Toon posts:

Zonnepanelen op nagenoeg platdak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-04 22:56
Binnenkort hopen we een nieuwe woning te betrekken. Ik heb daar eindelijk de mogelijkheid zonnepanelen te plaatsen. Ik dacht / hoopte bij een nieuw huis met platdak deze zelf te plaatsen, maar het nieuwe huis heeft wat uitdagingen qua platdak:
- het is niet 100% plat
- het zijn in principe drie dakdelen
- er is geen opstaande rand buitenom (op zich niet erg, maar dat vond ik wel een fijne gedachte ivm wind)
Dus installeren ga ik waarschijnlijk niet zelf doen.

Ik heb nog geen contact gehad met installateurs en dergelijke, doe ik pas als ik de woning kan betrekken. Ik ben me nu vooral aan het oriënteren.

Hier het dak / de daken:

Ik heb de dakdelen naast de woning getekend in Sunny Design (aan de rechterzijde) maar het gaat dus om de drie dakdelen zoals aan de linkerzijde van het plaatje. Ik heb nu iets getekend met REC twinpeaks 400wp.

Legenda:
  • Rode 1: Dakdeel 1 (zadeldak met dakdeel 2) - ~9 graden schuinte - Ligging: noordwest - 6 panelen 2x3
  • Rode 2: Dakdeel 2 (zadeldak met dakdeel 1) - ~4 graden schuinte - Ligging: zuidoost - 12 panelen 4x3 of 10 en dan 2x5 en dan zoveel mogelijk tegen dakdeel 3 aan.
  • Rode 3: Dakdeel 3 (Lessenaardak) - ~6 graden schuinte - Ligging: zuidwest - 16 panelen 4x4
  • Oranje streepjes: twee ventilatiekokers, max 30 cm
  • Het blauwe: een grote schoorsteen die nu schaduw geeft tot en met de blauwe kromme lijn (Sorry voor mijn paint skilss...)
Uiteindelijk wil ik het dak / de daken niet te vol leggen, dus een beetje uit de dakranden blijven.
Schaduw:
- dakdeel 1: schoorsteen en boom links (De boom wordt ingekort)
- dakdeel 2: alleen van de schoorsteen, vandaar dat 2x5 ook een optie zou zijn.
- dakdeel 3: geen.

Mijn belangrijkste vraag is de bevestiging van de panelen. Met de schuinte van het dak valt het mee, maar vooral de wind die me zorgen baart. De installatie zal denk ik door de bitumendakbedekking in de balken bevestigd moeten worden?

Verder nog: Wat vinden jullie van het legplan?

Dank alvast. :)

Alle reacties

• yay
Iemand een idee over de montage bij deze kleine hoeken? 4, 6 en 9 graden? Los met ballast of verankeren?

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-04 00:56

MieJuul

3970Wp

Ik zou indien mogelijk toch een iets grotere hoek aanhouden.
Ik heb op de garage zelf een constructie gemaakt met een hoek van ca 20 graden.
Als ik zie hoeveel vuil er dan nog in de rand van het paneel blijft liggen wat er niet afspoelt, zou ik zeker niet lager gaan dan dat.
Of je moet meerdere keren per jaar het dak op willen om de panelen te reinigen.
Ik ga nu 1x per jaar het dak op om ze schoon te maken en af te spoelen.

[Voor 20% gewijzigd door MieJuul op 27-01-2022 11:53]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• yay
MieJuul schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:53:
Ik zou indien mogelijk toch een iets grotere hoek aanhouden.
Ik heb op de garage zelf een constructie gemaakt met een hoek van ca 20 graden.
Bedankt voor je reactie.

Ik wil de panelen wel onder een grotere hoek leggen, maar het probleem waar ik tegenaan loop is dat het dak in principe al 4, 6 en 9 graden is.

De manier die jij hanteert spreekt me aan, maar ik weet niet of het bitumen gaat schuiven op warme dagen doordat de krachten niet loodrecht staan, maar onder een kleine hoek.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:29

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een lage hoek zou ik er sowieso drain clips op klikken zodat het water er beter af loopt. Zie ook ThinkPad in "advies zonnepanelen vlak aanbrengen"

@MieJuul scheelt bij jou waarschijnlijk ook in de vervuiling. Waarom trouwens maar panelen met zo'n lage Wattpiek? Op dat dak kun je toch veel meer Wp kwijt?

[Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2022 13:59]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-04 00:56

MieJuul

3970Wp

ThinkPad schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:57:
Met een lage hoek zou ik er sowieso drain clips op klikken zodat het water er beter af loopt. Zie ook ThinkPad in "advies zonnepanelen vlak aanbrengen"

@MieJuul scheelt bij jou waarschijnlijk ook in de vervuiling. Waarom trouwens maar panelen met zo'n lage Wattpiek? Op dat dak kun je toch veel meer Wp kwijt?
Die drain clips kende ik nog niet, maar zien er interessant uit, dus denk dat ik maar eens een bundeltje bestel.

Deze panelen, om twee redenen:
- Dit was een partij van 42 stuks ofzo welke ik echt voor een appel en een ei het kunnen overnemen.
De resterende panelen heb ik weer verkocht, voor nagenoeg de prijs die ik voor heel de partij betaald heb 8)

- Op deze manier zie ik ze vanuit de tuin al haast niet meer, zo laag blijft het geheel.

Het geheel ligt alweer een aantal jaar, en ik heb niet meer nodig.

[Voor 3% gewijzigd door MieJuul op 27-01-2022 15:28]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee