Toon posts:

240Hz 4K monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maarten C.
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06-2022
Hallo, ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem aangeschaft, een RTX 3080 met een I9 12900K. Mijn monitor is de XL2546 - Gaming monitor (240 Hz DyAc) van BenQ. Deze is helaas 1080p, maar heeft mij altijd zeer goed gediend bij CSGO. Ik vroeg mij nu af welke monitor mij de mooiste resolutie zou geven en kwaliteit voor gaming, ik zou graag een 4K 240Hz monitor willen maar bestaan deze wel al? En wat raden jullie mij aan? Momenteel ga ik voor de GIGABYTE M32U 32" 4K Ultra HD Gaming Monitor, deze is 4K en 144Hz. Alvast erg bedankt voor de hulp!

Ik zoek een?
240Hz 4K Monitor
144Hz 4K Monitor

Wat is je budget?
Tot € 1000

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gigabyte, Asus Rog, Samsung

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
RTX 3080, I9 12900K
Omgeving: Gaming

Beste antwoord (via Maarten C. op 26-01-2022 13:25)

• royced
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:28

royced

Hello!

Maarten C. schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:12:
M32U is puur omdat deze vrij hoog gerankt word en omdat hij 4K heeft met 144Hz maar ik zie nu dat de Samsung G7 S28 eigenlijk hetzelfde bied? En het is eigenlijk voor een beetje beide te hebben, een smooth draaiend spel met een zeer mooie kwaliteit, voor games zoals CSGO maakt inderdaad de FPS uit, maar voor Forza Horizon 5 of Assassin's creed: Valhalla toch niet en is toch meer de kwaliteit dat belangrijk is? En wat is dan eigenlijk het verschil tussen een QHD monitor en een 4K monitor?
Een QHD bied natuurlijk ''mindere'' kwaliteit ten op zichtte van een 4k monitor.
Ik ben zojuist overgestapt van een LG 27GL850 (1440p 144 hz) naar 4k 144 hz. Voor mij echt een mooie stap vooruit en je zal het verschil zeker merken. Ik speel veelal games als Warzone, League of Legends, Valorant, en andere shooters. En dus ben ik ook persoonlijk extra gebaad bij meer FPS. Echter in alle bovengenoemde games haal ik makkelijk 144+.
Ik merk dat de écht zware games veelal singleplayer games zijn, of waar minder ''snelheid'' voor nodig is. Echter is het prima om dat soort spellen op -100 fps te spelen in mijn optiek.

Zelf heb ik een 3080 Ti trouwens en met DLSS kom je een heel end!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

240Hz 4K & 144Hz 4K

Veel meer keuze is er niet; wat is de overweging van jou dat je "vooralsnog" de M32U zou willen hebben?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• royced

royced

Hello!

Ik ben voor de Samsung G7 S28 gegaan daar waar die nu in de sale is bij Mediamarkt.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-02 23:57
Vergeet niet dat zelfs met een RTX 3080 het vrij lastig gaat worden om op 4K een hoge FPS te krijgen. In CSGO zal het misschien nog gaan omdat dit een redelijk oude game is die niet veel van je GPU vraagt.

Maar met de meer recente games ga je moeilijk bij de 144 FPS of 240 FPS komen.
Als FPS belangrijk is dan zou beter naar een QHD scherm kunnen kijken, daarmee ga je aanzienlijk meer FPS krijgen dan op 4K.

Get Schwifty

• Maarten C.
M32U is puur omdat deze vrij hoog gerankt word en omdat hij 4K heeft met 144Hz maar ik zie nu dat de Samsung G7 S28 eigenlijk hetzelfde bied? En het is eigenlijk voor een beetje beide te hebben, een smooth draaiend spel met een zeer mooie kwaliteit, voor games zoals CSGO maakt inderdaad de FPS uit, maar voor Forza Horizon 5 of Assassin's creed: Valhalla toch niet en is toch meer de kwaliteit dat belangrijk is? En wat is dan eigenlijk het verschil tussen een QHD monitor en een 4K monitor?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• royced

royced

Hello!

Een QHD bied natuurlijk ''mindere'' kwaliteit ten op zichtte van een 4k monitor.
Ik ben zojuist overgestapt van een LG 27GL850 (1440p 144 hz) naar 4k 144 hz. Voor mij echt een mooie stap vooruit en je zal het verschil zeker merken. Ik speel veelal games als Warzone, League of Legends, Valorant, en andere shooters. En dus ben ik ook persoonlijk extra gebaad bij meer FPS. Echter in alle bovengenoemde games haal ik makkelijk 144+.
Ik merk dat de écht zware games veelal singleplayer games zijn, of waar minder ''snelheid'' voor nodig is. Echter is het prima om dat soort spellen op -100 fps te spelen in mijn optiek.

Zelf heb ik een 3080 Ti trouwens en met DLSS kom je een heel end!

• Maarten C.
@royced Welk scherm heb je nu dan? En ik ben wel echt op zoek naar de 'beste' kwaliteit die momenteel beschikbaar is op de markt. Zoals je inderdaad zegt in singleplayer games is het idd prima om -100 fps te spelen. Maar als jij het verschil al merkt bij 1440p 144hz naar 4k 144hz, dan ga ik het verschil dus enorm merken van de overstap van 240hz-1080p naar 4k-144hz in kwaliteit?
Maar bedankt voor de informatie alvast, is zeer nuttig wat ik hier allemaal te weten kom.

