Toon posts:

Nieuwe televisie heeft last van de koelkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 19:41
Mijn vraag
Sinds ik recent over ben gestapt ben van een Sony 55" LCD tv naar de Philips OLED 806, ook 55" valt het audio signaal naar mijn denon 2400h receiver af en toe kort weg. Het lijkt samen te vallen met de koelkast die afslaat. Zowel de TV als de receiver zijn voorzien van alle updates qua software. Verder zijn er geen problemen. De TV geeft via ARC het geluid aan de receiver. Dat werkt verder probleemloos.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De TV en receiver zijn niet aangesloten op een geaard stopcontact, de TV kan dat sowieso niet, maar het stopcontact zelf is ook niet geaard, mocht dat nog wat uitmaken. Er zit ook geen stekkerdoos met overspanningsbeveiliging oid tussen.

De TV zit niet op dezelfde groep als de koelkast, ook ietwat vreemd.
De koelkast (whirlpool) verbruikt 1,2KW/24h, best een oudje dus, de huidige zitten op de helft, maar hoeveel hij gebruikt bij koelen weet ik niet, en het lijkt dus alleen bij afslaan te gebeuren. Ik heb geen idee hoe oud hij is, zat er al in toen ik het huis 5 jaar geleden kocht, en al er toen al enige tijd in hebben gezeten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met een oven en 2000watt kacheltje heb ik het probleem proberen te veroorzaken, dat lukte niet, zelfs niet op dezelfde groep.
Heb wel wat gezocht naar topics, maar zijn vaak net niet vergelijkbaar met mijn situatie.

Edit; vond net een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, zal die er eens tussen zetten en zien of dat iets doet.

[Voor 21% gewijzigd door MrDrako op 26-01-2022 12:07]

Alle reacties

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:15
MrDrako schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:56:
Mijn vraag
Sinds ik recent over ben gestapt ben van een Sony 55" LCD tv naar de Philips OLED 806, ook 55" valt het audio signaal naar mijn denon 2400h receiver af en toe kort weg. Het lijkt samen te vallen met de koelkast die afslaat. Zowel de TV als de receiver zijn voorzien van alle updates qua software. Verder zijn er geen problemen. De TV geeft via ARC het geluid aan de receiver. Dat werkt verder probleemloos.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De TV en receiver zijn niet aangesloten op een geaard stopcontact, de TV kan dat sowieso niet, maar het stopcontact zelf is ook niet geaard, mocht dat nog wat uitmaken. Er zit ook geen stekkerdoos met overspanningsbeveiliging oid tussen.

De TV zit niet op dezelfde groep als de koelkast, ook ietwat vreemd.
De koelkast (whirlpool) verbruikt 1,2KW/24h, best een oudje dus, de huidige zitten op de helft, maar hoeveel hij gebruikt bij koelen weet ik niet, en het lijkt dus alleen bij afslaan te gebeuren. Ik heb geen idee hoe oud hij is, zat er al in toen ik het huis 5 jaar geleden kocht, en al er toen al enige tijd in hebben gezeten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met een oven en 2000watt kacheltje heb ik het probleem proberen te veroorzaken, dat lukte niet, zelfs niet op dezelfde groep.
Heb wel wat gezocht naar topics, maar zijn vaak net niet vergelijkbaar met mijn situatie.

Edit; vond net een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, zal die er eens tussen zetten en zien of dat iets doet.
Zelf heb ik geen Oled806 van Philips. Wél lees ik wat verhalen dat de eARC niet altijd even goed werkt en soms kan afslaan.

Wellicht dat je dit ook eens kunt opzoeken op het forum?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• MrDrako
de problemen met de 806/eArc zijn net weer anders, de sync met de receiver is foutloos, het is echt een kort moment van 1/2 seconde dat het geluid even weg is en weer terug komt. het beeld blijft wel goed, lijkt haast alsof het in de HDMI kabel zit tussen TV en receiver. Die heb ik ook vervangen aangezien de vorige tv onder zo'n lastig hoek had zitten dat de connector wat los was gekomen.

[Voor 31% gewijzigd door MrDrako op 26-01-2022 13:03]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:52
Koelkast even van het stroom en checken of het dan nog voorkomt? Dat weet je in ieder geval of dat echt de oorzaak is.

• MrDrako
ik hoor echt de "plunk" van de koelkast wanneer deze stopt met koelen, dus dat weet ik vrijwel zeker.

Helaas kan ik niet bij de stekker van de koelkast, dus even er uit lukt niet. En de koelkast een paar uur uit wil ik niet, het is een koelvries combinatie, en ik weet niet hoe goed het vriesdeel geïsoleerd is.

Heb een overspanningsbeveiliging geprobeerd maar deze heeft helaas niet geholpen.

Het enige dat ik nog eenvoudig kan proberen is een andere HDMI kabel, met ferietkern, dat heeft de huidige niet..

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoever staat de koelkast van de tv af?

"You never come second by putting other people first"

• MrDrako
Falcon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:55:
Hoever staat de koelkast van de tv af?
8,5 meter

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kans groot dat je te maken hebt met een magnetisch veld op dat moment. Ik vermoed dat de Philips dus geen/minder schild hiervoor heeft ingebouwd op zijn componenten dan de vorige.

Ik weet niet goed wat je hier tegen kunt doen, puur even hypothetisch.

"You never come second by putting other people first"

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 22:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MrDrako schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:50:
Het enige dat ik nog eenvoudig kan proberen is een andere HDMI kabel, met ferietkern, dat heeft de huidige niet..
Dat is een goed uitgangspunt om mee te testen. Lost dat het niet op, test dan gerust nog een paar goede(!) Hdmi kabels. En dan doel ik niet op een hdmi kabel gesmeed door elfjes bij volle maan van 3000 euro, maar gewoon een 'standaard' kabel ergens tussen de 10 en 30 euro.

Komt deze storing voor op al je beeld bronnen? Dus ook als je b.v. Netflix of Youtube kijkt, of heb je b.v. Ziggo en komt het probleem alleen daar voor?

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• MrDrako
Ik kijk tv, netflix, amazon prime, etc alleen op de TV zelf, dus met tmobile app ipv tv kastje. Ongeacht de app stoort het.

Ik kan een een film aanzetten op mijn xbox one X, die loopt via de receiver naar de TV ipv andersom. Logischerwijs zou dan mogelijk er een verstoring in het beeld plaats kunnen vinden als het de HDMI aansluiting van de philips tv is die te beperkt is afgeschermd. Al heb ik laatste via beeld casten met de xbox app op mijn laptop niks gemerkt, maar wellicht heb ik er toen niet echt op gelet.

Dat samen met een andere HDMI kabel wordt mijn volgende stap...

Beetje jammer dus, Philips levert dan slechtere kwaliteit af dan een 5 jaar oude Sony. Maar de ambilight is wel mooi :')

https://www.avforums.com/...ing-sound-cutout.1483869/

Vond daar hetzelfde probleem, alleen helaas geen antwoord. Al zou het dus kunnen dat de koelkast wat op begint te raken en/of de bouw uberhaupt matig was, waardoor de motor dus de storing veroorzaakt.

[Voor 6% gewijzigd door MrDrako op 28-01-2022 22:48]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:54
Interessant, ik herken dit met een Denon AVR2113 (oud beestje, 9 jaar oud) maar ook idd, at random af en toe een kleine hickup in het geluid, maar niet in het beeld. Het geluid tekentje in het beeld valt dan ook ff weg.

Ik heb het nooit aan de koelkast gelinkt. Eens kijken of ik dat hier ook herken...

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:54
Lijkt me toch simpel te testen door je koelkast even op standje max te zetten, en vervolgens uit te draaien. Dan weet je zeker dat de koelkast afslaat, en dan kun je met 100% zekerheid het verband bevestigen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:03
Hier precies hetzelfde probleem. Vorige marantz versterker deed dit en huidige Denon ook.

Alles met een motor zorgt voor storing, koelkast, plint radiator.

• MrDrako
Sethro schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:21:
Hier precies hetzelfde probleem. Vorige marantz versterker deed dit en huidige Denon ook.

Alles met een motor zorgt voor storing, koelkast, plint radiator.
Ja, alleen ligt het lijkt me aan de TV/HDMI kabel, hiervoor met de sony tv geen enkel probleem.
Morgen, ofja, later vandaag, ga ik testen, enige dat ik niet meer kan testen is de oude tv, die is helaas verkocht.

• Sethro
MrDrako schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 02:14:
[...]

Ja, alleen ligt het lijkt me aan de TV/HDMI kabel, hiervoor met de sony tv geen enkel probleem.
Morgen, ofja, later vandaag, ga ik testen, enige dat ik niet meer kan testen is de oude tv, die is helaas verkocht.
Ik heb in de tijd veel verschillende kabels gehad en altijd dit probleem. Ik verdenk dus minder de kabels en meer de voeding die Denon/Marantz gebruikt en/of een beveiligingscircuit daaromheen.

Ben inmiddels ook 3 TVs verder (Sony en Philips) en altijd hetzelfde probleem gehad

[Voor 8% gewijzigd door Sethro op 29-01-2022 09:30]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:36
Je hebt dus storing op de TV, versterker of iets er tussenin?

Probeer de versterker eens optisch aan te sluiten op de TV?
Dan heeft de kabel geen last van elektromagnetische interferentie en voorkom je ook problemen tussen de TV en versterker in.

Als je bijvoorbeeld (internet)radio afspeelt gaat het geluid wel gewoon door?
Of als je puur de TV los gebruikt zonder versterker valt het geluid ook niet weg?

• Sethro
Geluid over de tv zorgt voor geen storing
Spotify over de versterker zorgt voor geen storing

• MrDrako
Sethro schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:33:
[...]

Ik heb in de tijd veel verschillende kabels gehad en altijd dit probleem. Ik verdenk dus minder de kabels en meer de voeding die Denon/Marantz gebruikt en/of een beveiligingscircuit daaromheen.

Ben inmiddels ook 3 TVs verder (Sony en Philips) en altijd hetzelfde probleem gehad
Maar in mijn geval heeft dus de combinatie sony+denon nooit problemen gehad, je hebt dan denk ik toch een ander probleem dan ik.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-02 23:26
@MrDrako
Kans is groot dat de koel/vries combinatie een slechte, defecte of zelfs geen ontstoorcondensator heeft. Als er eentje inzit is dat vaak via de fabrikant met behulp van exacte merk en typenummer te achterhalen.
Op het moment dat de koelkastmotor stopt, ontstaat er een inductiepiek in de spoel van de motor (bij aanslaan ook, maar meestal minder groot). Die piek zou moeten worden opgevangen door een ontstoorcondensator, indien aanwezig. Dat is namelijk de meest directe methode tegen de piek.

De inductie piek komt meest waarschijnlijk bij je apparatuur via de netaansluiting. Je kan het beste de koel/vries combinatie via een ontstorings- of netfilter aan het net hangen. Dat is iets anders als een overspanningsbeveiliging, overigens.
Een installateur kan je daarmee verder helpen. Mogelijk is er iets plug & play te krijgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee