Toon posts:

Event viewer WHEA ID 42 en 5 events en NVMe data corruptie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Seph
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik heb al 2x Windows opnieuw moeten installeren door data corruptie.

Het ligt niet aan de NVMe disk, ik heb een Samsung 980 2TB en een Western digital black 850 2TB geprobeerd. Alle twee resulteerde het in data corruptie na een aantal maanden(ongeveer 6).

Geheugen is getest met Memtest86, Testmem 5 + Anta777 extreme en Karhu.

Computer vertoon verder ook geen stabiliteitsproblemen.

Alleen in de event viewer zie ik bijna elke dag WHEA events 42 en 5

Windows 10
Ryzen 5950x @ 4.4 (boost disabled)
64GB G.Skill Tridant-Z 3200
Mainboard: Asus x570-e gaming
Asus 3090 Tuf gaming

[Voor 6% gewijzigd door Seph op 26-01-2022 06:39]

Alle reacties

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:29
https://linustechtips.com...and-5-operational-events/

https://www.reddit.com/r/...ferent_whea_eventserrors/

https://www.reddit.com/r/...error_event_ids_42_and_5/

Als ik na bovenstaande links ga en lees ik dat het te maken heeft met drivers .
Al geprobeerd die te updaten na nieuwe versie

• Seph
Alleen zijn de posts over dit onderwerp jaren oud, en de chipset drivers die ik gebruikte waren ongeveer 6 maanden oud denk ik. Dus ik neem aan dat deze problemen in die versie opgelost waren. Ik heb de AMD chipset drivers voor de zekerheid maar weer geupdate naar de laatste versie.

[Voor 23% gewijzigd door Seph op 26-01-2022 07:45]

• Seph
Ik heb het Bios, de mainboard AMD drivers en de NVidia drivers geupdate, en ik krijg nog steeds WHEA meldingen met ID 42 en ID 5. Ik begrijp het echt niet wat dit kan zijn of dat het invloed heeft op de NVMe data corruptie.

[Voor 5% gewijzigd door Seph op 27-01-2022 17:43]

• Seph
ID 42 is volgens de documentatie een probleem met de sleep functie. Maar sleep staat uit en power option’s staat op de hoogste setting. In advanced settings staat alles voor sleep ook uit.

Volgens mij krijg ik deze WHEA meldingen alleen vlak na het opstarten. Verder niet tussendoor.
Meestal 3x WHEA ID 42 en 1x ID 5. De WHEA events hebben mogelijk niets met de data corruptie te maken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee