Toon posts:

Offerte check zonnepalen voor klein oud huisje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:03
Beste tweakers,

Graag jullie advies of ik iets over het hoofd zie en of ik acceptabele offerte heb gekregen.

Ik wil graag zonnepanelen op mijn huisje (73m2) uit 1912 plaatsen met mijn tuin op het oosten. Daarnaast heb ik een tuinkantoor (vloerverwarming) van 10m2.

Ik wil graag weten wat jullie verwachten van de opbrengst die ik ga opleveren en of ik nog iets over het hoofd zie. Ik heb namelijk een schoorsteen die deels schaduw gaat veroorzaken bij 1 a 2 panelen.

1. Foto's

2. Beschikbare (dak)ruimte
7m lang, 3.8 m breed. Staat 1 kleine afvoer op het dak + een schoorsteen die schaduw veroorzaakt.

3. Schaduw
1 a 2 panelen zullen deels met schaduw te maken krijgen i.v.m. de schoorsteen. Hoeveel verlies heb ik hierdoor als bv de helft van mijn paneel in de schaduw staat, heb ik dan de helft opbrengst of zelfs minder?

4. Jaarverbruik
Wat is je huidige/te verwachten jaarverbruik qua elektriciteit? (in kWh). Heb je plannen voor bijv. een warmtepomp, elektrische auto of andere apparaten die véél stroom gebruiken?

2400 a 2500 kWh. Ik verwacht geen warmtepomp te gaan gebruiken of laadpaal. Wellicht in de toekomst een airco.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb nu fase 1. En onderstaande meterkast en slimme meter.
Heb ik 3 fase nodig? Ik wil nu enkel de meterkast laten vervangen.

6. Budget en doel
6000 euro. Ik verwacht dat ik nog 2 a 3 jaar in dit huis blijf wonen en daarna verkoop of ga verhuren. Doel is vooral als investering en minder afhankelijk te zijn van de hoge stroomprijzen (die waarschijnlijk wel gaan zakken maar hoog blijven). Vanaf volgende week ga ik 0,28 normaal en 0,24 dal betalen)

7. Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur / zonnepanelen bedrijf.

8. Bijhouden van data
Ik wil graag meten hoeveel ik oplever per dag/week/maand. Nog niet gecheckt of dit kan bij deze leverancier, maar verwacht dat bij alle systemen kan die via installateurs worden geleverd of is dit niet zo?

9. Reeds verkregen offertes
Ik heb rond gevraagd bij vrienden/familie wat gangbare prijzen zijn en nu bij een partij gerecht gekomen die mijn vader heeft gebruikt. De meterkast kan ook geleverd worden via BTW korting.

10. Regio
Utrecht

Offerte
Opstelling op basis van 10 panelen:

10 panelen incl vervangen meterkast:

De verwachte opbrengst bedraagt 2739 kWh per jaar

8 panelen incl vervangen meterkast:

De verwachte opbrengst bedraagt 2191 kWh per jaar

Advies is dus om voor 10 (of 9) panelen te gaan.

Waar zouden jullie de kabel naar mijn meterkast laten lopen? Via de regenpijp naar de grond en dan via de kruipruimte naar de meterkast?

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-02 23:19
3. Schaduw
1 a 2 panelen zullen deels met schaduw te maken krijgen i.v.m. de schoorsteen. Hoeveel verlies heb ik hierdoor als bv de helft van mijn paneel in de schaduw staat, heb ik dan de helft opbrengst of zelfs minder?
Jammer van dat pijpje. Waarom niet meteen van het gas? Dan ben je mooi van dat pijpje af.
Maar anders kun je vast wel een legplan bedenken wat er niet zoveel last van heeft. Bijvoorbeeld zuid montage en dan ten noorden van het pijpje een klein stukje leeg laten.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb nu fase 1. En onderstaande meterkast en slimme meter.
Heb ik 3 fase nodig? Ik wil nu enkel de meterkast laten vervangen.
Nee heb je niet nodig. Zo`n klein setje draait het best op enkelfase. 3 fase is vooral leuk voor exotische 11 kW inductieplaten, relatief snel een elektrische auto laden of bijzondere hobby's.
Offerte
Opstelling op basis van 10 panelen:
5100 euro voor 3300 Wp = 1.54 euro / Wp. Goedkoop is anders.
8 panelen incl vervangen meterkast:
4400 euro voor 2640 Wp = 1.67 euro / Wp. Vind ik duur.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou nog meer offertes opvragen inderdaad, deze is te duur.

Groepenkast vervangen voor 600+ is ook wel aan de prijs. Een groepenkast met 5 groepjes is nog geen €250 aan materiaal. Met zo'n klein kastje is vervanging 1u werk ofzo? Misschien kun je dat uitbesteden aan een andere partij. Voor de BTW terugvragen zou het geen issue moeten zijn, je geeft een opgeteld totaalbedrag door en de factuur heb je dan evt. ook wel als ze er toch om vragen.

Je zou het legplan eens kunnen inpassen in https://www.sunnydesignweb.com/ en je kunt dan de schoorsteen er ook in zetten om te zien hoeveel schaduw deze geeft. Als je even geduld hebt wil @Ronald dit misschien ook wel voor je doen in de SolarEdge tool ;)

[Voor 118% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2022 10:39]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• maxkranendijk
Dank voor de feedback en tips. Ik ga nog 2 offertes aanvragen. Ik krijg overigens nog 200 korting als referrel via een kennis, maar wil er nog wel 200/300 af onderhandelen.

Ik merk dat iedereen kijkt naar de euro / wp prijs en zie dat mijn offerte inderdaad aan de prijs zit dus er moet nog ruimte zijn om te onderhandelen. Zit er dan nauwelijks verschil tussen de panelen kwa merk/type? Want ik lees nergens dat iemand aangeeft. Bv de prijs is inderdaad ok, maar zou die panelen/combinatie niet aanraden lees ik tot op heden niet.

Verder kreeg ik nog extra info dat verwacht wordt dat 10 panelen zonder schaduw 2847 opleveren en met (vanwege de schoorsteen) 2739. Dus het verlies is redelijk verwaarloosbaar. Denken jullie dat dit realistisch is?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:40
Momenteel hebben ze het allemaal heel druk en zijn sommige prijzen gestegen:Longi 445WP vorig jaar gekocht voor 139 nu 199 euro.
1 euro per wattpiek hoeft je in deze tijd en bij deze kleine installatie denk sowieso niet te verwachten misschien dat 1,45 nog ergens haalbaar is.

• maxkranendijk
Tazzios schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:59:
Momenteel hebben ze het allemaal heel druk en zijn sommige prijzen gestegen:Longi 445WP vorig jaar gekocht voor 139 nu 199 euro.
1 euro per wattpiek hoeft je in deze tijd en bij deze kleine installatie denk sowieso niet te verwachten misschien dat 1,45 nog ergens haalbaar is.
Dat denk ik ook. Daarnaast grote kans dat je geen zonnepanelen meer mag nemen in bv Utrecht (te vol) en dat de BTW korting verdwijnt. Verder hoor je nog wat cowboy verhalen en combinaties die niet veilig zijn of goed werken. Daarom mijn check hier nog, ook of mijn plaatsing logisch is zoals op de afbeelding.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39
De AEG panelen zijn gewoon onnodig dure White label panelen. AEG maakt domweg geen panelen. Ze worden door een ander bedrijf met de naam in licentie verkocht.

Enphase is duur spul. Is het nodig? Ik twijfel.

Er mag best wat verdient worden, maar Deze prijzen zijn onnodig hoog. Klik het maar bij elkaar bij de prijsvechters.

[Voor 165% gewijzigd door Ronald op 27-01-2022 17:53]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• maxkranendijk
Ik heb nog een nieuwe offerte opgevraagd. Deze is dan met een omvormer in mijn huis. Wat ik gek vind is dat zij een zuid opstelling adviseren en aangeven dat er maar 6 panelen maximaal op mijn dak kunnen i.v.m. de ruimte die nodig is voor veiligheid om te lopen neem ik aan.

Offerte 2:
Opbrengst 2041 kWh. Dan kom ik ongeveer 300 a 400 kWh tekort t.o.v. mijn verbruik.

Dit is precies wat ik zo gek vind van zonnepanelen, je krijg compleet andere adviezen en oplossingen. Volgens bovenstaande partij is het onnodig duur om aparte omvormers per paneel te nemen.
Nog een andere partij die ik zou kunnen aanschrijven met goede ervaringen en prijs?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39
maxkranendijk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:08:

Dit is precies wat ik zo gek vind van zonnepanelen, je krijg compleet andere adviezen en oplossingen. Volgens bovenstaande partij is het onnodig duur om aparte omvormers per paneel te nemen.
Nog een andere partij die ik zou kunnen aanschrijven met goede ervaringen en prijs?
De meeste installateurs adviseren vanuit hun magazijn (en vaak portemonnee: SolarEdge/micro's voor alles)

Het is ondoenlijk voor het forum om over lokale instateurs te adviseren. Komen er geen leuke voorstellen uit lokale instateurs dan zou je kunnen kijken naar installerende webshops (Solar outlet/solar bouwmarkt)

Bij deze partijen zul je zelf input moeten geven, maar daar kan het forum je bij helpen.

Het eerste legplan past een 11e landscape paneel bij op oost bij het 'gat' bij de schoorsteen.
Dat veroordeeld je dan wel tot Solaredge omdat landscape legsysteem anders licht dan portrait, dus de vraag of het het waard is... Op lange duur wel!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• maxkranendijk
Nog een offerte binnen:

2660 WP
Verwachte opbrengt: 2501 kWh
Panelen allemaal op zuid.

Mijn eerste offerte adviseerde om oost/west te doen ivm meer verdeeld over de dag energie op te wekken, maar daarmee wek ik inderdaad veel minder op (niet gunstig voor korte termijn). Mijn dak kan zowel alles op zuid of oost/west opstelling.

Wat zouden jullie mij aanbevelen? Alles op Zuid of Oost / West opstelling?
Is het verder gebruikelijk om nog x% korting te onderhandelen op een offerte?

[Voor 25% gewijzigd door maxkranendijk op 31-01-2022 15:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee