Toon posts:

Meer dan 4 utp aansluitingen nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 16:24

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik wil overstappen van Ziggo naar KPN. Dit betekent dat ik de coax-bekabeling in mijn huis moet vervangen door ethernet/utp. Probleem is dat ik meer dan 4 bedrade utp-aansluitingen nodig heb, dus meer uitgangen dan er op het KPN-modem, de KPN Box 12, zitten. Hoe kan ik dat het best oplossen en op welke plek in mijn huis?

Mijn situatie:

- Glasvezel komt in de woonkamer mijn huis binnen, dus de KPN Box 12 komt ook in mijn woonkamer.
- Ik ben zelfstandige en heb een kantoor op de 1e verdieping met een vaste pc, die ik graag bedraad wil aansluiten.
- Het huisnetwerk wordt compleet cat6a. Kabels maak ik zelf.
- Ik heb minimaal 5 bedrade utp-aansluitingen en liefst meer nodig, te weten:

1) KNP superwifi woonkamer
2) TV-ontvanger woonkamer
3) PC op kantoor 1e verdieping
4) TV-ontvanger slaapkamer 1e verdieping
5) TV-ontvanger slaapkamer 2e verdieping
6 en 7) In mijn woonkamer wil ik eigenlijk nog 1 of 2 extra utp-aansluitingen overhouden voor bijv een spelcomputer.

Hoe kan ik het aantal utp-aansluitingen het best uitbreiden? Kan dat bijvoorbeeld met de door KPN geadviseerde switch Netgear GS105E of is er een betere oplossing? En waar kan ik een switch of iets anders het best plaatsen: woonkamer of 1e verdieping?

Extra vraag: kan het gebruiken van een extra switch mijn signaal nadelig beïnvloeden?

Beste antwoord (via Jammie op 26-01-2022 03:02)

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:00
nope niet waar de switch moet multicast aware zijn. je gooit het door de war met hub.
vlans komen wel door domme switches...
De Netgear GS105E is wel de makkelijkste oplossing en prima voor het geld

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jammie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 01:19:
[...]

Extra vraag: kan het gebruiken van een extra switch mijn signaal nadelig beïnvloeden?
Rare vraag. Wat bedoel je met "mijn signaal"?

Voor vrijwel ieder denkbaar antwoord is dat "nee", maar het zou helpen als je uitgebreider zou uitleggen wat je zorg is. Er zijn legio "signalen" betrokken bij netwerken, zeker als er ook sprake is van televisie, maar muv WiFi blijven ze netjes op de relevante kabels zitten,

Verder mbt plaatsing switch: waar dan ook het handigste uitkomt. Als het makkelijker is om een kabel van zolder naar woonkamer te trekken, dan is naast de Experiabox voor de hand liggend, maar als het makkelijker is om van zolder naar 1e verdieping te gaan, dan is dat waarschijnlijk handiger.

Soittakaa Paranoid!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 01:29:
[...]

Rare vraag. Wat bedoel je met "mijn signaal"?
Sorry. Ik bedoel: heeft het een negatieve invloed op de internetsnelheid? Ik wil het 200 download/200 upload abonnement bij KPN afsluiten.
dion_b schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 01:29:
Verder mbt plaatsing switch: waar dan ook het handigste uitkomt. Als het makkelijker is om een kabel van zolder naar woonkamer te trekken, dan is naast de Experiabox voor de hand liggend, maar als het makkelijker is om van zolder naar 1e verdieping te gaan, dan is dat waarschijnlijk handiger.
Zolder of 1e verdieping maakt niet uit. Ik heb nu al (coax) kabels met goten en gaten door plafonds in heel mijn huis. Dus een kabel vanuit de begane grond/woonkamer naar de zolder is geen probleem.

Maar is een switch dus de beste oplossing? En heeft het dus geen negatieve invloed op de download- en uploadsnelheid?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Je hebt niet eens een switch van KPN zelf nodig, iedere switch die de juiste VLAN door kan geven werkt gewoon.
Voorheen was het een kwestie van op de juiste poort aansluiten (poort 1 of 2) en dan was dat netwerk geschikt voor TV, maar tegenwoordig is zelfs dat niet meer nodig volgens mij. Ik heb hier in ieder geval een 24-poorts switch aangesloten waar ik op iedere poort een KPN ontvanger kan insteken en meteen TV kan kijken.

Je kan ook met VLAN splitsing werken als je het los wil hebben van je gewone internet, maar dat is in principe niet eens nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• fvdberg
nope niet waar de switch moet multicast aware zijn. je gooit het door de war met hub.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
KPN raadt inderdaad aan om een superwifi naast je experiabox te hangen. Ik heb dat alleen nooit begrepen, de experiabox doet immers zelf ookwifi. Op de site wordt het vermeld, maar niet uitgelegd . Misschien kan je met 1 superwifi minder af?

Roomba E5 te koop

• fvdberg
heel eerlijk?
die KPN rommel is bagger, ook de superwifi.
de reden dat ze het niet uitleggen is omdat ze het zelf niet weten en niet naar klanten luiseteren

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
fvdberg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 02:41:
En de Netgear GS105E of een vergelijkbare switch zorgt niet voor een lagere download- of uploadsnelheid? Dus zou ik (als het nodig is) zonder probleem 2 van deze switches in het netwerk kunnen opnemen? Bijv één in mijn woonkamer en één op de 1e verdieping?

• sig69
Nee een switch doet niets met je upload of download snelheid.

Roomba E5 te koop

• fvdberg
zolang jij er geen kerstboom van maakt zal je de switches niet merken

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Thanks!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jammie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 03:06:
[...]

En de Netgear GS105E of een vergelijkbare switch zorgt niet voor een lagere download- of uploadsnelheid? Dus zou ik (als het nodig is) zonder probleem 2 van deze switches in het netwerk kunnen opnemen? Bijv één in mijn woonkamer en één op de 1e verdieping?
Waarom zou het zorgen voor een lagere snelheid?

Internetverkeer gebeurt op basis van pakketjes. Een switch doet niet meer of minder dan pakketjes afkomstig van ene poort naar andere doorsluiden. Elk van die poorten kan 1Gbps aan (althans, op de genoemde GS105E) en de fabric, de interne verbindingen tussen de poorten, kan >5Gbps aan. Normaliter zal een switch gewoon 1 op 1 doorgeven wat binnen komt. In de uitzonderlijke situatie dat alle poorten maximaal actief zijn, en eentje richting router gaat, dan deel je capaciteit van die ene poort door aantal andere poorten die er data van/naar willen hebben, en dan hou je 250Mbps per poort over, nog steeds ruim meer dan de 200/200Mbps.

Overigens kun je je ook afvragen of het echt zo'n drama zou zijn als je in extreme situaties even niet de volle 200Mbps zou halen. Een Teams/Skype/Zoom sessie kost ongeveer 5Mbps, games ongeveer 2Mbps. Het moet wel heel dramatisch worden voor je daar iets van merkt (KPN publiceerde zelf gegevens waaruit jaar of twee terug bleek dat een gemiddeld gezin welgeteld 28Mbps nodig heeft), en tot nader orde blijft de verbinding zelf de bottleneck. Maar goed, ook in de meest vergezochte scenario gaat een switch met Gigabit Ethernet geen probleem zin hier.

Soittakaa Paranoid!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:51

FlipFluitketel

Frontpage Admin
sig69 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 02:41:
KPN raadt inderdaad aan om een superwifi naast je experiabox te hangen. Ik heb dat alleen nooit begrepen, de experiabox doet immers zelf ookwifi. Op de site wordt het vermeld, maar niet uitgelegd . Misschien kan je met 1 superwifi minder af?
Bij de V10 en ouder wordt de wifi van het modem uitgeschakeld. Dit werd bij de V10a en V12 tot enige weken/maanden geleden ook gedaan maar sinds enige tijd blijft bij de V10a/V12 de wifi van het modem wel aan en vormt het met de overige superwifi-punten een mesh-netwerk.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:11

Matis

Rubber Rocket

Je zou er ook voor kunnen kiezen om zijn grotere broer in de meterkast te hangen: https://tweakers.net/netw...s-gs_p283301/vergelijken/

Zo lang er maar IGMP snooping, VLAN-ondersteuning en Layer 2 en 3 switching ondersteund wordt, zal het wel loslopen.

Ikzelf heb ook KPN Glasvezel met IPTV en heb hiervoor de switches van Unifi ingezet. Deze voldoen ook aan eerdergenoemde criteria.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-01 10:51
Superwifi? 8)7
Marketing heeft weer een succes behaald. :+

• sig69
FlipFluitketel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Bij de V10 en ouder wordt de wifi van het modem uitgeschakeld. Dit werd bij de V10a en V12 tot enige weken/maanden geleden ook gedaan maar sinds enige tijd blijft bij de V10a/V12 de wifi van het modem wel aan en vormt het met de overige superwifi-punten een mesh-netwerk.
Helder, bedankt voor de uitleg.

Roomba E5 te koop

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:10:
[...]

Waarom zou het zorgen voor een lagere snelheid?

Internetverkeer gebeurt op basis van pakketjes. Een switch doet niet meer of minder dan pakketjes afkomstig van ene poort naar andere doorsluiden. Elk van die poorten kan 1Gbps aan (althans, op de genoemde GS105E) en de fabric, de interne verbindingen tussen de poorten, kan >5Gbps aan. Normaliter zal een switch gewoon 1 op 1 doorgeven wat binnen komt. In de uitzonderlijke situatie dat alle poorten maximaal actief zijn, en eentje richting router gaat, dan deel je capaciteit van die ene poort door aantal andere poorten die er data van/naar willen hebben, en dan hou je 250Mbps per poort over, nog steeds ruim meer dan de 200/200Mbps.

Overigens kun je je ook afvragen of het echt zo'n drama zou zijn als je in extreme situaties even niet de volle 200Mbps zou halen. Een Teams/Skype/Zoom sessie kost ongeveer 5Mbps, games ongeveer 2Mbps. Het moet wel heel dramatisch worden voor je daar iets van merkt (KPN publiceerde zelf gegevens waaruit jaar of twee terug bleek dat een gemiddeld gezin welgeteld 28Mbps nodig heeft), en tot nader orde blijft de verbinding zelf de bottleneck. Maar goed, ook in de meest vergezochte scenario gaat een switch met Gigabit Ethernet geen probleem zin hier.
Dank voor de heldere uitleg. Goed om te weten. Ik heb nu een Ziggo-abonnement met 500 download en 40 upload en vroeg me af of ik een snelheidsverlies zou gaan merken met het nieuwe KPN abbo met 200 upload en download. Ik kan er op basis van jouw uitleg dus vanuit gaan dat er geen merkbaar snelheidsverlies zal zijn?

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

TAA

Liever IRC

Geen antwoord op je vraag maar toch even aanstippen voor de zekerheid omdat we hier de afgelopen maand ook de overstap gemaakt hebben van Ziggo naar KPN Glas. Hierbij bewust gekozen voor internet only in combinatie met een NLZiet abonnement. Weet niet of je daar überhaupt aan gedacht hebt... was bij ons mogelijk omdat we maar incidenteel "live" TV kijken en het zenderaanbod via NLZiet voor ons voldoende was. Scheelt een hoop kastjes en wat kabels...

[Voor 4% gewijzigd door TAA op 26-01-2022 13:20]

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:05
Jammie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Ik kan er op basis van jouw uitleg dus vanuit gaan dat er geen merkbaar snelheidsverlies zal zijn?
Zolang je geen abonnement neemt van MEER dan 1gbps, gaat zo'n gbit switch totaal geen vertraging opleveren. Sterker nog een switch is een technisch zelfs een versterker van de signalen op de UTP kabel. Mocht je meer dan 100 meter willen overbruggen met netwerkkabels (meestal niet nodig binnen huizen) en je kunt een switch na 100 meter plaatsen, dan kun je na een switch weer 100 meter verder.

Er bestaan overigens ook grotere versies van die genoemde switch zoals de Netgear GS108E en Netgear GS116E.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jammie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Dank voor de heldere uitleg. Goed om te weten. Ik heb nu een Ziggo-abonnement met 500 download en 40 upload en vroeg me af of ik een snelheidsverlies zou gaan merken met het nieuwe KPN abbo met 200 upload en download. Ik kan er op basis van jouw uitleg dus vanuit gaan dat er geen merkbaar snelheidsverlies zal zijn?
Hangt er vanaf wat je doet, maar je gaat het alleen merken als je regelmatig vol aan het downloaden bent vanaf een bron die in staat is meer dan 200Mbps te leveren - en je moet wachten totdat die download klaar is.

Use case: je wilde anno 2005 een film kijken. Netflix bestond nog niet, je had een abonnement op een nieuwsgroepdienst met (illegale) content. Stel het ging om een hoge kwaliteit Blu-Ray rip van 20GB. Met 200Mbps duurt het ongeveer 14 minuten voordat je de film kunt kijken. Met 500Mbps duurt het nog geen 6 minuten.

Maar goed, dat was 2005. Ondertussen is het 2022 en kijken de meeste mensen hun content via streaming. Dan hoef je niet de hele film vooraf te downloaden, je hoeft alleen een buffer voor een paar seconden te vullen. Zolang je bandbreedte meer is dan de bitrate van de film (broadcast-quality 4k HDR is nog geen 20Mbps) gaat dat perfect. Wanneer zou je het wel merken? Sommige games downloaden pas een level als je de vorige afgerond hebt. Dat zou wat trager (2/5 van snelheid om precies te zijn) kunnen gebeuren.

Veel meer dan dat ga je niet merken. Meeste kritische diensten gebruiken - veel - lagere bandbreedtes omdat ze ook moeten werken voor mensen op platteland van VS of DE met slap DSL-lijntje tig km van de centrale.

Ben zelf trouwens jaartje terug van Ziggo 200Mbps op 500Mbps overgegaan. Enige plek waar ik het gemerkt heb is speedtest.net :z

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 26-01-2022 13:40]

Soittakaa Paranoid!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Groentjuh schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:33:
Zolang je geen abonnement neemt van MEER dan 1gbps, gaat zo'n gbit switch totaal geen vertraging opleveren.
Dat is dan ook weer niet helemaal correct.

Elke "hop" in een netwerk levert vertraging op. Een switch moet bijvoorbeeld dat ethernetsignaal ontvangen en daarna naar de juiste poort weer doorsturen. Die stappen kosten tijd.

Het gaat wel zodanig snel dat je het in de praktijk niet zal merken aangezien we het hier dan over micro- of milliseconden hebben.
dion_b schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:39:
Dan hoef je niet de hele film vooraf te downloaden, je hoeft alleen een buffer voor een paar seconden te vullen. Zolang je bandbreedte meer is dan de bitrate van de film (broadcast-quality 4k HDR is nog geen 20Mbps) gaat dat perfect.
Voor dat bufferen zelf zou het wel uit kunnen maken; mits de verbinding zelf de limiterende factor is. Dat hangt onder andere af van uploadkant (kan zijn dat die een maximale uploadsnelheid hebben) en alles op het internet tussen de uploadkant en jouw modem. En ook nog van de apparatuur die het uiteindelijk wil gaan bufferen (zoals een TV die nog een 100Mbit ethernetpoort heeft :X)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ACM schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:46:
[...]

(zoals een TV die nog een 100Mbit ethernetpoort heeft :X)
Of nog erger: 2.4GHz-only WIFi-4 aangesloten...

Soittakaa Paranoid!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-01 16:22
[/quote] Er bestaan overigens ook grotere versies van die genoemde switch zoals de Netgear GS108E en Netgear GS116E.
[/quote]

ik zie dat deze switch geen ipv 6 ondersteunt, heb er weinig verstand van maar las wel is ergens dat ziggo daarmee aan het testen was, is deze switch dan wel toekomst bestendig of zijn er al nieuwe versies van deze switch die dit wel ondersteunen, en eigenlijk als eerste vraag is het belangrijk ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

piotr123 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:24:
[...]

ik zie dat deze switch geen ipv 6 ondersteunt, heb er weinig verstand van maar las wel is ergens dat ziggo daarmee aan het testen was, is deze switch dan wel toekomst bestendig of zijn er al nieuwe versies van deze switch die dit wel ondersteunen, en eigenlijk als eerste vraag is het belangrijk ?
Een (simpele) switch is een layer 2 device, IP (of het nu 4 of 6 is) is layer 3, dus voor basisfunctionaliteit maakt het niets uit. Enige wat zou kunen spelen is het al dan niet kunnen benaderen van de management GUI via v6. Werken doet het gewoon, en tenzij je zelf alle IPv4 op je LAN uitschakelt kun je nog bij de GUI.

Ziggo (/UPC) doet als sinds 2015 IPv6 bij klanten thuis, dus stadium van "testen" is al lang voorbij.

Soittakaa Paranoid!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 15:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ACM schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Dat is dan ook weer niet helemaal correct.

Elke "hop" in een netwerk levert vertraging op. Een switch moet bijvoorbeeld dat ethernetsignaal ontvangen en daarna naar de juiste poort weer doorsturen. Die stappen kosten tijd.

Het gaat wel zodanig snel dat je het in de praktijk niet zal merken aangezien we het hier dan over micro- of milliseconden hebben.

[...]

Voor dat bufferen zelf zou het wel uit kunnen maken; mits de verbinding zelf de limiterende factor is. Dat hangt onder andere af van uploadkant (kan zijn dat die een maximale uploadsnelheid hebben) en alles op het internet tussen de uploadkant en jouw modem. En ook nog van de apparatuur die het uiteindelijk wil gaan bufferen (zoals een TV die nog een 100Mbit ethernetpoort heeft :X)
Voor dat bufferen heb je in theorie gelijk. Alleen kom je er al snel achter dat de lagere latency bij KPN vs Ziggo er voor zorgt dat het juist sneller is, ook al is je maximale snelheid lager.

Mijn algehele ervaring na de overstap is dat alles sneller, terwijl mijn downloadsnelheid een stuk lager is.
Het enige wat wat meer tijd kost is downloads van PS5 games. Door thuis werken is het dus een kwestie van tijdens de lunch de PS5 aanzetten, in rest mode, en dan komt het vanzelf wel binnen.

Ik heb wel eens de neiging gehad om de lijn te upgraden, naar in mijn geval 500 Mbit/s, maar dat is alleen maar omdat het kan, niet omdat je het merkt :)

• donny007
  • Laatst online: 06:29

donny007

Try the Nether!

piotr123 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:24:
Er bestaan overigens ook grotere versies van die genoemde switch zoals de Netgear GS108E en Netgear GS116E.
[/quote]

Deze switches kunnen prima IPv6 verkeer switchen tussen de aangesloten apparaten (dat gebeurt namelijk op laag 2 in de netwerkstack); de eigen managementpagina zal echter niet beschikbaar zijn via IPv6. De IPv6 tegenhanger van IGMP snooping, genaamd MLD snooping, wordt ook niet ondersteund.

Nu zijn dit geen echte dealbreakers: de managementpagina kun je prima via IPv4 benaderen en KPN gebruikt AFAIK alleen IPv4 voor het multicast IPTV-verkeer.

/dev/null

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Wow, geweldig bedankt voor jullie uitleg. Weer veel van geleerd. Fijn om echt te kunnen begrijpen waarom iets wel of niet kan. Ik ga het als volgt doen. Dan hou ik zowel in de woonkamer als op de 1e verdieping nog respectievelijk 1 en 2 uitgangen over.:

[Voor 68% gewijzigd door Jammie op 26-01-2022 15:43]

• donny007
  • Laatst online: 06:29

donny007

Try the Nether!

Als je dan toch kabels op de eerste verdieping hebt liggen kun je ook het "super wifi" punt meteen bekabeld aansluiten, daarmee neem je een potentiële storingsgevoelige draadloze verbinding weg.

Met oog op de toekomst zou je ook kunnen kiezen voor een 8-poorts switch, bijvoorbeeld: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) of Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

/dev/null

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 15:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

donny007 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:02:
Als je dan toch kabels op de eerste verdieping hebt liggen kun je ook het "super wifi" punt meteen bekabeld aansluiten, daarmee neem je een potentiële storingsgevoelige draadloze verbinding weg.

Met oog op de toekomst zou je ook kunnen kiezen voor een 8-poorts switch, bijvoorbeeld: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) of Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
De TP-Links werken prima met KPN :)
"ik heb m zelf ook"

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 16:51
Heb je al eens mega-wifi overwogen? >:) >:)

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 18:18
Jammie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:28:
Wow, geweldig bedankt voor jullie uitleg. Weer veel van geleerd. Fijn om echt te kunnen begrijpen waarom iets wel of niet kan. Ik ga het als volgt doen. Dan hou ik zowel in de woonkamer als op de 1e verdieping nog respectievelijk 1 en 2 uitgangen over.:

[Afbeelding]
Kabel trekken naar elk vertrek, en vanaf daar een (managed) switch plaatsen.
Er zijn al voorbeelden in dit topic genoemd, maar als je het budget technisch wil doen, dan heeft de action een leuke switch die aan je eisen voldoet.
4 poorten en €9,95
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

pricewatch: TP-Link LS1005G

Zoals gemeld hoef je je geen zorgen te maken over de snelheid. Cat6 kan makkelijk 1Gigabit aan, de poorten op je modem en switches ook per poort, je bottleneck is dus de KPN glasverbinding qua snelheid.

[Voor 4% gewijzigd door Stinger_Ventura op 26-01-2022 16:43]

American Express vraagbaak

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:51

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Jammie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:28:

[Afbeelding]
Op de 1e verdieping blijft er ook 1 "uitgang" over ;)
Je hebt namelijk de kabel die van beneden komt, kabel naar pc, kabel naar ontvanger 2 en kabel naar ontvanger 3. Oftewel, 4 kabels op een 5-poorts-switch, 1 poort over (waar je eventueel ook die superwifi bekabeld op zou kunnen aansluiten zodat die ook op volle snelheid kan werken).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
FlipFluitketel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Op de 1e verdieping blijft er ook 1 "uitgang" over ;)
Je hebt namelijk de kabel die van beneden komt, kabel naar pc, kabel naar ontvanger 2 en kabel naar ontvanger 3. Oftewel, 4 kabels op een 5-poorts-switch, 1 poort over (waar je eventueel ook die superwifi bekabeld op zou kunnen aansluiten zodat die ook op volle snelheid kan werken).
Ah ja. Kabel van beneden naar de switch had ik even gemist. :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:13

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Advies: neem gewoon de GS108. Het prijsverschil met de GS105 is slechts een paar euro, en daarvoor heb je dan wel 8 ipv 5 poorten. Dan heb je wat ruimte voor de toekomst. Zal je zien dat er bijv. een extra pc bij moet of een gamestation, of een netwerkprinter... Beter in 1x goed doen :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee