Verhuurdersverklaring als 'medebewoner'?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-03-2022
Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Ik ben momenteel aan het zoeken naar een sociale huurwoning samen met mijn vriendin.

Wij, mijn vriendin en ik, wonen momenteel in bij een vriend, particuliere huur, waarvan de verhuurder op de hoogte is. Ik woon daar met die vriend samen sinds het begin, tweeënhalf jaar geleden, maar alleen hij staat op het huurcontract. Dat was destijds een overhaaste keuze omdat we slecht geïnformeerd en jong waren. We kregen toen wel de optie of we met 1 of 2 op het contract wilden. De vriend waarbij we 'inwonen' wilt binnenkort intrekken bij zijn vriendin.

Ik heb vorig jaar een verzoek tot medehuurderschap gedaan bij de verhuurder maar daar zagen zij vanaf, zij vonden het goed zoals het was. Wij betalen de vriend wel een deel van de huur. Daar weet de verhuurder ook van af. Wat is dan de bedoeling van de huurdersverklaring? Omdat wij niet op het huurcontract staan zijn wij dus officieel geen huurder. Mijn vriendin is een aantal maanden geleden vanuit een studentenwoning bij ons ingetrokken, zij kan daarvan sowieso een verhuurdersverklaring krijgen.

Mijn vraag: Vaak staat als verplicht aan te leveren document bij sociale huur een verhuurdersverklaring (als je hebt gehuurd). Als je niet op het huurcontract staat ben je inwonende, dus dan kan je geen verhuurdersverklaring krijgen toch? Of moet je dan alsnog iets wat daar op lijkt zien te krijgen? Of zou de vriend waaraan wij een vergoeding betalen deze dan moeten tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

Tazzios

..

Weet de verhuurder al dat je vriend weg gaat?
Wil je er blijven wonen?
Ga in gesprek met de verhuurder mogelijk wil hij wel een nieuw(duurder) huurcontract afsluiten met jou.

Voor de wachtlijst voor een sociale huurwoning:
Gezien je van je vriend huurt zou die de verklaring in kunnen vullen, lijkt verder niet iets heel officieels te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 00:07

BlueWaffle

baba booey~

De verhuurdersverklaring die ik moest aanleveren des tijds (1 jaar terug ong) was enkel een vooraf al opgesteld formulier van de woningbouw met vragen zoals: huurt deze woning, heeft geen betalingsachterstand, gedrag etc. De verhuurder hoefde deze alleen als je/nee in te vullen, adres/naam etc erbij en een handtekening. Er hoefde geen kopie van het oude contract bij aangeleverd te worden. Formulier stelde niet veel voor.

Mbt het niet hebben van je naam op het contract, ik zal adviseren om even te informeren bij je rechtsbijstand erover (als je die hebt). In het studentenhuis waar ik woonde had de huisbaas het handje ervan om Poolse medebewoners geen papieren of getekende huurcontracten te geven en gaf ze zo het idee dat zij geen huurders waren van de woning. Echter als jij er al x jaar woont, altijd netjes hebt betaald en de huisbaas weet dat jij er woont en betaald dan ben je gewoon een huurder. Ik zou je wel aanraden dat het gedeelte "de huisbaas weet ervan" wel ergens staat vastgesteld op papier of email. De huisbaas zal waarschijnlijk met een papieren contract kunnen aangeven "het is een nieuw contract dus nieuwe huurprijs" maar ook hier zou ik wel navraag doen of dit mag bij je rechtsbijstand want je bent middels al gewoon een huurder, enkel door een achterstallige administratie sta jij niet op het contract. Als jij gewoon betaald en de administratie van jezelf in order hebt dan zou er geen probleem moeten zijn (zoals de kennis van bewoning en huurbetalingen aan de huisbaas vastgelegd). Je zou wel even moeten kijken hoe je het doet met de borg.