Juwelier geeft geen geld terug na aankoop ketting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:22
Afgelopen zaterdag heb ik samen met mijn vrouw gekeken naar een ketting voor haar.
Na lang zoeken viel haar oog op een ketting bij een bekende juweliersketen.
Aan de ketting (Buddah to Buddah) zat een klein hangertje met dit merk erop gedrukt.
Mijn vrouw wou graag een grotere hanger (zelfde merk) aan de ketting hangen ipv het kleinere hangertje.

Toen ze aan de verkoopster vroeg of het kleine hangertje eraf gehaald kon worden, antwoorde deze "Ja".
Na thuiskomst blijkt het kleine hangertje er niet af te kunnen zonder deze te beschadigen.

Tijdens het telefonische contact met de leidinggevende van het filiaal wordt door deze aan de verkoopster gevraagd of zij aangegeven heeft dat het hangertje verwijdert kan worden. De verkoopster ontkent dit.
Nadat mijn vrouw heeft aangegeven dat ze de verkoop wil ontbinden omdat ze de aankoop heeft gedaan op basis van verkeerd verstrekte informatie, geeft de juwelier aan dat dit kan. Echter krijgt ze een waardebon ipv haar geld terug. Na overleg met de klantenservice houdt de juwelier voet bij stuk.

We voelen ons niet serieus genomen en zijn niet van plan nog iets te kopen bij dit bedrijf. Een fout maken kan, maar dan verwachten we wel dat dit "netjes" wordt afgehandeld.

Staan we in ons recht? Kunnen ze ons afschepen met een waardebon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:54

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ze mogen je afschepen met een waardebon. Wettelijke bedenktijd geldt alleen op aankopen via internet.

Volgens mij moet het wel vermeld staan op de kassabon. Bijvoorbeeld op de achterkant, of in de kleine lettertjes.

"Bedenktijd aankoop | DAS" https://www.das.nl/aankopen/retouren-en-annuleren

[ Voor 24% gewijzigd door Flimovic op 25-01-2022 22:29 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Op het moment dat je kan bewijzen dat ze je foutief hebben voorgelicht kan je je geld terug eisen, maar voor zover ik nu kan zien gaat dat je niet lukken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Hmmm, vervelend. Tip voor de volgende keer: als je zeker wilt (weten of) dat kleine dingetje eraf kan, laat ze dat daar dan direct doen. Waarom zou je thuis gaan lopen vogelen? Risico ervan is nu duidelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Als de verkoper -zonder kwade opzet- verkeerde informatie heeft verstrekt kun je de koopovereenkomst vernietigen op grond van dwaling (tenzij de verkoper mocht aannemen dat je ook zonder die informatie de ketting had gekocht). Je moet de ketting dan teruggeven (je wordt geacht nooit eigenaar van de ketting te zijn geworden) en kunt de aankoopprijs terugvorderen.

De ketting is ook niet conform omdat die niet de eigenschappen bevat die je op basis van mededelingen van de verkoper mocht verwachten. Je hebt daarom ook de mogelijkheid om van de juwelier te vorderen dat hij het hangertje alsnog makkelijk verwijderbaar maakt (indien mogelijk).

Alles staat of valt wel met de bewijslast. Wat dat betreft ziet het er niet goed voor je uit. Ik zou er eens langs gaan en kijken of je in overleg tot een oplossing kunt komen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:03
Flimovic schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:28:
Ze mogen je afschepen met een waardebon. Wettelijke bedenktijd geldt alleen op aankopen via internet.

Volgens mij moet het wel vermeld staan op de kassabon. Bijvoorbeeld op de achterkant, of in de kleine lettertjes.

"Bedenktijd aankoop | DAS" https://www.das.nl/aankopen/retouren-en-annuleren
Het gaat hier helemaal niet om een spijtaankoop. Het gaat om een aankoop naar aanleiding van onjuist verstrekte informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

fopjurist schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:48:
Als de verkoper -zonder kwade opzet- verkeerde informatie heeft verstrekt kun je de koopovereenkomst vernietigen op grond van dwaling (tenzij de verkoper mocht aannemen dat je ook zonder die informatie de ketting had gekocht). Je moet de ketting dan teruggeven (je wordt geacht nooit eigenaar van de ketting te zijn geworden) en kunt de aankoopprijs terugvorderen.

De ketting is ook niet conform omdat die niet de eigenschappen bevat die je op basis van mededelingen van de verkoper mocht verwachten. Je hebt daarom ook de mogelijkheid om van de juwelier te vorderen dat hij het hangertje alsnog makkelijk verwijderbaar maakt (indien mogelijk).

Alles staat of valt wel met de bewijslast. Wat dat betreft ziet het er niet goed voor je uit. Ik zou er eens langs gaan en kijken of je in overleg tot een oplossing kunt komen.
Wat hij zegt. Je staat wel in je recht. Maar bewijzen wordt een hell of a job, om niet te zeggen onmogelijk. Verlies nemen zou mijn advies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:20
JDillinger schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:39:
Hmmm, vervelend. Tip voor de volgende keer: als je zeker wilt (weten of) dat kleine dingetje eraf kan, laat ze dat daar dan direct doen. Waarom zou je thuis gaan lopen vogelen? Risico ervan is nu duidelijk.
Zo werkt het natuurlijk niet, kan je ook omdraaien. Waarom gaan vogelen in de winkel als het ook thuis kan?

Heb een keer hetzelfde gehad, heb op basis van de verkoper een product gekocht die bepaalde eigenschappen niet had (ging om een stukje domotica). Uiteindelijk is dat ook een lange, lange discussie geworden waarbij ik na een tijdje mijn rechtsbijstand heb moeten inschakelen. Bewijzen dat je het anders niet gekocht zou hebben, is enorm lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Voortaan maar die gesprekken dus opnemen in de winkel….

Of alles in de winkel uitzoeken en achteraf online bestellen

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 26-01-2022 07:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:37

Honesty

kattenneus!

Ik snap die winkels nooit zo goed, snap goed dat er in de algeme voorwaarden staat bij retour bon ipv geld maar als er een hoogoplopende discussie komt waarom niet gewoon geld terug en een klant/nietklant niet met een bittere nasmaak nalaten.
Nu heeft TS voor altijd een nare smaak bij die winkel en waarschijnlijk geen goed woord meer over voor die zaak.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Orangelights23 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 06:41:
[...]

Zo werkt het natuurlijk niet, kan je ook omdraaien. Waarom gaan vogelen in de winkel als het ook thuis kan?

Heb een keer hetzelfde gehad, heb op basis van de verkoper een product gekocht die bepaalde eigenschappen niet had (ging om een stukje domotica). Uiteindelijk is dat ook een lange, lange discussie geworden waarbij ik na een tijdje mijn rechtsbijstand heb moeten inschakelen. Bewijzen dat je het anders niet gekocht zou hebben, is enorm lastig.
Vogelen? We hebben het over er-af-halen van een hangertje op een ketting. Dat is zo kinderlijk eenvoudig te checken, de tijd die er in dit topic is gegaan is al meer dan de "verloren" tijd om dat even in de winkel te checken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• delpit
  • Laatst online: 17:04
Zoals altijd bij dergelijke winkels, op het drukste moment van de dag, wanneer de winkel volstaat met klanten teruggaan en stennis schoppen. Moeilijker is het niet. Blijkbaar willen dergelijke ketens dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vanuit een ander perspectief: Weet je zeker dat het label niet te verwijderen is? Bij de kettingen van het merk die google me voorschotelt moet dat wel lukken. Post anders een foto van het merkje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Pak de waardebon, bestel iets in hun webshop dat een tientje duurder is en stuur dat terug. Kijken wat er gebeurd.

Worst case heb je nog steeds die waardebon.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 07:29
Beetje mosterd na de maaltijd, maar wellicht nog interessant voor anderen om zo'n situatie te voorkomen:

Telefonisch contact opnemen maakt het veel makkelijker voor een medewerker om te ontkennen dat er verkeerd/misleidend advies is gegeven. Zeker nu er ook nog iemand 'tussen' zat bij dat gesprek. Het was beter geweest dat je met ketting en vriendin terug naar de winkel was gegaan en tegen de specifieke medewerker waarmee je contact had in de winkel had gezegd "Hi, gisteren waren we hier ook, en gaf je aan dat we dit hangertje kunnen verwijderen/vervangen. We komen er toch niet helemaal uit, kun je ons laten zien hoe dit moet?" .. In dat geval was de kans heel klein dat iemand glashard in je gezicht zou hebben gezegd "o maar dat heb ik helemaal niet gezegd hoor". En vervolgens sta je dan een stuk sterker omdat er moet worden toegegeven dat het advies niet juist was.

Dat gezegd hebbende begrijp ik ook wel dat je in eerste instantie gewoon dacht dat dit op een nette manier gefixt zou worden door even te bellen.

@Anoniem: 1641394
Dat is niet helemaal juist. In worst case doet de winkel ook rond webwinkel-afhandeling moeilijk en zit je met nog 10 euro extra aan uitgaven die in een nieuwe waardebon verwerkt worden. In dat geval staan ze niet in hun recht, maar recht hebben en krijgen is een groot verschil en bij de huidige afhandeling zou ik niet rekenen om een 'nette afhandeling'.

NB: Verder eens met @pagani : waarom kan die hanger er niet af? Een ketting heeft meestal schakels, die kunnen opengemaakt en gesloten worden. Vraag desnoods een juwelier of 'ie het vervangen kan doen, dan heb je misschien een paar euro kosten maar kan mij bijna niet voorstellen dat het geheel aan elkaar gelast zit ofzo ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 26-01-2022 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Valorian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:42:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar wellicht nog interessant voor anderen om zo'n situatie te voorkomen:

Telefonisch contact opnemen maakt het veel makkelijker voor een medewerker om te ontkennen dat er verkeerd/misleidend advies is gegeven. Zeker nu er ook nog iemand 'tussen' zat bij dat gesprek. Het was beter geweest dat je met ketting en vriendin terug naar de winkel was gegaan en tegen de specifieke medewerker waarmee je contact had in de winkel had gezegd "Hi, gisteren waren we hier ook, en gaf je aan dat we dit hangertje kunnen verwijderen/vervangen. We komen er toch niet helemaal uit, kun je ons laten zien hoe dit moet?" .. In dat geval was de kans heel klein dat iemand glashard in je gezicht zou hebben gezegd "o maar dat heb ik helemaal niet gezegd hoor". En vervolgens sta je dan een stuk sterker omdat er moet worden toegegeven dat het advies niet juist was.

Dat gezegd hebbende begrijp ik ook wel dat je in eerste instantie gewoon dacht dat dit op een nette manier gefixt zou worden door even te bellen.

Dat is niet helemaal juist. In worst case doet de winkel ook rond webwinkel-afhandeling moeilijk en zit je met nog 10 euro extra aan uitgaven die in een nieuwe waardebon verwerkt worden. In dat geval staan ze niet in hun recht, maar recht hebben en krijgen is een groot verschil en bij de huidige afhandeling zou ik niet rekenen om een 'nette afhandeling'.
toon volledige bericht
Nee maar dan zou ik wel zo kleinzerig gaan doen totdat ze me liever het geld terugsturen.

Waardebon pakken, nieuwe bestellen online. Retourneren "verkoopster heeft ons geïnformeerd dat hangertje er af kan bij dit model, maar jullie hebben een defecte opgestuurd waar dat niet kan dus ik wil een nieuwe."

Blijven zagen totdat ze je geld terugsturen of een ketting opsturen met het hangertje er mooi vanaf gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Nee maar dan zou ik wel zo kleinzerig gaan doen totdat ze me liever het geld terugsturen.

Waardebon pakken, nieuwe bestellen online. Retourneren "verkoopster heeft ons geïnformeerd dat hangertje er af kan bij dit model, maar jullie hebben een defecte opgestuurd waar dat niet kan dus ik wil een nieuwe."

Blijven zagen totdat ze je geld terugsturen of een ketting opsturen met het hangertje er mooi vanaf gehaald.
Betaald met waardebon betekend retour in waardebon.

Dat spelletje gaat je alleen maar tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beetje zeuren op de social media maakt ook veel mogelijk.

Allemaal heel kleinzerig maar als ze zo flauw doen om een waardebon van 100 euro dan verdienen ze het wel.

Heb wel eens iets soortgelijks gehad bij een vergelijkbaar juweliersmerk. Ben er toen achter gekomen dat dezelfde meuk voor 1/5 van de prijs op Aliexpress staat. 100% hetzelfde. Als ze niet zo kleinzerig waren geweest had ik die moeite nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Onderschat mijn bereidheid tot tijdverspilling niet als ik in een winkel wordt voorgelogen om vervolgens op algemene voorwaarden gewezen te worden voor een bedrag van nog geen 100 euro. :+ Dat is gewoon lol hebben op dat punt wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Waarbij je afhankelijk van de retourvoorwaarden ook nog verantwoordelijk bent voor de kosten en het risico van de terugzending.

Niet zo'n best plan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ooit ook zo iets aan de hand gehad. Ik had een ketting voor mijn vrouw gekocht en specifiek gevraagd, of ik mijn geld terug zou krijgen, wanneer mijn vrouw het niet mooi zou vinden. Op de bon was aangegeven dat deze een langere periode dan gebruikelijk geruild mocht worden (achteraf natuurlijk niet precies wat was afgesproken). Uiteindelijk deden ze moeilijk bij het retourneren en wilden geen geld terug geven. Ik heb toen in een drukke winkel wat stennis lopen maken en aanwezige klanten gewezen op het gebrek aan service. Het was toen heel snel geregeld!
Dus altijd terug naar de winkel en niet telefonisch proberen af te handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 15:42

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Plus, als het een keten is en je komt er met het filiaal niet uit, kun je het ook nog altijd een officieel beklag doen bij het hoofdkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 17:53
delpit schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:48:
Zoals altijd bij dergelijke winkels, op het drukste moment van de dag, wanneer de winkel volstaat met klanten teruggaan en stennis schoppen. Moeilijker is het niet. Blijkbaar willen dergelijke ketens dat graag.
Dat werkt niet meer. Ze sommeren je dan 3x het pand te verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Laatst online: 18:54

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

fvdberg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Dat werkt niet meer. Ze sommeren je dan 3x het pand te verlaten.
Laat ze de politie maar bellen, kan je meteen klagen dat je bent opgelicht })

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Valorian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:42:

NB: Verder eens met @pagani : waarom kan die hanger er niet af? Een ketting heeft meestal schakels, die kunnen opengemaakt en gesloten worden. Vraag desnoods een juwelier of 'ie het vervangen kan doen, dan heb je misschien een paar euro kosten maar kan mij bijna niet voorstellen dat het geheel aan elkaar gelast zit ofzo ;)
toon volledige bericht
Ik heb ook het idee dat er veel te moeilijk gedaan wordt, je kan gewoon terug naar de winkel en de ketting met kleinere hanger ruilen voor de ketting met de grotere hanger?

Maar met de huidige methode kom je in de malle molen van geld terug/tegoedbonnen/frustratie terecht.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 17:53
Flimovic schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Laat ze de politie maar bellen, kan je meteen klagen dat je bent opgelicht })
Ja.... Alleen dit is civiel. Politie treed alleen strafrechtelijk op. Na 3x vorderen ben je strafbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fvdberg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Ja.... Alleen dit is civiel. Politie treed alleen strafrechtelijk op. Na 3x vorderen ben je strafbaar
Oftewel pas weggaan bij de tweede keer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een optie. Review achterlaten op hun winkel met 1 ster: "Winkel geeft alleen waardebonnen bij retourneren. Als de ontvanger het niet mooi vindt krijg je alleen een cadeaubon. Ik zou aanraden het in de winkel uit te zoeken en online te bestellen zodat je het kan terugsturen en je geld terugkrijgt."

Kijken of ze dan opeens wat soepeler voor je worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:36:
Nog een optie. Review achterlaten op hun winkel met 1 ster: "Winkel geeft alleen waardebonnen bij retourneren. Als de ontvanger het niet mooi vindt krijg je alleen een cadeaubon. Ik zou aanraden het in de winkel uit te zoeken en online te bestellen zodat je het kan terugsturen en je geld terugkrijgt."

Kijken of ze dan opeens wat soepeler voor je worden.
Alleen gaat het hier niet om niet mooi vinden, maar om foutieve verstrekte informatie door de winkel. Als het alleen om 'niet mooi vinden' ging, was het wel een legitieme reden voor een cadeaubon.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 26-01-2022 11:49 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yorinn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Alleen gaat het hier niet om niet mooi vinden, maar om foutieve verstrekte informatie door de winkel. Als het alleen om 'niet mooi vinden' ging, was het wel een legitieme reden voor een cadeaubon.
Zeker is dat een legitieme reden. Ze hebben ook een legitieme reden om OP een waardebon te geven, heeft die bewijs dan dat hij voorgelogen is?

Maar denk dat potentiele klanten het wel prettig vinden om te weten dat ze beter online kunnen bestellen dan in de winkel, dan krijgen ze immers extra service in de vorm van koop-op-afstand bescherming. De winkel staat volledig in hun recht daar niet in mee te gaan, maar als klant vind ik dat wel goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:56

dragonhaertt

@_'.'

Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:36:
Pak de waardebon, bestel iets in hun webshop dat een tientje duurder is en stuur dat terug. Kijken wat er gebeurd.

Worst case heb je nog steeds die waardebon.
Grote kans dat ze restitueren op dezelfde manier als dat er betaald is (waardebon)
Als je pech hebt moet je zelf ook de retourskosten betalen.

Dit lijkt me in ieder geval niet de makkelijkste weg.

Ik zou eerst eens proberen met een hoofdkantoor of social-media pagina in contact te komen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39

Sebazzz

3dp

dragonhaertt schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Grote kans dat ze restitueren op dezelfde manier als dat er betaald is (waardebon)
Als je pech hebt moet je zelf ook de retourskosten betalen.
Een bedrijf wat op deze manier opereert zal zich ook niet volledig aan de WKOA houden maar nog nooit fatsoenlijk op hun donder hebben gekregen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sebazzz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Een bedrijf wat op deze manier opereert zal zich ook niet volledig aan de WKOA houden maar nog nooit fatsoenlijk op hun donder hebben gekregen.
WKOA definieert dat de restitutie in dezelfde vorm moet plaatsvinden als de betaling. Als je met een kadobon betaald, horen ze de kadobon terug te geven.

Alleen met expliciete toestemming mag een andere restitutie plaatsvinden.
Ook retourkosten mogen voor rekening van de klant zijn.

Wat voldoet hier niet aan WKOA volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39

Sebazzz

3dp

dragonhaertt schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Wat voldoet hier niet aan WKOA volgens jou?
Dat zeg ik niet hè ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Je hebt gelijk, ik kan niet zo goed lezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14

paQ

Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Zeker is dat een legitieme reden. Ze hebben ook een legitieme reden om OP een waardebon te geven, heeft die bewijs dan dat hij voorgelogen is?
Dat is nou net de crux met dit soort dingen.
Ik heb zelf een keer een (behoorlijk) geval aan de hand gehad, waarbij 1 dag voor levering de overeenkomst eenzijdig werd opgebroken, want oeps... hahah we hadden ons vergist. :|
Ze beriepen zich toen op 'wederzijdse dwaling'.

Het punt blijft dat je hard moet maken dat je verkeerd bent voorgelicht. En bij wederzijdse dwaling (als ik het me goed herinner) speelt de verkoper zelf een soort van underdog. Zo van: luister, als ik het zo had uitgelegd als jij het nu voorhoudt, dan had ik het niet eens verkocht onder die voorwaarde, en jij had het dan nooit gekocht

Ik zou in dit geval persoonlijk langs de winkel gaan en de situatie nog eens voorhouden, onder het motto: tonen jullie me even hoe ik het hangertje kan verwijderen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 07:29
YakuzA schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Ik heb ook het idee dat er veel te moeilijk gedaan wordt, je kan gewoon terug naar de winkel en de ketting met kleinere hanger ruilen voor de ketting met de grotere hanger?

Maar met de huidige methode kom je in de malle molen van geld terug/tegoedbonnen/frustratie terecht.
Ik zit totaal niet in de juweliers/kettingen-wereld, maar heb zo het idee dat de juwelier in kwestie die variant niet verkoopt en (vriendin van) TS daarom de huidige kocht met het idee daar zelf een grotere hanger voor te zoeken. Anders had ze die grotere hanger immers wel ter plekke gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
fvdberg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Leuke theoretische verhandeling, de werkelijkheid is natuurlijk een heel stuk complexer

https://www.mkbservicedes...egang-tot-mijn-winkel.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

bwerg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Waarbij je afhankelijk van de retourvoorwaarden ook nog verantwoordelijk bent voor de kosten en het risico van de terugzending.

Niet zo'n best plan.
Daarom zou ik het dan ook anders doen:
  1. Bellen met mobiele telefoon, het gesprek opnemen (mag als deelnemer aan het gesprek) en vragen of dat kan.
  2. Vervolgens bestellen, erachter komen dat het niet voldoet
  3. Contact opnemen over de non-conformance, bij moeilijk doen de opname afspelen.
  4. Vragen hoe ze dit op hun risico geretourneerd willen hebben.
Herhaal deze stappen, totdat ze het geld teruggeven.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

delpit schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Leuke theoretische verhandeling, de werkelijkheid is natuurlijk een heel stuk complexer
https://www.mkbservicedes...egang-tot-mijn-winkel.htm
Het gaat niet om winkelontzegging, maar huisvredebreuk. De 'spreuk' moet je drie keer herhalen en duidelijk aangeven dat je je 'bedreigt' voelt en de klant het pand -op dat moment- dient te verlaten.

Bij politie die langskomt zeg je direct dat persoon drie keer is gevorderd en dan is het einde verhaal. Overigens zal de politie meestal proberen om gewoon de situatie verder op te lossen. Moet het wel erg bont maken om op het bureau te eindigen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
Basszje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Het gaat niet om winkelontzegging, maar huisvredebreuk. De 'spreuk' moet je drie keer herhalen en duidelijk aangeven dat je je 'bedreigt' voelt en de klant het pand -op dat moment- dient te verlaten.

Bij politie die langskomt zeg je direct dat persoon drie keer is gevorderd en dan is het einde verhaal. Overigens zal de politie meestal proberen om gewoon de situatie verder op te lossen. Moet het wel erg bont maken om op het bureau te eindigen.
Hmm, dat soort ongein moet je vooral uithalen als winkelier wanneer je op social media helemaal uitgekotst wenst te worden of erger. Dit is gewoon misbruik van wetgeving, vooral dat stukje “bedreigd voelen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
De betreffende winkelketen heeft mij nog net niet mijn huwelijk gekost.... maar ik zou eens contact opnemen met het hoofdkantoor. Ik denk als je doorzet, dat ze dan uiteindelijk toch wel je geld teruggeven.

Ik heb bij de desbetreffende keten nog altijd mij geld teruggekregen, al bestelde ik meestal online: aangezien ze om de haverklap 20% korting geven en sieraden eigenlijk standaard 100% duurder zijn, om er vervolgens om de twee weken 50% korting op te geven :+

Uiteindelijk heb ik maar een andere juwelier gezocht, omdat deze winkelketen heel misleidende foto's online plaats van zijn sieraden. Maar ze hebben wel echt een monopolie positie... het alternatief is al gauw een nog vagere juwelier, of een dure juwelier in de stad/dorp. Al ben ik de laatste keer bewust naar Duitsland gegaan ;)

Mijn advies: ga gewoon terug, hou voet bij stuk en verlaat de winkel niet tot ze het product teruggenomen hebben en je geld teruggegeven hebben. Al klopt het inderdaad dat ze dit niet verplicht zijn bij verkoop uit de ouderwetse stenen winkel.

Deze winkelketen heeft trouwens wel een heel mooie website, waardoor je als man zijnde denk een mooi sieraad voor je vriendin/vrouw te kopen. Maar dat valt vaak vies tegen en dan was ik weer verlegen, om het te retourneren. Al heb ik dat uiteindelijk wel telkens gedaan :X
delpit schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Hmm, dat soort ongein moet je vooral uithalen als winkelier wanneer je op social media helemaal uitgekotst wenst te worden of erger. Dit is gewoon misbruik van wetgeving, vooral dat stukje “bedreigd voelen”.
Mits het viral gaat: ik krijg op mijn Instagram berichten gemiddelde 6 likes, dus dat gaat geen zoden aan de dijk zetten. Een recensie op Google Maps zijn dit soort grote spelers ook vaak niet zo gevoelig voor, ze hebben immers al genoeg 1 ster recensies en eentje meer maakt weinig verschil.

[ Voor 30% gewijzigd door Weissbier op 26-01-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsamart1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 17:51
Ik zie het probleem niet, als het geen spijt aankoop is dan kan je toch gewoon die waardebon gebruiken om de ketting te kopen met grotere hanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Bedankt voor alle reacties.
Om iets mee duidelijkheid te scheppen: De hanger die bij de ketting zat kan er dus niet af (bleek thuis). De grotere hanger gaat dan ook aan de ketting als 2e hanger. De bedoeling van mijn vrouw was om alleen de grote hanger te gebruiken. Op de vraag of de kleine hanger verwijderd kon worden reageerde de verkoopster positief. Mijn vrouw zei daarna nog: "mooi, want die kleine vind ik niet mooi".

We gaan morgen terug naar de winkel. Ik ga na volhouden van het personeel met "gepaste emotie" reageren. We gaan kijken waar het heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:55
delpit schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Dat vraag ik me wel af, heb ook wel eens in een winkel gestaan terwijl iemand 'verhaal kwam halen', daar voelde ik mij als andere klant niet prettig bij en het gedrag van die persoon kon m.i. ook wel als bedreiging opgevat worden.

Wat dat betreft zou ik als andere klant best blij zijn als zo'n tokkie op deze wijze makkelijker en vooral snel de deur gewezen kan worden.

Sowieso vind ik het vrij sneu om op zo'n manier je gelijk te willen halen, doe dat liever op een nette, zakelijke en volwassen manier, zonder dat anderen daar last van hebben. Gaan staan stampvoeten in een winkel komt zo kinderachtig over, ik krijg dan echt het gevoel dat ze geen zakelijk argument hebben en het dan maar via emotie gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

peppie71 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:24:
Om iets mee duidelijkheid te scheppen: De hanger die bij de ketting zat kan er dus niet af (bleek thuis). De grotere hanger gaat dan ook aan de ketting als 2e hanger. De bedoeling van mijn vrouw was om alleen de grote hanger te gebruiken. Op de vraag of de kleine hanger verwijderd kon worden reageerde de verkoopster positief. Mijn vrouw zei daarna nog: "mooi, want die kleine vind ik niet mooi".

We gaan morgen terug naar de winkel. Ik ga na volhouden van het personeel met "gepaste emotie" reageren. We gaan kijken waar het heen gaat.
Ik ben niet vies van je gelijk halen, maar wat is er mis met een tangetje de kleine hanger eraf te knippen? Of dacht je het hangertje te kunnen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Anoniem: 1641394 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Ik ben niet vies van je gelijk halen, maar wat is er mis met een tangetje de kleine hanger eraf te knippen? Of dacht je het hangertje te kunnen verkopen?
Dat is wel de achterliggende gedachte. Mocht dit ooit aan de orde zijn, dan is de ketting veel lastiger verkoopbaar zijn. Het is geen ketting van 100 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

peppie71 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:24:

Het is idd wel wat verwarrend, die grotere hanger kan er dus wel non-destructief op en af? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@peppie71 hoe is het afgelopen? Heb je uiteindelijk je centen terug gekregen?

Ik zou, zoals al eerder geopperd, inderdaad op een zaterdag of ander druk moment terug gaan naar de winkel. Willen ze niet mee werken, dan ga ik ongevraagd advies geven aan de klanten over de service van het huis. Gewoon netjes en beleefd, niet schreeuwend of met stemverheffing, maar gewoon rustig aangeven dat de service belabberd is.
Denk dat ze dan heel snel zich zullen bedenken

• peppie71
BastaRhymez schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:16:
@peppie71 hoe is het afgelopen? Heb je uiteindelijk je centen terug gekregen?

Ik zou, zoals al eerder geopperd, inderdaad op een zaterdag of ander druk moment terug gaan naar de winkel. Willen ze niet mee werken, dan ga ik ongevraagd advies geven aan de klanten over de service van het huis. Gewoon netjes en beleefd, niet schreeuwend of met stemverheffing, maar gewoon rustig aangeven dat de service belabberd is.
Denk dat ze dan heel snel zich zullen bedenken
We zijn een paar weken terug op een zaterdagmorgen naar de winkel gegaan. Van tevoren hebben mijn vrouw en ik de mogelijke scenario`s die plaats zouden kunnen vinden in de winkel doorgenomen.

Toen we de winkel binnen stapten zagen de desbetreffende verkoopster achter de balie staan. Mijn vrouw heeft haar aangesproken en aangegeven dat het niet mogelijk was om het kleine hangertje te verwijderen. Dit terwijl de verkoopster dit wel aangaf tijdens de aankoop. De verkoopster probeerde het vervolgens zelf en kwam ook tot de conclusie dat het hangertje er niet afkon. Ze gaf aan dat ze helaas geen geld terug kon geven. We zagen nu dat deze mededeling ook op vermeld stond op een bordje die geplakt was op de plexiglas ruit voor de kassa.

Uiteindelijk hebben we besloten om akkoord te gaan met het krijgen van een tegoed. We hadden waarschijnlijk veel heibel kunnen maken, mogelijk dat ze dan overstag zouden gaan. Maar mogelijk ook niet. We hebben er weer van geleerd. Wij zetten in ieder geval geen stap meer in desbetreffend filiaal.

Waarschijnlijk verkopen ze genoeg dat ze zich niet druk hoeven te maken om een boze klant. Het valt me de laatste tijd vaker op dat service ver te zoeken is. Het gaat veelal om verkopen. Een stapje extra zetten of het tonen van wat coulance is niet vanzelfsprekend.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Jammer, maar ik begrijp het ook wel dat je geen heisa wil maken, het zit gewoon niet in de genen van sommigen (waaronder bij mij ook niet hoor). Vergeet zeker niet overal negatieve recensies te schrijven, want dat verdienen ze en dat raakt ze hopelijk wel een beetje.

Android developer & dürüm-liefhebber

• peppie71
Het was ook gewoon een inschatting. Gaan we het geld terugkrijgen of niet? We gaven het weinig kans omdat ze zo stellig waren aan de telefoon. Zowel het hoofdkantoor als de filiaalhoudster. Deze heeft ook nog gelogen tegen ons. Zij vertelde ons dat ze aan de verkoopster had gevraagd of deze had vermeld dat het hangertje verwijdert kon worden(wat een zin). Deze zou dit volgens haar ontkent hebben. Uit het gesprek met de verkoopster bleek dat dit gesprek niet heeft plaats gevonden. Heel triest. Toen mijn vrouw dit aangaf aan de filiaalhoudster, gaf ze aan dat de verkoopster waarschijnlijk in de war was. Heel triest.

Oftwel koop niks bij S....l in Arnhem.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:46
@peppie71 Lees de reviews op google maar eens na... jouw ervaring staat daar meerdere keren tussen.
Overige reviews zijn ook niet al te best.
Pagina: 1