Toon posts:

Meer dan 4 utp aansluitingen nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 16:24

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik wil overstappen van Ziggo naar KPN. Dit betekent dat ik de coax-bekabeling in mijn huis moet vervangen door ethernet/utp. Probleem is dat ik meer dan 4 bedrade utp-aansluitingen nodig heb, dus meer uitgangen dan er op het KPN-modem, de KPN Box 12, zitten. Hoe kan ik dat het best oplossen en op welke plek in mijn huis?

Mijn situatie:

- Glasvezel komt in de woonkamer mijn huis binnen, dus de KPN Box 12 komt ook in mijn woonkamer.
- Ik ben zelfstandige en heb een kantoor op de 1e verdieping met een vaste pc, die ik graag bedraad wil aansluiten.
- Het huisnetwerk wordt compleet cat6a. Kabels maak ik zelf.
- Ik heb minimaal 5 bedrade utp-aansluitingen en liefst meer nodig, te weten:

1) KNP superwifi woonkamer
2) TV-ontvanger woonkamer
3) PC op kantoor 1e verdieping
4) TV-ontvanger slaapkamer 1e verdieping
5) TV-ontvanger slaapkamer 2e verdieping
6 en 7) In mijn woonkamer wil ik eigenlijk nog 1 of 2 extra utp-aansluitingen overhouden voor bijv een spelcomputer.

Hoe kan ik het aantal utp-aansluitingen het best uitbreiden? Kan dat bijvoorbeeld met de door KPN geadviseerde switch Netgear GS105E of is er een betere oplossing? En waar kan ik een switch of iets anders het best plaatsen: woonkamer of 1e verdieping?

Extra vraag: kan het gebruiken van een extra switch mijn signaal nadelig beïnvloeden?

Beste antwoord (via Jammie op 26-01-2022 03:02)

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:00
nope niet waar de switch moet multicast aware zijn. je gooit het door de war met hub.
vlans komen wel door domme switches...
De Netgear GS105E is wel de makkelijkste oplossing en prima voor het geld

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jammie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 01:19:
[...]