je als consument van A-Z moet weten (mijn ervaring)
- maat voeringen (hart op hart, dagmaat, spouwmaat, opdek of stomp en andere maten)
- vaktermen
- juiste montage wijze
Vakjargon is toch niet alleen bouwspecifiek?

Als ik een contract van een hypotheker krijg of van een jurist is het voor mij ook abacadabra.

Maar waarom moet je al die termen kennen?
Dat van een opdekdeur of stompe deur kan ik nog in komen, maar wat maakt jou nou uit wat de hart op hart maat is ,of de spouwbreedte? Staat allemaal op tekening.

En de juiste montagewijze staat veelal vermeld in een bestek , moet je alleen wel een architect in de arm genomen hebben, en die kan ook prima toezicht houden tijdens het bouwproces, maar dat kost wel extra centjes

Snap nog steeds niet waar je heen wil met het hele verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

MarcoZ20 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:02:
[...]

Had je afgesproken dat er een stelkozijn gebruikt moest worden? Is namelijk alleen bij nieuwbouw verplicht en wanneer een kozijn onderdeel is van de gevel, zoals bij HSB.
Kunststof of aluminium plaats je in een stelkozijn.Moet ook wel want die moet je uitvullen zodat alles mooi recht loopt omdat het materiaal buigzaam is , bij hout speelt dat niet probeer maar een een kozijnstijl te buigen

Houten kozijnen niet bij renovatie, die zet je vast aan de bestaande spouwlatten als ze heel gebleven zijn tijdens slopen, of je pur een nieuwe lat vast in de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
MLLL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Kunststof of aluminium plaats je in een stelkozijn.Moet ook wel want die moet je uitvullen zodat alles mooi recht loopt omdat het materiaal buigzaam is , bij hout speelt dat niet probeer maar een een kozijnstijl te buigen

Houten kozijnen niet bij renovatie, die zet je vast aan de bestaande spouwlatten als ze heel gebleven zijn tijdens slopen, of je pur een nieuwe lat vast in de spouw.
Als je een oud huis hebt waar de muren niet recht zijn, dan kom je niet weg met een stelkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

MarcoZ20 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Als je een oud huis hebt waar de muren niet recht zijn, dan kom je niet weg met een stelkozijn.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Toch moet een kunststofkozijn er knap in anders gaat het raam niet open als die erin zit, daarvoor monteer je een stelkozijn zodat je daar op kunt uitvullen én om het tochtdicht te krijgen .

Doorgaans is de de flens aan de buitenzijde van het kozijn een mm of 20 breed met een een rubber die je vervolgens tegen de rand van het stelkozijn aandrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
Heb ik verschillende huizen kunststof kozijnen laten plaatsen door verschillende bedrijven en zijn telkens zonder stelkozijn gemonteerd. Huidige woning had al kunststof kozijnen en die zijn ook zonder stelkozijn.
Zonder stelkozijn is toch niet fout lijkt me dan? Het is tenslotte ook tochtdicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MLLL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:02:
[...]
Vakjargon is toch niet alleen bouwspecifiek?

Als ik een contract van een hypotheker krijg of van een jurist is het voor mij ook abacadabra.

Maar waarom moet je al die termen kennen?
Dat van een opdekdeur of stompe deur kan ik nog in komen, maar wat maakt jou nou uit wat de hart op hart maat is ,of de spouwbreedte? Staat allemaal op tekening.

En de juiste montagewijze staat veelal vermeld in een bestek , moet je alleen wel een architect in de arm genomen hebben, en die kan ook prima toezicht houden tijdens het bouwproces, maar dat kost wel extra centjes
Dat staat allemaal op tekening = aanname
Net zoals de verwijzing naar een het woord bestek (vak jargon voor ??)

Heb je voor het plaatsen van kozijnen of een dakkapel een architect nodig ?

Betreft de termen / maten,.. mijn deur was 80cm (doorgang) ik bestelde een 90cm "invalide"/rolstoel bestendige deur (85-90cm met lage drempel) dat ze aankwamen met een 73cm doorgang en 10cm hoge drempel .. (mijn kozijn maat is 2m van links naar rechts)

Betreft dit voorbeeld mijn geluk is dat in bouwbesluit van 2012 dat een vervangende deur 85cm indien mogelijk (ja dus) geplaatst MOET worden. daarmee kon mijn jurist zowel de expert en de aannemer mee om de oren meppen. Dat ik als leek dat op moest lepelen werd ik minder happy van,
--> Zeker omdat een " onafhankelijk" derde partij dat dient waar te borgen, teminste dat lijkt me de insteek van een expertise bureau.

Betreft de tekening daar stond alleen 90cm bij de deur, en 2m bij het kozijn, knappe henkie die eruit haalt welke maat deur je dan krijgt en of stomp of opdek is.. of de drempel 2cm of 20cm is..

Als je diverse maten + een verklaring/legenda oplevert dan word de discussie-mogelijkheid al kleiner voor beide kanten..

De doelstelling is een duidelijk verhaal in de (start)post te kunnen zetten waarbij mensen met hun eerste "grote" project met een aannemer duidelijke afspraken te kunnen maken die redelijk zijn (wederzijds)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
vso schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 06:54:
[...]

Dat staat allemaal op tekening = aanname
Net zoals de verwijzing naar een het woord bestek (vak jargon voor ??)

Heb je voor het plaatsen van kozijnen of een dakkapel een architect nodig ?

Betreft de termen / maten,.. mijn deur was 80cm (doorgang) ik bestelde een 90cm "invalide"/rolstoel bestendige deur (85-90cm met lage drempel) dat ze aankwamen met een 73cm doorgang en 10cm hoge drempel .. (mijn kozijn maat is 2m van links naar rechts)

Betreft dit voorbeeld mijn geluk is dat in bouwbesluit van 2012 dat een vervangende deur 85cm indien mogelijk (ja dus) geplaatst MOET worden. daarmee kon mijn jurist zowel de expert en de aannemer mee om de oren meppen. Dat ik als leek dat op moest lepelen werd ik minder happy van,
--> Zeker omdat een " onafhankelijk" derde partij dat dient waar te borgen, teminste dat lijkt me de insteek van een expertise bureau.

Betreft de tekening daar stond alleen 90cm bij de deur, en 2m bij het kozijn, knappe henkie die eruit haalt welke maat deur je dan krijgt en of stomp of opdek is.. of de drempel 2cm of 20cm is..

Als je diverse maten + een verklaring/legenda oplevert dan word de discussie-mogelijkheid al kleiner voor beide kanten..

De doelstelling is een duidelijk verhaal in de (start)post te kunnen zetten waarbij mensen met hun eerste "grote" project met een aannemer duidelijke afspraken te kunnen maken die redelijk zijn (wederzijds)
Maar dit gaat toch gewoon om duidelijk afspreken (en vastleggen) wat je eisen zijn? Daar hoef je geen jargon voor te kennen. Je schrijft dat je een "90cm "invalide"/rolstoel bestendige deur" had besteld. Ik vermoed dat je dat niet duidelijk zwart-op-wit hebt afgesproken. Immers, als je dat wel had gedaan, had jouw jurist er niet het bouwbesluit bij nodig gehad om de deur naar 85cm te krijgen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Kurma schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:20:
[...]

Maar dit gaat toch gewoon om duidelijk afspreken (en vastleggen) wat je eisen zijn? Daar hoef je geen jargon voor te kennen. Je schrijft dat je een "90cm "invalide"/rolstoel bestendige deur" had besteld. Ik vermoed dat je dat niet duidelijk zwart-op-wit hebt afgesproken. Immers, als je dat wel had gedaan, had jouw jurist er niet het bouwbesluit bij nodig gehad om de deur naar 85cm te krijgen, toch?
dat snap je dan helemaal verkeerd..

Ga jij maar eens opzoeken wat rolstoel/invalide bestendige deur is los van de maat. ik had er moeite mee.

En 90cm kan verwijzen naar kozijn Hart op Hart, opdek, of stomp zijn, daar zit best een interperatatie ruimte tussen van centimeters, het is dan aan de rechter of hij het redelijk vind dat dat ook verzocht is . (aldus advocaat) ..

Gelukkig had ik vooraf het opgemerkt voordat ze het deurkozijn weg gingen slopen want eenmaal gemonteerd moet je nog harder je best doen om het verandert te krijgen.

Dat we het bouwbesluit om de hoek kwam, was alleen omdat ze extra rekende voor de 90cm deur 5.000 euro.

wie eist die bewijst, dus als jij als consument zegt dat heb je niet besteld.. en de aannemer heeft het niet goed genoteerd ..oftewel er is ruimte voor discussie zoals hierboven toegelicht ..
En ik eis dus ik moet bewijzen dat ik dat die wens heb uitgesproken naar de leverancier/aannemer. als dat allemaal mondeling is dan heb je wel een uitdaging .. je partner is geen getuige, familie idem .. en derd(en) zijn al helemaal zelden aanwezig.

Dan is het maar de vraag of de rechter jou redelijk vind, in mijn geval is een toekomst bestendige woning maken waarbij niemand echt invalide is .. niet in mijn voordeel, ook al zijn de buren dat wel bij wijze van spreken. Dus dat bouwbesluit hielp dat betreft enorm in ons voordeel het is dan geen 90cm maar in elk geval niet kleiner dan 80cm doorgang of zelfs die 73 waar de aannemer mee kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 27-01-2022 11:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Dus resumerend: je hebt zelf een of meerdere slechte ervaringen met aannemers gehad, en opent dit topic om een soort generieke lijst van aandachtspunten neer te leggen, zodat anderen die punten af kunnen lopen als ze ook met aannemers te maken krijgen?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
vso schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:33:
[...]

dat snap je dan helemaal verkeerd..

Ga jij maar eens opzoeken wat rolstoel/invalide bestendige deur is los van de maat. ik had er moeite mee.

En 90cm kan verwijzen naar kozijn Hart op Hart, opdek, of stomp zijn, daar zit best een interperatatie ruimte tussen van centimeters, het is dan aan de rechter of hij het redelijk vind dat dat ook verzocht is . (aldus advocaat) ..

Gelukkig had ik vooraf het opgemerkt voordat ze het deurkozijn weg gingen slopen want eenmaal gemonteerd moet je nog harder je best doen om het verandert te krijgen.

Dat we het bouwbesluit om de hoek kwam, was alleen omdat ze extra rekende voor de 90cm deur 5.000 euro.

wie eist die bewijst, dus als jij als consument zegt dat heb je niet besteld.. en de aannemer heeft het niet goed genoteerd ..oftewel er is ruimte voor discussie zoals hierboven toegelicht ..
En ik eis dus ik moet bewijzen dat ik dat die wens heb uitgesproken naar de leverancier/aannemer. als dat allemaal mondeling is dan heb je wel een uitdaging .. je partner is geen getuige, familie idem .. en derd(en) zijn al helemaal zelden aanwezig.

Dan is het maar de vraag of de rechter jou redelijk vind, in mijn geval is een toekomst bestendige woning maken waarbij niemand echt invalide is .. niet in mijn voordeel, ook al zijn de buren dat wel bij wijze van spreken. Dus dat bouwbesluit hielp dat betreft enorm in ons voordeel het is dan geen 90cm maar in elk geval niet kleiner dan 80cm doorgang of zelfs die 73 waar de aannemer mee kwam.
Dus je hebt gewoon niet duidelijk geschreven wat je eisen zijn.. Als jij schrijft "ik wil een deuropening van minimaal 90cm breed want ik moet er met een rolstoel doorheen", is dat prima duidelijk. Daar hoef je geen jargon voor te kunnen, alleen maar duidelijk omschrijven wat je wil.

Heel vervelend dat jou dit allemaal is overkomen, maar dat had volgens mij vrij eenvoudig voorkomen kunnen worden met de algemene tip "leg vast wat je eisen zijn en leg vast wat hebt afgesproken". Maar dat geldt niet alleen bij aannemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ugchel schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:40:
Dus resumerend: je hebt zelf een of meerdere slechte ervaringen met aannemers gehad, en opent dit topic om een soort generieke lijst van aandachtspunten neer te leggen, zodat anderen die punten af kunnen lopen als ze ook met aannemers te maken krijgen?
Volgens mij zoekt hij een manier om als noob het kaf van het koren te scheiden. En behalve referenties nalopen en de stelregel van @barry86 is die er niet. De enige optie die je hebt is 1337 worden op een klein onderdeel en daar dan proberen om iemand zijn kennis te controleren. Wil je minder risico lopen en er geen tijd of moeite in steken zal je toch gewoon kennis moeten inkopen.

Maar vooral controleer de offerte +tekening zolang je die niet 100% begrijpt of 100% goed is teken helemaal niets. Hoe mooi de blauwe ogen van de verkoper ook zijn. In de bouw zijn tekeningen heilig, Dus als je die niet kan lezen, moet je iemand regelen die dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:43:
[...]
Volgens mij zoekt hij een manier om als noob het kaf van het koren te scheiden. En behalve referenties nalopen en de stelregel van @barry86 is die er niet. De enige optie die je hebt is 1337 worden op een klein onderdeel en daar dan proberen om iemand zijn kennis te controleren. Wil je minder risico lopen en er geen tijd of moeite in steken zal je toch gewoon kennis moeten inkopen.

Maar vooral controleer de offerte +tekening zolang je die niet 100% begrijpt of 100% goed is teken helemaal niets. Hoe mooi de blauwe ogen van de verkoper ook zijn. In de bouw zijn tekeningen heilig, Dus als je die niet kan lezen, moet je iemand regelen die dat wel kan.
niet eens voor mezelf,

Denk dat als ik bij een aannemer om een gespecficeerde omschrijving met eventueele bouwtekening(en) en profielmaten etc vraag ze al zoiets hebben van "te moeilijk .. andere klant zoeken".. zeker in de huidige tijd.

Niet dat ik zit te wachten op een 20 pagina tellend verslag met een aantal muur vullende tekeningen van de plotterprinter ..

kennis inkopen is toch juist het doel van een aannemer lijkt me ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:06
Een vraagje wat versta je onder een aannemer? De zoveelste Jan/Piet Bouw aka ZZP bouwvakker of een gedegen aannemersbedrijf waarvan de eigenaar bouwkundige is en/of één of meerdere bouwkundigen in dienst heeft aangevuld met ervaren vakmensen voor het uitvoering en die ook regelmatig getraind worden? De eerste groep zijn vooral bouwvakkers en hebben geen of weinig bouwkundige en management kennis. En ja daar wordt me toch een potje geprutst simpelweg omdat de kennis ontbreekt. Je hoeft geen diploma’s tehebben of kennis om een bouwbedrijf op te starten. Nu het geld voor het opraken ligt in de bouwwereld, trekt het veel gelukzoekers aan. In Duitsland maar ook andere Duitstalige landen heb je voordat je een (bouw)bedrijf wilt opstarten eerst een Meisterabschluß nodig. Opleidingen van zeer hoge kwaliteit wat in vergelijking met Nederlandse maatstaven bijna op HBO niveau ligt. Met als gevolg (wereldwijd) geroemd vakmanschap en vaak ook nog voor een betere prijs dan in Nederland.

Een paar tips wanneer je werk gaat uitbesteden. Vraag subtiel wat de vooropleiding en ervaring van de uitvoerende partij is. Zorg dat je alles conform de geldige Nederlandse of Europese normen laat uitvoeren. En dat je de detaillering vooraf op papier of in CAD/BIM hebt. Uit eigen ervaring is, wanneer je in het hele proces BIM gebruikt en dat alle uitvoerende partijen dat ook goed onder de knie hebben, de kans op dure bouwfouten het kleinste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:16:
[...]

niet eens voor mezelf,

Denk dat als ik bij een aannemer om een gespecficeerde omschrijving met eventueele bouwtekening(en) en profielmaten etc vraag ze al zoiets hebben van "te moeilijk .. andere klant zoeken".. zeker in de huidige tijd.

