Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-04-2024
Mijn vraag:
Zoals de titel al zegt. In mijn oude pc zit een 256GB SSD van ADATA waar Windows 10 op draait. Nu heb ik mijn oude pc verkocht en wil ik ervoor zorgen dat alle gegevens van die schijf verwijderd worden zodat de nieuwe eigenaar hier niet meer bij kan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de software van de fabrikant al gebruikt, maar deze ondersteunt om wonderbaarlijke reden geen erase voor systemen die draaien op Windows 7 - 8 - 10 of 11.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb twee avonden internet afgestruind. Ik kom allemaal diverse software tegen die een SSD kan erasen, maar geen van allen kunnen mij duidelijk maken of dit ook werkt als er een OS op draait. Nu lees ik overal dat je eerst de software van de fabrikant van je SSD moet proberen omdat hun waarschijnlijk de beste manier voor mij zouden hebben. Zoals hierboven beschreven ondersteunt de software van ADATA geen erase als je OS Windows 7 - 8 - 10 of 11 is. Daar kan ik dus niks mee.

Mijn HDD heb ik kunnen wissen d.m.v. CC Cleaner, 3 passes, en die is schoon. Ging het maar zo makkelijk bij een SSD.

Nu kan ik natuurlijk Windows opnieuw installeren en dit is wat mij betreft geen probleem, maar wis ik daarmee wel alle data op de SSD? Ik wil namelijk niet hebben dat de nieuwe eigenaar d.m.v. een recovery mijn oude bestanden terug kan halen.

Misschien is het nog een optie om windows op de HDD te zetten en daarna de SSD volledig te erasen, maar ik weet niet of dat kan als windows al draait op de SSD. Daar stopt mijn kennis m.b.t. OS.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en voor mij een niet al te moeilijke oplossing voor.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Je data wissen terwijl Windows er op blijft staan is wel wat ingewikkelder.

Ik zou de schijf in een andere PC hangen, daar alles eraf gooien met welke tool dan ook. Vervolgens Windows weer terug installeren op je laptop voor verkoop.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:20
Als je geen andere PC hebt: Booten van een USB-stick/CD/DVD/netwerk die mogelijkheden heeft om je SSD te wissen. Want dan ben je niet van die SSD geboot. Kan met (bijna) elke Linux-distributie, maar er zijn ook wel Windows-varianten.

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Mojo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:25:
Je data wissen terwijl Windows er op blijft staan is wel wat ingewikkelder.

Ik zou de schijf in een andere PC hangen, daar alles eraf gooien met welke tool dan ook. Vervolgens Windows weer terug installeren op je laptop voor verkoop.
Ik heb een andere (hele nieuwe) pc, maar beschik niet over de kennis hoe ik dat dan zou moeten doen. Stekkers om prikken lukt me wel, maar wat dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Big Mama schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:27:
Als je geen andere PC hebt: Booten van een USB-stick/CD/DVD/netwerk die mogelijkheden heeft om je SSD te wissen. Want dan ben je niet van die SSD geboot. Kan met (bijna) elke Linux-distributie, maar er zijn ook wel Windows-varianten.
Ik heb een andere (hele nieuwe) pc, maar ik heb geen kennis hoe dan verder. Ook heb ik nog nooit met Linux gewerkt, dus dat wordt waarschijnlijk een lastig verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Laptop open schroeven, SSD eruit halen (heeft standaard SATA aansluitingen) en die kan je gewoon op je eigen PC aansluiten. Meer dan stekkers omprikken is het niet. :)

Add:
Als je klaar bent de SSD weer terug plaatsen in je laptop en vanaf een USB stickje windows opnieuw installeren. Die USB stick kan je via de microsoft site al vooraf voorbereiden.

[ Voor 36% gewijzigd door Mojo op 26-01-2022 09:31 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Misschien goed om te vermelden. Het gaat niet om een laptop, maar om mijn oude game PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Bigsexy3 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:31:
Misschien goed om te vermelden. Het gaat niet om een laptop, maar om mijn oude game PC.
Ah pardon. maar dat maakt het nog makkelijker. ;) Letterlijk stekkertjes wisselen en een paar schroefjes eruit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Mojo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:30:
Laptop open schroeven, SSD eruit halen (heeft standaard SATA aansluitingen) en die kan je gewoon op je eigen PC aansluiten. Meer dan stekkers omprikken is het niet. :)

Add:
Als je klaar bent de SSD weer terug plaatsen in je laptop en vanaf een USB stickje windows opnieuw installeren. Die USB stick kan je via de microsoft site al vooraf voorbereiden.
Bedankt voor je antwoord Mojo, dat omprikken gaat lukken. Maar met welke software kan ik hem dan wissen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big Mama
Bigsexy3 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Ik heb een andere (hele nieuwe) pc, maar ik heb geen kennis hoe dan verder. Ook heb ik nog nooit met Linux gewerkt, dus dat wordt waarschijnlijk een lastig verhaal.
Kijk eens op https://www.geckoandfly.com/24060/secure-wipe-clean-ssd/
Mogelijkheden te over, zonder dat je Linux kennis nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Geen idee. :+ Met dezelfde die je al gebruikt hebt zou ik zeggen. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:17

DarkSide

theres no place like ::1

Hoe "sterk" wil je hem wissen?

je kunt ook gewoon Windows opnieuw installeren. En dan aangeven dat je alle partities verwijderd.
En opnieuw maakt/formateerd.

Windows kun je gewoon met de Media Creation tool installeren. En dan kun je ook wissen.

In de basis is dit voldoende.
WIl je dan alsnog oude data er af halen. Dan moet je toch wel denken aan recovery zaken.

Anders herhaal je dit een paar keer.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Mojo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:34:
Geen idee. :+ Met dezelfde die je al gebruikt hebt zou ik zeggen. :p
Ja ging het maar zo makkelijk. CC Cleaner werkt, als ik mij goed heb ingelezen, alleen bij HDD's en niet bij SSD's 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
DarkSide schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:35:
Hoe "sterk" wil je hem wissen?

je kunt ook gewoon Windows opnieuw installeren. En dan aangeven dat je alle partities verwijderd.
En opnieuw maakt/formateerd.

Windows kun je gewoon met de Media Creation tool installeren. En dan kun je ook wissen.

In de basis is dit voldoende.
WIl je dan alsnog oude data er af halen. Dan moet je toch wel denken aan recovery zaken.

Anders herhaal je dit een paar keer.
Sterk genoeg zodat de persoon die mijn oude pc heeft overgenomen niet via enige recovery iets van mijn oude bestanden kan terug halen.

Weet je toevallig iets van een tutorial die je kan linken over hoe dit in z'n werk gaat? Ik heb dit nog nooit gedaan en werkelijk geen idee wat ik moet gaan doen :X :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Wat je overigens ook kan overwegen is wat Darkside al aangeeft. Windows installeren vanaf de Media Creation tool en daarmee accepteren dat je data technisch met recovery terug te halen is. Je zou eventueel een *.bin van een speedtest site https://boekee.net/speedtest/ kunnen downloaden en die er een paar keer op kopiëren tot je schijf vol is.

Bereik je technisch hetzelfde mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Big Mama schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Kijk eens op https://www.geckoandfly.com/24060/secure-wipe-clean-ssd/
Mogelijkheden te over, zonder dat je Linux kennis nodig hebt.
Deze site was ik via een post van iemand anders op dit forum al tegen gekomen, maar daar kom ik echt niet uit en onderaan het artikel staat aangegeven dat het niet up-to-date is. 3 van de 4 tools zijn ook alleen voor HDD's als ik het goed gelezen heb (correct me if I'm wrong)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Laatst online: 19:16
Je kunt bijvoorbeeld DBAN op een usb stick zetten en daarvan booten. Dat is niet zo lastig om te gebruiken.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 21:17

DarkSide

theres no place like ::1

Bigsexy3 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Sterk genoeg zodat de persoon die mijn oude pc heeft overgenomen niet via enige recovery iets van mijn oude bestanden kan terug halen.

Weet je toevallig iets van een tutorial die je kan linken over hoe dit in z'n werk gaat? Ik heb dit nog nooit gedaan en werkelijk geen idee wat ik moet gaan doen :X :F
De Media Creation tool is gewoon van Microsoft.
Kan je gewoon downloaden van hun site (even google gebruiken)
Dan is het gewoon USB in PC stoppen. En stappen volgen wat er op het scherm staat.

Vermoed dat de persoon niet naar een recovery bedrijf gaat om daar 100-en euro;s uit te geven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Mojo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:41:
Wat je overigens ook kan overwegen is wat Darkside al aangeeft. Windows installeren vanaf de Media Creation tool en daarmee accepteren dat je data technisch met recovery terug te halen is. Je zou eventueel een *.bin van een speedtest site https://boekee.net/speedtest/ kunnen downloaden en die er een paar keer op kopiëren tot je schijf vol is.

Bereik je technisch hetzelfde mee.
Met Media Creation tool bedoel je een USB stick die geschikt is om een windows installatie mee te doen toch? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
DarkSide schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:45:
[...]

De Media Creation tool is gewoon van Microsoft.
Kan je gewoon downloaden van hun site (even google gebruiken)
Dan is het gewoon USB in PC stoppen. En stappen volgen wat er op het scherm staat.

Vermoed dat de persoon niet naar een recovery bedrijf gaat om daar 100-en euro;s uit te geven.
Excuses voor mijn onkunde, maar omdat het nieuw is wil ik het wel goed doen. Daarom ben ik ook blij dat fora als Tweakers bestaan waar mensen elkaar gewoon nog willen en kunnen helpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
MerijnB schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:43:
Je kunt bijvoorbeeld DBAN op een usb stick zetten en daarvan booten. Dat is niet zo lastig om te gebruiken.
Werkt dit ook voor SSD's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Ja hoor!

Alhoewel ik hier zie staan:
DBAN does not support erase data on solid-state drive (SSD) because it cannot detect an SSD.
Dit is mij nog nooit opgevallen. Als je hem start en je kan een schijf wissen is het goed.

[ Voor 49% gewijzigd door MerijnB op 26-01-2022 10:01 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big Mama
Er is een verschil tussen 'erase disk' (vanuit het OS met nullen of random troep overschrijven, een of meerdere keren) en 'secure erase disk' (een feature die het apparaat moet ondersteunen).

De eerste kan overal op toegepast worden, de tweede alleen op devices die het ondersteunen (en waarvoor de software snapt welk commando hij moet sturen).

Als het gaat om een HDD/SSD verkopen, zijn beide methodes prima.
Als je zeker wil weten dat ook de NSA (of hun Russische collega's) er niets meer mee kan, is een 'secure erase' wel aan te bevelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Big Mama op 26-01-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Big Mama schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:32:
Er is een verschil tussen 'erase disk' (vanuit het OS met nullen of random troep overschrijven, een of meerdere keren) en 'secure erase disk' (een feature die het apparaat moet ondersteunen).

De eerste kan overal op toegepast worden, de tweede alleen op devices die het ondersteunen (en waarvoor de software snapt welk commando hij moet sturen).

Als het gaat om een HDD/SSD verkopen, zijn beide methodes prima.
Als je zeker wil weten dat ook de NSA (of hun Russische collega's) er niets meer mee kan, is een 'secure erase' wel aan te bevelen.
Nou voor de NSA en hun RU-collega's ben ik niet bang. Ik doe geen gekke/illegale dingen en ik werk niet bij een bedrijf die gevoelige informatie behandeld. Dus dan is een secure erase overkill.

Windows opnieuw installeren, desnoods 2x, zou dus voldoende moeten zijn volgens jouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big Mama
Bigsexy3 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Nou voor de NSA en hun RU-collega's ben ik niet bang. Ik doe geen gekke/illegale dingen en ik werk niet bij een bedrijf die gevoelige informatie behandeld. Dus dan is een secure erase overkill.

Windows opnieuw installeren, desnoods 2x, zou dus voldoende moeten zijn volgens jouw?
Je gaat toch geen SSD verkopen met een geinstalleerde windows er op?
Zelfs als je dat doet: windows overschrijft niet alle datablokken. Dus met een beetje moeite is dan nog steeds persoonlijke data naar boven te halen.
De gemiddelde marktplaats-koper zou geen poging doen om dat te proberen. Maar voor de gemiddelde tweakers-koper durf ik mjin hand daarvoor niet in het vuur te steken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Big Mama schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Je gaat toch geen SSD verkopen met een geinstalleerde windows er op?
Zelfs als je dat doet: windows overschrijft niet alle datablokken. Dus met een beetje moeite is dan nog steeds persoonlijke data naar boven te halen.
De gemiddelde marktplaats-koper zou geen poging doen om dat te proberen. Maar voor de gemiddelde tweakers-koper durft ik mjin hand daarvoor niet in het vuur te steken ;-)
Ik verkoop idd geen losse SSD, Ik verkoop mijn complete oude PC incl. SSD met Windows.
Is dat gek? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Bigsexy3 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Ik verkoop idd geen losse SSD, Ik verkoop mijn complete oude PC incl. SSD met Windows.
Is dat gek? :?
Nee hoor, helemaal niet.
Gewoon Windows opnieuw installeren.
Als je je realiseert dat het niet onmogelijk is dat de koper nog persoonlijke data van je kan achterhalen, en als je dat kleine risico accepteert, dan is dat een prima methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Big Mama schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Nee hoor, helemaal niet.
Gewoon Windows opnieuw installeren.
Als je je realiseert dat het niet onmogelijk is dat de koper nog persoonlijke data van je kan achterhalen, en als je dat kleine risico accepteert, dan is dat een prima methode.
Dat is nou precies de reden dat ik hier de vraag heb neergelegd. Ik wil niet dat een ander iets van mijn data kan achterhalen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Bigsexy3 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Dat is nou precies de reden dat ik hier de vraag heb neergelegd. Ik wil niet dat een ander iets van mijn data kan achterhalen. :9
DBAN doen en dan Windows opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
Ik krijg bij het installeren van de het .exe bestand een error dat het ISO bestand niet gekopieerd kon worden naar de USB stick...
Het betreft een gloednieuwe USB stick die net uit de verpakking is gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Bigsexy3 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Ik krijg bij het installeren van de het .exe bestand een error dat het ISO bestand niet gekopieerd kon worden naar de USB stick...
Het betreft een gloednieuwe USB stick die net uit de verpakking is gehaald.
Heb je die iso wel gedownload en geselecteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:03
Je kunt toch met windows 10 via de standaard instellingen -> Recovery / Herstel -> Verwijder alles doen?
Je kunt daar zelfs aangeven dat alles 'hard' gewist moet worden zodat er met recovery niet meer bij te komen is.

De aangegeven oplossingen zijn imho vrij omslachtig vergeleken met wat W10 tegenwoordig aanbiedt.

[ Voor 19% gewijzigd door KirovAir op 26-01-2022 12:51 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
MerijnB schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:43:
Ik heb het ISO bestand op een USB stick gekopieerd, maar volgens mij vergeet ik iets. Hij doet niets :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
418O2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Heb je die iso wel gedownload en geselecteerd?
Gedownload en geopend. Voor de zekerheid zelfs de USB stick geformatteerd via dat programma en daar alleen de optie voor het kopiëren naar de stick aangevinkt laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Niet iso kopieren op je stick. Even de iso schrijven met Rufus of BalenaEtcher. En check de boot volgorde in je Bios :P

edit: wat je ipv wissen ook zou kunnen (mits je Windows het ondersteund) is je drive versleutelen met Bitlocker. Wachtwoord/keyfile niet opslaan. Daarna booten van USB en de Windows installer doorlopen. Alle partities formateren en Windows er opnieuw opzetten. Maar dat is moeilijker voor je dan wipen denk ik :+

[ Voor 57% gewijzigd door sh4d0wman op 26-01-2022 12:55 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
KirovAir schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:50:
Je kunt toch met windows 10 via de standaard instellingen -> Recovery / Herstel -> Verwijder alles doen?
Je kunt daar zelfs aangeven dat alles 'hard' gewist moet worden zodat er met recovery niet meer bij te komen is.

De aangegeven oplossingen zijn imho vrij omslachtig vergeleken met wat W10 tegenwoordig aanbiedt.
Dit dus. Geknoei met een USB is onnodig want de huidige Windows installatie biedt de mogelijkheid zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigsexy3
KirovAir schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:50:

Is dit echt afdoende?
Zoals gezegd, wil ik het niet aan het toeval overlaten.

Maar al dat gedoe met ISO bestanden is misschien iets te hoog gegrepen voor iemand die dit nog nooit heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:03
Bigsexy3 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Is dit echt afdoende?
Zoals gezegd, wil ik het niet aan het toeval overlaten.

Maar al dat gedoe met ISO bestanden is misschien iets te hoog gegrepen voor iemand die dit nog nooit heeft gedaan.
Ja dat is meer dan voldoende, windows doet exact hetzelfde als de bovengenoemde tools.
Zie: Uw pc vernieuwen, opnieuw instellen of herstellen
Opmerking: U wordt gevraagd of u de gegevens snel of grondig wilt wissen. Als u ervoor kiest om gegevens snel te wissen, is het mogelijk dat bepaalde gegevens met speciale software nog hersteld kunnen worden. Als u ervoor kiest om gegevens grondig te wissen, duurt het langer, maar is herstel van gegevens veel minder waarschijnlijk.
Van een FBI met een cleanroom en 2 jaar tijd ga je het niet winnen misschien, maar wel van tweaker-henkie met een recovery toolkit.

[ Voor 6% gewijzigd door KirovAir op 26-01-2022 13:22 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Pagina: 1