Vraag

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 16:21
Ik zoek een?
43" televisie voor op een slaapkamer die verwerkt zal worden in een voetenbord met tv-lift.

Wat is je budget?
Alles tot 750 euro is acceptabel

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV te kijken op de slaapkamer. De TV zal zowel overdag als 's avonds / 's nachts worden gebruikt. Het moet een smart tv zijn (maar welke is dat niet tegenwoordig), verder geen bijzondere eisen. Er komt hooguit een Shield aan te hangen, maar geen spelcomputer oid

Wat heb je zelf al gevonden?
Na een eerste selectie waarbij ik op 6 43" tv's uit kwam, resteren er nu nog twee, te weten:

pricewatch: Samsung QLED 4K 43Q64A (2021) Zwart
en
pricewatch: LG 43UP77006LB Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Goede beeldkwaliteit is wel van belang, vandaar de QLED. Ik vind het prijsverschil met de LG wel opvallend groot (200 euro) gezien de totaalprijs. Ik kan dit verschil ook niet goed verklaren, aangezien de specs redelijk vergelijkbaar zijn.
Wat ga je nou in de praktijk precies merken van de verschillen tussen deze twee tv's?
Als iemand een alternatief heeft dat nog beter zou passen sta ik daar uiteraard ook voor open.

[Voor 4% gewijzigd door Blauw_ op 25-01-2022 22:36]

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:17
QLED zegt niets over de beeldkwaliteit, dit is puur een marketing term van Samsung.

Dit gezegd hebbende ben je momenteel appels met peren aan het vergelijken, dit verklaart dan ook enigszins het prijsverschil.

De door jouw gelinkte LG is een low end tv met een IPS paneel, in tegenstelling tot de Q60A die over een VA paneel beschikt en een klasse hoger gepositioneerd is. De Samsung zal dan ook een beter plaatje afleveren.

Wanneer je enkel lineaire tv wilt kijken kun je imo beter voor een goedkope tv kiezen met VA paneel aangezien een duurdere tv SDR er niet mooier uit zal laten zien.

Ook van plan om er o.a Netflix op te kijken, en titels in Dolby Vision? Zo ja, is deze Panasonic JXW serie de betere keus. Heeft net als de Q60A een VA paneel, wide colour gamut maar als meerwaarde beter afgestelde kleuren, processing, en een tone mapping functie waardoor HDR materiaal er enigszins fatsoenlijk uitziet voor een tv zonder FALD.

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor op de slaapkamer wil je een VA tv. LG gebruikt IPS. Samsung vraagt de hoofdprijs en is daarom duurder. Qled zegt enkel iets over meer kleuren bij HDR, maar je mist local dimming en piekhelderheid dus er is ook geen (weinig) meerwaarde. Alleen de QN90A kan wat met HDR in 43 inch.

De Hisense A75F biedt hetzelfde + Dolby Vision en 3 jaar extra garantie voor €349. Wil je perse 'qled' zie de TCL C722 met Android tv. Op lcd-type en kleurenbereik na is het één pot in dit segment. De QN90A is een uitzondering met FALD en relatief hoge piekhelderheid en Sony biedt met de X85/89J (VA) en XH85 (IPS) 120Hz panelen. Weinig rede dus om veel te betalen.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01 17:25
Voor op de slaapkamer wil je een OLED. In het donker kijken is prettig met de zwartwaarden die OLED heeft. Hier een 48' LG, en heel tevreden.

• Blauw_
Freshouttheoven schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:44:
QLED zegt niets over de beeldkwaliteit, dit is puur een marketing term van Samsung.

Dit gezegd hebbende ben je momenteel appels met peren aan het vergelijken, dit verklaart dan ook enigszins het prijsverschil.

De door jouw gelinkte LG is een low end tv met een IPS paneel, in tegenstelling tot de Q60A die over een VA paneel beschikt en een klasse hoger gepositioneerd is. De Samsung zal dan ook een beter plaatje afleveren.

Wanneer je enkel lineaire tv wilt kijken kun je imo beter voor een goedkope tv kiezen met VA paneel aangezien een duurdere tv SDR er niet mooier uit zal laten zien.

Ook van plan om er o.a Netflix op te kijken, en titels in Dolby Vision? Zo ja, is deze Panasonic JXW serie de betere keus. Heeft net als de Q60A een VA paneel, wide colour gamut maar als meerwaarde beter afgestelde kleuren, processing, en een tone mapping functie waardoor HDR materiaal er enigszins fatsoenlijk uitziet voor een tv zonder FALD.
Dank voor je reactie. Op de tv zal weinig lineaire tv worden gekeken, vooral Netflix/Youtube en HD/4K series via een Nvidia Shield.

Panasonic JWX serie vind ik alleen vanaf 40 inch, maar ik ben echt op zoek naar een 43".

Zou je eerder een van deze kiezen dan de QLED?

pricewatch: Philips 43PUS7556/12 Zilver

pricewatch: LG 43NANO756PR Zwart

pricewatch: Samsung AU8000 43" Zwart

pricewatch: Samsung TU7020 43" Zwart

• Blauw_
benbaba schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:03:
Voor op de slaapkamer wil je een VA tv. LG gebruikt IPS. Samsung vraagt de hoofdprijs en is daarom duurder. Qled zegt enkel iets over meer kleuren bij HDR, maar je mist local dimming en piekhelderheid dus er is ook geen (weinig) meerwaarde. Alleen de QN90A kan wat met HDR in 43 inch.

De Hisense A75F biedt hetzelfde + Dolby Vision en 3 jaar extra garantie voor €349. Wil je perse 'qled' zie de TCL C722 met Android tv. Op lcd-type en kleurenbereik na is het één pot in dit segment. De QN90A is een uitzondering met FALD en relatief hoge piekhelderheid en Sony biedt met de X85/89J (VA) en XH85 (IPS) 120Hz panelen. Weinig rede dus om veel te betalen.
Dank voor je reactie. Duidelijk.

Het hoeft zeker niet per se QLED te zijn. Het moet zo goed mogelijk beeld zijn voor op de slaapkamer (bij gebruik Netflix/Youtube/HD en 4K films en series via Nvidia Shield) en de enige voorwaarde verder is dat de tv bij de MediaMarkt te koop is (vanwege teveel cadeaubonnen die op moeten).

• Blauw_
-Muncky- schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:05:
Voor op de slaapkamer wil je een OLED. In het donker kijken is prettig met de zwartwaarden die OLED heeft. Hier een 48' LG, en heel tevreden.
48 inch is mij te groot voor op de slaapkamer, maar dat is iets persoonlijks.

• benbaba
  • Niet online
Blauw_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Dank voor je reactie. Duidelijk.

Het hoeft zeker niet per se QLED te zijn. Het moet zo goed mogelijk beeld zijn voor op de slaapkamer (bij gebruik Netflix/Youtube/HD en 4K films en series via Nvidia Shield) en de enige voorwaarde verder is dat de tv bij de MediaMarkt te koop is (vanwege teveel cadeaubonnen die op moeten).

LG is IPS. De Philips en de AU80 kunnen beide zijn. TU70 is VA: uit dat lijstje zou ik die dus kiezen. TCL en Hisense bieden hetzelfde voor €329,73. Als je toch een Shield gebruikt zou ik de A73F nemen waarbij je 3 jaar extra garantie krijgt na registratie. De Q60A kost bijna het dubbele voor meer kleuren bij HDR en wat meer helderheid. Alsnog geen local dimming en te weinig licht. Upscaling zal ook iets beter zijn, maar dat kan de Shield ook voor z'n rekening nemen.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:17
Blauw_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Dank voor je reactie. Op de tv zal weinig lineaire tv worden gekeken, vooral Netflix/Youtube en HD/4K series via een Nvidia Shield.

Panasonic JWX serie vind ik alleen vanaf 40 inch, maar ik ben echt op zoek naar een 43".

Graag gedaan. Dat is inderdaad correct, Panasonic levert geen 43” versie. Uit alle opgesomde modellen biedt de Q60A de beste beeldkwaliteit (maar prijsverschil niet waard met TU7 serie).

Afhankelijk van hoe lang de cadeaubonnen nog geldig zijn en wanneer je de tv wenst te kopen zou je eventueel kunnen wachten op de release van 42” OLED tv’s (bijv. de LG 42C2). Zal helaas de eerste half jaar nog wel boven jouw budget zijn.

• Blauw_
benbaba schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:43:
[...]

LG is IPS. De Philips en de AU80 kunnen beide zijn. TU70 is VA: uit dat lijstje zou ik die dus kiezen. TCL en Hisense bieden hetzelfde voor €329,73. Als je toch een Shield gebruikt zou ik de A73F nemen waarbij je 3 jaar extra garantie krijgt na registratie. De Q60A kost bijna het dubbele voor meer kleuren bij HDR en wat meer helderheid. Alsnog geen local dimming en te weinig licht. Upscaling zal ook iets beter zijn, maar dat kan de Shield ook voor z'n rekening nemen.
Nog bedankt hiervoor. Denk dat het de AU80 gaat worden.

Nog één vraagje tot slot over de QLED: Ik kom zowel de 43Q64A als de 43Q60A tegen, maar kan nergens vinden wat nou het verschil tussen deze twee modellen is. Overal lijken deze als dezelfde tv te worden beschouwd, terwijl het toch andere nummers zijn. Weet jij dit?

• benbaba
  • Niet online
Blauw_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Nog bedankt hiervoor. Denk dat het de AU80 gaat worden.

Nog één vraagje tot slot over de QLED: Ik kom zowel de 43Q64A als de 43Q60A tegen, maar kan nergens vinden wat nou het verschil tussen deze twee modellen is. Overal lijken deze als dezelfde tv te worden beschouwd, terwijl het toch andere nummers zijn. Weet jij dit?
Zoals gezegd wordt de AU80 met beide lcd-types uitgeleverd afhankelijk van beschikbaarheid en batch. Kan een IPS/ADS paneel van BOE of VA van Innolux zijn. Welke je krijgt weet/zie je pas als 'ie thuis staat. 43'' TU7x/AU7x/Q6xA en Hisense en TCL zijn altijd VA.

Q6xA-serie heeft geen verschil, behalve in de kleur van bezel en voet en soms regionaal of per retailer. Niets om je druk over te maken, behalve de prijs.

[Voor 3% gewijzigd door benbaba op 29-01-2022 21:13]

• Blauw_
benbaba schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Zoals gezegd wordt de AU80 met beide lcd-types uitgeleverd afhankelijk van beschikbaarheid en batch. Kan een IPS/ADS paneel van BOE of VA van Innolux zijn. Welke je krijgt weet/zie je pas als 'ie thuis staat. 43'' TU7x/AU7x/Q6xA en Hisense en TCL zijn altijd VA.

Q6xA-serie heeft geen verschil, behalve in de kleur van bezel en voet en soms regionaal of per retailer. Niets om je druk over te maken, behalve de prijs.
Duidelijk, dank!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:36
Slaapkamertelevisies vind ik best een probleem in de huidige markt. Ik heb zelf zelf nog altijd mijn 100Hz beeldbuisbakbeest in de slaapkamer staan en niet zonder reden: Er is geen plaats waar stoorlicht van een LCD hinderlijker is dan in een donkere slaapkamer. Een slaapkamer is evenwel ook niet bepaald de plek om een dikke OLED neer te zetten: Je wilt een kleiner formaat in de slaapkamer en OLED begint bij 48".

Dus een OLED aanraden is het niet en een oude beeldbuis gebruiken is iets wat je voor jezelf doet, maar niet snel aan een ander meegeeft. Dan is het hier gegeven advies om voor een 43" VA LCD te gaan feitelijk het minst slechte advies. VA heeft minder stoorlicht dan IPS, kijkhoeken zijn vanuit bed bekeken vaak minder een probleem, dus is VA het beste wat je kunt doen. Dan speelt evenwel weer dat je in 43" weinig goede televisies kunt vinden: Die AU80 of Q60A zijn bijvoorbeeld echt geen hoogvliegers en ik zou je verwachtingen dan ook niet te hoog inzetten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee