Toon posts:

Wasmachine gekocht - kastje naar de muur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:30
Ik stel deze vraag omdat ik een gevoel wil krijgen welke stappen ik eventueel kan ondernemen.

Zo'n twee maanden geleden hebben mijn ouders bij winkel X een wasmachine gekocht van het merk Miele. Ik weet helaas niet het typenummer.

Helaas voldoet de wasmachine niet, de zeep uit de zeepbak (linksboven in de machine) spoelt slecht waardoor er veel zeep blijft liggen. Het blijkt dat er drie rijen aan sproeikoppen boven zitten waarvan één rij niet werkt. Na een aantal keer was mijn moeder het wel zat en is in actie gekomen.

Helaas heeft mijn moeder direct contact opgenomen met Miele en niet met de verkopende partij. Dit zorgt nu dat ze van kastje naar de muur worden gestuurd. Daar kom ik later op terug.

Miele heeft snel gereageerd en stuurde een monteur langs. Deze meneer begon meteen de schuld van het slecht functioneren bij mijn ouders neer te leggen: "U gebruikt te veel zeep waarschijnlijk", "De waterdruk zal wel te laag zijn". Als dat zo zou zijn dan had ze met de vorige wasmachine dezelfde problemen ervaren lijkt mij. De monteur vertrok onverrichte zaken weer.

Mijn moeder heeft weer contact opgenomen met Miele die wederom een monteur hebben lang gestuurd. Dit draaide weer op niets uit. Uiteindelijk is er drie keer een monteur geweest en is het probleem niet verholpen.

Toen heeft mijn moeder de winkel gebeld en je raadt het al, die stuurden een monteur van Miele langs. Dit loste weer niets op en heeft mijn moeder twee weken geleden aangegeven dat ze de koop wil ontbinden. De winkel ging akkoord maar verdere actie blijft uit.

Nu moest er volgens de winkel eerst iemand van Miele langskomen met een formulier. Ik vind dit raar, als je de koop ontbindt dan moet de winkel toch gewoon zonder poespas het product terugnemen en een vervangend product aanbieden of aankoopbedrag terug?

Uiteindelijk zou eergisteren die meneer van Miele komen maar die is niet geweest (zonder bericht). Mijn moeder heeft de winkel gebeld en toen kwamen ze met het verhaal dat omdat mijn moeder direct contact heeft gehad met Miele, ze ook van Miele een retournummer (of iets dergelijks) zou krijgen en dat ze daar op moet wachten.

Ik vind het al met al te lang duren en heb het idee dat winkel probeert om hun verantwoordelijk van zich af te schuiven.

Wat zou nu de correcte gang van zaken moeten zijn?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RichardKim06 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:46:
...heeft mijn moeder twee weken geleden aangegeven dat ze de koop wil ontbinden. De winkel ging akkoord maar verdere actie blijft uit.
...
dan moet de winkel toch gewoon zonder poespas het product terugnemen en een vervangend product aanbieden of aankoopbedrag terug?
...
Wat zou nu de correcte gang van zaken moeten zijn?
Winkel nogmaals aanschrijven (desnoods ouderwets aangetekend); deadline stellen, bijvoorbeeld 10 werkdagen en duidelijk formuleren wat je in dit tijd wil

- apparaat opgehaald
- geld terug
- bevestiging van de ontbinding

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:51
Oplossen via de winkel.

Je mag niet zomaar de koop ontbinden. Het valt onder garantie.
De winkel is pas op het laatst betrokken.

Ofwel je moeder zal het moeten oplossen met de Winkel. Of reparatie, of vervanging.

Als de winkel te lang doet voor garantie, dan pas kan je praten over ontbinden.

Ik lees pas aan eind dat de winkel akkoord was met ontbinden.
Dan met de winkel blijven contacten tot ze het opgehaald hebben en geld terug.

[Voor 19% gewijzigd door corporalnl op 26-01-2022 09:56]

• MAX3400

MAX3400

corporalnl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:54:

Garantie? Volgens mij is er een "grijs gebied" dat een produkt de eerste 6 maanden tenminste vlekkeloos out-of-the-box hoort te werken. Of je dan direct kan spreken van garantie (en dus alle bijkomende trajecten) of een iets proactievere houding van een winkel (zoals sneller vervangend produkt of ontbinden); stja...

• RichardKim06
corporalnl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:54:
Oplossen via de winkel.

Je mag niet zomaar de koop ontbinden. Het valt onder garantie.
De winkel is pas op het laatst betrokken.

Ofwel je moeder zal het moeten oplossen met de Winkel. Of reparatie, of vervanging.

Volgens mij zijn we dat stadium al voorbij. Ze hebben meer dan genoeg tijd gehad en zijn vier keer thuis geweest bij mijn ouders en het is niet gerepareerd.

Winkel is akkoord met ontbinding alleen nu komen we niet verder.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:51
RichardKim06 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Volgens mij zijn we dat stadium al voorbij. Ze hebben meer dan genoeg tijd gehad en zijn vier keer thuis geweest bij mijn ouders en het is niet gerepareerd.

Winkel is akkoord met ontbinding alleen nu komen we niet verder.
Miele was 4x langs gekomen. De winkel heeft maar 1x miele gestuurd, dus die 3x ervoor telt niet.

Maar de winkel is al akkoord met ontbinding. Dus die discussie hoeft niet gevoerd te worden :)

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:24
Maar die monteurs hebben die wel gekeken naar het probleem dan? Is de wm wel open geweest? Dit moet toch gewoon gemaakt kunnen worden? Los van dat je er af wilt, dat begrijp ik best.

• MAX3400

MAX3400

Zijdelings wil ik inderdaad wel even opmerken dat veel merken niet vermelden hoeveel "zeep" je mag gebruiken. Ik heb hier een goedkope Bosch staan en ook die spoelde soms niet door. Monteur langs geweest, samen uiteindelijk de wasprogramma's doorgenomen, blijkt dat wasmiddel A op de doos aanraadt om "half tot heel schepje"; Bosch vond "tot 35% schepje" genoeg. En ja, de was wordt gewoon schoon en de machine maakt alle programma's correct af sindsdien

• RichardKim06
Ja ze hebben de wasmachine uit elkaar gehad. Alles nagelopen, nieuwe onderdelen, probleem blijft.

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02 15:08

neolite

Immer kritisch

Je zegt akkoord op ontbinding te hebben. Was dit voor of nadat de winkel wist dat je moeder op eigen initatief 3x een monteur heeft laten komen? Je hebt immers een overeenkomst met winkel en niet fabrikant(Miele). Ik snap winkel wel dat ze creditering nu ook via fabrikant willen laten verlopen. Of dit wettelijk mag zou ik niet weten..

[Voor 6% gewijzigd door neolite op 26-01-2022 10:26]

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tegenwoordig moet alles zuinig, met weinig water. lage temperatuur, en toch moet de was schoon, fris ruiken en bacteriën dodend. Het kan goed dat er voor de druk, teveel waspoeder wordt gevuld, of dat de waspoeder niet wordt verdeeld, maar op één hoop ligt.
RichardKim06 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:12:
Ja ze hebben de wasmachine uit elkaar gehad. Alles nagelopen, nieuwe onderdelen, probleem blijft.
Miele gaat niet zomaar een machine openmaken en onderdelen vervangen als er niets mis is.

De monteur vertrok onverrichte zaken weer.
hiermee geef je aan dat de monteur(s) niets hebben gedaan, en alleen je moeder de schuld geven.

Schrijf een aangetekende brief, en per e-mail, dat je de overeenkomst ontbind, en dat ze binnen 3 werkdagen de machine mogen ophalen, en dat je binnen 5 dagen het gehele aankoopbedrag terug wilt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
MAX3400 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Garantie? Volgens mij is er een "grijs gebied" dat een produkt de eerste 6 maanden tenminste vlekkeloos out-of-the-box hoort te werken. Of je dan direct kan spreken van garantie (en dus alle bijkomende trajecten) of een iets proactievere houding van een winkel (zoals sneller vervangend produkt of ontbinden); stja...
dat is niet echt een grijs gebied, als er een defect optreed binnen 6 maand wordt wettelijk gezien aangenomen dat dit defect er al was bij aflevering, waardoor de bewijslast wordt omgedraaid ten gunste van de consument. De verkoper moet binnen die eerste 6 maand bewijzen dat het product non-conform is geraakt door handelingen van de consument, kan hij dat niet, dan moet hij kosteloos herstellen, vervangen of als herstel of vervanging niet mogelijk is, ontbinden.

Na deze initiele 6 maand is het aan de koper om te 'bewijzen' dat deze het product correct gebruikt heeft wanneer hij non-conformiteit claimt. Al stelt die bewijslast vaak nog niet veel voor, en zal daarna de winkelier alsnog gemotiveerd moeten betwisten.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01

timovd

Voorsprong door techniek

Hackus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:36:
...

Schrijf een aangetekende brief, en per e-mail, dat je de overeenkomst ontbind, en dat ze binnen 3 werkdagen de machine mogen ophalen, en dat je binnen 5 dagen het gehele aankoopbedrag terug wilt.
Geef ze een reële tijd. Vaak is dat maximaal 2 weken (10 werkdagen).

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

timovd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Geef ze een reële tijd. Vaak is dat maximaal 2 weken (10 werkdagen).
Het loopt al. +- 10 dagen die je bedoelt, is standaard bij een ingebrekestelling. Het is hier geen ingebrekestelling

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RichardKim06
Hackus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:36:
Tegenwoordig moet alles zuinig, met weinig water. lage temperatuur, en toch moet de was schoon, fris ruiken en bacteriën dodend. Het kan goed dat er voor de druk, teveel waspoeder wordt gevuld, of dat de waspoeder niet wordt verdeeld, maar op één hoop ligt.
[...]

Miele gaat niet zomaar een machine openmaken en onderdelen vervangen als er niets mis is.

De monteur vertrok onverrichte zaken weer.
hiermee geef je aan dat de monteur(s) niets hebben gedaan, en alleen je moeder de schuld geven.

Mijn moeder heeft het zelfs met een eetlepel waspoeder geprobeerd en over de hele spoelbak verdeeld. Het gedeelte onder de defecte sproeiers loopt niet weg.

Miele heeft erkend dat dit niet hoort, maar repareren lukt ze niet.

• NimRod1337
RichardKim06 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:12:
Dan moet je er van af, zou ik ook doen.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:47
RichardKim06 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:46:
Helaas voldoet de wasmachine niet, de zeep uit de zeepbak (linksboven in de machine) spoelt slecht waardoor er veel zeep blijft liggen. Het blijkt dat er drie rijen aan sproeikoppen boven zitten waarvan één rij niet werkt.
Dit snap ik niet. Normaal gesproken spuiten deze 3 rijen in dezelfde bak, dus 1 missende rij zou er alleen voor moeten zorgen dat het wat langer duurt voor de machine genoeg water heeft. Hiermee verwacht ik niet dat er zeep blijft liggen. Of is deze "rij" vooraan in het bakje ofzo?

Niet onbeschoft bedoeld, maar doet ze het wasmiddel in het juiste vakje? Niet in het voorwas vakje als de machine geen voorwas doet, of juist hoofd en voorwas vullen en geen voorwas programma gebruiken?

Tegenwoordig is het normaal (iig bij witgoed) dat een monteur van de firma zelf langs komt (siemens/bosch etc doen dit ook). De winkels zitten hier alleen tussen als doorgeefluik, en op vertoon van de factuur is dit bezoek normaal gezien kostenloos voor de klant. Ik zie dan ook weinig fout aan het inschakelen van miele zelf.

• NimRod1337
heggico schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Ik zie dan ook weinig fout aan het inschakelen van miele zelf.
Is het ook niet, maar de winkel waar je mee te maken hebt als koper is niet in staat om het op te lossen. Als er 1 spoelrij niet werkt, heeft wm volgens mij gewoon een een gebrek.

• RichardKim06
Nou je zal net zien. Vanmorgen dit topic geopend, wordt mijn moeder net gebeld dat de wasmachine wordt opgehaald en het aankoopbedrag retour.

Slotje mag erop wat mij betreft. Dank allen voor het meedenken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee