Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab1997
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-01-2022
Beste mede-Tweakers,

Ik heb een beetje hulp nodig bij het maken van mijn studie keuze.
Even wat achtergrond informatie, op het moment zit ik in VWO 6 en ben ik erg geïnteresseerd in een studie in de richting van Informatica of Computer Science. Later wil ik graag de software enginering in. Ik woon alleen in de provincie en ver van alle universiteiten die dit aanbieden. Mede hierdoor en persoonlijke redenen volg ik liever een universitaire opleiding online, maar...

Ik vraag me nu vooral af wat nou het grote verschil is tussen de aangeboden opleidingen.

Wat is het verschil tussen Informatica (bij de Open Universiteit en Universiteit van Amsterdam), Computer Science (bij de Vrije Universiteit) en Software Engineering (bij de European Leadership University)?

Zien werkgevers een groot verschil tussen deze opleidingen en universiteiten? Of word er vrijwel niet gekeken naar welke universiteit binnen de IT en software engineering?

Zou het het waard zijn om toch op kamers te gaan in Amsterdam, in tegenstelling tot een online universiteit?

En als laatste wat de beste van de twee online programma's is, informatica van de Open Universiteit of Software Enginering van de European Leadership University?

Ik heb zelf erg veel moeite met het onderscheid hierin vinden. Als iemand met ervaring hier licht op zou willen schijnen voor mij zou dat helpen met het maken van een goed overwogen studie keuzen.

Alvast bedankt voor alle reacties

Met vriendelijke groet,
Saab

Beste antwoord (via Saab1997 op 26-01-2022 17:24)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

+1 voor offline studeren. Los van de sociale skills en "de levenservaring" is het naar mijn idee ook een stuk motiverender. De OU is inhoudelijk echt niet verkeerd, integendeel, maar ik zou het toch vooral doen als een fysieke universiteit gewoon niet lukt (studie naast een baan o.i.d.).

Waarin de studies verschillen kun je voor een groot deel al uit de studiegids halen. Zo kan er een nadruk liggen op specifieke richtingen, zoals security, AI, software engineering of een theoretischere/wiskundigere basis. Dan is het maar wat je interessant vindt.

Ook de opzet kan verschillen. In Twente wordt bijvoorbeeld veel projectmatig gewerkt, als je wil samenwerken en creativiteit wil kan dat leuk zijn maar als je vooral de formelere/wiskundige kant interessant vindt zitten die projecten misschien juist in de weg. In Eindhoven moeten alle studenten dan weer een flinke en brede basis wiskunde hebben, die je in andere steden nooit tegen zal komen. Voor de sterke en zwakke punten van elke opleiding bestaan ook beoordelingen van studenten zelf, natuurlijk. Doorgaans blijkt uit studievoorlichtingen of foldertjes al wel waar studies de nadruk op leggen (al is een studentenbeoordeling beter, ik heb genoeg mooie woorden gezien waarbij de inhoud heel anders uit de verf kwam).

"Software engineering" komt neer op praktisch software ontwerpen (bot gezegd: programmeren) terwijl informatica in zijn algemeenheid iets breder is (theorie, correctheidsbewijzen, cryptografie, AI). Al is de grens een grijs gebied, dus kijk vooral naar de beschrijvingen van de vakken in de studiegids voor een goed beeld.
"Informatica" is gewoon de Nederlandse vertaling van "computer science" of "computing science" dus daaruit kun je geen verschillen halen (behalve misschien of het in het Engels gegeven wordt, daar zijn de meeste bachelors inmiddels wel naar overgestapt geloof ik). Een inhoudelijk verschil tussen "computer science" en "computing science" is er doorgaans niet. De theoretische informatica gaat meer over het hoe en wat van rekenen, oftewel "computing" (berekenbaarheid van problemen, ontwerp en eigenschappen van algoritmes, etc.) en niet zozeer over "computers" (onder dat laatste kan net zo goed systeembeheer verstaan), dus m.i. is voor een academische studie "computing" toepasselijker - maar dat is mierenneuken.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 26-01-2022 14:48 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-07 21:03
Ik denk dat je bij een online universiteit minder mee krijgt van het studenten leven. Ik heb zelf bij de OU gestudeerd terwijl ik werkte en heb daar weinig meegekregen waar medestudenten mee bezig waren of relaties opgebouwd. Dat is ook een bewuste keuze geweest (ik woonde in het buitenland), maar dat is iets dat ik na mijn middelbare school niet zou willen missen.

Kwalitatief verwacht ik dat deze universiteiten vergelijkbaar zijn: ze moeten allemaal aan de zelfde eisen voldoen maar zullen wellicht hier en daar andere accenten in hun programma's hebben.

Samengevat: kijk niet alleen naar inhoud, maar ook het menselijk aspect (er vanuit gaande dat we ooit nog van corona afkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ga absoluut offline naar een Universiteit. Studeren is zoveel meer dan alleen leren. Met medestudenten studeren, werkgroepen, samenwerken, je hebt nog zoveel sociale skills te leren en die leer je amper online. Je kan zoveel vrienden maken, relaties opbouwen, daarvoor hoef je echt niet elke nacht de kroeg in te duiken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

+1 voor offline studeren. Los van de sociale skills en "de levenservaring" is het naar mijn idee ook een stuk motiverender. De OU is inhoudelijk echt niet verkeerd, integendeel, maar ik zou het toch vooral doen als een fysieke universiteit gewoon niet lukt (studie naast een baan o.i.d.).

Waarin de studies verschillen kun je voor een groot deel al uit de studiegids halen. Zo kan er een nadruk liggen op specifieke richtingen, zoals security, AI, software engineering of een theoretischere/wiskundigere basis. Dan is het maar wat je interessant vindt.

Ook de opzet kan verschillen. In Twente wordt bijvoorbeeld veel projectmatig gewerkt, als je wil samenwerken en creativiteit wil kan dat leuk zijn maar als je vooral de formelere/wiskundige kant interessant vindt zitten die projecten misschien juist in de weg. In Eindhoven moeten alle studenten dan weer een flinke en brede basis wiskunde hebben, die je in andere steden nooit tegen zal komen. Voor de sterke en zwakke punten van elke opleiding bestaan ook beoordelingen van studenten zelf, natuurlijk. Doorgaans blijkt uit studievoorlichtingen of foldertjes al wel waar studies de nadruk op leggen (al is een studentenbeoordeling beter, ik heb genoeg mooie woorden gezien waarbij de inhoud heel anders uit de verf kwam).

"Software engineering" komt neer op praktisch software ontwerpen (bot gezegd: programmeren) terwijl informatica in zijn algemeenheid iets breder is (theorie, correctheidsbewijzen, cryptografie, AI). Al is de grens een grijs gebied, dus kijk vooral naar de beschrijvingen van de vakken in de studiegids voor een goed beeld.
"Informatica" is gewoon de Nederlandse vertaling van "computer science" of "computing science" dus daaruit kun je geen verschillen halen (behalve misschien of het in het Engels gegeven wordt, daar zijn de meeste bachelors inmiddels wel naar overgestapt geloof ik). Een inhoudelijk verschil tussen "computer science" en "computing science" is er doorgaans niet. De theoretische informatica gaat meer over het hoe en wat van rekenen, oftewel "computing" (berekenbaarheid van problemen, ontwerp en eigenschappen van algoritmes, etc.) en niet zozeer over "computers" (onder dat laatste kan net zo goed systeembeheer verstaan), dus m.i. is voor een academische studie "computing" toepasselijker - maar dat is mierenneuken.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 26-01-2022 14:48 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.