Binnenkort hopen we een nieuwe woning te betrekken. Ik heb daar eindelijk de mogelijkheid zonnepanelen te plaatsen. Ik dacht / hoopte bij een nieuw huis met platdak deze zelf te plaatsen, maar het nieuwe huis heeft wat uitdagingen qua platdak:
- het is niet 100% plat
- het zijn in principe drie dakdelen
- er is geen opstaande rand buitenom (op zich niet erg, maar dat vond ik wel een fijne gedachte ivm wind)
Dus installeren ga ik waarschijnlijk niet zelf doen.
Ik heb nog geen contact gehad met installateurs en dergelijke, doe ik pas als ik de woning kan betrekken. Ik ben me nu vooral aan het oriënteren.
Hier het dak / de daken:
Ik heb de dakdelen naast de woning getekend in Sunny Design (aan de rechterzijde) maar het gaat dus om de drie dakdelen zoals aan de linkerzijde van het plaatje. Ik heb nu iets getekend met REC twinpeaks 400wp.
Legenda:
Schaduw:
- dakdeel 1: schoorsteen en boom links (De boom wordt ingekort)
- dakdeel 2: alleen van de schoorsteen, vandaar dat 2x5 ook een optie zou zijn.
- dakdeel 3: geen.
Mijn belangrijkste vraag is de bevestiging van de panelen. Met de schuinte van het dak valt het mee, maar vooral de wind die me zorgen baart. De installatie zal denk ik door de bitumendakbedekking in de balken bevestigd moeten worden?
Verder nog: Wat vinden jullie van het legplan?
Dank alvast.
- het is niet 100% plat
- het zijn in principe drie dakdelen
- er is geen opstaande rand buitenom (op zich niet erg, maar dat vond ik wel een fijne gedachte ivm wind)
Dus installeren ga ik waarschijnlijk niet zelf doen.
Ik heb nog geen contact gehad met installateurs en dergelijke, doe ik pas als ik de woning kan betrekken. Ik ben me nu vooral aan het oriënteren.
Hier het dak / de daken:
Ik heb de dakdelen naast de woning getekend in Sunny Design (aan de rechterzijde) maar het gaat dus om de drie dakdelen zoals aan de linkerzijde van het plaatje. Ik heb nu iets getekend met REC twinpeaks 400wp.
Legenda:
- Rode 1: Dakdeel 1 (zadeldak met dakdeel 2) - ~9 graden schuinte - Ligging: noordwest - 6 panelen 2x3
- Rode 2: Dakdeel 2 (zadeldak met dakdeel 1) - ~4 graden schuinte - Ligging: zuidoost - 12 panelen 4x3 of 10 en dan 2x5 en dan zoveel mogelijk tegen dakdeel 3 aan.
- Rode 3: Dakdeel 3 (Lessenaardak) - ~6 graden schuinte - Ligging: zuidwest - 16 panelen 4x4
- Oranje streepjes: twee ventilatiekokers, max 30 cm
- Het blauwe: een grote schoorsteen die nu schaduw geeft tot en met de blauwe kromme lijn (Sorry voor mijn paint skilss...)
Schaduw:
- dakdeel 1: schoorsteen en boom links (De boom wordt ingekort)
- dakdeel 2: alleen van de schoorsteen, vandaar dat 2x5 ook een optie zou zijn.
- dakdeel 3: geen.
Mijn belangrijkste vraag is de bevestiging van de panelen. Met de schuinte van het dak valt het mee, maar vooral de wind die me zorgen baart. De installatie zal denk ik door de bitumendakbedekking in de balken bevestigd moeten worden?
Verder nog: Wat vinden jullie van het legplan?
Dank alvast.