Niet dat ik zit te wachten op een 20 pagina tellend verslag met een aantal muur vullende tekeningen van de plotterprinter ..

kennis inkopen is toch juist het doel van een aannemer lijkt me ?
je zou denken van wel ja.. maar wat jij hebt is denk ik meer een kozijnen verkoper in een aanneem constructie gaat de aannemer tussen jou en de kozijnen verkoper zitten en zorgt dat jouw wensen ook in jouw gevel komen. uiteraard vraagt hij daar geld voor en dat willen mensen niet betalen dus lopen ze zelf naar die kozijnen verkoper. maar dan mis je dus een stukje kennis en kunde. Uiteraard hebben kozijnenboeren dat door dus die profileren zich dan als aannemer, maargoed dan wordt het dus helemaal een wij van wc -eend verhaal. extrene controle is dan dus geen overbodige luxe, uiteraard staat een partikulier in zijn recht en mag verwachten dat het allemaal helemaal prima voor elkaar komt, helaas is dat niet altijd zo en dus zijn soms extra ogen nodig. het zou niet nodig moeten zijn, maar helaas is dat het wel.

Uitendelijk hadden we vroeger niet voor niets op elke bouw een opzichter (de ogen van de opdrachtgever)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Autonoesis schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:11:
Een vraagje wat versta je onder een aannemer? De zoveelste Jan/Piet Bouw aka ZZP bouwvakker of een gedegen aannemersbedrijf waarvan de eigenaar bouwkundige is en/of één of meerdere bouwkundigen in dienst heeft aangevuld met ervaren vakmensen voor het uitvoering en die ook regelmatig getraind worden? De eerste groep zijn vooral bouwvakkers en hebben geen of weinig bouwkundige en management kennis. En ja daar wordt me toch een potje geprutst simpelweg omdat de kennis ontbreekt. Je hebt geen diploma’s hebben of kennis om een bouwbedrijf op te starten. Nu het geld voor het opraken ligt in de bouwwereld, trekt het veel gelukzoekers aan. In Duitsland maar ook andere Duitstalige landen heb je voordat je een (bouw)bedrijf wilt opstarten eerst een Meisterabschluß nodig. Opleidingen van zeer hoge kwaliteit wat in vergelijking met Nederlandse maatstaven bijna op HBO niveau ligt. Met als gevolg (wereldwijd) geroemd vakmanschap en vaak ook nog voor een betere prijs dan in Nederland.

Een paar tips wanneer je werk gaat uitbesteden. Vraag subtiel wat de vooropleiding en ervaring van de uitvoerende partij is. Zorg dat je alles conform de geldige Nederlandse of Europese normen laat uitvoeren. En dat je de detaillering vooraf op papier of in CAD/BIM hebt. Uit eigen ervaring is, wanneer je in het hele proces BIM gebruikt en dat alle uitvoerende partijen dat ook goed onder de knie hebben, de kans op dure bouwfouten het kleinste is.
vroeger kon je je ook niet zomaar als aannemer in nederland inschrijven. dat moest toen ook met hbo of een specifike mbo ik dacht uit tilburg. (ik heb de papieren nog moeten laten zien tijdens de kvk inschrijving) een jaar later kon iedere hansworst zich inschrijven als aannemer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinSilva
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-06 12:45
Vertrouwen is inderdaad een belangrijke, je zult zien dat mensen altijd meer voor je over hebben als je een goede band met elkaar hebt. Typisch gevalletje van good will. Je kunt ook zelf materialen inkopen zodat je zeker weet dat je daarvoor niet te veel betaald. Ik heb bij mijn laatste verbouwing zelf de verf, contactlijm, planken, isolatiemateriaal en dergelijke besteld. Daarbij helpt het ook zeker als je het een en ander van klussen afweet. Dan kun je het proces en de vooruitgang een stuk beter in de gaten houden. Daarbij zal de aannemer minder snel iets flikken als hij doorheeft dat ook jij weet waar je het over hebt. En desnoods moet je maar gewoon doen alsof je weet waar je het over hebt.

[ Voor 79% gewijzigd door MarinSilva op 29-05-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-07 11:57
Een paar simpele spelregels die ik zelf hanteer zijn:

1 Betalen voor het werk wat gedaan is einde van de week
2 Materiaal bespreken we samen, word dan besteld en bij mij geleverd en ik krijg de factuur. (*)
3 Ik betaal niks aan, nog geen 5%, want alles wat je moet hebben kan worden besteld en bij mij wroden afgeleverd.

* wil hij verdienen op materiaal, jammer dan.

[edit] typo

[ Voor 3% gewijzigd door agitri op 24-05-2023 13:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurma
agitri schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:27:
Een paar simpele spelregels die ik zelf hanteer zijn:

1 Betalen voor het werk wat gedaan is einde van de week
2 Materiaal bespreken we samen, word dan besteld en bij mij geleverd en ik krijg de factuur. (*)
3 Ik betaal niks aan, nog geen 5%, want alles wat je moet hebben kan worden besteld en bij mij wroden afgeleverd.

* wil hij verdienen op materiaal, jammer dan.

[edit] typo
Bij wie klop jij dan aan voor garantie? Mooi principieel standpunt, maar ik ken geen serieuze aannemer die hiermee akkoord gaat (niet dat ik ze allemaal ken natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
Kurma schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Bij wie klop jij dan aan voor garantie? Mooi principieel standpunt, maar ik ken geen serieuze aannemer die hiermee akkoord gaat (niet dat ik ze allemaal ken natuurlijk).
Je geeft het antwoord zelf, jij kent geen serieuze aannemers. Die spelregels die ik stelde komen van vroeger af en toen was het niet anders. Het is tegenwoordig dat ze om aanbetalingen en voorschotten vragen en heel eerlijk vind ik dat maar raar. Bij de bakker betaal je toch ook niet voor het brood van morgen, zelfs niet als je het besteld op naam.

Ik denk dat het probleem ook ergens anders ligt, namelijk bij het vertrouwen van elkaar. De aannemer moet maar vertrouwen op jou dat jij zijn geld hebt voor de klus, dat de deur op het einde niet in z'n gezicht word dicht gegooid na al het werk en niet betaald krijgt. Jij daarin tegen moet maar hopen dat hij na het voorschot nog komt opdagen en het werk afmaakt.

Jou punt omtrent garantie? Bestaat niet, er is geen *garantie* met bouwen (schroefje los, prima kan gemaakt worden, maar verkeerde helling in het dak waarbij het opnieuw moet omdat het niet goed is maar wel prima werkt, vergeet het maar, had je in het werk moeten zien), het beste wat je kan doen is alles volgens de tekening en constructieberekening bouwen en vertrouwen hebben in je aannemer dat hij het kan. Het enige wat je kunt doen op het moment van garantie is vragen of hij het komt maken of aansprakelijk stellen voor gebrekkig werk, dat laatste is helemaal onhandig want dan ga je dat juridische traject in waar je helemaal niet blij van word.

Kleine samenvatting; betaal nooit aan maar investeer in een goede relatie met vertrouwen met elkaar, want de kans is groot dat je lang met elkaar opgescheept zit, want bouwen en verbouwen is niet in een week gedaan :)

Ps. Neem wat hierboven staat met een korrel zout, niks is zoals het is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
agitri schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Je geeft het antwoord zelf, jij kent geen serieuze aannemers.
Dat staat er niet!
... Die spelregels die ik stelde komen van vroeger af en toen was het niet anders. Het is tegenwoordig dat ze om aanbetalingen en voorschotten vragen en heel eerlijk vind ik dat maar raar. Bij de bakker betaal je toch ook niet voor het brood van morgen, zelfs niet als je het besteld op naam.

Ik denk dat het probleem ook ergens anders ligt, namelijk bij het vertrouwen van elkaar. De aannemer moet maar vertrouwen op jou dat jij zijn geld hebt voor de klus, dat de deur op het einde niet in z'n gezicht word dicht gegooid na al het werk en niet betaald krijgt. Jij daarin tegen moet maar hopen dat hij na het voorschot nog komt opdagen en het werk afmaakt.

Jou punt omtrent garantie? Bestaat niet, er is geen *garantie* met bouwen (schroefje los, prima kan gemaakt worden, maar verkeerde helling in het dak waarbij het opnieuw moet omdat het niet goed is maar wel prima werkt, vergeet het maar, had je in het werk moeten zien), het beste wat je kan doen is alles volgens de tekening en constructieberekening bouwen en vertrouwen hebben in je aannemer dat hij het kan.
Onzin.
Het enige wat je kunt doen op het moment van garantie is vragen of hij het komt maken of aansprakelijk stellen voor gebrekkig werk, dat laatste is helemaal onhandig want dan ga je dat juridische traject in waar je helemaal niet blij van word.

Kleine samenvatting; betaal nooit aan maar investeer in een goede relatie met vertrouwen met elkaar, want de kans is groot dat je lang met elkaar opgescheept zit, want bouwen en verbouwen is niet in een week gedaan :)

Ps. Neem wat hierboven staat met een korrel zout, niks is zoals het is :)
Fijn dat je zo'n stellige mening hebt, maar dat betekent dan gewoon dat je dus geen aannemer gaat vinden die de klus voor je oppakt. Dus succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
Kurma schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Dat staat er niet!

[...]

Onzin.

[...]

Fijn dat je zo'n stellige mening hebt, maar dat betekent dan gewoon dat je dus geen aannemer gaat vinden die de klus voor je oppakt. Dus succes ermee!
Ik begin me af te vragen of je überhaupt wel eens iets hebt gebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

agitri schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Je geeft het antwoord zelf, jij kent geen serieuze aannemers.
Ik ken er wel een paar. En ze werken niet zoals jij beschrijft, en zullen daar ook nimmer aan meewerken. Je beschrijft geen aanneming maar handjes inhuren waarbij je een gedeelte van de aannemersrol op je neemt.
Bij de bakker betaal je toch ook niet voor het brood van morgen, zelfs niet als je het besteld op naam.
Bestel jij bij de bakker de ingrediënten zelfstandig en voor eigen rekening, en komt de bakker dan met kneedmachine en oven aan huis? En is het geleverde eenvoudig door te verkopen? Lukt dat ook met een op bestelling gemaakte verjaardagstaart denk je? Nee, precies.

Zelf bestellen van materialen is overigens zeer, zeer onverstandig want enig gebrek aan het materiaal, door gebruik van dat materiaal of ongeschiktheid van dat materiaal komt dan voor je eigen rekening tijdens en na de oplevering.
Jou punt omtrent garantie? Bestaat niet, er is geen *garantie* met bouwen
En toch kun je bij een verborgen gebrek de aannemer tot 20 jaar lang aansprakelijk stellen. Ook bij oplevering kun je herstel van gebreken afdwingen. Een beetje aannemer heeft gewoon een garantiebepaling in zijn algemene voorwaarden staan.

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 28-05-2023 07:06 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
agitri schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Ik begin me af te vragen of je überhaupt wel eens iets hebt gebouwd?
Zegt meer over jezelf dan over mij..
FirePuma142 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:05:
[...]

Ik ken er wel een paar. En ze werken niet zoals jij beschrijft, en zullen daar ook nimmer aan meewerken. Je beschrijft geen aanneming maar handjes inhuren waarbij je een gedeelte van de aannemersrol op je neemt.

[...]

Bestel jij bij de bakker de ingrediënten zelfstandig en voor eigen rekening, en komt de bakker dan met kneedmachine en oven aan huis? En is het geleverde eenvoudig door te verkopen? Lukt dat ook met een op bestelling gemaakte verjaardagstaart denk je? Nee, precies.

Zelf bestellen van materialen is overigens zeer, zeer onverstandig want enig gebrek aan het materiaal, door gebruik van dat materiaal of ongeschiktheid van dat materiaal komt dan voor je eigen rekening tijdens en na de oplevering.

[...]

En toch kun je bij een verborgen gebrek de aannemer tot 20 jaar lang aansprakelijk stellen. Ook bij oplevering kun je herstel van gebreken afdwingen. Een beetje aannemer heeft gewoon een garantiebepaling in zijn algemene voorwaarden staan.
Dat dus.

[ Voor 71% gewijzigd door Kurma op 28-05-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinSilva
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-06 12:45
Het is echt een gedoe om dat zelf te doen, maar als je klaar bent, voelt het als een overwinning. Had laatst ook zo'n projectje en met een beetje hulp van YouTube kwam ik een heel eind. Overigens, die epdm lijm werkt als een trein; ik heb er geen omkijken naar gehad. Blijf wel rustig, het kost even om erin te komen, maar als je twee linkerhanden zoals ik hebt, dan lukt het jou ook wel. Je hoeft ook zeker niet perfect te zijn, gewoon relaxen.
Pagina: 1