• royced

royced

Hello!

Dat wordt zeker een groot verschil.
Ik heb deze: pricewatch: Samsung LS28AG700NUXEN Zwart

• Saeverix
[...]
En wat is dan eigenlijk het verschil tussen een QHD monitor en een 4K monitor?
Het grote verschil is het aantal pixels wat je GPU ieder frame moet renderen.
4K = 8294400 pixels
QHD = 3686400 pixels

Je GPU hoeft bij QHD dus 4608000 pixels per frame minder te renderen. Je kunt wel nagaan dat dit flink wat FPS gaan schelen.

Zolang je niet met je neus op het scherm zit ga je van een normale afstand denk ik lastig het verschil tussen 4K en QHD zien.

Get Schwifty

• Maarten C.
@Saeverix Het gaat inderdaad een verschil zijn met een QHD, maar waarom zou ik met een RTX 3080 geen 4K nemen? Ik haal door die GPU toch nog boven de 100 FPS normaal?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maarten C. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:27:
@Saeverix Het gaat inderdaad een verschil zijn met een QHD, maar waarom zou ik met een RTX 3080 geen 4K nemen? Ik haal door die GPU toch nog boven de 100 FPS normaal?
Omdat CS:GO vooral gestuurd wordt door een CPU?

En daarnaast, zoals @Saeverix aangeeft: QHD is de helft minder pixels. Andersom, als je op QHD bijvoorbeeld 120fps haalt is "lineair" het dus maar 60fps op 4K. Klinkt wat zonde?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Maarten C.
@MAX3400 Het is niet enkel voor CSGO te spelen en met een I9 12900K, kan ik moeilijk geloven dat dit een probleem zou kunnen zijn, maar ik ken er natuurlijk niet alles van. Het is meer voor games zoals Forza Horizon 5 en Assassin's creed: Valhalla op 4K te kunnen spelen boven of rond de 100 FPS. Jij zou dus ook een QHD aanraden?

[Voor 10% gewijzigd door Maarten C. op 28-01-2022 12:38]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Ik draai een resolutie iets onder 4k (5120x1440) en mijn 3090 haalt geen 100fps op hogere settings in AAA games. Ik denk dat je aan 144Hz al meer dan "genoeg" hebt.

• Maarten C.
@Catch22 Thanks! Dat moest ik weten, dan ga ik misschien eerder voor een 240hz 1440p scherm.

• 418O2
Maarten C. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:39:
@Catch22 Thanks! Dat moest ik weten, dan ga ik misschien eerder voor een 240hz 1440p scherm.
Heb je ooit hi-refresh games gespeeld? 144hz is echt meer dan prima. Daarboven is leuk als je competitief speelt. En aangezien je 32" overweegt, ga ik er van uit dat je dat niet doet.

• Maarten C.
@418O2 Ja ik heb lang CSGO gespeeld op een 144hz scherm, toen uiteindelijk overgeschakeld naar een 240hz benq scherm. Het verschil was er wel maar het was wel weinig. Momenteel speel ik CSGO nietmeer veel en zeker al niet op competitief niveau. Vooral fun games nu, Escape from Tarkov, racegames, rpg's enzovoort.. Voor deze games wil ik eigenlijk een mooie kwaliteit met een soepele vernieuwingsfrequentie. Dus 144hz zou wel genoeg zijn voor mij? En bedankt voor de nuttige informatie! Ook aan de anderen op deze post, zeer nuttige informatie mogen ontvangen.

[Voor 11% gewijzigd door Maarten C. op 28-01-2022 12:58]

• 418O2
Maarten C. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:46:
@418O2 Ja ik heb lang CSGO gespeeld op een 144hz scherm, toen uiteindelijk overgeschakeld naar een 240hz benq scherm. Het verschil was er wel maar het was wel weinig. Momenteel speel ik CSGO nietmeer veel en zeker al niet op competitief niveau. Vooral fun games nu, Escape from Tarkov, racegames, rpg's enzovoort.. Voor deze games wil ik eigenlijk een mooie kwaliteit met een soepele vernieuwingsfrequentie. Dus 144hz zou wel genoeg zijn voor mij? En bedankt voor de nuttige informatie! Ook aan de anderen op deze post, zeer nuttige informatie mogen ontvangen.
Ja. 240 ipv 144 hz betaal je voor, of met geld, of besparing op andere features. Als jij met 144 uit de voeten kan, heb je voor hetzelfde geld een beter scherm.

• Saeverix
Maarten C. schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:46:
Maar nogmaals als je nog steeds van plan bent om een 4K scherm te halen: Zelf die 144hz ga je niet benutten. Met G-Sync of FreeSync zal je scherm de refreshrate aanpassen aan de FPS die je haalt. Als je dus maar 80 FPS in een game haalt zal je scherm ook op 80hz werken. Ik heb een RTX 2060 Super en haal ook geen 144hz in de games die ik speel. Met de RTX 3080 die jij hebt zal dat prima lukken, maar 4K kun je vergeten.

Get Schwifty

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee