Toon posts:

Technische check op basis van offerte

Pagina: 1
Acties:

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49
Ik heb een klein huis met een wat onhandig dak, waar ik toch zonnepanelen op wil leggen. In de praktijk ga je niet meer dan 4 panelen kwijt raken (2 zuidoost, 2 noordwest), maar ze kunnen wel eventueel groter zijn dan "standaard" om maximale opbrengst te krijgen. En ga ik denk ik bij voorkeur liever naar micro-inverters om daar het meeste uit te halen.
Dus zelf heb ik eerst ongeveer het volgende bedacht:
Ik heb op dit moment een offerte gekregen, waar ik graag jullie mening over hoor of ik dingen verkeerd begrijp:
4x Hyundai HiE 395-400Wp Full Black
4x Enphase IQ 7X Microinverter
1x Q-Relay (1 fase)
1x Enphase Envoy-S Standaard
1x Volledige montage en installatie
1x Gratis BTW teruggaven verzorgd (indien mogelijk)

Totaal excl. BTW: € 3.729,00
BTW 21%: € 783,09
Totaal incl. BTW: € 4.512,09
Ik ben relatief zeker van welke panelen ze bedoelen, maar let op dat ik dit datasheet er zelf bijgezocht heb. Kans dus dat ik de verkeerde heb. Dit is de naam zoals die in de offerte staat.

In deze offerte geven ze aan de Enphase IQ7X te gebruiken.

In de datasheet staat o.a. de Peak power tracking voltage van de IQ7, IQ7A en IQ7X micro-omvormers:
IQ7: 27 V - 37 V
IQ7A: 27 V - 45 V
IQ7X: 53 V - 64 V
En verder de module compatability:
IQ7: 60-cell PV modules only
IQ7A: 60-cell & 72-cell PV modules
IQ7X: 96-cell PV modules only
Nou kan ik met de naam die ze aangeven niet 100% zeker zeggen welk paneel ze leveren. Maar ik denk dat het de Hyundai HiE-S395VG (die VG noemen ze niet, maar ik kan hem nooit zonder die VG vinden)

En daar zegt de datasheet "Voltage at Pmax: 38.5V" (met wat kleine variatie voor het preciese model)
In mijn ogen zou "Voltage at Pmax" toch binnen de "Peak power tracking voltage" van de micro-omvormer moeten liggen?

Verder is het een 340cells paneel. Wat geen veelvoud is van 60, 72 òf 90. Kan dat uberhaupt werken?

Verder nog. Wat is jullie mening over de zelfbedachte configuratie? Haalbaar? Eventueel zelf doen? Mijn vader is electrotechnisch ingenieur (met pensioen). Maar die heeft vooral niet zo'n behoefte om op het dak te klimmen ;)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:45
Volgens mij mag een IQ7X maximaal 10A kortsluitspanning. Die panelen halen 10.97A. Dus volgens mij is die micro niet compatibel maar moet je de IQ7A hebben. Of iets van AP systems.
4x Hyundai HiE 395-400Wp Full Black
4x Enphase IQ 7X Microinverter
1x Q-Relay (1 fase)
1x Enphase Envoy-S Standaard
1x Volledige montage en installatie
1x Gratis BTW teruggaven verzorgd (indien mogelijk)

Totaal excl. BTW: € 3.729,00
BTW 21%: € 783,09
Totaal incl. BTW: € 4.512,09
Met de energieprijzen van een half jaar geleden zou ik je aangeraden hebben om het eigenhandig te installeren of anders van zonnepanelen af te zien omdat het met die prijzen vrijwel niet terugverdiend kon worden.
Met de huidige energieprijzen is dat anders.
Met een dergelijk legplan zit je inderdaad wel vast aan micro's.
Verder is het een 340cells paneel. Wat geen veelvoud is van 60, 72 òf 90. Kan dat uberhaupt werken?
Maakt zover ik weet niet uit. Het gaat er om dat de voltages en stroom binnen de specs blijven.
Verder nog. Wat is jullie mening over de zelfbedachte configuratie? Haalbaar? Eventueel zelf doen? Mijn vader is electrotechnisch ingenieur (met pensioen). Maar die heeft vooral niet zo'n behoefte om op het dak te klimmen ;)
Ja gewoon zelf doen. Gewoon overal even goed naar kijken en dan nadoen. Wel alle klemmen goed aandraaien.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Allememachies wat een prijs. Er mag best wat verdient worden, maar richting 1200ex BTW meer dan de prijsvechter webwinkel?

Het eigen plan van @OnTracK is ook nog eens veel beter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
4 panelen op 2x aps 3ds en een kWh meter (via s0 of modbus uitlezen) op een 16A aardlekautomaat.
Je 1e ingeving is dus prima.

Je hebt heel dat enphase circus in je meterkast niet nodig voor 4 paneeltjes. Zeker niet, als je straks mag gaan betalen voor de logging.

Hier heb je een uitleg over de hyundai panelen.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2022 06:12]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:53
Lokale installateur benaderen en vragen wat het kost om jouw setup te leveren en installeren. Vraag ook wat het kost als je zelf de boel levert. Sommigen willen graag zelf de boel leveren en daar een kleine marge op pakken, anderen blijven daar weer liever verre van.

De tijd die jij steekt in het bedenken van een optimale setup kan de gemiddelde pv boer er niet in steken zonder in te leveren op zijn/haar concurrentiepositie qua prijs. De meeste pv boeren kopen een selectie aan panelen groot in en configureren louter met hun groot ingekochte onderdelen. Concurrentievoordeel voor hun, weinig voordeel voor de klant.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49
Het probleem dat ik op dit moment vooral heb is mensen vinden die een offerte willen uitbrengen. Hoe vind ik uberhaupt mensen die "andermans" setup willen installeren? Of bedoel je dan niet een zonnepanelen installateur maar een meer generieke installateur?

[Voor 21% gewijzigd door OnTracK op 27-01-2022 10:05]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:53
OnTracK schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:04:
Het probleem dat ik op dit moment vooral heb is mensen vinden die een offerte willen uitbrengen. Hoe vind ik uberhaupt mensen die "andermans" setup willen installeren? Of bedoel je dan niet een zonnepanelen installateur maar een meer generieke installateur?
echteinstallateur.nl is het installq register. Daar kan je je postcode invullen en in het volgende scherm 'zonnestroomsysteem pv' aanvinken. Zoekradius verkleinen naar eigen believen en klaar ben je.

Voordeel daarvan is dat je geaccrediteerde bedrijven vindt wat de kans op cowboys verkleint (maar niet elimineert. Je kan altijd pech hebben).

Je kan ook bij de bekendere webshops kijken en de installatiewerkzaamheden bijkopen. Vaak gaat dat pas vanaf x aantal panelen, maar als je dat bedrag er voor over hebt kan dat natuurlijk ook. Het kan dan nog steeds goedkoper zijn dan elders. Nadeel is dat voor zover ik kan terugvinden de bekendere webshops niet installq geregistreerd zijn, noch zonnekeur hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee