Toon posts:

Grote verschillen tussen offertes PV - wie denkt er mee?

Pagina: 1
Acties:

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-03 13:23
Het zou fijn zijn om een aantal zaken af te toetsen bij mensen die er iets van kennen, want tussen de offertes die ik mocht ontvangen lijken de te verwachten rendementen en verhoudingen omvormer/paneel behoorlijk te verschillen. Wie denkt er mee?
Overzichtsfoto
Beschikbare (dak)ruimte
Oost-ZuidOost: 12,68 x 5,24m (schatting op basis van pangrootte), dakkapel in het midden:

West-NoordWest: 12,68 x 5,24m (schatting op basis van pangrootte), twee dakramen (184x118 cm) aan weerszijden:
Schaduw
Dakkapel voorgevel (Oost)
Jaarverbruik
Huidig: 10.000kwh, zal dit jaar naar 12.500 stijgen (lease-hybride + airco) en na 3jaar wordt lease een EV.
Huidige elektriciteitsaansluiting
400V25A
Budget en doel
Ik heb een mechanische -terugdraaiende- teller, huidig doel is dus jaarconsumptie dekken, en opbrengst dalmaanden maximaliseren. We zoeken naar een zo hoog mogelijke energetische densiteit/ geschatte energieproductie.
Wie gaat het project uitvoeren
Pro uit de regio
Bijhouden van data
Binding met loxone
Reeds verkregen offertes
1) 42x Sunpower Maxeon3 400 met optimizers P505 - SE 8K - 22.462,05€ (incl. 21% btw) - geschatte jaarlijkse productie 13880 kWh - 1,33€/Wp
Prijsalternatief: 38x Sunpower Maxeon3 400 - SMA STP 8.0 - 19084,94€ (incl. 21% btw) - geschatte jaarlijkse productie 12140 kWh - 1,26€/Wp
2) 46x LG mono 360 - 2x SAJ 5KW - 24175,80€ (incl. 21% btw) - geschatte jaarlijkse productie 14573 kWh - 1,46Wp
Prijsalternatief: 46x Longi mono 370 - 2x SAJ 5KW - 19952,90€ (incl. 21% btw) - geschatte jaarlijkse productie 14127 kWh - 1,17€/Wp
3) 39X REC TwinPeak 365 - SMA STP 10.0 - 15714,27€ (incl. 21% btw) - geschatte jaarlijkse productie 13100 KWh - 1,09€/Wp
4) 36x JA solar Full Black 365wp - 2x Solis 3P 4K - 13.750,44€ (incl< 21% btw) - geschatte jaarlijkse productie 11000 KWh - 1,05€/Wp
Regio
Wallonië (BE), dus 21% btw, geen subsidies, max 10K omvormer, terugdraaiende teller.

Enkele vragen waar ik nog geen antwoord op gevonden heb:
-offerte 1, Lijkt op papier een zeer goed product, maar geschatte productie is relatief lager dan concullega's. Is productie realistischer ingeschat, of is de bottleneck de aangeboden omvormer? Densiteit is het hoogst.
-offerte 1: is SolarEdge met optimizers de betere keuze gezien het dakkapel?
-offerte 2: geschatte productie komt het dichtst bij toekomstige noden, Wp is nl. het hoogst, maar aantal panelen lijkt mij niet realistisch gezien afmetingen dak, moet ik daarom sowieso laten afvallen?
-offerte 3: ik had gevraagd om hogere rendementspanelen maar vond installateur overdreven, een scherp geprijsde installatie, maar in welke mate klopt de geschatte productie tov. totale wp? Is een SMA 10.0 een betere keuze in vergelijking met de 8.0 van offerte 1?
-offerte 4: financieel het meest interessante, maar zal mijn energieconsumptie niet dekken, moet ik die daarom sowieso laten afvallen omdat ik een terugkerende teller heb?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
-offerte 1, Lijkt op papier een zeer goed product, maar geschatte productie is relatief lager dan concullega's. Is productie realistischer ingeschat, of is de bottleneck de aangeboden omvormer? Densiteit is het hoogst.
Let niet op de geschatte productie, dat schat iedereen anders in. Vergelijk het aantal Wp. In de praktijk zouden die Sunpower Maxeons per Wp juist een heel klein beetje meer moeten produceren dan de rest.
-offerte 1: is SolarEdge met optimizers de betere keuze gezien het dakkapel?
Harde schaduw kan een stringomvormer en vooral SMA ook prima. Ik zou hier zeker kiezen voor de simpelheid en betrouwbaarheid van een stringomvormer. Daarnaast zit je met SE ook nog met een vendor lock-in. Als er iets kapot gaat heb je ze altijd weer nodig.
-offerte 2: geschatte productie komt het dichtst bij toekomstige noden, Wp is nl. het hoogst, maar aantal panelen lijkt mij niet realistisch gezien afmetingen dak, moet ik daarom sowieso laten afvallen?
Vergeet de geschatte productie. 2 x 5 kW omvormer vind ik een vreemde keuze. Waarom is dat?
Als je vrij zeker weet dat het niet gaat passen zou je de leverancier nog eens kunnen bellen om te vragen wat er gebeurt als er tijdens de installatie blijkt dat er minder panelen passen. Als dan de prijs per Wp gelijk blijft is er niet zoveel aan de hand.
-offerte 3: ik had gevraagd om hogere rendementspanelen maar vond installateur overdreven, een scherp geprijsde installatie, maar in welke mate klopt de geschatte productie tov. totale wp? Is een SMA 10.0 een betere keuze in vergelijking met de 8.0 van offerte 1?
De REC panelen hebben 20% efficientie. Niet bijzonder hoog of laag. Nog wel hoger dan de JA solars van offerte 4.
Bij een oostwest dak met een helling van 45 graden en de panelen gelijk verdeeld heb je al meer dan voldoende aan een omvormer van 60% van het totaal aantal Wp. 8 kW zit er dan dichter bij dan 10 kW. Als je het wat precieser wilt simuleren, pak dan even Sunnydesign erbij.
-offerte 4: financieel het meest interessante, maar zal mijn energieconsumptie niet dekken, moet ik die daarom sowieso laten afvallen omdat ik een terugkerende teller heb?
Ik weet niet hoelang je die terugdraaiende teller nog hebt maar hoeveel zou je besparen als je bijvoorbeeld 2000 euro investeert in energiebesparende maatregelen? dak, spouw, vloer isolatie of beter glas? Of misschien eindelijk die halogeen spotjes eruit oid.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• road rebel
Dank je voor jouw inzicht!
busscherski schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:29:
Harde schaduw kan een stringomvormer en vooral SMA ook prima. Ik zou hier zeker kiezen voor de simpelheid en betrouwbaarheid van een stringomvormer. Daarnaast zit je met SE ook nog met een vendor lock-in. Als er iets kapot gaat heb je ze altijd weer nodig.
klinkt logisch :)
2 x 5 kW omvormer vind ik een vreemde keuze. Waarom is dat?
Om 4 strings te hebben zodat elke omvormer telkens de oost met west kant kan compenseren, kwestie van die niet te hard te belasten? De Solis installateur stelt het ook zo voor.
Als dan de prijs per Wp gelijk blijft is er niet zoveel aan de hand.
hij rekent dan minder panelen en installatiemateriaal aan, maar keuring, omvormer, verplaatsingskosten etc. blijven identiek dus uiteindelijk stijgt €/Wp.
Ik weet niet hoelang je die terugdraaiende teller nog hebt
Er zijn op heden geen budgetten om digitale -slimme- meters te installeren, maar als ze het verplichten is dat naar alle waarschijnlijkheid voor de installaties tussen 5 en 10kva, daar hebben ze het meest te winnen. Ik vermoed ergens tussen 2025 en 2029. Wellicht blijven de kleine installaties op prosumerttarief.
maar hoeveel zou je besparen als je bijvoorbeeld 2000 euro investeert in energiebesparende maatregelen?
goede tip! Verlichting leefruimte verliep tot voor kort nog 16x 50w ar111 (rest is led), die veranderen we geleidelijk aan met 6 à 10W cob LEDs, misschien kunnen we dit beter versnellen en kijken naar een vervanger van de plasmaTV. Op jaarbasis zal dat toch een 800kW schelen.
Isolatie was reeds het duurste post van ons huis (Ew=43, K=33), dak is bijvoorbeeld met 25cm isocene gespoten, daar zie ik weinig verbetering mogelijk.

[Voor 9% gewijzigd door road rebel op 27-01-2022 18:19]

• busscherski
  • Nu online
Om 4 strings te hebben zodat elke omvormer telkens de oost met west kant kan compenseren, kwestie van die niet te hard te belasten? De Solis installateur stelt het ook zo voor.
Kan ook wel hoor. Misschien in dit geval handiger dan een 8 of 10 kW 3 fase omvormer. Maar goed, met een 3 fase omvormer heb je maar 1 apparaat en is het iets gemakkelijker aansluiten.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• road rebel
Ik lees in de meeste adviezen « plaats er zo veel als mogelijk op jouw dak », nu moet ik eerlijk toegeven dat de meeste bedrijven die ik benaderd heb zeer conservatief blijven en hier niet mee in willen gaan.

Ik dacht dat je maar zo veel mogelijk energie in de ochtend en de avond moet produceren en dus een zo groot mogelijke installatie en panelen met hoge gevoeligheid, dus denken aan maximaal dekken van eigen verbruik los van de huidige saldering. Waarom gaan die bedrijven dan er niet echt op in en willen de meesten geen zonnepanelen met hoge rendement aanbieden? Mis ik een gedachtengang, of waarom zou bedrijf x zeggen: ik plaats Max 14000wp? Of ligt het aan een huidig gebrek aan voorraad en keuze?

[Voor 18% gewijzigd door road rebel op 02-02-2022 17:04]

• busscherski
  • Nu online
Verwar je panelen met hoge gevoeligheid nu niet met panelen met grotere buitenafmetingen?

Veel verkopers snappen niet hoeveel Wp op een omvormer kan in geval van oostwest.

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
[b]Ik heb een mechanische -terugdraaiende- teller, huidig doel is dus jaarconsumptie dekken, en opbrengst dalmaanden maximaliseren. We zoeken naar een zo hoog mogelijke energetische densiteit/ geschatte energieproductie.
Je geeft aan 3 phase 25A te hebben als hoofdzekering
Meer produceren dan dat je op maakt moet ook nog een keer kunnen.
De vraag is of je op een bepaald moment niet zo veel terug gaat leveren dat je zekeringen dat niet leuk vinden, laat staan het transformator huisje en de kabels in de grond.

In Nederland is dat al een enorm probleem. Energie kan soms gewoon niet meer het net op (zonnige dagen in Mei) Dan wekken we met elkaar al veel te veel stroom op.
Ik weet de regelingen in België niet, maar ik neem aan dat men zeer snel zal gaan volgen dat "slimme meters" verplicht worden (net zoals in Nederland)

met een "draaischijf meter" ben je altijd voor de volle 100% aan het salderen, maar dat kan natuurlijk eigenlijk niet. Immers de kosten per kWh bestaan (ook in België) maar voor een kwart uit de kosten van de stroom zelf. de rest is levering en accijnzen.

In April - September gebruiken we relatief weinig stroom en in de wintermaanden relatief veel.
Er komt (in Nederland is dat al vanaf 2023) een moment dat men niet meer accepteert dat je dat allemaal "gewoon tegen elkaar weg kan strepen.

• busscherski
  • Nu online
4me2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:53:
[...]

Je geeft aan 3 phase 25A te hebben als hoofdzekering
Meer produceren dan dat je op maakt moet ook nog een keer kunnen.
De vraag is of je op een bepaald moment niet zo veel terug gaat leveren dat je zekeringen dat niet leuk vinden,
Er kan (makkelijk) 17 kW door die zekeringen. @road rebel heeft het over 8 of 10 kW.
laat staan het transformator huisje en de kabels in de grond.
In Nederland komt de netbeheerder het fixen als je echt een groot probleem hebt.
In Nederland is dat al een enorm probleem. Energie kan soms gewoon niet meer het net op (zonnige dagen in Mei) Dan wekken we met elkaar al veel te veel stroom op.
Ja er zijn berichten over in de media. Maar ken jij voorbeelden waar mensen ook echt bijvoorbeeld 2% van de jaaropbrengst missen?
Ik weet de regelingen in België niet, maar ik neem aan dat men zeer snel zal gaan volgen dat "slimme meters" verplicht worden (net zoals in Nederland)

met een "draaischijf meter" ben je altijd voor de volle 100% aan het salderen, maar dat kan natuurlijk eigenlijk niet.
Ja de terugdraaiende meter wordt ooit afgeschaft, daar is @road rebel zich van bewust.
Immers de kosten per kWh bestaan (ook in België) maar voor een kwart uit de kosten van de stroom zelf. de rest is levering en accijnzen.
Dat was voorheen een kwart.
Momenteel is dat in Nederland meer dan de helft. Ik neem aan in Belgie ook.
In April - September gebruiken we relatief weinig stroom en in de wintermaanden relatief veel.
Er komt (in Nederland is dat al vanaf 2023) een moment dat men niet meer accepteert dat je dat allemaal "gewoon tegen elkaar weg kan strepen.
Klopt, weet @road rebel ook.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee