Toon posts:

Zonnepaneel systeem op garage en veranda

Pagina: 1
Acties:

• Haveric
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-12-2022
Hallo iedereen,
Ik ben aan het worstelen met samenstellen van een systeem
Dit is in versnelling gekomen nu ik 50 cent/kwh betaal

Mijn situatie is een dubbele garage met een veranda aan de voorzijde met een schuin dak van ca 20 graden
Legplan is 6 Panelen op de veranda West georienteerd en 12 op het platte dak

Mijn probleem is de bomenrij die achter de garage staat, dit levert met name in het voorjaar redelijk wat schaduw op

Het zal ook een 3-fase systeem moeten worden ivm de opbrengst (liefst maximaal ook ivm electrische auto)
Solaredge is ook niet ideaal ivm de grootte string lengte of kan alles op 1 string ?
Er ligt al een 3 fase kabel tot in de garage

Een collega van me raadt het Enphase systeem aan maar dat loopt aardig in de papieren als ik alles optel
Kan ik hier uit de voeten met een conventioneel systeem ?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-02 23:19
Aangezien SolarEdge inderdaad niet goed werkt wanneer er te weinig zonnepanelen in de zon liggen verwacht ik dat SolarEdge alleen meer oplevert dan een stringomvormer indien je ook echt kiest voor 85V optimisers. 18 x P505 is dan best prijzig.

Je kunt ook kiezen voor gewoon een Goodwe of SMA.

Als de prijzen zo blijven verdien je alles natuurlijk wel snel terug, wat je ook kiest.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Haveric
Bedankt voor je reactie, Ik zit inderdaad te denken aan een SMA 3 Fase van 6kW, een stuk goedkoper en waarschijnlijk net zoveel opbrengst
De panelen op de veranda zouden dan een aparte string worden van 6 panelen, is dit een probleem (string van 6 en 12) ?

• busscherski
Prima keuze. 18 panelen in 1 string gaat over de 850 V limiet van de 6 kW SMA?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SolarEdge is het de bedoeling zo lang mogelijke strings te maken. Of het lukt met 85V optimizers lukt is simuleren.

Anders APS DS3(-L)

SMA 6k compleet ongeschikt voor string van 6 in schaduw: met 260V min Vmpp geheel geen schaduw management.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• busscherski
Ronald schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 02:48:
SMA 6k compleet ongeschikt voor string van 6 in schaduw: met 260V min Vmpp geheel geen schaduw management.
Wat je schrijft klopt op basis van de datasheet.
Volgens Sunnydesign kan het denk ik wel. (SMA stelt eigenlijk nooit teleur)
De linker rij panelen zal toch niet zoveel schaduw krijgen?

• Haveric
De string met 6 panelen liggen op het schuine veranda dak, westelijk gericht
Geen schaduw, alleen tegen de avond als de zon achter het huis verdwijnt
Is dit een probleem ?

De overige 12 panelen zullen wel last hebben van de bomen aan de Oostzijde, kan de SMA shadefix hier mee om gaan ?

• Haveric
Even meer details van de situatie, de 2 boompjes tegen de veranda gaan eruit

Ik zit te kijken naar 18x Hyundai 480wp panelen (HiE-S480VI408C) icm een SMA Sunny Tripower 6.0 of 8.0
Totaal WP is 8640 x.8 zou op 7000 uitkomen, is dan de 8.0 verstandig ?
Heeft een iets hoger limiet dan de 6.0, 1000V vs 850V dan zou 1 string minder kritisch zijn met 840V (als ik het goed begrijp)
Of is 2 strings beter ivm de schaduw op de 12 panelen ?

Op het plat dak zou ik deze ondersteuning willen toepassen dmv betonsokkels 4.5 graden

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee