Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij zijn aan het nadenken over de indeling van onze nieuwbouwhuis / zolder, en daarmee dus ook de indeling van het dak.

Er zit standaard een dakraam op het noordoosten. Die willen we upgraden naar 114x118 cm ipv 78 x 98 voor 300 euro.

Aan de andere kant, op het zuidwesten, is er vanuit de bouwer een optie voor een dakraam van 78 x 98 of 114 x 118. Die laatste kost 1800 euro. Ik vind het nogal duur, maar wil er een slaapruimte van maken, dus gelijk licht en ventilatie in orde maken. Achteraf zal vast goedkoper zijn, maar dan zit je (denk ik) weer met zonnepanelen die eraf of opzij moeten, en dan moet je weer zelf dingen regelen. Of zal dat meevallen?

Dat dakraam op het zuidwesten kan je combineren met max 8 zonnepanelen. Dat is ook direct het maximum voor de standaard omvormer. Een upgrade daarvan kost 550 euro.

We hebben nu gekozen voor een groot dakraam aan beide kanten, in combinatie met 8 zonnepanelen aan de zuidwestzijde. Zit ondertussen weer te twijfelen; geen mogelijkheden meer om 3 of 4 extra panelen te plaatsen (achteraf), en ook aan de minder interessante noordoostzijde zit je dan op een max van 8.

Toch maar kleine dakramen laten zetten dan? Of helemaal van panelen en ramen afzien?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:20

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Wij hebben het dakraam aan de kant van de zonnepanelen later laten installeren, precies zo dat het tussen de panelen in viel (op een nette manier uiteraard). Ervaring met projectmatige bouw is dat er weinig flexibiliteit is mbt. locatie/hoogte van de dakramen en dat het maar gokken is of de panelen er dan nog netjes omheen passen.

Later installeren is echt een kleine moeite: voor een kleine vergoeding en een halve dag werk komt iemand een gat zagen in je nieuwe dak (hartverzakking gegarandeerd!) en werkt hij het zowel buiten als binnen netjes af. Je hebt dan ook meer keuze in type dakraam dan bij de projectaannemer.

[ Voor 30% gewijzigd door [BoSS] op 26-01-2022 14:56 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
[BoSS] schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:55:
Wij hebben het dakraam aan de kant van de zonnepanelen later laten installeren, precies zo dat het tussen de panelen in viel (op een nette manier uiteraard). Ervaring met projectmatige bouw is dat er weinig flexibiliteit is mbt. locatie/hoogte van de dakramen en dat het maar gokken is of de panelen er dan nog netjes omheen passen.

Later installeren is echt een kleine moeite: voor een kleine vergoeding en een halve dag werk komt iemand een gat zagen in je nieuwe dak (hartverzakking gegarandeerd!) en werkt hij het zowel buiten als binnen netjes af. Je hebt dan ook meer keuze in type dakraam dan bij de projectaannemer.
Ah, dank voor je tip. Maar dat dakraam plaatsen kan dus gewoon van binnenuit zonder op het dak te hoeven klimmen en de zonnepanelen van het dak te halen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:21

Pazo

Mroaw?

Ze moeten er aan de buitenkant wel bij kunnen ivm rondom het dakraam afwerken.

Als voorbeeld, wij hebben 2 grote dakramen (zaten er al in), en de panelen daar op afgestemd. Boven zitten panelen van 2 meter lang, onder zitten panelen van 167cm lang. Er zijn dus ook verschillende maten panelen, wellicht dat je daarmee nog kunt puzzelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5FImKDw2N1drwun9vuO4LDqi.jpg

Voordeel in mijn geval was, dat we een dakkapel hebben waar je op kunt staan.
Dat maakt bijvoorbeeld 1 paneel verwijderen om bij het dakraam te kunnen komen wel een stuk makkelijker.

Ik vind die grote dakramen in ieder geval erg fijn :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:28:
Ze moeten er aan de buitenkant wel bij kunnen ivm rondom het dakraam afwerken.

Als voorbeeld, wij hebben 2 grote dakramen (zaten er al in), en de panelen daar op afgestemd. Boven zitten panelen van 2 meter lang, onder zitten panelen van 167cm lang. Er zijn dus ook verschillende maten panelen, wellicht dat je daarmee nog kunt puzzelen.

[Afbeelding]

Voordeel in mijn geval was, dat we een dakkapel hebben waar je op kunt staan.
Dat maakt bijvoorbeeld 1 paneel verwijderen om bij het dakraam te kunnen komen wel een stuk makkelijker.

Ik vind die grote dakramen in ieder geval erg fijn :)
Aha, hoe groot zijn die dakramen? 114 breed schat ik zo in?
Vanuit de bouwer kan je gewoon kiezen voor 'extra zonnepanelen', een maat staat er niet bij, zal wel redelijk standaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
koelkast schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Vanuit de bouwer kan je gewoon kiezen voor 'extra zonnepanelen', een maat staat er niet bij, zal wel redelijk standaard zijn.
En flink aan de prijs denk ik, panelen vanuit de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:21

Pazo

Mroaw?

koelkast schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Ja dat denk ik wel, panelen zijn 100cm en zo te zien is het raam iets breder :) Denk 114x140cm.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Dracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:38:
[...]

En flink aan de prijs denk ik, panelen vanuit de bouwer.
Nou, dat valt mee. 375 euro per extra paneel. En er komen er standaard 4 op. Je kan het uitbreiden tot 8 op dezelfde omvormer, dus totaal 1400 euro dan. Vind het wel een redelijke deal.

In combinatie met een groot dakraam passen er max 9 panelen op het dak, waarvan dus 8 op één omvormer.
Mogelijk met een klein dakraam wel meer panelen (10 of 11), maar dan moet ik dus een andere omvormer, die dik 500 euro extra kost. Die omvormer gebruik ik liever aan de andere kant (noordoosten) op termijn (ja, ik weet dat dat minder efficient is)
Pagina: 1